Vauvan nukuttaminen ja iltarutiinit

Kuulostaa aika raskaalta :( Mäkin joskus virkoan aamuyöstä imettäessä liikaa, enkä saa enää unta. Sitä ei tosin onneks tapahdu kun kerran viikossa. Voisittekohan antaa vauvalle korviketta juuri ennen nukkumaanmenoa, kun käsittääkseni korvike pitää nälkää vähän pidempään kuin rintamaito, niin ehkä sillain ekasta unipätkästä tulis pidempi? Ja toinen mikä vois auttaa on jos vauvaa yrittäis pitää valveilla vähän pidempään ennen yöunia, niin saattais nukkua vähän pidemmän pätkän?

Meillä yön eka unipätkä vaihtelee kahden ja viiden tunnin välillä, ja yritän aina miettiä miten ilta on menny ennen noita viiden tunnin unia, mut en oo vielä keksiny sitä taikaa millä ne sais toistumaan joka yö...

Mä valvon kans lähes joka yö klo 02 syötön jälkeen joko tunnin tai kaksi ja klo 05 on seuraava syöttö. Neiti syö pullosta tosi huonosti ja mies on yrittäjä ja tekee viikolla todella pitkää päivää niin häneltä ei yö syöttö apua voi vaatia, koska on pakko jaksaa töissä.
Ei tää nyt kuitenkaan kauaa loppupeleissä kestä, kun neiti syö useasti öisin.

Mä yritän kans antaa miehelle yöunirauhan kun sen on pakko jaksaa tosi vaativassa työssä. Meillä on poitsu ollu tosi levoton öisin nyt jonkin aikaa, ainakin vkon. Ähisee,känisee,sätkii.. Tutti ei aina kelpaa ja nälkä ei ole kun tissiä tarjoan. Noh, tänään käänty ekaa kertaa kokonaan vatsalleen itekseen ja monta kertaa. Huoh, tätä se aktiivisuuden lisääntyminen taas tuo tullessaan. Nyt yrittää sängyssäkin kääntyä kokoajan vatsalleen ( ja onnistuu siinä). "Pitää" taas nukkua vierekkäin et pystyy poikaa kontrolloimaan, ennenkuin oppii kääntymään mahalta selälleenkin. Vaikka osaa tietty jo kääntää päänkin mutta silti..

Meilläkin on vähitellen siirrytty selälleen nukkumaa kun alkoi tuo selältä masulle pönkeeminen. Pelkään että pönkee herkemmin unissaan kyljeltä masulle kun selin makuulta. Esikkoa ei kääntymis innon jälkeen voinut enää ollenkaan nukuttaa kyljelleen kun pönkesi heti automaattisesti masullee. Nyt ollaan harjoiteltu jo valmiiks selällään nukkumista. Mua vaan puklut vähän pelottaa mutta onneksi likka puklaa ani harvoin..Öisin ei oo tainnu koskaan puklata ja nukkuuhan kuitenkin pää sivulle käännettynä.

Mä luovutin eilen 01 yöllä ja annoin pojan nukkua loppuyön mahallaan mun vieressä, nenät vastakkain. Hienosti kääntele päätä sivulta sivulle kun "vaihtoi asentoa" ja välillä venytteli niskaa pitkäksi. Ois nukkunu varmaan aamuun asti mutta otin tissille 05:30 kun tissi oli räjähtää. Ei edes heränny, söi vaan ja jatkoi unia 07:30 saakka.

Mä oon pidentäny aamu unia ottamalla viereen tissille. Ite saa torkuttua ja pari kertaa ihan nukahtanut poika vieressä. Öitä en silti uskalla nukkua samassa sängyssä jo ahtauden takia kun mieskin on vieressä. Ihan kiva kun ei tarvii nousta ylös aina aamu 7.

Meidän neiti on viimeaikoina nukkunu öisin tosi huonosti. Väliin sattuu ihan hyviäkin öitä et nukkuu useamman kunnon pätkän, mut monina öinä sen ekan unipätkän jälkeen (joka kestää 2-5h) ei nukahda kunnolla ollenkaan vaan nukahtelee ja heräilee tissi suussa ja jos otan pois rinnalta niin virkistyy entisestään ja lopulta alkaa huuto... Sit kun itte oon valmis luovuttamaan joskus kuuden tai seiskan aikaan, ni neiti saattaaki nukahtaa pariks tunniks. Kyllä kateellisena lueskelen täällä kun monilla yöunet vaan pitenee ja paranee kokoajan. Luultavasti tää on joku vaihe ja pian helpottaa, mut nyt lähinnä väsyttää.

Anskurai meillä myös tuollaista välillä :) alkuyö nukutaan hyvin n. 4-5h ja sen jälkeen heräillään pätkissä loppuyö. Koskaan ei ole meidän poitsu nukkunut mitään yli 6h putkia.

Meillä on nukuttamis hetkistä ja nukahtamisesta tullut aivan kamalia :( Tyttö huutaa pää punaisena ja tuntuu että happi loppuu kohta.. Ei vaan nukahda vaikka mitä tekisi ja väsyy vaan entisestään ja huutaa ja huutaa.. Ja sitten kun on ihan yliväsynyt niin vasta huutaakin :( Joskus kun tappelee unille kauan ja tyttö nukahtaa syliin niin herää sängyssä eikä nukahda enää uudelleen ja taas entistä yliväsyneempi.. Joskus herää heti kun laskee sänkyyn, joskus nukkuu 5 minuuttia.. Joskus taas monta tuntia..

Voi Mariel, kylläpä teitä nyt koetellaan :( Muistan että esikollakin oli sellanen "huutaa pallo punaisena ennen nukahtamista" vaihe kunnes tajusin että kerkeää aina aivan hetkessä aivan yliväsyneeksi..esikko ollut aina todella herkkä ja äkkiottonen. Läksin sitten hämärään nukuttamaan jo vaikkei tuntunut väsyneeltä vielä. Siihen loppui itkut. Voisko olla teilläkin tästä kyse?

Saas nähdä tuleeko kuopukselle samaa vaihetta..

Meilläkin on nimittäin tuota tappelua nyt ollut nukahtamista ennen mutta kestää sen muutaman minuutin, ei onneksi kauempaa.

Ja lisäksi, poika nyt 3,5kk. Jossai oli et massuvaivat helpottuu kun vauva n. 3kk ja välillä musta tuntuu että meillä pahentunut siitä :D vaikka söin alusta alkaen monipuolisesti niin nykyään poika paukuttelee enemmän ja itkee jopa välillä massuvaivaa jos syön tiettyjä leivoksia, ruisleipää tai maitotuotteita.. Sillon just varsinkin aamuyöllä ähisee, heiluu ja paukuttelee unissaan ja en saa nukutuksi.

Kotimama, meillä poika nyt vkonloppuna 4kk ja edelleen ruisleipä ja suklaa aiheuttaa kovat ilmavaivat! Oon ollu ilman niitä ja välillä oon kokeillu suklaata ja viimeistään seuraava aamuyö ollaan ähisty kipeitä ja kovia pieruja!

MarinaMelina; Juuri siitä taitaa olla kyse.. Väsymystä ei näe ajoissa kun tyttö vain naureskelee ja äheltääja yhtäkkiä kamala huuto päälle kun onkin jo niin väsynyt, Pari kertaa onnistunut bongaamaan haukotuksen tai silmien hieromisen ajoissa, mutta yleensä menee yliväsyneeksi niin ettei huomaakaan.. Sitten taas aikaisemmin on turha koittaa nukuttaa, ettei tulisi sitä yliväsymyksen mahdollisuutta..

*muoks, saattaa kyllä olla että närästyskin estää nukahtamasta kun tuon riehumisen aikoihin tulee välillä oksennuksenhaju tytön suusta.. :( Kun tuota väsyhuutoa on ollut pitkään, mutta se on ollut juuri sellaista, että hetken huutaa ja sitten nukahtaa. Mutta tämä nykyinen on ihan hullua.. Itsellä tuskahiki joka kerran ja hermo koetuksella -.-

Nuo ilmavaivat meilläkin vain pahenivat kun tyttö tuli 3 kk vaikka niin piti helpottaa :banghead: Eikä ainakaan ole omasta ruokavaliosta kiinni kun ei voi imettää ja tyttö syö vain korviketta.. Onneksi ne eivät useinkaan tyttöä itseään häiritse, mutta kamalan kuuloista paukkua tulee..

Muokattu viimeksi:
Meillä poika ei aina suostu nukahtamaan vaikka yritän ajoissa nukuttaa huomattuani väsymyksen merkkejä. Jos heijaa sylissä kaikki ympärillä oleva on paljon kiinnostavampaa kuin uni. Jos laitan sänkyyn tutin kanssa ja silittelen, niin hymyilee vaan takaisin eikä unesta tietoakaan. Samaa ongelmaa on ollut parina päivinä vaunulenkillä, silmät on ihan punaiset ja hankaa naamaa, mutta huutaa kun laittaa vaunuun ja yrittää saada nukkumaan. :grumpy: Menee vöhän ulkoilusta maku kun joka kerta tyyppi huutaa yli puolet matkasta ja joutuu toisen puolen kantaa sylissä.

Mariel missä teillä vauva nukkuu? Meille tuli kätkythälytin ja huomasin että ottaa herkästi mukaan meidän liikkeet sängyssä vaikka pinniksen siirtää kauemmaskin, saati kun on ihan liki kiinni meidän sängyssä. Miten teillä?

Ei kai se teidän liikkeitä rekisteröi jos on väliä pinnasänkyyn? :eek: Edes vähänkin.. Meillä ei mahdu pinnasänky sängyn viereen niin oman sängyn pääty on kiinni huoneen takaseinässä ja vauvan sänky jalkopään puolella toisen päätyseinän vieressä niin, että väliin jää käytävä.. Ei siis voi mitenkään tuo meidän laite päästä rekisteröimään meidän liikkeitä :)

Kyllä se ottaa meidän liikkeet vaikka kokeiltiin niin että väliä oli joku 10cm. Pistin koneen päälle ja kääntyilin sängyssä niin otti osan mun isoimmista liikkeistä. Meillä ei sänky taas mahdu kovin kauas. Täytynee kokeilla laittaa niin kauas kun mahdollista. On ihmeen herkkä kapistus kyllä:eek:

Ai :oops: Ei kyllä olisi kuvitellut, että ottaa välimatkan päästä :eek: Itse koitin tytön sängyn patjaa tökkiä patjan sivusta ja siitä kyllä ottaa, että varmasti myös vanhempien liikkeet jos patjat ottavat toisiinsa vähääkään kiinni mutta aika henkimaailman juttuja jos irrallaankin rekisteröi :grin Sitä en pysty kokeilemaan kun on tosiaan niin kaukana tuo tytön sänky omasta..

Niin ja meneekö teillä ne vihreät välkähdykset tosiaan aivan hengityksen mukaan? Meillä tulee minusta vähän jäljessä ja tulee ihme sarja vilkahduksia vaikka hengityksessä ei mitään erikoista. Laitettiin Nanny patja sängyn petarin ja patjan väliin niin voihan olla että rekisteröi niin lähellä esim. sydämenkin sykettä. Mutta jos laitetaan koko patjan alle niin sitten rekisteröi kaikki liikkeet esikon sängyn luota asti (2m väliä)

Takaisin