vauvan neuvola

Mä käytin alkuviikot tota lanoliinia rikkinäisiin nänninpäihin, mutta tossa muutama viikko sit tuli pojalle sammasta suuhun ja se tarttu mun rintoihin. Ei paljo ollu valkosta mut nännit näytti ja tuntu siltä et joku ois sahannu niitä irti.. sattu ihan julmetusti imetys. Lääkäri määräs daktarin voidetta 2xpv 2vkoa, helpotti viikossa, mut käytin 2vkoa. Nyt on ohi.

Minkä näköset sun nännit oli? :D jostain luin että sammas saattaa näyttää vadelman väriseltä nännissä. Ku mua sattuu aina välillä mut ei näy rupea eikä haavoja. Ja nännit sellaset vadelman väriset.
 
Muokattu viimeksi:
Mullakin saattaa olla välillä, mutta sammas näkyy parhaiten vauvan suussa vaaleana peitteenä
 
Minkä näköset sun nännit oli? :D jostain luin että sammas saattaa näyttää vadelman väriseltä nännissä. Ku mua sattuu aina välillä mut ei näy rupea eikä haavoja. Ja nännit sellaset vadelman väriset.

En kyl osaa väriä sanoa.. mut mulla oli ihan siis rikki reunasta, kunnon haavat.
 
Enska88 vaikuttaa vahvasti siltä et sun neuvolantädin olisi korkea aika päivittää tietojaan imetyksen osalta. Ihan liian vanhentuneita ohjeita antaa sulle :sad001 Toivon mukaan saatte painoa riittävästi seuraavaan neuvolaan ja hiljennettyä moisen tädin.
 
Joo samaa mieltä Bettien kanssa. Jos paino on muuten noussut 50g/päivässä rintamaidolla niin se on paremmin kuin hyvin.... Onko teillä siis vielä matkaa syntymäpainoon ja paljonko? Minkä ikäinen vauva on?
 
Joo molemmista tytöistä on heti kun ei mennä keskikäyrää ni käsketty korvikkeelle. Nannia kovasti aina suosittelee. Joo on vähä sellasia kasarilta peräsin olevia ohjeita. :rolleyes: Mieki toivon koko sydämmestä että saatais sitä painoo että sais jauhot suuhun! :D
Paino syntyessä 3750g ja nyt oli 3520g. Tyttö on 2.5vkoa vanha. Mä en vaa ymmärrä kun tyttö on tyytyväinen rinnan jälkeen ja mulla on kyllä selkeesti muistissa se nälkä huuto mitä esikoinen piti. No yritän epätoivosesti olla stressaamatta. Maanantaina näkee mikä tilanne.
 
Muokattu viimeksi:
Wuhuu!!! Painoa tullu 22g/pvä. Ei tarvi antaa lisämaitoa jos ei tunnu että tarvii. Tipahti ehkä vähän kivi sydämmeltä. Mietin jo mistä lähen hakee pulloja neuvolan jälkeen. Toivottavasti sais ens viikon lääkäri neuvolaan vielä vähä reilummin.
 
Me käytiin jo 2kk neuvolassa! Painoa nyt 5060g ja pituutta 56cm eli 1700g syntymästä painoa ja 7cm pituutta. Rota-rokotteen sai. Kaikki oli mallillaan. Pääkin pysyy jo hyvin... Toisinaan... :)
 
Hehe meilki oli 2kk neuvola pari päivää sit ja pojan paino nyt 6024g ja pituus 59.4cm :D painoa tullu syntymästä 2.9kg ja pituutta 9.4cm :D otettii myös rota-virus rokote ja nyt masu vähä vaivannu ja puklua tullu oksennusmaisesti muutama kerta, myöski tosi kuuma ja väsyny, mut ei kuumetta :sad001 toivottavasti pian menee ohi :sad001
 
Näitä kasvulukemia on kyllä hauska seurata :)
Meillähän ei vielä vauvan ensimmäistä virallista neuvolaa ole ollu, kun ikää vasta reilu 3vkoa, mutta kun ollaan sairaalalla pari kertaa käyty muissa asioissa, niin ovat noita mittoja myös ottaneet, eilen eka kertaa kotiutumisen jälkeen myös pituuden. Eli meidän "pikkumies" eilen 3vk+2 päivää, 5730g (+750g) ja ainakin 60cm (+5cm; tarkkaa mittaa ei saanu, kun poju pisti niin kovasti vastaan) :hilarious::Heartblue
 
Meillä oli eilen neuvola. Piti olla jo tiistaina ja maanantaina soitin ja pyysin muuttamaan kotikäynniks ku oli luvattu kovia pakkasia (ja ollaan autottomia)tiistaille. Tiistaina sit neuvolantäti soitti ja pyys siirtämään keskiviikolle käynnin, kun ei ollu varautunut kotikäyntii ja oli tullut töihin ilman autoa. Maanantaina siis vastas eri täti puheluun. No eilen sit ei ollu pakkasta enää ku noin 5 astetta joten käveltii sit sinne neuvolaan. Pituudeks saatiin 55cm, eli +4cm tullu lisää ja painoksi saatii 4880g ja syntymäpaino oli 4195. Pipokin mitattiin mut en nyt muista mikä se oli. Ikää neuvolapäivänä oli 2vk ja 5 päivää. Saatii neuvolastakin mukaan villasukat, synnytyssalissa saatii kahdet. Seuraava käynti sovittii helmikuun alkuun, ja samalle ajalle varattii myös taaperon 2v neuvola.
 
Meillä oli syntymän jälkitarkastus vauvalle. Aika nopee käynti. Kaikki hyvin. Nenä vaan edelleen vähä tukossa mut onneks ei keuhkoissa rahise.
 
Meillä oli torstaina 6vko lääkärineuvola ja rotarokotuksen sai.
Pituutta on tullu syntymästä 8cm ja painoa 1340g, pituuskäyrä pompsahti kerralla paino ei niinkään mutta kuulemma numeroina sekin näyttää hyvältä :happy:
On siis 3720g-> 5060g
49cm -> 57cm
Py 34.1cm->37,5cm

Muuten kaikki oli ok, päätä pitää vähän aktivoida enemmän toiselle puolelle kun tykkäis katella vaan toiselle puolelle :hilarious:
Pyörii siis normaalisti, mutta selkeästi mieluummin kattelis koko ajan vasemmalle.
 
Meillä oli torstaina 6vko lääkärineuvola ja rotarokotuksen sai.
Pituutta on tullu syntymästä 8cm ja painoa 1340g, pituuskäyrä pompsahti kerralla paino ei niinkään mutta kuulemma numeroina sekin näyttää hyvältä :happy:
On siis 3720g-> 5060g
49cm -> 57cm
Py 34.1cm->37,5cm

Muuten kaikki oli ok, päätä pitää vähän aktivoida enemmän toiselle puolelle kun tykkäis katella vaan toiselle puolelle :hilarious:
Pyörii siis normaalisti, mutta selkeästi mieluummin kattelis koko ajan vasemmalle.


Meillä taas ennemmin kattelee oikealle!
 
Meillä tykkää ylipäätään olla enemmän oikeella kyljellä. Välillä koitan laittaa päikkärinukkumaan vasemmalle kyljelle, mut ei pitkään viihdy niin päin :S alan oleen vähän huolissani jo ihan pään muodosta :D
 
Eilen oli mulla jälkitarkastus ja vauvan neuvola, vauva nyt 7 viikkoa vanha. Rokotus käydään ottamassa ensi viikolla erikseen, kun nyt viikonloppuna on meidän häät niin ei uskallettu sitä nyt ottaa, ettei sitten mikään kuume nouse.
Jälkitarkastuksessa kaikki ok, sisätutkimus ok, pissa ok, verenpaineet ja hemoglobiini erinomaiset. Vatsalihastenerkauma hävinnyt kokonaan, mutta lantionpohjalihaksia saa tehdä kyl. Otin Yasmin ehkäisypillerit, kapselin laitatan sit syksyllä. Se kapseli saattaa tiputella ekat kuukaudet, joten ihan kesää ajatellen en sitä nyt ottanut. Kesällä en haluu kulkea vaipat jalassa koko ajan ja sit on tulossa häämatkaa jne.

Vauva painoi 4,1kg ja pituutta 53cm. Iloinen, oppinut hymyilemään ja sitä koko ajan tekeekin. Juttelee jo kovasti, aina ei äänet tule kurkusta ulos vaikka kovasti huitoo, potkii ja suu aukeaa. Kovasti siis keskustellaan :)

Esikoinen tykkää hirveesti jumpata tuon vauvan kanssa. Nostellaan vauvan käsiä ylös, alas, sivulle ja mahan päälle. Samoten jumpataan jalkoja jotta pierut tulis ulos.

On kyllä aika seesteistä tämä meidän arki! Miä tykkään! :) Toivottavasti näin mennään jatkossakin
 
Pojalla oli eilen 1kk neuvola. Mitat 5340g, 56,5cm ja pipo 39,1cm. Kehuja sai kuinka hienosti jutteli neuvolantädille yms. Seuraavaks on 26.2. lääkärineuvola ja otetaan rota jo silloin, niin ei tarvi sit 2kk iässä mennä ollenkaan neuvolaan.
 
Ärsyttää, olin jo lähdössä vauvan kans tänään 2kk lääkärineuvolaan ja mun oma mummu oli tullut esikoista vahtimaan, niin neuvolantäti soittaa että miksi ette eilen tulleet. No ehkä siksi, että hän oli ite kirjottanu meidän neuvolakorttiin, että aika on 7.2. Sano että ei oo sit aikoja seuraavaan pariin viikkoon, vaikka tän ikäsellä pitäs päästä aiemmin jo tarkastukseen. Enpä minä sille mitään voi :banghead: Ei antanu mitään aikaa nyt kun oottaa jos saatais joku peruutusaika. Pitäis se rotarokotuskin saada.

Tuntuu, että neuvolassa ei oo meille ikinä aikoja. Loppuraskaudessa ramppasin eri tätien luona jopa eri neuvolassakin, kun omassa tai omalla tätillä aina ihan täyttä. Vauvan 1kk neuvola oli taas uudella tätillä. Vähän paska maku tulee, vaikka kiva täti meillä onki.
 
Ärsyttää, olin jo lähdössä vauvan kans tänään 2kk lääkärineuvolaan ja mun oma mummu oli tullut esikoista vahtimaan, niin neuvolantäti soittaa että miksi ette eilen tulleet. No ehkä siksi, että hän oli ite kirjottanu meidän neuvolakorttiin, että aika on 7.2. Sano että ei oo sit aikoja seuraavaan pariin viikkoon, vaikka tän ikäsellä pitäs päästä aiemmin jo tarkastukseen. Enpä minä sille mitään voi :banghead: Ei antanu mitään aikaa nyt kun oottaa jos saatais joku peruutusaika. Pitäis se rotarokotuskin saada.

Tuntuu, että neuvolassa ei oo meille ikinä aikoja. Loppuraskaudessa ramppasin eri tätien luona jopa eri neuvolassakin, kun omassa tai omalla tätillä aina ihan täyttä. Vauvan 1kk neuvola oli taas uudella tätillä. Vähän paska maku tulee, vaikka kiva täti meillä onki.

Höh! Ihan epäreiluu tommonen :sad001
 
Takaisin
Top