vauvan neuvola

Mun mielestä voi hyvin päivisinkin mennä ihan vauvantahtisesti. Just ton skereiden heittelyn akia on ollu se kehotus et tietyin väliajoin pitää herättää syömään. ja veikkaan että toikin on jäänne siitä ajasta kun oli käytäntönä, että neljän tunnin välein syötettiin vauvaa, eikä vauvantahtisuudesta ollut tietoakaan.
 
mie en oo kuullukkaan mistään herättelyistä, eli täällä vissiin ei sitä neuvota ellei oo tosi pieni vauva.. Tää kyllä herää ihan ite kuuliaisesti kolmen tunnin välein, ehkä ne sano sille, mutta ei mulle...
 
Joo o... saatiinhan tässä itku tällekkin päivälle vaikka aamulla oli ihan voittajaolo ja aattelin et jes mikä päivä!
Neuvolasta tultiin kotikäynnille ja vauva punnittiin. Paino laskenut edelleen reippaasti.
Olen siis tyhmyyksissäni luullut että multa tulee maitoa tarpeeksi/vauva jaksaa imeä tarpeeksi. Nyt sitten ohjeena että kun vauva on tissillä niin toista pumpataan ja se annettaan pullosta ja siihen päälle vielä lisämaito jos ei saa pumpattua tarpeeksi.
Pari päivää sitten tuntui että tuleehan tuota maitoa ihan hirveesti ja tänään taas tuntunut että vähän taantunut. Hirveen paha mieli tuli tuosta painonlaskusta :,( sitä kun parhaansa tekee ja pienelle vaan parasta haluaa. Perjantaina mennään jo neuvolalle uuteen painokontrolliin...
 
Joo o... saatiinhan tässä itku tällekkin päivälle vaikka aamulla oli ihan voittajaolo ja aattelin et jes mikä päivä!
Neuvolasta tultiin kotikäynnille ja vauva punnittiin. Paino laskenut edelleen reippaasti.
Olen siis tyhmyyksissäni luullut että multa tulee maitoa tarpeeksi/vauva jaksaa imeä tarpeeksi. Nyt sitten ohjeena että kun vauva on tissillä niin toista pumpataan ja se annettaan pullosta ja siihen päälle vielä lisämaito jos ei saa pumpattua tarpeeksi.
Pari päivää sitten tuntui että tuleehan tuota maitoa ihan hirveesti ja tänään taas tuntunut että vähän taantunut. Hirveen paha mieli tuli tuosta painonlaskusta :,( sitä kun parhaansa tekee ja pienelle vaan parasta haluaa. Perjantaina mennään jo neuvolalle uuteen painokontrolliin...

Pidä vauva rinnalla ja kenguruhoidossa vaikka koko päivän (tietty vessatauot, omat syömiset ja muut hoidat). Muista syödä itse ja juoda paljon. Juo lasillinen vettä joka imetyksen yhteydessä, muun vesimäärän lisäksi. Kotikaljaa, imetysteetä ja stimulaatiota nänneille. Imetä samalla kerralla molemmista rinnoista ja vaikka usemmankin kerran. Kyllä se maito sieltä vielä on mahdollista saada nousemaan :Heartred
 
Ja suklaa voi olla kova sana. Lisää endorfiinintuotantoa ja se taas edesauttaa maidontuotantoa.
 
Meillä taas ilouutisia painoon liittyen. Paino lähtenyt nousuun omalla imetyksellä ja pumpatulla maidolla! Kotiinlähtiessä paino oli 2300g (pahimmillaan 2200g sairaalassa) ja syntymäpaino 2470g. Tänään painokontrollissa 2420g eli hyvin kasvanut kun kaksi pv sitten päästiin kotiin. Me jatketaan siis tällä linjalla eli parin kolmen tunnin välein herättelyä, imetystä ja pumppausta mutta muut korvikkeet saa onneksi unohtaa!

Biliarvot meillä edelleen samassa käyrässä eli yli viitteiden mutta alle valohoitorajan. Kahden pvn päästä uusi kontrolli.
 
Okei hyvä juttu :)
Juu meillä ylitettiin syntymäpaino viime viikolla. Mites sitten ihan päivällä tuon syömisen kanssa, annanko tisua silloin kun vauva niin haluaa? Vai onko se herättely lähinnä siksi, ettei verensokerit heittele?
Neidin sokereita seurailtiin synnärillä, mutta ei niissä kertaakaan ollut mitään vikaa, kaikki oli kunnossa :)

Meillä syödään vauvantahtisesti. Eikä tuttia käytössä joten joka ruokailmaisuun saa tissin suuhun :)
 
Tänään painokontrollissa oltiin päästy jo yli syntymäpainon eli nyt ollaan menossa 2505 grammassa ! Hienoa. Just kun alkoi oman maidon riittävyys epäilyttään kun tuntuu ettei pumppamallakaan saa enää irti kun 20 ml. No ehkä vauva imee sit enemmän tissiltä? Mut mulla ei esim tissit vuoda tai tunnu ees pinkeiltä enää mutta kylläpä sitä maitoa ilmeisesti sieltä kuitenkin tulee :)
 
Tänään painokontrollissa oltiin päästy jo yli syntymäpainon eli nyt ollaan menossa 2505 grammassa ! Hienoa. Just kun alkoi oman maidon riittävyys epäilyttään kun tuntuu ettei pumppamallakaan saa enää irti kun 20 ml. No ehkä vauva imee sit enemmän tissiltä? Mut mulla ei esim tissit vuoda tai tunnu ees pinkeiltä enää mutta kylläpä sitä maitoa ilmeisesti sieltä kuitenkin tulee :)

Toisilla ei tissit ole missään vaiheessa edes pinkeet ja tunnu täysiltä ja silti maitoa vaan riittää. Sulla on selvästi maidontulo nyt tasaantunu (hyvä) ja nyt vaan syöttelet kysynnän mukaan jolloin vauva saakin sen mitä tarvii. Tiheän imun kausia ei muuten sitte kannata säikähtää, vaan silloin annat niin paljon kun pyytää niin saa sillä lisäiltyä tarpeeseen maidon määrää. Monet valitettavasti kuvittelee että vauvalle ei silloin enää maito riitä ja lopettavat imetyksen kokonaan tai alkavat antaa korviketta lisänä, jolloin maidon määrä luonnostaan pienenee.
 
Tänään painokontrollissa oltiin päästy jo yli syntymäpainon eli nyt ollaan menossa 2505 grammassa ! Hienoa. Just kun alkoi oman maidon riittävyys epäilyttään kun tuntuu ettei pumppamallakaan saa enää irti kun 20 ml. No ehkä vauva imee sit enemmän tissiltä? Mut mulla ei esim tissit vuoda tai tunnu ees pinkeiltä enää mutta kylläpä sitä maitoa ilmeisesti sieltä kuitenkin tulee :)

Mulla pamahti rinnat isoiksi ja täysiksi pojan ollessa pariviikkonen, ja nyt sit lentää suihkuna jo maito.
 
Ihana kuulla kiitos teille! Jospa sitä alkais luottaa että kaikki ok ja oonkin imettänyt aina kun mahdollista ja lisänä pumppailut. Korvikkeisiin en mielellään koske ellei lääkäri määrää. Toivon niin kovin että imetys onnistuu :) Ai niin ja saatiin iloisia uutisia! Vauvan bilirubiinit enää 205 (viimeksi 275) eli reippaasti laskeneet ja ei tarvi enää seurantaa. Huippu homma kun selvittiin pelkällä syötöillä!
 
Meillä oli eilen neuvola ja vauva kasvanut viikossa 190g :) nyt oli paino 3630g ja kaikki edelleen hienosti.
Seuraava käynti olisikin sitten tammikuun puolessa välissä.

Tuo vauvan kasvu on vaan niin hienoa miten sitä itsekin huomaa, kohta ollaankin joku kaksimetrinen xD
 
Vitsi olin iloinen, kun neuvolassa viikon ikäisenä oltiin 30g päässä syntymäpainosta!:) Esikoisen kanssa meni kuukausi, että päästiin syntymäpainon yli. Muita mittoja ei saatu, kun oli niin lyhyt aika. Ainoastaan yksi terkkari oli välipäivinä töissä :rolleyes: ensi viikolla taas painokontrolli, en tiedä otetaanko muita mittoja. Sitä seuraava neuvola pitäisi olla oman terkkarin kanssa.
 
Tänään meillä painokontrollissa vauvan paino 2640g. (Syntymäpaino 21.12: 2470g, kotiinlähtö 25.12: 2300g) Vielä jonkun matkaa siihen kolmeen kiloon :) Onneksi kasvaa tissimaidolla vaikka musta tuntuukin että se ei riitä ja on vähenemään päin. Toivottavasti vauva vaan syö enemmän tissiltä ja siksi pumpattu maito vähenee..
 
Hei iha hirveetä! Kaikil teil tollaset pikkuset ja meidän poika kasvaa hirveetä vauhtii!! Tänää 6vko vanha ja oli neuvola. Painaa jo 5105g ja on 58cm!!! :O kolmes viikos tullu 1.2kg ja 4cm! Et kiva sellanen 400g per viikko :D Täysimetyksellä mennää ja poika kyl syö näköjää iha hyvin :D
 
Haha no hyvä :D jotenki järkyttyny täst, ku ite olin vauvana 2.6kg ku synnyin ja aina ollu iha alakäyrällä ja mieski ollu suht pieni/normaali, ni nyt itellä tämmönen joka kasvaa hyvin ja toi viikko määrä niin paljon :p jää kaikki vaatteet koht jo pieneks :sad001 viel menee hyvin 56 ja jopa jotkut 50 mut tää on tällänen pitkä koipi ni koht jää jalkaterälliset puvut pieneks :/

Justku päässy jo yli siit ettei oo enää masuvauvaa ni koht ei oo enää mini vauvaakaa :sad001 :D
 
Mäki oon miettiny miten 56 bodyt alkaa jo 'puristaa', ni jos on 57cm, ni sehän se syy :) ja jalkaterälliset housut ollu syntymästä saakka aika tiukilla, sama oli esikoisen kans. Mut kummallaki on kyl pitkät jalkaterät.
Esikoisen (poika) kengät nyt 27 ja siskontytöllä sama koko, se vaa on ens kuussa 5v ja meillä ollaan 2v 8kk..
 
Meille taas 50 kokokin liian iso :D pituuden puolesta melko sopiva mutta muuten ihan löllö. 56 ei vielä pitkään aikaan...
 
Takaisin
Top