vauvan neuvola

Mäki oon miettiny miten 56 bodyt alkaa jo 'puristaa', ni jos on 57cm, ni sehän se syy :) ja jalkaterälliset housut ollu syntymästä saakka aika tiukilla, sama oli esikoisen kans. Mut kummallaki on kyl pitkät jalkaterät.
Esikoisen (poika) kengät nyt 27 ja siskontytöllä sama koko, se vaa on ens kuussa 5v ja meillä ollaan 2v 8kk..

Haha kiva :D joo meilki oli jo syntyessä tosi isot jalat ja pitkät sormet :) ja ihana pikku kantapää jonka selvästi tunnistin että on mahassa potkinu :Heartred

Vaikka tietää et nopee kasvaa niin silti harmittaa ja varsinki ku ei ehi käyttää montaa kertaa vaatteita :sad001
 
Monet vaatteet on myös sellaisia ”säkkejä”, että pituus tökkii, mutta leveyttä ois vähän liikaakin ja ne pyörii vauvan päällä. Varsinkin äp pakkauksen monet on olleet esikoisella aikoinaan tollaisia. Eri merkkiset vaatteet on kyllä hyvin eri mitoituksella olevia
 
Joo siis meillä neiti syntyessään 46cm ja jotkut 50cm vaatteet oli isoja mutta taas 56cm oli ok. Se oli vähän tuokin et mikä oli kamalan levee... No nyt neiti hienosti 50cm.

Ihanaa oli saada eilen oma neuvolatäti takaisin. Jos viikko sitten päiväkohtainen painonmuutos viikon aikana oli 13g niin nyt oli miltein 60g!! Et voitte vaikka tolla tasottaa sitä aiempaa huonoa tulosta. Näin ollen nillitys vähäisestä kasvusta jäi! Vaikka mitään ei olla erilailla tehty. Mies jo vitsailikin että viikko sitten ei vaan annettu ruokaa
 
Tänään oli kolmiviikkoisneuvola (tänään tasan kolmeviikkoa täynnä). Hyvin on tullut painoa, nyt Sintti painaa jo 3410g (syntymäpaino 2700g). Muutenkin hyvin kehittynyt ja jäntevä :). Kyllähän tuo syökin paljon ja usein.
 
Tänään oli neuvola taas. Kaverilla ikää 17päivää ja painoa tullut 8päivässä 500grammaa lisää ^__^
Ollaan nyt sitten 20gramman päässä syntymäpainosta. Pitäis siis päiviin nähden olla jo yli, mutta koska tuli takapakkia sen kotiutumisen jälkeen niin hirmu hyvä tämä ^__^ neuvolatätikin kehui ja sanoi että ”jatkakaa samaan malliin” :) ehdotti että mä jättäisin välillä yöllä yhden imetyksen kokonaan väliin että isi vois pulloruokkia ihan vaan että saan levättyä ja mahdollisesti parannettua maidon tuotantoa kun en aina oo nii pirun väsynyt. Tärkeintä kun kuitenkin on se että pikkumiehellä on vatsa täynnä, tuli se ruoka sitten tissistä tai pullosta ja kun joudutaan kuitenkin siitä pullostakin antamaan kun ei vieläkään oma maito riitä.
Mut enihuuuu hirveen hyvä mieli jäi neuvolasta ja pikku-ukkelin kasvusta ^__^ :Heartred
 
Täällä oli tänään eka neuvola (3vkoa ja 1pvä) ja painoa oli tullu parissa viikossa rapiat 500g :happy:
Kehui oikein jänteväksi ja ihmetteli kun niin tarkkaavaisesti katteli ja päätäkin pyöritteli taas :grin

Päänympärys oli kasvanut 2cm, pituus katsotaan sitten 3 vkon päästä lääkärineuvolassa mutta vaikuttaisi oikein hyvin kasvavan!
 
Meillä oli tiistaina 1kk neuvola. Painoa oli nyt 4350g ja pituutta 53,8cm, edellinen neuvola 21.12. jolloin paino reilu 3200g (pituutta ei katottu sillon). Hullua että kuukaudessa voi kasvaa näin hirveesti, kun syntymäpituuskin oli 48cm, melkeen 6cm tullu lisää. Painokin alimmillaan oli reilu 2800g :gen014
 
Tänää oli neuvolan kotikäynti. Poika painoi 4140g eli 55g vielä puuttu syntymäpainosta :) Maanantaina 3vrk tarkastuksessa painoi 3975g joten kivasti oli siitä ehtiny lisää tulla. Toi tarkastus oli siis se sama mikä tehdää 2vrk iässä synnyttäneiden osastolla, mut me kun päästiin kotia synnytyssalista suoraan niin lääkäri päätti et riittää ku tullaa vasta 3vrk iässä näytille.
 
Eka ahdistava neuvola takana. (Joo en kävis jos ei olis pakko). Vauva kasvanu pituutta 3.5cm mutta paino oli mystisesti tippunu. Vaikka 2 edellisellä kerralla imetyspolilla (sama vaaka kun kotiutuessa) ja neukku täti kun kävi kotona niin oli koko ajan tullu se 50g/pvä. No neuvona oli antaa korviketta pullosta. Ei mitään ohjeita imetyksen tehostamiseen tai muuhun. Tuttikin olis kuulemma hyvä antaa kun on niin kova imemisen tarve... :rolleyes: Ollaan tähän mennessä pärjätty ilman. En yhtää ihmettele että olin esikoisen kaa niin hukassa kun ohjeet on tollaset. Just kun sain rinnanpäät kuntoon niin pumppasin tossa illalla. Noh nyt on taas rinnat kipeet.
 
50g/ päivässähän on tosi paljon? Siis meidän edellinen neuvolatäti ei ollut noista pienistä notkahduksista moksiskaan. Hänen mukaan se oli normaalia heittelyä ja sanoi, että aihetta huolestumiseen olisi jos vaikka kahdella käynnillä paino vaan tippuisi jyrkästi ja pituus ei kasvaisi lainkaan. Esikoinen kasvoi hienosti, mutta aika-ajoin oli painon nousussa laskuja ja hän ei ollut tosiaan moksiskaan! Nyt hienosti kasvanut pitkä tyttö 2v.
Ja jos hän suosittaa lisämaitoa niin tutin antaminen on kyllä maailman erikoisin neuvo! Siis sehän saattaa juuri vähentää rinnallaoloa ja siten maidon saantia. Eli jos ois huolissaan siitä niin luulisi, että neuvo olisi päinvastainen.

Itse en jaksa huolestua ja tuskin tekisin sitä teidänkään tapauksessa yhden käynnin perusteella. Varsinkin kun vauva on kasvanut hienosti pituutta. Mutta enhän ole mikään terveydenhoitaja tosiaan... Ja olen muutenkin aika ”nooo sinnepäin”- tyylinen, että sikäli.

Meidän vauva on kasvanut keskiarvolta 38g päivässä ja en anna lisämaitoa. En antaisi myöskään jos paino ei yhden käynnin takia olisi noussut. Mutta tosiaan tää ei ole neuvo, elkää sellaisena sitä ottako. Mun oma mielipide vaan..
 
Ja imetyspolilla tuli neuvo haaveisiin rinnanpäihin. Eli mulla oli siis kunnon syvät haavat. Niin kätilö sanoi, että keitetyllä vedellä kostutettu taitos nännille lähes yötäpäivää. Kuulema niin pahaan haavaan ei saisi tulla rupea, tai vauva imee sen aina auki. Eli se märkä taitos (ostin haavataitoksia apteekista) pitää sen koko ajan ilman rupea ja haava parantuu ”sisältäpäin” muodostamatta sitä rupea lainkaan. Mulla oli siis niin pahat haavat toisessa, että ei pystynyt ilman rintakumia imettää ollenkaan siltä puolen. Sekin siis auttoi. Ja haava parani, mutta tietty normaalia hitaammin. Mutta ei satu enää lainkaan ja voi imettää ilman sitä kumia.

Toinen neuvo oli kokeilla Bebanthenia lanoliinin sijaan. Sanoi, että toisille se tuo avun paremmin kuin lanoliini. Mutta se pitää vaan poistaa ennen vauvan rinnalla oloa. Itse en sitä kokeillut kun tuo haavataitos-hässäkkä toimi lopulta.
 
Mä käytin alkuviikot tota lanoliinia rikkinäisiin nänninpäihin, mutta tossa muutama viikko sit tuli pojalle sammasta suuhun ja se tarttu mun rintoihin. Ei paljo ollu valkosta mut nännit näytti ja tuntu siltä et joku ois sahannu niitä irti.. sattu ihan julmetusti imetys. Lääkäri määräs daktarin voidetta 2xpv 2vkoa, helpotti viikossa, mut käytin 2vkoa. Nyt on ohi.
 
50g/ päivässähän on tosi paljon? Siis meidän edellinen neuvolatäti ei ollut noista pienistä notkahduksista moksiskaan. Hänen mukaan se oli normaalia heittelyä ja sanoi, että aihetta huolestumiseen olisi jos vaikka kahdella käynnillä paino vaan tippuisi jyrkästi ja pituus ei kasvaisi lainkaan. Esikoinen kasvoi hienosti, mutta aika-ajoin oli painon nousussa laskuja ja hän ei ollut tosiaan moksiskaan! Nyt hienosti kasvanut pitkä tyttö 2v.
Ja jos hän suosittaa lisämaitoa niin tutin antaminen on kyllä maailman erikoisin neuvo! Siis sehän saattaa juuri vähentää rinnallaoloa ja siten maidon saantia. Eli jos ois huolissaan siitä niin luulisi, että neuvo olisi päinvastainen.

Itse en jaksa huolestua ja tuskin tekisin sitä teidänkään tapauksessa yhden käynnin perusteella. Varsinkin kun vauva on kasvanut hienosti pituutta. Mutta enhän ole mikään terveydenhoitaja tosiaan... Ja olen muutenkin aika ”nooo sinnepäin”- tyylinen, että sikäli.

Meidän vauva on kasvanut keskiarvolta 38g päivässä ja en anna lisämaitoa. En antaisi myöskään jos paino ei yhden käynnin takia olisi noussut. Mutta tosiaan tää ei ole neuvo, elkää sellaisena sitä ottako. Mun oma mielipide vaan..

No on joo kun minimi on kuulemma 20g/pvä. Meidän kyttää kyllä niitä käyriään tosi tarkasti. Mä olisin halunnu vaihtaa tätiä mut ei oikein ollu ketään kelle olis menny. Ainoa kenelle olisin halunnu jäi opintovapaalle. :/
Joo mieskin pyöritteli silmiään kun kerroin kotiin tullessa mitä oli sanottu. Tutti ohjeen lisäksi neukku oli sitä mieltä että vauvan pitäis 20 minuutissa saada maha täyteen. Halusi tehä syöttöpunnituksen ja senkin syötön jouduin keskeyttää ku oli sitä mieltä et eiköhän se jo riitä. Joo mäkin oon yleensä sellanen ison kokonaisuuden tuijottaja mut jotenki toi neukku onnistuu aina saada mut epäilee itteäni. Ajateltii että ei anneta kun ehkä omaa pumpattua nyt maanantaihin asti kun silloin uus punnitus.
 
Hmm, no oho, jos 50g/pv pitäis paino nousta, ni ei mekään kyl sit olla kunnolla kasvettu:) nyt oli 7 päivässä tullu 200g eikä meidän neukkutäti sanonu muuta ku et hienosti kasvaa...
 
Meillä myös voi vaikuttaa se kun ei olla saavutettu syntymäpainoa 2 viikossa. Paino tippu niin reilusti laitoksella.
 
No joo, meilki tippu tosi paljon, mut saatiin se kyl sit viikossa kiinni, ku alko se maito vihdoin ja viimein nousemaan.
 
Meillä poika on tosi iso jo ja laskin et on kasvanu keskimääräsesti 29g/pvä.. jos ois ton 50g/pvä kasvanu ni sehän painais jo melkein 7kg !! Ja ikää 6vkoa..
 
Muaki lähinnä ihmetyttää että miten on muka mahdollista että maidon määrä viikossa tippunu niin paljon ettei paino enää nouse. Kun mikää ei oo muuttunu. No täytyy odotella maanantaita niin pääsee sille samalle vaa'alle. Näkee mkkä tilanne silloin.
 
Takaisin
Top