Vauvan liikkeet :)

Musta tuntuu et meillä on liikkeet rauhottunu vähäsen. Oon pari päivää miettiny tätä jo. Aiemmin oli ihan hulluja muljumisia ja potkuja, mut nyt huomattavasti vähemmän, eikä niin rajuja.

Ei ole kyse vain siitä, että potkisi selkään päin, koska sen vaiheen oon tuntenut kyllä, sillon potkut on vaimeampia ja tuntuvat erilain, mutta edelleen niitä oli yhtä paljon.

En tiiä itseasiassa huolestuttaako mua, no ehkä vähän kun nyt kerronkin siitä, mutta niin. En tiiä, ehkä se vaan on rauhottunu? Liikkeitä kuitenkin tunnen  joka päivä.
 
Ultimate:
mulla oli tossa yksi päivä ihan sama pohdinta. Tunsin kyllä liikkeitä, mutta ne ei tosiaan ollut lainkaan yhtä vauhdikkaita kuin esim vielä päivää aikaisemmin. Koko päivän olin vähän hermostunut, mutta pidin pään kylmänä, koska kuitenkin tunsin jotain. Seuraavana päivänä liikkeet sitten palasi siihen normaaliin pomppimiseen.

Mutta näillä viikoilla, pikkuhiljaa, alkaa vauvalla käydä tilakin vähän jo ahtaaksi, eli ihan kuperkeikkoja siellä ei enää samalla tavalla heitellä. Ja kehityksessä on syklejä, eli välillä saattaa olla rauhallisempaa ja sitten intoudutaan taas heilumaan. Ja nyt vauva alkaa saavuttaa jonkinlaista unirytmiäkin - ehkä teidän rytmit vaan menee niin, että et ole kuulostelemassa sillon kun hän liikkuu.

Sanoisin kuitenkin, että jos asia yhtään vaivaa, niin kannattaa käydä asia tarkastuttamassa. Better safe than sorry, niinkuin sanotaan.
En missään nimessä tahdo turhaa pelkoa lietsoa kellekään, mutta dopplerikaan ei tässä asiassa kerro kuin osan: vauvan syke voi olla ihan normaali ja hyvä, mutta liikkeet kertovat sen todellisuuden vauvan tilasta. Eli jos yhtään epäilyttää, niin ainakin itse vaatisin lääkärikäynnin, tai ultran tai jotain valvontaa. Ja liikkeiden väheneminen otetaan aina todesta neuvolassa ja synnytysklinikoilla.
Vauvan liikkeet on tässä vaiheessa se ehdottomasti tärkein mittari, se kannattaa pitää mielessä. Niiden väheneminen VOI kertoa jostain ahdinkotilasta tai sitten kaikki voi olla kunnossa. Mutta jos mietityttää, niin eikun vaan tekemään vaikka se turhakin reissu lääkäriin. Saapahan mielenrauhan sitten.
 
Cava:
Mun äiti sanoi 5 lapsen kokemuksella ihan samaa, että tila vähenee, joten ei enää mahdu samanlain heittelehtimään kuin aiemmin. Sellasia kunnon potkuja ei ole kuulunut, mutta selvää myllinkiä oli äskenkin masussa.
Mulla sattuu hyvin olemaan ens tiistaina neuvolalääkäri, joten samalla vois vaikka kysäistä lääkäriltä siitä, ihan varan vuoksi. :)
 
Takaisin
Top