Vauvan liikkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja ElMa86
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle sanottiin, että 30 viikosta lähtien pitäisi kerran päivässä laskea että tulee vähintään kymmenen liikettä tunnissa. Jos tulee kymmenen täyteen aiemmin niin ei toki tarvitse koko tuntia laskea. Mutta välillä mullakin on päiviä jolloin pikkuinen ottaa sellaisen spurtin että tulee tuo kymmenen heittämällä täyteen alle 5 minuutissa, en kyllä aio sellaisina päivinä jatkossakaan laskea. Mutta sitten on niitä jolloin on itse koko päivän liikkeessä eikä pikkuisen liikkeet tunnu silloin niin selvästi, ja illalla vielä kun vetää vielä masun ihan pullolleen ruokaa niin ei välttämättä täytykään tuo 10 liikettä tunnissa... Mietin, että kuinka herkästi tuosta kannattaa sitten jatkossa huolestua. :wideyed:

Kaverillani liikkeet väheni viikolla 31 ja menivät päivystykseen, missä todettiin kasvun hidastuneen ja epäiltiin istukkavikaa, pikkutulokas hommattiin sitten kiireen vilkkaa ulkomaailmaan vielä samana iltana. Vähän piti ottaa elämään vauhtia teholla mutta nyt on terve ja oikein suloinen pikkuihminen. Toisin olisi käynyt jos olisivat kovin pitkään jääneet ihmettelemään. Kyllä niitä liikkeitä siis kannattaa seurata ja väheneminen ottaa vakavasti. Mutta samaa mieltä, että jos on niin liikkuvainen että on ihan selvää että kymmeniä liikkeitä tulee jo lyhyessä ajassa, niin ei kai niitä silloin tarvitse erikseen laskea.

Mä oon ymmärtänyt, et jos liikkeitä ei tunne, tai niitä tuntuu merkittävästi vähemmän, silloin tehdään liikelaskentaa, eikä sitä muuten tarvitse tehdä.

Mun neuvolantäti on ihana! Sanoin tänään, että välillä sattuu tai tuntuu ikävältä jos oikein tunkee jalkoja vatsanahasta läpi. Hän sanoi, että ihanaa kun sanon sen ääneen, eihän niiden tarvitse aina tuntua hyvältä :)

Mulle neuvolatäti antoi kaavakkeen, päivittäiseks kotiläksyks. Kirjataan kerran päivässä kymmenen liikettä tunnin sisältä. Jos monotusta tuntuu paljon, voi merkata suorilta vaan viivat. Vauva saattaa nukkua pitkiä aikoja, eikä oo tarkotus seurata kuin kerran päivässä, vaikka silloin kun se melskaa jo valmiiks.

Tänään tosiaan sain neuvolasta liikelaskentaohjeet kysyttäessä ja käsitin niin, että pitää laskea vain, jos on normaalia vähemmän liikkeitä päivän aikana, muuten ei ole tarvetta.

Pyörii ja hyörii ja möyrii, eikä lopeta vaik sanoin kertovani iskälle :/ Eipä enää satu, mut ei oo kovin miellyttävääkään. Välil tekis mieli tunkee pää pönttöön (työntää just sillon jalkaa mahalaukkuu).
Ja nyt on siis ihan pakko yrittää suoristaa niitä jalkoja, vaik ei oo ees tilaa. Koht monottaa mua varmaan sydämeen :/ Tää varmaan lähtee heti luikertelemaan omille teilleen, kunha napanuora on katkastu :D Pirun käärme xD

Mä kysyin neuvolasta eilen tosta liikelaskemisesta ja sanoi, että yleensä näillä viikoilla liikkuu vielä niin vilkkaasti (rv32) ettei tarvii laskea ja siinä rv34 alkaa olemaan vähemmän tuntoja niin sillon kannattaa laskea jos itseään huolettaa.

Mun vatsassa on kyllä edelleen joku mamba-tanssija joka vetää aaltoja koko keholla koska siihen malliin noi sisuskalut tärisee. Ihan järkyttävän tuntuista hetkittäin mutta samalla toki rauhoittaa siihen, että siellä on kaikki ok.

Mie mietin eilen että pitääkö tässä lähteä tyksiin kun en tuntenut paljoakaan liikkeitä koko päivänä. Poju oli kääntynyt niin että selkä oli mun mahaa vasten ja en tosiaan edelleenkään tunne iskuja/potkuja tonne selkään.. Tänään kuitenkin sit kääntynyt taas ns normaaliin asentoonsa niin tuntuu liikkeet enemmän kuin hyvin..

Onko muita joilla terävimmät potkut on vähentyneet huomattavasti tai jopa loppuneet? Liikkeitä edelleen tuntuu, mutta enemmän just sellasena muljaamisena ja hipsutteluna. Voiskohan olla niin ettei ole enää tilaa potkia niin kovaa?

Joo muljuntaa, punkemista ja työntämistä tuntuu ylös ja alas täälläkin. Kantapäät tunkee kans "kivasti" kylkiluihin ja pyllyä tuosta rintalastan alta. Yleensä on vaan hauskan tuntosta ja näköstä mut välillä kyllä sattuukin.

Oikein hyvin nukuttu yö takana ja sillee. Eli ei. Puoli yötä taisin olla nyrkkeilysäkkinä ja kun pikkanen lopulta väsähti, oli noustava vessaan ja sitten särki lonkkaa. Jännityksellä odotan kuinka eläväinen tapaus tuolta sitten jonkun ajan päästä tuleekaan.. :D

Mmmm, me jouduttiin eilen lähteä päivystykseen illalla klo 21, kun en ollut tuntenut vuorokauteen kuin muutaman heiveröisen liikkeen, vaikka olin tehnyt jo liikelaskentaakin lauantaina klo 16.45-21.15, syönyt suklaapalan, persikkasäilyketölkin siitä tunnin päästä, kääntyillyt kyljeltä toiselle, hakenut suihkusta toivottuja liikkeitä, juonut vielä lasillisen mehuakin jnejne. Liikkeiden tuntemattomuus alkoi jo pe-iltana, jatkuen koko yön ja siksi nukuinkin pe-la huoleltani huonosti, kun yleensä tunnen vessasa käynnin jälkeen liikkeitä sänkyyn palatessani. Lauantaina liikelaskennan keskellä neljän tunnin aikana, sokerimäärästä huolimatta, silti tunsin vain liikelaskentaa tehdessäni ainoastaan muutaman heiveröisen liikkeen. Soitin päivystykseen ja kerroin vuorokauden aikaiset kuulumiseni, ja sieltä kehotettiin tulemaan käymään. Päivystyskäynti oli nopea, käyrillä näkyi paljon liikkeitä ja siellä maatessa tunsinkin niistä jopa kymmenen. Osansa liikkeiden tuntemiseen varmasti auttoi se, että kätilö sinne saavuttua paineli mun mahaa todella kovaa - en ikinä uskaltaisi itse niin kovaa painella... Lisäksi lääkäri vielä ultralla tarkisti, että kaikki oli kunnossa, ja siellä näkyi hyvä liikkeiden, täysin normaali ja terve vauva. :) Todella turhauttavaa joutua ramppaamaan päivystyksessä, tämä oli nyt neljäs kerta raskauden aikana mutta kolme aiempaa kylläkin supistusten/vatsakipujen takia. Toivottavasti tämä oli jo vihdoin viimeinen kerta. Mennyt rahaakin tuhottomasti päivystyksiin ja sen lisäksi ylimääräisiin ultriin, vaikka eihän tätä kaikkea rahalla mitata eikä rahalla lopulta ole mitään väliä, jos vauva olisikin ahdingossa, istukan toiminta heikentynyt tmv.

Rv 33+4

Tosi kurjaa kyllä kun ei tunne liikkeitä :( ihanaa että kaikki oli silti hyvin!

Nyt on selvästi kuperkeikat loppuneet. Oikealla kylkiluiden alapuolella tuntuu vähän väliä jakojen liikettä ja vasemmalla alavatsalla käsien pientä nyhertämistä. Kohdun pohjassa tuntuu varmaan nyrkin lutkuttamista ja hikkailua. <3 pikkuinen touho

Takaisin