Vauvan liikkeet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Zoe_88
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Koita Ninetsu olla huolestumatta, ei niitä liikkeitä aina tunne. Tunsin esikoisesta viikolla 15+jotain, nyt olen tuntenut liikkeet ehkä kaksi kertaa vaikka olen paljon pidemmällä. Olin ultrassa vk 17+1, siellä näkyi kun vauva potki kohtua ja mä en tuntenut niitä potkuja yhtään. Saa nähdä koska ne alkaa tuntua kunnolla. Epäilen, että leikkaushaava on tunnoton ja siihen osuvia potkuja en tunne, ja toisaalta ehkä kohtukin on vaan vähemmän herkkä kuin viimeksi. En tiedä. Olin huolissani siihen asti kun näin potkun ultrassa enkä tuntenut sitä. Päättelin siitä että niin se varmasti on koko ajan.

En mä mitään mielestäni oo tuntenut ja nyt on viikot 19+5. En varmaan osaa arvioida, mikä on liikettä ja mikä vaan mahan omaa kurinaa...

Tunsin viime viikolla semmosta hiirenjuoksua alavatsalla istuessa ja olin kyllä ihan varma että se oli vauvan liikettä mutta siinäpä ne tuntemukset tähän asti. Eilen lenkin jälkeen saunassa yritin maata selälläni ja töniä vähän masua mutta ei sieltä kukaan töniny takaisin. Kyllä se päivä vielä tulee kun töniikin ja kovasti <3

Pienen pienet töksäytykset. :love017
Muutamat kuplinnatkin tuntui parin viimeisen viikon aikana, mut on nää töksyt niin ihania ja yllättäviä joka kerta kun niitä tuntee. :)

mua päivä päivältä nyt vain huolestuttaa enempi... noh, tänää on istualtaa tuntunnu yks semmonen töksäys, minkä vois olettaa vauvan liikkeeks, mutta... empä tiiä, ei se välttämättä ees ollu vauva. jos mää vielä sen viikon jaksaisin neuvolaa oottaa...

ois vain pitäny se dopleri tilata sillon alaku raskauesa, mutta en raaskinnu... ja ko aattelin, että niskapoimu-ultra oli lähellä ja sen jäläkee ei oo pitkästi enää siihen, että tuntee liikkeet, nii mun ei sitte varmaa tulis enää niitä syjänääniä kuunneltua. mutta nyt rauhottas kovasti mieltä kuulla ne...

ja kuten tuosa aikasemmin kiriotinki, nii en tunne selälläni makoillesa kovempana kohtana vauvaa, ko koitan varovasti käsillä tunnustella... :confused:

Mäki oon salaa odottanu liikkeitä vaikka tiiän että niiden tuntemiseen voi vielä mennä viikkoja... Harmittaa ku en tilannu sitä doppleria, se oli jo ostoskorissa muttaku.. :BangHead

Neuvolassahan sais käyä kuunteleen sydänääniä mutta jotenki ei jaksaisi/viitsisi vaivautua "hystreerisenä" mammana sinne pukkautua.

On inhottavaa, kun ei voi sanoa tietoisesti tuntevansa liikkeitä. Meinaa välillä iskeä täälläkin epäusko, että onko siellä ketään :P Vatsankasvuun kuitenkin luotettava sen verran, että kyllä tuolla joku kasvaa <3 Ehkä tässä on muutama viikko kuitenkin vielä aikaa ennen kuin liikkeet alkaa tuntua tunnistettavasti :)

Niinpä! Rauhassa nyt vaan. Ite kyllä ootan jo huomista rakenneultraa mielenkiinnolla, ainakin näkee, mikä meno siellä on. :) Maha on kyl jo huomattavan kokonen, mutta kun tää on eka, ni en kyllä mitenkään osaa noita liikkeitä hakea saati tunnustella, missä se sikiö tai kohdunpohja tms. siellä on.

Mä oon huomannu että kun makaa kyljellään jonkin aikaa ja sitten vaihtaa selälleen, ni tyyppi tuntuu hetken aikaa selkeemmin vatsanahkan läpi. Pystyy jopa erottamaan välillä jonki selkeämmän kohouman jossain kohtaa (pää?) ja sitten hetken päästä se on muuttanu tuntumaa. Samalla tuntuu usein semmonen kiristelevä tunne mahassa, olettaisin että tyyppi vaihtaa asentoa sillon? Liikkeissä on ollu eroja eri päivinä, välillä töksyttelee enemmän ja välillä vähemmän. Keskimäärin muutaman kerran päivässä tuntuu tönäisy tai sarja tönäisyjä, mutta valtaosan ajasta ei tunnu yhtään mitään. Sillon kun on pitkään hiljasempaa ni alkaa kieltämättä huolettaa. Oon koittanu järkeillä että liikkeet ja ylipäätään kohdun / sikiön tuntuminen päällepäin voi riippua siitä missä asennossa se milloinki hengailee. Voisko myös olla niin että sikiön koko ei kehity ihan samassa suhteessa lapsiveden määrän kanssa, eli jos jossain vaiheessa on ollut vajausta vedestä niin liikkeet on tuntunu selvemmin ja kun vesimäärä lisääntyy, niin liikkeetkin tuntuu huonommin? Kaikkea sitä tietämätön miettii...
Sitäki oon arvaillu että onks se maha nyt kasvanu yhtään vaikkapa viikon takaiseen, itsetä tuntuu että ei. Pitäs varmaan alkaa ottaa niitä seurantakuvia säännöllisesti niin huomais muutokset paremmin.

Mulla on doppler, mutta sillä ei aina saa sydänääniä kuuluviin nopeasti ja sehän saa mut huolestumaan! Oman sykkeeni mä kyllä kuulen, joskus se on niin nopea (kun olen ensin etsinyt sitä vauvan sykettä vartin) että luulen hetken että se on vauva. Olenkin jättänyt koko laitteen käytön nyt pois, aiheuttaa mulla vaan turhaa huolta. Kyllähän ne sykkeet siellä joskus kuuluu, mutta se yksikin "huti" on karmea.

Miulla on kyl aika hyvin kuulunu. 9-10 viikoilla kesti vielä löytää mut sen jälkeen se pysyi aina samalla kohtaa ni oli minuutin homma. Nyt kun liikkuu menee vähän pidempään mut aika hyvällä hollilla tuntuu olevan missä päin se on ni ei turhaan käy koko mahaa läpi. :)

Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app

Nyt kyllä arastelen itse selälläni makaamista vähän kun mietin jos ei oo veri kiertäny vaaviin asti vaik itellä ei huono olo tulekaan. Ainakin vois vähentää selällään oloa jos ei vielä ihan lopeta.

Eikö raskaana saa maata selällään? :O

Sitähän sanotaan ettei selällään nukkumista/makaamista suositella ainakaan loppuraskautta kohden kun kohtu ja vauva painaa jo kovasti selkärankaan.. ite oon esikoisen aikana nukkunu AINA selällään kun muuten en ole saanut nukuttua..

Syy ei siis ole se että vauva painais selkärankaan vaan kohdun alla selkärangan vieressä menee iso verisuoni ja kohtu voi painaa sitä. Siitä tulee paitsi äidille huono olo niin se voi estää verenkierron kohtuun. Suositukset vaihtelee, monet suosittelee jo et toisella kolmanneksellakaan ei sais maata selällään eikä viimeisellä ainakaan. Toiset sanoo et kunhan ei itellä oo huono olo nii ei haittaa mut on siitäkin silti ultrassa nähty et pikkuisella veri kiertää huonommin ja syke laskee vaikka äidillä ihan hyvä olo. Sitä sanotaan supiinioireyhtymäksi. Ite makaan kyllä vielä selälläänkin kun se on miulla selälle paras asento mut yritän olla kyljellään milloin mahdollista. Vasemmalla kyljellä nukkuminen parasta vaavin verenkiertoa ajatellen, kuulemma.

no sitä yritin selittää mutta ihan näin maallikkona kun en niin tarkkaan tierä mihinä se verisuoni tarkalleen menee, mutta rasittaahan se paino toki sitä rankaakin.. mutta enivei niin ja näin. :)

Mulla ainakin silloin tuntuu aina liikkeet, kun menen mahalleen makaamaan. Kokeilkaapa sitä! :)

Tänne kirjoitin, etten vieläkään (tänään 20+0) tunne mielestäni mitään liikkeitä. Tänään rakenneultrassa selvisi, että sikiö liikkuu erittäinkin vilkkaasti ja potkii mm. virtsarakkoa...Ehkä pitää oikein ajan kanssa alkaa "tunnustella". Eli huoli pois nekin, jotka eivät vielä mitään tunne. :)

Mulla ainakin silloin tuntuu aina liikkeet, kun menen mahalleen makaamaan. Kokeilkaapa sitä! :)

Miulla myös tuntuu liikkeet parhaiten kun on jotain painoa alavatsaa varten. Esim. turvavöissä istuessa tuntuu liikkeet yleensä tosi hyvin.

Minulla tuntuu pientä liikettä yleensä syömisen yhteydessä tai sen jälkeen, istualtaan.

Mitenkäs tuo mahalla makaaminen - onko se vauvalle turvallista, tai mihin asti sitä voi harjoittaa?

Mulla on vatsa ainakin jo niin suuri, etten sen päällä enää uskalla maata. En usko että on enää turvallista, edes lyhyitä aikoja. En tosin ole sieltä kevyimmästä päästä ihmisiä alunperinkään... :)

Takaisin