Vauvan kasvu ja kehitys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tekah
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä kanssa kuolataan paljon ja syödään nyrkkejä. Niitä hampaita voi kokeilla laittamalla sormen vauvan suuhun ja tunnustelemalla ikeniä: jos hampaita tulossa, pitäisi tuntua kovalta. Meillä ei ainakaan vielä tuntunut, joten oletan nyrkkien syömisen olevan osa käsien löytämistä, kuten Autumn daydreamkin sanoi.

Sama juttu ja sama tulkinta meilläkin eli taitaa olla käsien löytämistä,vauva yrittää viedä lelua suuhun mutta kun se ei tartu mukaan,syö vain nyrkkejä. :D Ja mussuttaa käsiä myös unissaan.

Mä luulin esikoisesta vaikka kuinka aikasin että tekee hampaita kun kuolasi ja söi käsiään. Ja lopulta ne ekat hampaat puhkes vasta kun poika oli jo 10kk! Että kauan tehtiin meillä hampaita. Meidänkin vauva syö käsiään ja kuola valuu mutta enpä usko että hampaita on vielä tulossa.

Täällä tyyppiä naurattaa, kun laulan pukiessa tai vaippaa vaihtaessa Fröbelin Palikoita :grin Toistaiseksi suurin hitti on ollut Pumppulaulu.

Haha vanha kunnon Fröbelin palikat! :D Mä oon laulanu sitä valaslaulua,sekin taitaa olla niiden tuotantoa (äiti antoi mulle rahaa osta vähän kalaa...)

Mut yllättävän vähän lastenlauluja muistaa tai tulee mieleen ja netistäkin löytyy huonosti!Pitää suunnata kirjakauppaan..

Juu, kyllä on lastenlaulujen sanat päässeet unohtumaan! Kun laulan jotain tytölle, joka toinen sama pitää korvata huminalla, kun oikeat sanat on hukassa! Meillä on Soiva laulukirja (on siis sen kirjan nimi), siinä on ihan perus lastenlauluja ja niiden melodiat saa kuulumaan kanssa, kun siinä on sellainen soittojuttu. Oon tykännyt tosi paljon! Monesti laitan sen toistaan lauluja ja laulelen tytölle samalla kun teen kotitöitä. Samasta kirjata on myös joululaulu versio, pitäisi varmaan ostaa se kanssa :)

Ja jos ette oo vielä tutustuneet niin äitiyspakkauksen mukana tuli sellainen loruleikkikirja, se on tosi kiva kanssa! :)

Mulla on Lasten oma toivelaulukirja, jossa on paljon niitä tuttuja lastenlauluja ainakin sanojen tarkistamista varten ja sovituksetkin simppeleitä. Siinäkin on cd mukana, mutten ole sitä soitellut, kun Spotify on aina käsillä ja sieltäkin löytyy vaikka mitä lastenhittejä ja käyttökelpoista unimusiikkia. Ihan huippua kyllä kun tyyppi alkaa reagoida kielen rytmiin ja musiikkiin, alkaa tulla ihan uutta hauskuutta tähän hoivaamiseen :)

Meillä on radio Classic välillä soitannassa ja oon huomannut et se rauhoittaa omiakin aivoja paremmin kuin mainokset ja korvamatorenkutukset muilla kanavilla.Tosin ooppera on mulle vielä vähän liikaa. :D

Totoro on muuten ihana! :D

Hauskaa lukea että muillakin on alkanut kuolaaminen ja nyrkkien imeminenja samat pohdinnat.
Pitää ottaa se äp:n lorukirja käyttöön kun päästään takaisin kotiin remonttisiivouksen jälkeen.

Just jostain luin, että erityisesti klassinen musiikki tukee vauvan muistin ja oppimiskyvyn kehitystä. Pitää varmaan meidänkin vaihtaa radiokanavaa :wink

Yllätyin tänään kun vauva heräsi aamulla ; oli hinaillut itsensä sängyn päätyyn melkein kiinni kun unille laitin niin että pää oli harson päällä, pitkän matkaa sängyn päädystä :) oman uneni läpi kuulin kyllä jälleen puhinaa, yölliset treenit siellä olikin menossa siis.. ja nyrkkiä syödään täälläkin niin että karheana ovat rystyset jo..

Meillä on radio päällä koko ajan kotona ellei telkkari oo päällä. Vaihtelen kanavia usein mutta pelkkää klassista en oikein jaksaisi kuunnella. Ehkä se tosiaan olis vauvalle hyväksi.

meidän poika alkoi yhtäkkiä viihtyä vatsallaan kun huomasi, että pään voi nostaa ylös. nyt se huojuu pitkiäkin aikoja kyynärvarsiensa varassa ja tuijottaa lakanoiden muumikuvia. kädet on täälläkin suussa koko ajan, ja lelut ja harsotkin löytävät yleensä tiensä maisteltaviksi :) kuola valuu varsinkin vatsallaan ollessa.

Missä kohtaa teillä on vauvat oppineet tarttumaan leluihin? Meidän vauvalla ei ihan vielä jää lelut näppeihin (paitsi joskus vahingossa) mutta yritys on kyllä kova! Tänään imetyshommissa huomasin että vauva oli kovasti kiinnostunut mun yöpaidan kuvasta ja yritti sitä saada käsiinsä, katse on kyllä jo tarkka!

Meillä ei vielä tartu, kurottelee vaan käsiään leluja kohti. Kädet kyllä usein auki, joten eiköhän se kohta huomaa, että niitä voi käyttää muuhunkin kuin heiluttamiseen. Oon yrittänyt antaa leluja käteen, että tajuaisi tämän nopeammin :)

Meillä nyt 8 viikkoa ikää ja on alkanut tarttua (varmaan vielä vahingossa) mm.mun paidan kaulukseen ja harsoliinaan. Lelukaaren leluja huitoo ja taitaa jo vähän hoksata että saa itse lelut liikkumaan.

Katseltiin tänään vauvan kanssa kirjaa jossa oli tosi selkeitä kuvioita ja tyyppihän oli niistä ihan innoissaan. :) En ollut ajatellut että jo tämän ikäisen kanssa voisi kirjaa katsella.

Meillä tuli tänään 3 kk täyteen. Oppi kuluneella viikolla tarttumaan. Nyt sitten repiikin vaatteita ja rättejä ja yrittää heilutella helistimiä. Muuten ei oo kiire liikkeelle. Esikoinen ryömi kolmikuisena :D ihanaa kun tällä on ihan oma tahti :)

Takaisin