Vauvan kasvu ja kehitys

Aamuisin on kyllä vaikeaa muistaa kellonaikaa mitä on tehty yöllä ja niinkuin sanoit Itu niin yöt sekoittuu toisiinsa .. Mutta eipä niistä onneksi niin tarkkaa kirjanpitoa tarviikaan pitää, kunhan aamuisin muistaa mikä päivä on menossa ja mitä suunnitteilla :)
 
Missä kohtaa teillä on harventuneet yösyötöt? Tai minkäikäinen on vauvanne ollut silloin? Meillä syödään aina vaan ja edelleen noin 4 kertaa yössä, vauvakin tosin vasta 2 kk vanha että tuskin on vielä harvenemassa.. Mutta yleensä 2-4 tunnin välein mennään... Onneksi sentään erottaa yöt päivistä, että useimmiten nukkuu sen 3 tuntia ja sitten herää syömään..
 
Meillä on yleensä syöty 3-6kertaa yössä. Kun vauva nukkuu joka tapauksessa vieressä, niin se tapahtuu melko helposti, mutta välillä pitäisi jaksaa vaihtaa puolta ettei toinen tissi täyty liikaa ja ala vuotaa. En tiedä tehoaako imetystee niin hyvin, mutta neljä tuntia on aika maksimi mitä voi olla imettämättä tai sit pitää pumpata ettei ala olla liian pinkeät ja vuotavat rinnat.
Ja mulla kans on aamuisin muistissa vikaa, että mitenkä monta kertaa tuli syötettyä, mutta mä merkkaan aina paperille kellonajat. Tosin aina en jaksa tai se jää ajatuksen asteelle kun on niin väsy.
 
Meillä vauva syö kerran yössä joskus ei ollenkaan, iskä kun on kotona ja vauva nukkuu sen kanssa niin menee nukkumaan 11 aikaan ja herää seitsemältä ekan kerran syömään ja syö silloin ja jatkaa unta kymmeneen asti. Mutta kun iskä on pois viikot ja joutuu minun kanssa olla niin menee 10-11aikaan nukkumaan ja herää neljän aikaan syömään ja seuraavan kerran herää seitsemän aikoihin ja nukkuu taas yhdeksään tai kymmeneen. Vaippaa en yleensä yöllä vaihda ellei tunnu täydeltä kun yleensä ei kakkaa öisin. Meillä vauvalle tuli ikää 2kk tiistaina

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä vauva on ollut yhdellä syötöllä jo jostain kuukauden ikäisestä.Mut tarkoitan tällä väliä 00-06,tuossa kuuden aikaan oli vielä yksi syöttö ja siitä uni jatkui.Nyt yön alkupää on pidentynyt siten että vauva nukkuu pääsääntöisesti 5h putkeen.Jostain luin että tää luokitellaan vauvoilla jo kokonaiseksi yöksi ja yli puolet nukkuu niin joskus 4kk iässä.Mulla on mielikuva että imetetyt vauvat ehkä heräilee enemmän mut en tiiä kuvittelenko vaan?Meillä ollaan siis täysimetyksellä ja sen kannalta on ihan hyvä että tuo yksi yösyöttö vielä on jäljellä.Vaikka noi oikeasti täydet yöt kuten Inessillä kuulostaa kyllä ihanalta!! :D

Mitä imetysteetä teillä on käytössä?
 
Aina silloin kun nukkuu 7-8tuntia putkeen niin joudun itse pumpata öisin maitoa koska muuten tissit räjähtää :D

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla ei enää pinkeydy yölläkään tissit,on kai tuotanto tasoittunut.Tulee olo että maito olisi loppumassa mut kyl se neidille kuitenkin tuntuis vielä riittävän!Kohta varmaan alkaa taas tilailukausi..Oon kyllä kade Iness teidän yöunista! :D Vaikka toisaalta tosi hyvä tilanne on meilläkin jos vaan saan nukuttua nuo välit enkä heräile turhia.
 
meillä oli muutama hyvä yö. vauva nukkui yli 4 tuntia putkeen, jonka jälkeen vaan söi ja jatkoi taas unia. no, eihän sitä kestäny ku se pari yötä ja sit alko taas se sama yökukkuminen. nukkuu kyllä sen 3 tuntia ensimmäisessä unipätkässä, mut sen jälkeen ollaan hereillä muutama tunti. se on melko raskasta. en tiedä miten hänet sais takasin nukkumaan syötön jälkeen kun toinen vaan hymyilee ja on ihan virkeä.
 
Miiumiu kuulostaa tosiaan raskaalta!Syötätkö pimeässä,oiskohan siitä apua?Mä usein herään ite ennenkuin vauva on kunnolla ehtinyt nälkäänsä ilmaistakaan ja usein taitaa olla vähän unenpöpperössä vielä kun otan syömään.Mut toiset vauvat vaan on nopeampia kiihtymään ja toisaalta mulla on haasteena olla herättämättä vauvaa kesken unien. :/
 
Heh, hauskaa että muillakin on samat huomiot. Mäkin oon ihmetelly sitä etten aamusin muista yhtään kuinka monta kertaa vauva on syöny. Sen ekan herätyksen muistaa koska sillon yleensä katon kelloa mutta siitä eteenpäin ei oo mitään hajua. Kai se on hyvä merkki siitä että on vissiin saanut vähän nukuttuakin.
 
kyllä mä aina valot laitan päälle. jotenki automaattisesti. ois eri asia kesällä jos tulis edes vähän valoa jostain mut tälleen ihan pilkkopimeellä ei oo tullu mieleenkää ilman valoja alkaa vauvaa sängystä nostamaan.
 
Mulla on pieni taskulamppu yövalona, oon tykänny siitä eikä häilkäise liikaa. Meidän yöt on vaihtelevia, edellisyön nukkui vauva kylvyn jälkeen tosi sikeästi ja söi kaksikertaa yöllä. Viime yönä taas kukkui pitkään illanvirkkuna, nukkui klo 1 jälkeen ja siitä aamukahdeksaan
 
Meillä on tuolla muissa huoneissa valoa jotta siellä näkee tarvittaessa liikkua ja ovea raottamalla saa makkariinkin tarvittaessa himmeän valon.Pinnis on meillä ihan omassa sängyssä kiinni joten nykyään osaa aika pimeässäkin toimia kun silmät on siihen tottuneet.Mut en siis vaihtele vaippaa tai mitään sellaista täällä.
 
Yllättävän hyvin sitä tosiaan oppii melkein pimeässäkin toimimaan, vaikka alussa pelotti kokeilla etenkin kun huonekalut ja tavarat olivat eri järjestyksessä kuin ennen (ja yöllä tarvittavia esineitä enemmän). Mullakin oli siksi alkuun yövalo, mutta nukuin itse niin huonosti, että sitten vain joku ilta pistin ne valot pois, ja pahinta, mitä toistaiseksi on tapahtunut, on se että joskus tartun tuttiin imupuolelta kun etsin sitä käsikopelolla, ja tietysti se että joskus on vähän haastavaa osua sillä tai tissillä vauvan suuhun... Asutaan sen verran keskellä kaupunkia, että ikkunasta tulee verhoista huolimatta aina hippu valoa. Vauvallekin alkaa ilmeisesti olla jo aika selvää, että kun on pimeää, on yö, eikä imetyksen jälkeen jäädä kukkumaan, tai ainakaan äidistä ei saa seuraa siihen; en tiedä, paljonko tällä valojutulla on sen kanssa tekemistä ja paljonko johtuu vain vauvan rauhallisesta temperamentista.
 
Tutin tähtääminen vauvan suuhun pimessä on tosiaan vähän haastavaa. :D Meillekin hitusen valoa pääsee pihalta sisään joten ihan säkkipimeää ei ole.Ainakin isompana sillä yön pimeydellä kyllä on merkitystä vuorokausirytmin oppimiseen mut en tiedä missä vaiheessa tarkalleen vauvat sitä alkaa omaksua.Pidän päikkäriaikaan valoa ja ääntä sitä varten,parhaat päikkärinsä vauva tosin nukkuu vaunuissa.Nyt parina päivänä on onnistunut nukahtamaan itse uudelleen tutin kanssa vaunuihin,vaikka on herännyt ennen aikojaan ihan kunnolla lenkin jälkeen.Toivottavasti jatkuu niin meidän päivärutiinit helpottuu!
 
Meillä nukutaan hyvin mallikelpoisesti yöunet. Usein vain yksi yösyöttö, huonoina öinä kaksi. Ensin nukutaan 5-7 tuntia ja sitten päälle 2-4 tuntia (niin että yhteismääräksi tulee yleensä n. 9 tuntia.) :Heartred Usein nukahdetaan vielä aamulla joksikin aikaa, mutta sitä en laske yöuniin. Aluksi rinnat pinkeytyi ja vuosi aika hyvin noina seitsemän tunnin öinä, mutta nyt on tainnut tuotanto tasoittua niin ettei tilanne ole niin paha.

Päiväunet onkin sitten asia erikseen. Usein nukkuu vain vaunulenkillä ja vähän torkahtelee syöttäessä, jolloin nukkuu yleensä korkeintaan kymmenen minuuttia kerralla.

Meillä on makuuhuoneessa simmonen lamppu, jossa pystyy kirkkautta säätämään. Pistän sen aina himmeimmälle päälle yösyötön ajaksi (ja illalla, kun annan iltamaidon) niin ei pieni virkisty niin pahasti. Ihan pimeää ei tosin ole ilmankaan, kun todettiin ettei hän oikein nuku ihan pimeässä ja hankittiin yövalo. Mä sentään muistan kuinka monta kertaa on herännyt (paitsi jos niitä heräämisiä onkin oikeasti enemmän) mut välillä käy niin että löydän vauvan vierestäni ilman että muistan heränneeni ja ottaneeni rinnalle. Nukkuu kuitenkin pinniksessä, että ei hän itsekään sieltä ole voinut syömään tulla. :D

Täällä on ruvettu jokeltelemaan ja hymyilläänkin kokoajan enemmän. :Heartred Ikää hänelle tulee sunnuntaina kaksi kuukautta. Vaikuttaisi myös siltä että jonkinlainen käsitys syy-seuraussuhteesta alkaa muodostua. Meillä on hoitopöydän reunalla keltainen pehmopallo. Aiemmin hän tiputteli sitä vahingossa huitoessaan, mutta nykyisin näyttäisi tekevän sitä tarkoituksella ja hauskaa on (ja välillä vähän harmittaa jos ei huitaise tarpeeksi kovaa eikä pallo putoakaan).
 
Meillä on miiumiiu samanlaisia öitä. Mä pidin jonkin aikaa öisin päällä vanhaa laavalamppua, josta tulee punertava valo. Mut se oli itelle liian kirkas, nyt mulla on sellanen "dot" tyyppinen valo vieressä sängyllä jonka painan päälle kun vauva herää ja haluaa syödä. Tosin alettiin eilen epäillä että jos vauva ei tykkää nukkua ihan pimeässä kun ei suostu öisin omaan sänkyyn jäämään. Täytyy ehkä kokeilla jotain pikkuvaloa kuitenkin...
 
mä sain synnäriltä semmosen vihon, johon merkittiin syönnit, nukkumiset ja vaippajutut. olisi siitä ollut kiva katsoa vauvan päivärytmin kehittymistä ja muuta, mutta ei sitä jaksanut pitää koko ajan mukana sitten ekan kuukauden jälkeen, kun alkoi uskoa että vaippoja täyttyy tarpeeksi.
 
Meillä on semmonen Ikeasta ostettu yölamppu joka vaihtaa väriä. Se on koko yön päällä eikä häiritse nukkumista ollenkaan. :)
 
Takaisin
Top