Vauvan kasvu ja kehitys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tekah
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä kans elättelin toivieta, että kun tulee nyt lapsille tosi pieni ikäero, ettei välttämättä tulisi suuria mustasukkaisuuksia, mutta kuulostaa sieltä, että eipä siltä taida välttyä :( Vaan taitaapa senkin tunteen käsittely kuulua lapsen kehitykseen.

Mä luulen kanssa noin kuin Aamu että paljon on isomman tempperamentistakin kiinni ja on tietty sitä normaalia reaktiotakin. Terkkakin sanoi että tuon isosiskon tai -veljen elämä se mullistuu eniten perheessä kun pieni syntyy . Ja juuri sen ikäjärjestyksessä seuraavan elämä, jos on useampia isoja sisaruksia perheessä. Meillä on ainakin vilkas ja voimakastahtoinen esikoinen, mutta tuntuu pienemmän puolesta vaan niin pahalta kun ei millään pysty estää joka "hyökkäystä"..saati että uskoisi pelkkää puhetta. Toivon todella että pahin vaihe kohta jo helpottaisi, välillä oli jo vähän rauhallisempaa.

Wau noin paljon sanoja jo tämän ikäisillä vauvoilla tulee!Meillä ei vielä,tyttö on kyllä sanonut moneen kertaan äiti eli äänteet on kovassa harjoituksessa mutta ei kyllä yhdistä sanaa merkitykseensä vielä.

Jossain ketjussa oli pottailusta puhetta,meillekin nyt kotiutui Ikeasta potta sillä ajatuksella että siihen voi tutustua nyt hyvissä ajoin niin jos ei se sitten olisi niin pelottava kapine kun oikean pottaharjoittelun aika koittaa.Yhdet kakat ja pissat sinne on kyllä jo tullutkin vaikka ei todellakaan ole kuvitelmaa vielä saada tyttöä kuivaksi.Mut ainakin istui siinä ihan tyytyväisenä. :)

Meilläkin on vaan ääntämisharjoituksia ja kovaa jokeltamista. Mut ei haittaa. Perässä saa muutenki juossa ku kaikkea myöten pitää nousta seisomaan ja kävellä kärrin ja tyhjien laatikoiden kanssa.

Mietin tänään et kui monella on jo potta kuvioissa..? Meillä on ollu kohta viikon. Yhet pissat on sinne tullu (heti ekalla kerralla). Joka päivä yritän tyttöä siinä käyttää, mut toinen on niin levoton että ei pitkin siinä kestä. :D ehkä vielä joku päivä :)

Mä törmäsin keskusteluun siitä, että minkämerkkisessä potassa pojan pippeli pysyy parhaiten pissatessa. :D Eipä ollut tullut mieleenkään, että tuollaistakin pitää poikalapsen äitinä pohtia.. (en muista enää lopputulosta, mutta useassa potassa on tarkoitukseen sopiva reunus edessä)

Meillä neuvolassa sanottiin, että ei ole vielä kiire. Voi kokeilla, jos haluaa, mutta vuoden vanhana vasta oikeasti aloittaa. Aikaisin aloittamisesta kuulemma seuraa yleensä pottalakko jossain vaiheessa, mutta sekin on normaalia ja menee ohi.

En ole vielä tyttöä tutustuttanut pottaan, tosin hän taitaa tehdä sen itse. Meillä on vielä niin paljon hommaan isoveljen pottailussa että ei oo tullu mieleenkään vielä tota pienempää harjotuttaa. Isoveljen potat kyllä kiinnostaa neitiä todella paljon. Maistaakin haluaisi. :)

Kaverille oli perhepäivähoitaja-anoppi sanonut et usein vasta 3 -vuotiaana opitaan kuivaksi mikä oli mulle ylläri.Mut kai sekin on yksilöllistä.

Meidän poika ei ole vielä kuiva (vaippa pysyy suurimmaksi osaksi jo kuivana mutta aina ei muista mennä pissalle potalle) ja kesällä tosiaan täyttää kolme.

mäkin olen ajatellut ostaa ikean potan heti kun vain pääsee ikeaan, niin voisi siihen totutella rauhassa. japanilaisissa potissa istutaan kuin mopon kyydissä, ja monet kyllä käyttää potan sijaan vessanpönttöön asetettavaa rengasta.

on jo niin kuuma, että annan pojan olla edes hetken vaipatta pesujen jälkeen, ja melko joka päivä luuttuan lätäköitä lattialta :D

Kunhan ensin tuo esikoinen oppii kuivaksi niin sitten vasta pienempi perässä eli ei tosiaan vielä...

Tänään tuli kolmet kakat pottaan,säästyi nyt ainakin pari vaippaa kun näin sattui ajoitus kohdalleen. :D En tiedä voiko aikaisista pottailuista olla jotain haittaa sitten tuon mahdollisen tulevan pottalakon lisäksi?Ei kai..?Tekeehän jotkut sitä vessahätäviestintääkin jo alusta asti.

Meidän neuvolan mukaan ei muuta haittaa. Lakkokaan ei tule kaikille. Anna mennä vaan, jos toimii! :)

Meillä kans pottaillaan päivittäin. Välissä tulee pissat lähes joka kerta ja välissä ei muutamaan päiväänkään. Riippuu varmasti juuri ajoituksesta. Yhdet kakat on saatu kans pottaan, mutta niiden kanssa on sellainen "haaste", että meidän tyttö kakkaa yleensä syödessä, joten potaan osuminen ei juuri onnistu... Pissoja on helpompi arvailla.

Lapitar meillä sama homma aiemmin,ei ois kesken syömisen viitsinyt nostaa potalle. :D Mut tänään osui just ruuan jälkeen.Kiva kuulla että ei oo haittaakaan,miksipä ei tähtäisi pottaan jos tietää että tulossa on.Muuten tulee yleensä hoitopöydälle.

Jaksaako muksut istua hyvin potalla? Mei neiti on niin levoton et ei malta olla paikallaan ku hetken.. Siks tuottaa hieman hankaluuksia..

Meil ei oo viel pottaa mut hankintalistalla se on 5. kärjessä. Haluan sellasen missä on se irrotettava "kuppi" minne tehdään tarpeet, helpompi siivota se. :)

Toistaiseksi ainakin meidän tyttö on jaksanut ihan hyvin istua,kirjaa on välillä katseltu.Tuo on kyllä sellainen töröttäjä muutenkin,istuu aika rauhassa myös sylissä ja syöttötuolissa.Meilläkin on toi irrotettava osa potassa.

Meillä kans kohtuullisesti. Ja oikeastaan mulla onkin tässä vaiheessa ollut tavoitteena vain totutella siihen pottaan ja opetella pikkuhiljaa, että siinä istutaan hetki säännöllisesti. Eli kun tyttö alkaa liikaa venkuloida, niin sitten viimeistään otetaan pois. Ei istuta vielä kovin pitkiä aikoja, vaikka mitään ei tuliskaan. Se tulos on ikään kuin sivutuote.

"Kuppipotta" on ihan paras! Se on niin helppo tyhjentää pönttöön ja pestä. Meillä on molemmissa vessoissa Baby Björnit ja pikkusisko saa sitten periä ne aikanaan isoveljeltä. :)

Meidän tyttö on myös aika säännöllinen kakkailuissaan,niin on helppo ajoittaa oikein pottahengailut.

Takaisin