Vauvan kasvu ja kehitys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tekah
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä otettiin tänään käyttöön brion kävelykärry (tai taaperokärry tms). Eteneminen on huteraa, mutta onnistuu kyllä. :) Ikää on nyt 7,5 kuukautta. Lastasin kärryyn mun vanhoja yliopistokirjoja painoksi, niin kärry ei kippaa ainakaan helposti.
Muksahtelu on tosin ollut melkein kuukauden verran arkipäivää, kun poika oppi seisomaan ja kävelemään tukia pitkin. Kaipa nämä on suunniteltu kestämään sitä.. :D

Täällä seistään tukea vasten (jos maltetaan) ja haparoidaan askeleita kun pitää kainaloiden alta kiinni. Taaksepäin mennään jo parikin metriä, eteenpäin on vähän vaikeampaa. Hassu pakittaja, ryömii taaksepäin ja nyt sitten käveleekin taaksepäin. Konttausasentoon noustaan hienosti, mutta siitä liikkeelle lähtemisestä ei ole vielä puhettakaan.

Musta meidän poika alkaa näyttää taaperolta eikä vauvalta. Kasvonpiirteet jotenkin muuttuneet simmotti. Hampaita ei kuitenkaan yhäkään näy. Tosin olin kuulevinani aamupuurolla suusta jotain kopsahtelua lusikkaa vasten, mutta kurkistaessa ei löytynyt muuta kuin hyvin turvonnut kulmahampaan ien. Ehkä sieltä kohta tupsahtaa ensimmäinen.

Meidän neiti ei ole aiemmin yrittänyt nousta mihinkään mutta eilen hoksasi vähän jo suunnan ylöspäin,nousi polvilleen sellaisen pianolelun päälle.Konttausasentoon menee myös usein mutta ei ole lähtenyt sillä tavalla etenemään,ryömii vain.

Meidän pitäisi hommata se taaperokärry. Tyttö kävelee tällä hetkellä tyhjien vaippalaatikoiden kanssa ympäri makkaria. Mahdoton menijä. Kyllä pitää olla silmät selässäkin.. :D

Sama täällä, lisäsilmiä tarvittaisiin. Varsinkin kun esikoinen on ottanut asiakseen olla mustasukkainen ja kiusaa vauvaa koko ajan. Tyttö on alkanut nostamaan itteään polvilleen tukea vasten eli kohta varmaan jo seistään.

Mua välillä ihan masentaa tuo esikoisen mustasukkaisuus kun ei yhtään tiedä milloin harmitus hällä iskee niin suureksi että päättää huitaista tai raapaista kuopusta.. tulee ihan puun takaa kun joku juttu vaan menee ei toivomallaan tavalla. Tai sitten päättää nostaa ylös pikkusiskoa lattialta ym. Sitten taas suukottaa kohta.. itsellä vallan adhd-olo kun koko ajan tosiaan on pidettävä silmällä tilannetta ..

Samoilla fiiliksillä täälläkin. Esikoinen on todella haastava. Toisaalta kohdistaa pikkusiskoon ilkeyksiä ja toisaalta vaatii paljon hellyyttä ja sylittelyä. Kyllä se niitä paljon saakin. Uskoisin että tällä hetkellä eletään sitä rankinta ajanjaksoa meidän perheessä.

Poika lähti eilen kävelemään kainaloista tuettuna. <3 Aiemmin on mennyt vähän taaksepäin ja hapuillut ehkä pari askelta eteenpäin. Nyt mennään monta metriä eteenpäin. Näinpä opittiin kävelemään ennen kuin ryömimään tai konttaamaan, en olisi uskonut. Missä vaiheessa taaperokärry tms. on ajankohtainen?

Meillä on nyt jo taaperokärry käytössä. Otettiin käyttöön, kun poika oppi nousemaan pystyyn tukea vasten ja kävelemään puita pitkin. :)

Me ostettiin kärry eilen. Meillähän tyttö ei vieläkään konttaa (nousee konttausasentoon ja heiluu siinä), eikä nouse itse vielä tukea vasten ylös. Mutta hän on jo n. pari kuukautta kävellyt kainaloista tuettuna ja seissyt tukea vasten, jos siihen nostaa. Ostettiin nyt siis kärry, että jos hän kohta nousis itekin ylös ja toisaalta välissä voidaan kävelyttää häntä sen kera. Yritän vältellä kyllä yletöntä kävelyttämistä/seisottamista, jos se sais häntä nousemaan itse, mutta edelleen kitinän määrä on usein niin valtava, että äidin hermot ei kestä vaan on hänet nostettava ylös.

pitääkin tässä todeta hiukan off topic, että yllättävän hyvin näinkin temperamenttisella luonteella on hermot pitäneet tuon oman lapsen kanssa (tätä vähän jännäsin etukäteen), mutta tuo jatkuva kitinä on sellainen, joka saa allekirjoittaneen kyllä ärsyyntymään turhan nopeasti :oops:

Samat fiilikset täällä Lapitar! Kitinää ei oikein jaksa, vaikka eihän tuo ilkeyttään kitise.

Monella teillä on jo kovin vauhdikkaasti kehitytty! :) täällä ei vielä nousta eikä ryömitä, mutta kieritään :) istuminen alkaa jo pikkuhiljaa sujua ja konttausasentoon pääseminen näyttäisi alkavan luonnistumaan :) sanoja tulee jo vauva, äiti, tyttö, ei <3

Catti: meidän esikoinen täytti juuri 2 vuotta.
Ja samaa mieltä Asta E:n kanssa-vauhdikkaasti mennään teillä monilla kun jo kävellään :) Meidän tyttö ryömii, konttausasentoa ottaa ja kurottelee kovin , että ylöspäin mieli vähän jo tekisi.

Ei täälläkään vielä kävellä, vaikka kovasti tykkää steppailla kun vain joku jaksaa kannatella kainaloista :) Liikkuminen on vielä kierimistä ja jonkinlaista hiissaamista niin ettei koskaan löydy samasta paikasta mihin hänet ennen selän kääntämistä jätin, mutta tietoinen eteenpäin ryömiminen ei vielä onnistu. Ylöspäin myös kurottelee kovasti ja konttausasentoa hakee. Jotenkin ihana vaihe tämäkin minusta, kun poika malttaa vielä olla hetkittäin sylissäkin eikä ole ihan koko ajan kamala kiire tutkimaan maailmaa :)

Okei, eli periaatteessa ei siis kovinkaan hirveesti väliä onko 2 vai 5 vuotias sisar, mustasukkainen on kuitenkin, vai? Mä tässä mietin toista vauvaa :D

Taitaa ne aina olla. :) Mitä olen kavereilta kuullut niin uhmat ynnä muut vaan jatkuu ja jatkuu. Ja mustasukkaisuus siinä sivussa. No ei kai....varmaan riippuu paljon isomman luonteesta ja temperamentista onko mustasukkaista sorttia.

Takaisin