Vauvan kasvu ja kehitys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tekah
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi pientä. Mutta ennemmin tai myöhemmin niitä kolahduksia tulee. Varsinkin sitten kun kävelyä opettelee. Mä opin kävelyn 10kk vanhana, mut tuo meidän neiti on vähän hitaampi oppimaan, menee varmaan sinne 12kk.

Täällä loistaa aina vaan hampaat poissaolollaan. :) Tosin viime yönä oli aikamoista kitinää taas että josko ne olis ne hampaat. Esikollakin tuli hampaat myöhään. Elämä on ihan erilaista nyt kun neiti on oppinut ryömimään. Koko ajan saa vahtia silmä kovana. Ja kaikki menee tietysti suuhun mitä lattialta löytyy.

Täälläkin viimein liikkeellelähtö koitti viikonloppuna,äidin helminauha oli riittävä motivaattori ryömimiseen. :D Vielä se oli sellaista pelkillä käsillä hilaamista joten pehmeällä alustalla ei vielä liiku.Tanssiminen on nyt lempparitekemistä jos vaan jotain musiikin tapaista kuuluu,alkaa keinuttaa.

Kuulostaa ikäviltä tollaset kopsahtelut. Täällä vasta pyöritään seläälleen ja vatsalleen. Ryömimisyritykset kovasti menossa ja pylly on jatkuvasti pystyssä. Tyttö on tosi kova komentamaan äitiä :) kaikkeen mahdolliseen pitää tarttua kiinni :) meilläkään ei ole hampaita vielä tulossa.

Onko teillä "äiti-symbioosia"? Meillä se ilmenee niin että iltaisin kun tyttö on väsynyt niin isä ei kelpaisi ollenkaan lohduttajaksi. Neiti kattoo vaan mua ja karjuu naama punaisena niin kauan että otan syliin. Rauhoittuu heti kun pääsee mun syliin. Tuntuu vähän kurjalta miehen puolesta, eilenkin oli harmissaan kun ei saanut tyttöä millään rauhoittumaan.

Meillä on tähän mennessä kelvannut isä siinä missä äitikin.Ainoa poikkeus oli kun olin viimeksi iltaa viettämättä,niin olikin iskenyt tissin kaipuu eikä pullo kelvannut. :( Nukkumaan tyttö rauhoittui kuitenkin hyvin.Jännittää kyllä iskeekö tuokin vaihe vielä ja kuinka voimakkaana..

Meillä menee niin, että jos mies on töissä, niin saan tytön nukkumaan. Mutta jos taas mies on illan kotona, niin melkein aina joutuu tytön nukuttamaan :D ei siis rauhoitu mun kanssa ellei olla kaksin :D

Meilläkin isin syli käy yhtä hyvin kuin äidin. Vieraita kyllä vierastetaan ihan kunnolla.

Meillä vaihtelee, välillä ei kelpaa isi. Välillä taas kelpaa äitiäkin paremmin. Hampaita en täälläkään vieläkään näy, vaikka ikeniä on kyhnätty yli kolme kuukautta. Saisivat jo tulla, kun selvästi pieni niistä vähän kärsii. :(

Poika on pyrkinyt syöttötuolin käyttöön otosta lähtien valtavalla innolla istumaan niin että nyt usein pääsee puolimakaavasta asennosta istuaalleen sylissä. Tänään jopa istui vähän aikaa niin että otti itse tukea käsillä pöydästä ja pysyi siinä ilman että tuin. Pidin toki käsiä ympärillä ettei kupsahda jos ei jaksakaan enää. Syöttötuolissa samoin istuu välillä ilman tukeakin vain selkänojaan nojaten (ja sitten mököttää kun laitetaan silti lisätukea). ryömiminen ei vaan luonnistu, kuten ei vatsalle kääntyminenkään. Tänään tosin työnsi käsillä itseään taaksepäin (mikä harmitti kun lelut meni vaan kauemmas) ja nosteli pyllyä niin että kävi konttausasennossa.

Täällä alettiin eilisen puolivuotispäivän kunniaksi pyöriä selältä vatsalleen, ja tehdään sitä nyt jatkuvasti. Aiemminkin on silloin tällöin kääntynyt, mutta vain silloin tällöin ja aivan ilmeisesti vahingossa, ja ainakin siitä on ollut aina kiire takaisin selälleen. Eilen poika kai hoksasi perhekerhossa että masullaan voi olla hauskaakin, kun pötkötteli tovin toisen vauvan kanssa nokitusten ja veti tämän kanssa köyttä helistimellä :)

Poika pyörähti tänään ekaa kertaa vatsalleen. Tosin saatoin auttaa siinä vähän. Leikin hänen kanssa lattialla ja pyörittelin siinä kyljeltä selän kautta toiselle ja jätin sitten kyljelleen. Hänpä sitten jatkoi matkaa ja päätyi vatsalleen. ^^ Kyljelleen on jo pitkään kääntynyt, tiedä sitten saiko hän pyörittelystäni vähän vauhtia siihen tai jätinkö hänet pidemmälle kuin hän itse tavallisesti kääntyy vai kääntyikö ihan oikeasti täysin itse.

Hurjalta kuulostaa nuo teidän vauvojen tahdit. Meillä edelleen vauva viihtyy lähinnä paikoillaan. Osaa kääntyä vatsalleen ja selälleen, mutta edelleen sitäkin tekee harvakseltaan. Mahallaan pyörii kellonviisarina jonkin verran. Tosin muuten on koko ajan liikkeessä (eli joku raaja tai pää tai joku liikkuu ihan koko ajan). Hän tosin seisoisi ihan koko ajan, jos joku vaan pitää seisoma-asennossa. Istuminen on jo niin nähty :wink. Ja kun pari kertaa olen kokeillut hänet laittaa tukea vasten seisomaan (itse tietysti varmistellen), pysyy hän jo siinä aika hyvin. Voimaa jaloissa ja keskivartalossa on.

Mutta oikeastaan mun piti kysellä, että oletteko jo aloittaneet pottaharjoittelun? Mä ostin tänään tytölle ja suunnittelin että aloiteltaisiin siinä pikkuhiljaa istua muutaman kerran päivässä. En tietty kuvittelekaan, että tässä mitään kuivaksi opettelua aloiteltaisiin, mutta tällaista aloittelevaa harjoittlua. Varsinkin kun tyttö ei vielä liiku, niin voisi ehkä malttaa siinä hetken istuskellakin. Saapa nähdä, jos huomenna kokeilisi ekan kerran.

Voisin sanoa lapitar samaa. Meillä käännyttiin tänään lopulta ihan täysin itse vatsalleen. <3 Liikkelle lähtöä odotellessa (jos ei lasketa sitä että jotenkin onnistuu kiemurtelemaan aika kauaskin siitä mihin on jätetty vaikkei varsinaisesti ryömikään). Istuminen ilman tukea onnistuu hetken verran kerrallaan. Vähän pitää tasapainoa harjoitella vielä.

Täälläkin istutaan hetki ilman tukea jo, varsinkin jos on leluja naaman eessä. Pari kertaa peruutettu mut eteenpäin ei oo viel päässy muutaku sillee et laitan käden jalkapohjalle ja siitä otetaan vauhtia :)

Meidänkin vauvan lemppariasento ois pystyssä seisominen jos vaan joku pitelisi! :D En oo uskaltanut kokeilla laittaa tukea vasten seisomaan kun ei ole itse tajunnut kammeta.Istuu kyllä jo itsekseenkin mutta siihenkään ei nouse itse.

Muakin on mietityttänyt toi potta lähinnä kakkahommissa kun niiden tulo on niin helppo huomata,en sit tiiä osaisko neiti olla potalla tarpeeksi rennosti.Kerro lapitar sitten miten teillä kokeilut sujuu! :)

Meillä ryömitään todella vauhdikkaasti. Ja melkein kontataan, ei vielä uskalla käsiä siirrellä, mutta nostelee niitä jo jonkin verran. Itse menee puoli istuvaan asentoon ja pehmeällä alustalla (sängyssä) pääsi eilen jo itse istumaan. Lisäksi yrittää jo hieman tarttelehtia ylemmäs. Käsillä hamutaan, jos jostain saisi kiinni ja kammettua itseään ylemmäs.. Tänään tulee täyteen 7kk <3

Onpa tosiaan teillä muilla vauhdikasta menoa! :D meillä pyöritään vatsalleen ja seläälleen, vähän yritetään ryömiä :) istumisesta ei tule vielä mitään :D selvittelin potta-asiaa noin kuukausi sitten ja sain sellaisen käsityksen, että potalle on hyödytöntä istuttaa oikeastaan ennen yhtä ikävuotta. Eli odottelen itse vielä sinne noin 10kk paikkeille ja sitten aloitan aina silloin tällöin tutustuttamisen pottaan :)

Meillä mennään joka suuntaan kovalla vauhdilla. Tyttö ryömii lelujen perässä. Nousee jo konttausasentoon. En usko että menee kauaa kun alkaa konttamaan. Itsekin olen lähtenyt lapsena aikaisin liikkeelle.

Takaisin