Vauvan kasvu ja kehitys

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tekah
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jenniy, teillä siis helpotti iltakitinät hieman puurolla? Luin tuolta, että teillä oli myös koliikkia? Kuulosti vaan nuo iltakitinäkuviot melko samoilta mitä meilläkin :D
Meillä siis mennään edelleen täysimetyksellä, tytön paino nousee enemmän kuin hyvin ja siksi en ole vielä halunnut kiinteitä aloittaa.

Joo oli koliikkia ja meillä oli kans päikkäreillä samaa kitinää. Aamupäivällä meni nukkumaan tosi nätisti, iltapäivällä vähän sai tehdä töitä mutta illalla noi puolen tunnin unet vaati ihan hirveästi töitä kun tyttö vaan huusi mutta ei olisi jaksanut olla hereillä yöuniin asti. Ja sit kaikki huipentui yöunille menoon, kamalaa kiljuntaa ja raivoamista.

Iltapuuro tosiaan auttoi heti, vaikka alkuun sitä ei kovin suurta määrää mennytkään. Vieläkin tyttö vähän kitisee mutta nukahtaa noin puolessa tunnissa ja juo iltamaidon ilman taistelua, mikä on ihan luksusta tuon parin tunnin nukuttamisen jälkeen.
Mä en sitten tiedä vaikuttaako lounassoseen antaminen myös siihen että nykyään tyttö menee suht hyvin toisille (ja kolmansille jos nukkuu ne) päikkäreillekin.

Jenniy, kuulostaa tutulta. Meillä päiväunille saanti on ollut aina taistelua. Vaunulenkillä sentään nukahtaa, mutta muuten saa välillä kokeilla kaikki niksit eikä siltikään välttämättä nukuta. Nykyisin mennäänkin aika usein väsymyksen mukaan. Jos vauva ei ole kovin väsynyt, ei edes yritetä nukuttaa muuten kuin vaunulenkille, kun ei se onnistu.

Ja sitten on se iltahuuto. Sitä on ollut vaihtelevasti jonkin aikaa. Joinain iltoina syödään protestoimatta, toisina taas on kamala huuto ja raivo ja syömään rauhoitutaan vasta kun olen kävellyt makuuhuonetta edestakaisin niin kauan että kädet on kuolleet pojan painosta. Minkäänlaista logiikkaa en ole sille löytänyt, milloin huudetaan ja milloin ei.

Yöt meillä on mennyt soseiden aloitukseen asti lähes utopistisen hienosti. Hyvänä yönä poika nukkui 8-10 tuntia yhteen putkeen ja huonoimmillaankin heräsi korkeintaan kahdesti. Sitten aloitettiin soseet ja niiden mukana tuli ilmavaivoja jotka sotki yöt. Pahimmillaan herättiin alle tunnin välein. Nyt on onneksi vatsa rauhoittunut. Yöt vaan on yhä syystä tai toisesta hieman levottomia. Tosin levottomia lähinnä meidän pojan mittapuulla, herätään yleensä kahdesti yössä. Oikein hyvänä yönä kerran.

On muuten isovanhemmissa eroja. Mun äiti on kysellyt jostain 2kk iästä lähtien että vieläkö nukutaan hyvin sillä oletuksella että se hyvin nukkuminen loppuu pian. :D

Me alotettiin noi soseet tosi varovasti just sen takia että maha ehtis tottua kunnolla eikä tulis kipuiluja sen takia. Ensimmäisinä kuukausina tytöllä oli tosi pahoja vatsavaivoja pelkästä maidosta. Ollaan otettu vaan 1 uus maku viikossa, vaikka neuvolassa sanottiin mulle että 2 tai 3 voi ihan hyvin ottaa.

Ja ei tosiaan hyödytä edes yrittää unille ilman vaunulenkkiä jos tyttö ei ole tarpeeksi väsynyt. Ja edelleen pitää laittaa parvekkeelle vaunukoppaan nukkumaan. Sisällä nukkuu vaan 30min-tunnin pätkiä ja on sitten ihan väsynyt ja kiukkuinen.

Mulle oli myös vaikeaa tuo että kun sii iltahuudossa ei ollut mitään "järkeä". Mikään ei auttanut ja mitään syytä me ei siihen koskaan keksitty. Oltiin sitten lopulta sitä mieltä miehen kanssa, että tytön täytyy vaan saada huutaa se minkä se huutaa ja me ei voida asialle tehdä muuta ku pitää sylissä, yrittää tarjota maitoa/tuttia ja yrittää saada lapselle turvallinen olo äidin/isän läsnäololla ja sylillä. Kurjaahan se oli katsoa ku toisella on selkeästi paha olla mutta ite ei osaa auttaa.

Meillä taas tökkii toi uudelleen nukahtaminen yöllä,iltanukutus sujuu useimmiten kuin unelma mut viime yönäkin tyttö söi 4:30 aikaan ja siitä pölötti ja hölötti sängyssään melkein aamuun asti..Pienen pätkän nukkui nukutustaistelujen ansiosta.

Meilläkin syötön jälkeen jäi höpisemään sänkyyn, mutta oli ilmeisesti nukahtanut itsekseen jossain vaiheessa. Minä ainakin olin nukahtanut. Ensin ajattelin että käyn laittamassa tutin että jos nukahtais nopeammin, mutta sitten sitä olisi kuitenkin joutunut käydä nostamassa vähän väliä. Jos olisi aloittanut äänekkäämmän kitinän niin sitten olisin yrittänyt aktiivisemmin nukuttaa.

Jenniy sehän on hyvä merkki että teidän tyttö osaa itsekseenkin nukahtaa. :) Mä toimin usein samoin hölinöiden kanssa ja usein tyttö hetken päästä nukahtaakin itekseen mut viime öinä on herännyt jotenkin tosi virkeäksi..

Meillä nukuttiin viime yö hyvin, onneksi koska sitä edellinen yö oli tosi huono. Tänään on molemmat lapset vaikuttaneet vähän naateilta, toivottavasti ei enteile jotain tautia....

Meillä alkaa tytöllä pylly pyörimään niin ylläällä mahallaan ollessa, et ootan minä päivänä lähtee ryömimään. Huutaa ku hyeena ku ei pääse eteenpäin. Akselin ympäri kyllä pyörii.. :D

Mekin ollaan alotettu soseet varovasti, annettiin samaa aina viikon verran ja ihan vähän vain, mutta silti tuli ilmavaivoja. Ei varsinaisesti tainnut olla kipuja tai ei ainakaan itkenyt, mutta heräili kuitenkin ja aina joko herättyään tai ennen heräämistä piereskeli.

Täällä on alkanut ilmavaivat ihan yllättäen. Eikä mene mitään kiinteitä, rintaa vaan. Aiemmin ei ole juuri koskaan ollut. Ehkä olen itse syönyt lähiaikoina epäsopivia tuotteita.
Tänään kävin ostamassa pari ensilusikkaa ja ensimukin :) on sitten valmiina kun puolen vuoden etappi lähestyy :)
Tänään toisille päikkäreille tuntia myöhemmin, eli klo 15. Unet maittoikin sitten 2 tuntia ja vielä klo 19 puolen tunnin unet. Jatkossa nuo illan unet yritän jättää pois, jotta illalla unet tulisi aiemmin. Tänään venähti tänne klo 23 asti ennen kuin uni maittoi pikkuiselle.

Hahah, täällä yritetään itse syödä purulelua ja tyttö saa laitettua purulelun vaan naamansa päälle ja siitäkös kiukku sitten syntyy :D ei osaa siis viedä vielä purulelua oikein päin suuhun :D

Täällä äitiyspakkauksen purulelu on ahkerassa käytössä. Parhaiten maistuu jääkaappikylmänä. En tiedä joko tässä 5kk iässä voi olla hampaista johtuvaa kutinaa?

Takaisin