Vauvan kasvu ja kehitys

Eikös joku esiuhma näillä kieppeillä tuu?Meillä se ei noin hurjasti onneksi vielä näy mutta nukkumaan meno on välillä taistelua.Aiemmin nukahti tosi helposti itsekseen.Eilenkin lopulta huusi itsensä uneen,ensin mökäsi sängyssä ja makasin vieressä leikkimässä nukkuvaa ja lopulta otin syliin karjumaan.Olisi vaan halunnut takaisin leikkimään.Tuutulaulut ja silittelyt vaan pahensi raivaria koska nehän tarkoittaa sitä että voi vaikka vahingossa nukahtaa.
 
Meillä on känkkäränkkää oikein kaksin kappalein. Esikoisen uhma on oma lukunsa mutta selvästi tyttökin on kehittänyt aika voimakkaan oman tahdon. Ei tottele mitään. Pukeminen on meillä aina taistelua.
 
Täällä taas tykätään pukemisesta, ihme kyllä. Tai lähinnä ulkovaatteiten puku on sitä ihanaa hommaa, varmaan tyttö tietää että pääsee ulos niin ei känkkäile :D Mutta muuten kyllä meinaa olla tottelematon ja koettelee hermoja, ihmeen ylivilkas tytöstä tullut, mutta samalla vielä (kopkop) kuitenkin rauhallinen. :D
 
meillä pukeminen (ja vaipanvaihto) pn helpottunut sen myötä, kun poika on oppinut vaatesanoja. ja yrittää se itse pukeakin, tai lähinnä laittaa päähänsä kaikki mahdolliset vaatteet ja kankaat. juuri aamulla konttasi täällä ympäriinsä pesupussi päässä "hattu, hattu, hattuuu!"
 
Meillä on kanssa känkkäränkkää! Kieltäydytään syömästä ja heitellään tavaroita, äitiä vedetään tukasta ja raivotaan.. Tosi lohdullista kuulla, että muillakin samanlaista..
 
Känkkäränkkä on tullu kylään meillekin.Huomiota pitäisi antaa ihan joka sekunti ja jos siirtyy vaikka ruokaa laittamaan tulee huuto,yhtään ei viihdy yksin.Oon kyllä paljon tytön kanssa leikkinytkin nyt kun päiväkoti alkoi mutta täytyyhän jotain hommia saada tehtyä muutakin.Piirretyt käyttöön sit vaan..

Ongelmatouhu meillä on myös koiran töniminen ja läpsiminen.Koira on rauhallinen mutta jo vanha ja kärsii tosta tönimisestä kun jalat lähtee alta eikä pääse enää ylös välttämättä.Mikään kieltäminen ei auta,tyttö vaan nauraa.Eikä harhauttaminenkaan,jatkaa tönimistä heti jos ei jää tytön kanssa leikkimään itse.Oisko hyviä kasvatusvinkkejä..
 
Voi ei Itu :sad001 Auttaisko jos ei kieltäis, olis muka niin ettei huomaiskaan mitä tyttö tekee, töniskö silloinkin? Jos tekee sitä vaan saadakseen huomiota.

Meillä on alkanu tyttö komentelemaan hirveesti. Jos vaikka sanotaan että mennäänkö nukkumaan niin vastaukseks saa äkäsen mölähdyksen. :D Apua! No pitäähän sitä luonnetta olla.. :angelic:
 
Mullakin on catti tapana esittää käskyt kysymysmuodossa, vaikka luin jostain, että pienille pitää selkeästi sanoa, että nyt tehdään näin eikä "tehdäänkö näin", koska kysyminen hämmentää lasta turhaan. Vielä kysymykset toimivat meillä, kun poika on selvästi ylpeä kun voi osoittaa että ymmärtää, mutta pitäisi kyllä opetella tuo "oikea" tapa ennen uhmaikää... Ja siihenhän ei kauan ole! :0
 
Meillä on alkanut uhma! Neiti on vasta 1v4kk mutta viimeisen viikon ajan käytös on muuttunut. Saa ihan raivareita jos ei saa mitä haluaa. Saattaa myös läpsiä mua tai isoveljeä. Kiukutteluun on tullut ihan uudenlaiset sfäärit.
 
Muissa asioissa on kyllä toiminut toi että ei huomioi mutta tässä asiassa se ei oikein onnistu kun ei voi kauaa antaa kumota koiraa ja tänään se jo vähän murisikin tytölle. :sad001 Huomion hakuahan toi juuri taitaa olla.

Mäkin luin jostain että ei saisi kysyä jos ei ole vaihtoehtoja tyyliin mennäänkö nukkumaan.Jotenkin vaan kauhean luonnostaan puhuu kysymysmuodossa!Ei se kai niin vakavaa ole. :) Mut onhan toi ihan järkeenkäypää että miksi kysyä jos sit kuitenkaan vastauksella ei oo merkitystä. :D
 
Joko muitten pienet osaa paljon sanoja?
Meillä lähinnä hölistään vielä omaa kieltä. Välillä saattaa tulla jotain sanoja tosi selkeesti, mut sit ne taas unohtuu.
Nyt on alkanu toistamaan kun itse sanon jotain.
 
Meillä hyvin vaihtelevasti. Omaa höpötystä kyllä riittää. Jotain sinne päin sanoja tulee. Tänään hoki muutamaan otteeseen lamppua. Kissa on kii ja mei koira kiija (Iita). Kirjaa tapailee myös. Mummo tulee jo aika selvästi.
 
Täällä toistelu on lisääntynyt paljon ja sanojakin tulee paljon jos lasketaan epätäydellisetkin eli ne jotka me vanhemmat ymmärretään. :D Potta,kiitti,kirja,kurkku,suihku,vaippa,laukku ainakin nyt viime päivinä kuultua mutta ei ihan oikein äännettynä.Tyttö tykkää hurjasti kirjoja katsella ja osoitella,niistä se on tainnut eniten oppia.
 
Oho siis yleensä mä sanonkin että mennään nukkumaan, ei että mennäänkö. Kirjotin väärin. :D

Meillä alkanu nyt jotenkin tulee jotain pieniä sanoja. Lamppu on siis unohdettu kauan sitten. :D Esim kahvi on kahkah tai vaan kah. Ja sukka on joku tokka vai mitähän se sanoo. Hyvä kun se yleensä kuiskaa niin mitään kuule. :D
 
:D niin tuosta kysymysasettelusta. Huomaan itse kysyväni paljon. Mutta lähinnä onko nälkä, no mennään syömään. Väsyttääkö, joko olisi uniaika? Mennääs sitten. Meillä tää toimii, mutta ei varmaan ikuisesti.. Pitäisi muuttaa tapaa, mut jotenki vaa aina lipsahtaa. :)
 
Meillä mies kysyy ja minä kerron :D lapselta kysyn, jos on vaihtoehtoja tarjolla :) puhetta tulee paljon ja uusia sanoja koko ajan lisää :)
 
Määrä kysyn silloin, kun jotain ei on pakko sillä sekunnilla tehdä. Esim. mentäiskö vaihtaan vaippa, kun ollaan piakkoin menossa. Sitten kun jotain pitää tehdä joko käsken tai kerron, että nyt tehdään, riippuen aiheesta ("mennään vaihtamaan vaippa" tai "jalka alas")

Meillä tulee sanoja ihan oikein ja sinne päin. Oikein tulee Äiti, loppu, lamppu, auto, tutti, kiitti (tosin kiitti voi tarkoittaa kiitos ta ole hyvä...). Sinnepäin tulee pana=banaani, kokki=tutti (jäänne, kun ei osannu sanoa tutti), eea=Veera (pikkusisko), kitta, koija, iää=lisää, kuu=kuuma ja varmaan jotain muutakin, mitä en nyt muista. Eniten on tietty edelleen omaa vauvapuhetta.
 
Meillä kaikki juoma on itsepintaisesti pettä eli vettä.Ja tyttö osaa sanoa nenä ja lisäksi on kaiken tän flunssailun myötä päättänyt että myös vessapaperi on nenä koska oon niistänyt niin paljon. :D
 
oon kanssa huomannut, että tulee puhuttua kysymysmuodossa, tai vähintään lisättyä loppuun "jooko" :D ja pojan vastaus kaikkeen "ei."

meilläkin jutellaan jo paljon, sekä suomalaisia että japanilaisia sanoja. lausumiset menee enemmän tai vähemmän oikein.

poika on nyt alkanut lyömään tai puskemaan mua, jos kaikki ei mene juuri niin kuin hän haluaa. tänäänkin ruokapöydässä sanoin, ettei nyt syödä leipää, niin poika veti hiuksista mun kasvot lähemmäs ja läimäytti poskelle.
miten näin pieni edes tajuaa alkaa lyömään, vaikkei tietääkseni kukaan ole esimerkkiä näyttänyt :D
 
Meillä on vielä toistaiseksi siitä helppoa että tyttö sanoo ihan kaikkeen joo. :D Ei vissiin oo oppinut ei -sanaa vielä..
 
Takaisin
Top