Vauvan kanssa

Siirillä oli tänään 5kk neuvola ja kaikki kivasti, kasvaa omalla käyrällään tasaisesti. Mitat on 6.9kg ja 63 cm, pieni suuri tyttö:)
Saatiin lupa aloittaa toinenkin ateria ja viljat/lihat, eka testataan hedelmät/marjat ja siitä sitten puuron kimppuun... muutenkin kasvu ja kehitys oli kohdillaan, istuttaa kuulemma saa jo sylissä jos vaan jaksaa/haluaa, eipä toi muutenkaan halua makoilla kun se on vauvojen homma:p
rokotteet sai ja nyt ollu illan todella kiukkunen:( mut sitähän ne teettää... onneksi tää ei kestä kun tän 1 illan!

Enkkumama kyllä se teidänkin neiti siitä ryömimään/konttaamaan lähtee kun aika on;) ei miellä siirikään mitään liiku, osaa kyllä pyörähtää mahalleen ja viihtyy lattialla siskoja katsellen, kovin nostelee peppua ylös polvien varaan mutta kädet pysyy tiukasti maassa, samoin nenä;) lattialla myllätessään sattaa liikkua johonkin suuntaan mut se on ihan "vahinko"... kaikki aikanaan, olen itseasiassa iloinen siitä että se ei vielä liiku koska sitten tulee ihan uudet vaaran paikat ja vahtaus... ei siinä uskalla hetkeksikään selkää kääntää o.O
Ikää meillä tosiaan se 5kk
 
Enkkumama,elä huoli,kaikki aikanaan! Meijänkään poju ei mee eteen päin,nyt alkanu pikkuhiljaa vasta kiinnostaa tuo lattialla oleileminen...:dummy: sätkii ja "kiertää kellon ympäri" :joyful: meijä poju pari päivää vajaa 6kk ,neuvola ens kuun alus niin tietää taas mitat:headphone:
 
Montako ateriaa teidän vauvat syö päivänaikana? Meille ei oo neuvolassa sanottu mitään soseiden määrästä, Mä oon syöttänyt meidän neidille aamulla ja illalla puuroa ja päivällä soseita! Onkohan tuo määrä liikaa ruokaa kohta 6kk ikäiselle vauvalle? Mutta neiti kasvaa ja kehittyy normaaliin tahtiin niin en ole siitä ollut huolissaan.
 
Meillä syödään aamu ja iltapuurot, päivällä kasvis ja liha ateria, eli neljästi yhteensä. :) ikää kans 6kk.
 
Meidän poika on vasta vajaa 6 kk ja olen antanut kiinteitä kaksi kertaa vuorokaudessa. Parin viikon päästä ajattelin lisätä aterioita. Esikoinen söi neljä kertaa päivässä siinä 6 kk ikäisestä lähtien. Meillä ei koskaan päästy viiden aterian päivärytmiin. Eli edelleenkin tähtään tuohon neljään joskus puolenvuoden paikkeilla.

Jos lapsi syö, kasvaa ja on tyytyväinen, niin silloin kaikki on varmasti ihan hyvin. Ei tämä mitään rakettitiedettä ole. Vauvat syntyvät, kasvavat ja kehittyvät hyvin erilaisissa ympäristöissä, erilaisien tapojen ja tottumusten parissa. Tietysti kannattaa miettiä mikä olisi vauvalle parasta (esim. puhdas, ravinteikas ruoka), mutta moni tie johtaa Roomaan. Ota vain ihan rennosti!
 
Montako ateriaa teidän vauvat syö päivänaikana? Meille ei oo neuvolassa sanottu mitään soseiden määrästä, Mä oon syöttänyt meidän neidille aamulla ja illalla puuroa ja päivällä soseita! Onkohan tuo määrä liikaa ruokaa kohta 6kk ikäiselle vauvalle? Mutta neiti kasvaa ja kehittyy normaaliin tahtiin niin en ole siitä ollut huolissaan.

4x päivässä , ikää 5.5kk :)
 
2xpäivässä, kohta lisätään viljat niin sit 3xpäivässä, sit kun päästään 6kk niin tavoitteena on et se on se 4xpäivässä, 2x puuro marjalla/hedelmällä ja 1x ruoka sosetta (1kasvis&1liha) :)
 
Meillä syödään soseita/puuroa jo 5 krt/pvä.. Samat ruoka ajat kuin esikoisellakin.. Tosin jos ollaan aamu menossa niin sitten ruokailut on 4 krt/pvä kun on hankala sylissä alkaa syöttämään ja syöttötuoliin ei vielä saa..
 
Meillä kokeillaan kerran päivässä vasta tällä hetkellä sormiruokaillen. Tyttö jo reilu 6kk vanha mutta 6kk ikään asti mentiin täysimetyksellä nii sen takia ei oo vielä keretty alkaa aterioimaan "kunnolla" vaan nyt vasta testaillaan.
 
Neuvolassa sanoivat että lisätä vaan viides ateria mikä ois meillä päivällinen. Ikää siis 6kk. Menty nyt aamu ja iltapuurolla ja lihakasvissose lounaalla ja välipala. Meinaa välillä olla hankalaa saaha viidettä kun pöiväunet nukkuu joskus nii hankalasti. Maidonmääräki välillä valahtaa juuri siihen 6dl tietämälle. Meinaa oikein suostua aina maitoa juomaan mutta kun pullon saa suuhun nii alkaa kyllä juomaan.

Miten ajattelitte syöttötuoliin syöttämisen aloitella vaikkei vauva osaisi istua?

Ja onko muilla muuten maidonjuonti tyssännyt kiinteiden myötä? Tai muuten määrät tippuneet..
 
Meillä istua tapittaa syöttötuolissa, tietenkin hyvin tuettuna kun ei enää sitteri kelpaa. Enkä jaksa sylissäkään syöttämisiä tapella. :)

Ja joo, meillä menee myös tosi huonosti maitoa, mutta syynä siihen korvatulehdus. Viime viikolla käytin lääkärissä kun tiesin että korvat on tulehtunu ni sai kuurin. Mutta huonosti meni esikoisellaki maitoo saman ikäisenä, kun alko kiinteitä olemaan enemmän kuvioissa. Kaikki on hyvin ku pissaa tulee. :) mää oon yrittäny puuroja tehä maidosta ni menee sitä kautta sitä sit enemmän.
 
Mä meinasin syöttö tuoliin istuttaa (tuettuna) 6kk iässä:) tällä hetkellä syö sitterissä mut se meinaa mennä ihan leikiks kun huitoo menemään ja yrittää nousta istumaan o.O
 
Nii ja maitoa menee n 120ml (eli 1plo) vähemmän kun ennen soseita... ruualla ei juurikaan mitään juo.
 
En osaa auttaa tuossa syöttötuoli asiassa. Meidän poika istuu syöttötuolissa ja on istunut jo kuukauden verran. Nyt 5,5 kk iässä on alkanut istua ihan lattialla. Pitää laittaa vain tyynyjä taakse, kun voi joskus keikahtaa, vaikka aika hyvin korjaillee asentoaan. Esikoinen oli ihan samanlainen ja istui aikaisin. Sitterissä poika ei ole koskaan istunut, kun se painuu painavalla jäbällä todella alas.

Maitoa menee tissistä - en tiedä kuinka paljon. Poika kyllä selvästi tykkää juoda maitoa, vaikka syökin oikein hyvin.

Mammuska17: Jos et saa päivärytmiin viittä ruokailua, niin älä ota paineita. Meillä ei koskaan ole ollut. Jos se taas sopii hyvin ja lapsi on nälkäinen, niin sitten lisäät vain. Minun mielestäni on ihan hyvä, jos ei syödä "koko" aikaa, vaan ruokailujen väliin tulee selkeää taukoa. Siinä oppii hyviä elintapoja samalla. Sen ohjeistuksen takia pelkästään ei tarvita viittä ruokailua.
 
Kuinka paljon teillä syödään kerralla jos 4-5 kiinteetä annosta saa jo? Meillä syöty soppaa nyt n. kuukauden verran kerran päivässä, tällä hetkellä syö semmoset 150-200ml ja välillä tuntuu että sekin on hirveesti noin pienelle :wideyed: parin viikon sisällä aloitetaan puuro, ja 7kk kohdalla tulee toinen satsi soppaa myös.. Että missähän välissä sitä sitten tissiä ehtii tarjota... :rolleyes:

Hedelmää saa myös, omena oli ihan kamala hirvitys, oikeen puistatus kävi kun tarjosin :hilarious:

Me aloitettiin kiinteet suoraan syöttötuolissa ja hyvin istui, kokeilin ensin edellisenä päivänä että miten istuu.. Välillä nojailee siihen pöytään (on semmonen tuoli missä pöytätaso mukana) mutta on sen jälkeen alkanut myös lattialla istua paremmin, nyt "osaa" jo pyllähtää kontalta istumaan selkä suorassa välillä :)
 
Meillä aamu ja iltapuuron koko vähä reilu desi, ja sitten kerralla menee yksi pilttipurkillinen sosetta.. :) eli mitä siitä tulee päivää kohti ni on neljän desin kantturoissa.
 
Puuroa menee aamua iltaa niin desi ja siinä kaveriksi pari lusikallista pilttiä. Lounaalla noin pilttipurkillinen lihakasvissosetta ja välipalana purkillinen pilttiä.

Meillä ei oikein uponnut kun kokeilin itse keittää mustikkasoppaa nii ei maistunut. Vähän huonosti puuron kanssakin mustikka uppos. Banaanimustikkasurvos taas oli hyvää
 
Banaani on täälläkin ihan ykkönen! Ollaan kokeiltu myös päärynää mikä meni jotenkuten, banaania oikeen pyysi lisää :joyful:
 
Joo banaani on kyl parasta ikinä:D huomenna maistetaan päärynää, omenaa ja luumua kun maustettu mut toi bantsku on neidin suosikki:p
 
Takaisin
Top