Vauvan ihonhoito

Niin ei sais tai ei suositella käytettävän pesunesteitä tai shampoita. Meillä neuvolassakin ohjeisti aikoinaan, että pelkkä vesi riittää ja siihen kylpyveteen tarvittaessa se öljytippa, jos iho kuiva. Ihon kuivumiseen ja kemikaaleihin ajattelin liittyvän, pesuaineissa kun on vaikka ja mitä. Ellei tarvetta ole siis ollut, en ole käyttänyt pesuaineita säännöllisesti vasta kun silloin noin vuoden iässä. Joskus tarvittaessa pesin hiukset vauvan pesunesteellä ja tosiaan edelleen se ainoastaan käytössä kylpyvaahtona ja hiusten pesussa. Poikkeustapauksissa pestään sitte lasten shampoolla. Saunassa käytiin myös vasta 1-vuotiaasta. Sitä kun ei suositella, kun vauva ei hikoile eikä lämpö pääse siten samalla tavalla haihtumaan. Lämmittelemässä ollaan saatettu ihan hetki kuiteski käydä, esim. vauvauinnin jälkeen.
 
Muokattu viimeksi:
Th sano että ihan reippaasti rasvaa vaan (suositteli jotain decubalin tai abobasen rasvoja) ja ihan sitä rasvaa myös päänahkaan kunnolla o.O
 
On meilläki neuvottu käyttään perusvoidetta, jos kuivia kohtia :)
 
Kuinka usein harjaatte karstaa pois? Pojalla alkaa olla jo hyvin hiusta ja sen kasvaessa iski karsta melkein koko päähän. Olen aamusta laittanut öljyn vaikuttaa ja illalla harjaillut vauvan harjalla varovasti. Paljon ei edes tarvitse harjata ja päänahka alkaa ikävästi punoittaa ja jopa verestää:nailbiting: Miten saisin hoidettua ihoa ilman että se ärsyyntyy?
 
Me ollaan harjailtu päänahkaa kylvyssä, eli parin päivän välein. Olen kastanut pojan tukan ja äitiyspakkauksen karhealla harjalla harjannut hetken. Aika nopeasti alkaa punoittamaan, joten en kovin kauaa uskalla harjailla :) sitten pyyhkeen kanssa kuivannut ja hieronut vielä kylvyn jälkeen. Varsinaista karstaa ei ole ollut, lähinnä vaan iho hilseilee, kaikki hilse lähtenyt pois tuolla tekniikalla :)

Kuiviin kohtiin otsassa olen laittanut bepanthenia ja nivusiin&pyllyyn välillä perunajauhoja jos on punoittanut :)

Pojan iho onneksi suht hyvä.
 
Havaitsin viikonloppuna pojan takapuolessa pieniä punoittavia näppylöitä. Onkos nyt sitä vaippaihottumaa? Millä ootte rasvaillut?
 
Mut niitä näppyjä tulee sit muualleki, ku vaippa-alueelle siinä tapauksessa. Ja tosiaan eka nousee korkea kuume (lähemmäs 40 astetta), joka kestää kolme päivää ja näpyt tulee vasta sitten. Esikoinen sairasti vauvarokon hieman ennen kahta ikävuotta. Muistaakseni tyypillisintä 0,5-2-vuotiailla. Pienillä vauvoilla vauvarokko harvinainen.
 
Punoitukseen käytin esikoisella sinkkivoidetta ja talkkia, mut jos pahana niin Bebanthenia, joka kyllä meillä auttoi parhaiten. Apteekin talkki oli paras talkeista, ku siinä sinkkivoide ikään kuin samassa.
 
Okei. Ihan vaippa alueella vaan pysynyt ja ainoastaan takapuolessa eikä ole levinnyt. Pikkuisia vaaleita näppyjä joissa pientä punoitusta. Sinkkivoidetta laiteltu ja vaippaa koitettu vähän useammin vaihdella mutta siellä pysyvät. Taidan kokeilla bepanthenia :)
 
Meillä autto tositositosi kuivaan ihoon miniderm. Öljyä ja aqualania kokeilin ja niitä piti olla koko ajan laittamassa kroppaan. Neuvolasta sit suosittelivat tuota rasvaa ja jo ekan rasvauskerran jälkeen huomas eron! Ja nyt muutama päivä käytetty ni iho on paljon parempi eikä poika enää raavikaan itteään :)
Vaihoin myös pesuaineen, mutta ei siitäkään ollu sit apua.
 
Meillä auttoi vanha kunnon bepanthen poitsun vaippaihottumaan. Sipaisin aamulla ja jo illalla oli näpyt tiessään :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Ehkä parhaiten liittyy tähän ketjuun...
Eli shampoo.
Osaako joku suositella jotain hyvää shampoota näin pienelle? Ettei kirvele jne.
 
Mä olen miettinyt tota shampoo asiaa myös. Ei olla tähän mennessä käytetty pienelle shampoota mutta mietin että pitäiskö aloittaa..
 
Me ollaa välil pesty siel liberon baby washilla tukkakin, mut ehkä oikee shampoo ois parempi, ku tota hiusta on jo niin paljon ja on vähä karkeen tuntusta joskus.
 
Vauvan pesuaineella oon pessy välillä vielä 3-vuotiaaltaki. Hänellä käytössä kyllä myös lasten shampoo: Dermosilin ja Oriflamen ja ihan kaupasta joku lastenshampoo. Siinä taitaa lukeaki, ettei kirvele silmiä, mutta en nyt muista nimeä.
 
Takaisin
Top