Vauvan ihonhoito

Eikös se ollut niin, että voiteita pitää välttää alkuun ettei tule rasvauskierrettä? Iho tottuu liiaksi rasvaan ja luonnollinen kosteus häviää tjsp?
 
Siistiä ihoa ei suositella rasvattavan. Mutta tarpeen tullen voi käyttää öljyä tai perusvoidetta.
 
Minä laitan kylpyveteen pari tippaa vauvsöljyä, kunhan hiukset pesty. Ihanan pehmeäksi jää iho.
 
Kyllä mä oon ohuella perusvoiteella kuivia kohtia rasvaillut. Kylpyveteen ei oo laitettu mitään.
 
Mun prinsessalle on ilmestynyt ihottumaamolempiin kämmeniin. Tänään huomasin. Voiko nyt alkaa jo näkymään allergiat? Neiti siis vajaa 3kk nyt. En kyllä tiedä mitä poikkeavaa oisin eilen syönyt. Paitsi kananmunaa lohileivällä. En siis nyt ala vielä mitään ruokia rajaamaan, jos menee pahemmaks niin varmaan meen ke käymään neuvolassa, muuten aika vasta 1,5vkon päästä. Nyt oon laittanut ihan perus hoitovoideta niihin, kannattaako muuta edes kokeilla? Ei siis näytä tyttöä mitenkään häiritsevän. Ovat punaiset ja kuivat eli enempi atooppisen oloista, ei mitään rakkulaista..
 
Ootteko pesseet vauvan tukan shampoolla? Me ollaan huuhdeltu vain vedellä mutta ollut mielessä pitäiskö alkaa pesemään kunnon aineilla..
 
Kolibri, meillä kans tullu pikkumiehelle ranteisiin ja kyynär- ja polvitaipeisiin kuivaa punasta ihottumaa. Hoitovoidetta oon kans niihi laittanu. Kysyn ti neuvolassa että onko ok.
Mietin itekki että en oo mitään poikkeavaa syöny, mutta huuhteluainetta ostin erimerkkistä, että johtuskohan siitä vaiko mistä..

Solfiza, ei olla pesty shampoolla. Vedellä vaan tai sit jos o kylpyveteen laitetty öljyä.
 
Kuiviin kohtiin ollaan laitettu erilaisia perusvoiteita ja testattu mikä on paras , jonkun verran eroa niissä on mm rasvapitoisuuden suhteen.
Ei olla tytön hiuksia shampoolla pesty , ihan vaan vedellä. Kylpyvedessä käytetään hieman öljyä ja kylvyn jälkeen huuhdellaan hiukset vedellä.
 
Esikoiselta alettiin pestä hiukset vauvojen pesuaineella vasta 1-vuotiaana, jolloin alettiin käyttää sitä vasta kylpyvedessä muutenki. Ihan pelkällä vedellä pestiin siihen asti, ellei menny ihan ruokaa eli yksittäisiä kertoja saatto olla. Neidillä oli syntymästä asti tosi paksu tukka. Edelleen 2,5-vuotiaana käytetään vauvojen pesunestettä (hiuksia pestään sillä noin joka toinen päivä tai pari kertaa viikossa) ja välillä öljyä kylpyveteen, ku iho kuivaa tai bebanthenia yksittäisiin kohtiin. Lasten shampoolla pesty ihan vain muutaman kerran. Ehkä vähitellen otan sen sit käyttöön. Vauva pestään siis ihan pelkällä vedellä. Joskus kakkapyllyn pyyhin pesun jälkeen kosteuspyyhkeillä tai vanulapulla, jossa perusvoidetta. Neuvolassa neuvoi aikoinaan tytön kohdalla "pyyhkimään" näin rasvaisella vanulapulla peppupesun jälkeen niin sai silleen myös etupuolen puhtaaksi.
 
Muokattu viimeksi:
Meillä esikolla oli sellasia punasia kuivia kohtia/länttejä johon laitoin bebanthenia niin lähti sillä. Kuulemma vähän antooppiseen ihoon taipuvainen, niinkun minäkin. Muttei enää sit vauva ajan jälkeen oo niitä ollut. Kuopuksella naama kans kuiva ja punakka..sitäkin bebanthenilla rasvaillut.
 
Mä muistan että pienenä saunottiin joka viikko, mutta hiuksia pestiin sampoolla paljon, paljon harvemmin ja se oli aina ikävää. En käytä pesuainetta juuri muutenkaan (pyllyn pesuun).

Muoks. Siis en käytä pojalla pesuainetta. Itse käytän, toisin kuin tuosta yllä voi ymmärtää.
 
Pyllyn pesuunhan ei sais käyttääkään pesuainetta. Minä oon siinä käsityksessä, että pesuaineita muutenki hyvä välttää pienillä. Vauvan ja taaperoidrn hiuksethan eivät rasvoitu sillä tavalla. Tietysti, jos aivan ruuassa eikä niitä saa puhtaaksi.
 
Miksei sais käyttää pesuainetta pyllyn pesuun? Mä oon vältelly kaikkia kemikaaleja, mut pyllyä oon pessy jollain liberon vauvasaippualla silloin, ku on ollu tiukat tavarat poskissa kii.

Meillä on ongelma näppyset+kuivat posket ja ohimot. Tuntuu, et mikään rasva ei auta. En o ihan hirveesti kylväny rasvoja, ainun hoitovoidetta ja bepantenia, mut ei. Välil vauva hioroo naamaa käsillään tai sylissä naamaa hiorotaan mun rintakehää vasten, eli taitaa kutittaa...:sad001
Herkkyys/hormooninäppyjä on silloin tällöin.
 
Sumppi meillä myös kuivat posket ja ohimot. Meillä niihin paras on ollut Abobasen sininen ja ajoittain punainen perusvoide.
 
Mä oon kyllä molemmilta pessy pyllyn vauvan pesuaineilla. Aina kakan jälkeen ja monesti myös jos on paljon pissaa ja alapää haisee pissalle (varsinkin aamupesulla) eikä koskaan ole kummallakaan ollu mitään iho ongelmia! Aijon pestä jatkossakin! Nyt on käytössä Natusanin pesuneste (tai joku sellanen).

Kesällä esikoinen kävi joka ilta suihkussa (oli siis alle 1v) ja pestiin koko poika miedolla vauvan pesuaineella. Nyt syksyllä otettiin käyttöön shampookin. Vauva pestään yleensä vedellä mutta silloin tällöin myös vauvan pesuaineella, varsinkin jos piipahdetaan saunassa :rolleyes: Eikä ole ollut niidenkään takia mitään iho ongelmia. Olen myös neuvolassa kertonu (myös saunassa käymisestä) eikä niillä ole ollu mitään sanomista siihen. Jokainen tavallaan!

2vkon päästä alkaa vauvauinti ja aina sen jälkeen kävästään saunassa,suihkussa,pestään pesuaineella ja rasvataan koko vauva. Jos jotain ihotuntumassa jossain välissä tulee niin sit mietitään uudelleen.
 
Ostin decubal cremeä nyt kuivalle iholle ja öljyän karstaa ja sit kun pehminnyt niin varovasti harjailen pois kylvyn jälkeen. Oon alusta asti pessyt Natusanin first touch shampoolla ja peppua pesen tarvittaessa ainun pesunesteellä. Siinä ei oo saippuaa ja ei kuivata ihoa :)
 
Tytön kädet onkin tänään jo lähes normaalin oloiset, pari kertaa lsitoin eilen perus hoitovoidetta. Ilmeisesti siis jostain mitä söin lauantaina..? Kananmuna? Kaakao? Ne ainakin sellaisia, joita en kovin usein syö. Täytyy seurata tuleeko jatkossa ja mitä silloin oon syönyt.
 
Me pestiin alkuun vain vedellä, mutta sitten neuvolan valoissa nähtiin (ja todettiin miten huonot meidän kylppärin valot oikeasti on), että tytön iho oli aika kuiva. Neuvolan täti tosin sanoi, että ei mitenkään liian kuiva ja on normaalia.. Mutta aloimme laittaa kylpyveteen kylpyöljyä ja iho oli taas hyvä. Joka kerran saanut kehuja hyvästä ihosta neuvolassa :) Hiukset tuntuivat ja näyttivät hirmu likaisilta kun vedessä oli öljyä, joten ollaan pesty kylvyn loppupuolella ne tuolla sairaalasta tulleella liberon kassissa olleella pesunesteellä..

Tähän mennessä on ollut vain hivenen karstaa toisen kulmakarvan alueella, mutta laitoin pari kertaa ihoöljyä siihen niin sekin katosi pian..

Vaippa alue oli ensi alkuun punainen ja ärtynyt, mutta parani hyvin sinkkivoiteella. Nyt jos on muutama näppy joskus niin laitan joko sinkkivoidetta tai perusvoidetta niin on pysynyt tosi hyvänä..
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top