Vauvan ihonhoito

Bluemoon

Näppärä viestien naputtelija
Miten hoidatte vauvan ihoa ja päänahkaa tarvittaessa? Meillä on vauvalla ollut jonkin verran vaippa ihottumaa kun kakkaa tulee koko ajan. Sain sen kuriin bebanten sinkkivoideyhdistelmällä. Nyt on alkanut päänahka hilseileen. Onko se sitä karstaa? Näyttää ihan tavalliselta kuivalta iholta ei ole paksuuntunut eikä mitenkään keltainen. Olen harjaillut vauvaharjalla mutta mitä muuta voi tehdä? Vauva kylpee kaks kertaa viikossa ihan vaan vedessä. Kannattaako kylpyveteen lisätä jotain?
 
Mä oon ajatellu, että vauvalla on otsa kuiva, mut sehän on varmaan tota karstaa. Oon laittanu siihen hoitovoidetta pari kertaa, mut ei o kyl auttan. Täytyy siis vähä harjailla.

Pojan peffa punottaa jonkun verran, mut muuten näyttää takapuolen iho hyvälle. Poimut, nivuset ja kaula, on sit taas vähä hankalia. Muutaman kerran joutunu laittamaan sinkkivoidetta.
Nyt varsinkin, kun puklaillaan paljon, ni kaula näyttää ärtyneeltä. Herkkyysnäppyjä on myös vähän siellä täällä.

Onko vinkkejä miten noi vehkeen ympäristöt ja nivuset sais nopeesti ja hyvin kuivaksi? Meillä ei oikein tarkene ilmakylpeillä, poika huutaa melkee joka vaipanvaihdossa, jos siinä menee liian kauan. Oon yrittäny puhallella poimuja kuivaks, ku pyyhe jättää ne auttamatta vähä nihkeeks.

Me ei olla viel ehditty testata ammetta, mut siinä pitää kylpee ihan pelkällä vedellä, ku Stokken taitettavaan ammeeseen ei saa laittaa öljyä.
 
Sumppi, miksei Stokken ammeeseen saa öljyä laittaa?? Minä ainaki oon laittanu..

Mulla on hoitopöydällä harso millä yritän jätkän nivusia kuivailla. Pyyhe tuntuu nii karheelta. Ja sit välillä laitetaan talkkia nivusiin.

Täälläkin peba on vähän punottanu, mutta sinkkivoidetta laittelin yöks ni helpotti :)

Bluemoon, laita vaan öljyä kylpyveteen ni iho tykkää :)
 
Mä oon kylvettänyt ihan vedessä ja välillä kun iho on kuivan näköinen, oon hieronut ihoon vähän babyoilia tai hoitovoidetta. Muutamina päivinä on ollut punoitusta pyllyssä, on rauhoittunut samantien kun oon laittanut sinkkivoidetta. Kylvyssä käydään lähes joka ilta pikaisesti, muuten pyllypyykillä aika harvoin, useimmiten mennään puhdistuspyyhkeillä vaikka ois kakat vaipassa.
 
Tippa vauvaöljyä kylpyveteen pitää ihon hyvänä ja ihanan pehmeänä. Pari kertaa viikossa kylvetetään, ettei pääse iho kuivu. Ennen öljyn lisäämistä pestään hiukset pelkällä vedellä. Saippuaa käytettiin esikoisellaki vasta vuoden iästä. Vaippaihottumaan ilmakylpyjä ja sinkkivoidetta, talkkia tai bebanthenia. Karstan saa pois hieromalla päähän vauvaöljyä ennen kylpyä. Hiukset tosin jäävät rasvaiseksi ja saatoin laittaa hieman vauvan pesunestettä niihin, vaikka en muuten käyttänytkään.
 
Meitä aikoinaan neuvolassa ohjeistettiin, että 1-2 kertaa viikossa kylpy. Kakkapylly pestään pääsääntöisesti vedellä ja saatan laittaa perusvoidetta vanulappuun ja pyyhkäisen lopuksi pyllyn sillä. Tarttu muuten tytön kohdalla erityisen hyvin etumuksen puolelta kakat siihen.
 
Sumppi, googlailin ja toi on kuulemma pehmeetä muovia että öljy voi tehä sille muoville jotain (pehmentää edelleen?). Mä ostin ton käytettynä ni ei tullu käyttistä mukana. Mutta aion kyllä jatkossa laittaa tipan pari öljyä veteen :)
 
Pesut hoidellaan ihan vaan vedellä, ja nivuset ynnä muut poimujenpohjat kuivatellaan talkilla. Kuivaa nätisti, iho tuntuu ihanan pehmoiselta ja ite tykkään siitä tuoksustakin. :)

Vaippa-alueen ihoo hoidellaan sit tarvittaessa perus- tai sinkkivoiteella, mut niitä ei oo ainaskaan tähän mennessä tarvittu.

Ilmakylpyä meilläkään ei tarkene kylvyn päälle ottaa, mutta saatan perus vaatteiden vaihdon yhteydessä pitää netiä hetken nakuna ( tai kuivan pyyhkeen alla ) ja silitellä/ hieroo koko tytön läpi pikkutipalla babyoilia. Se tekee toki ihollekin hyvää, mutta on myös ihanaa vuorovaikutusta ja hellimistä, sekä auttaa masuvaivoihin.

Jalkapöydät on neidillä vähän kuivat, ja naamassa pikkusen näppylää, niitä hoidellaan ämmällä! ( Sekin kun tuntuu tehoovan vaikka mihin, on vauvan hoidossa samanlainen ihmeaine ku kodinhoidossa sooda tai etikka! :D ) Muuten on meidän neitosella oikein kaunis iho, niinkun oli ( ja on edelleen ) siskollaankin.
 
Käytännössä aina kakkavaipan vaihdossa pestään vedellä. Jos kakka tuntuu kuivuneen jonnekin, niin käytän vauvan pesuainetta, ei tarvi hinkata niin paljon. Ceridalia tai vauvaöljyä usein ihan hieron hanan alla alakroppaan, kun pestään pyllyä niin usein.

Pesun jälkeen kiedon pyyhkeeseen heti, ja töpöttelen poimuja kuivaksi. Laitan talkkia nivuspoimuihin ja kivesten taakse, siellä on hieman punoittava paikka, mutta iho ei ole rikki. Bepanthenia Len myös käyttänyt, mutta nyt mennään talkilla.

Kasvoissa on muutama näppylä. Kaula on siisti, jos ei olisi niin pumpulipallolla (siis aidolla pumpulilla) ja vedellä putsaisin ja sitten kuivaisin toisella pumpulilla kaulapoimut.
 
Meilläkin hieman vilpoinen ottaa ilmakylpyjä, mutta olen laittanut tytön vaipanvaihtoalusella sitteriin ja peiton päälle niin ettei kuitenkaan pissasta kastu. Kylpyveteen lurautan öljyä ja hiukset pesen babywashilla. Kylvyn jälkeen hieron vielä öljyä koko kroppaan. Kuivaan kaulan, kainalot ja laitan talkkia.
Pyllyyn laitan bebanthenia aina vaipanvaihdon yhteydessä ( meilläkin kakkaa tulee niin että on pienet rakkulat )
 
Meidän pojalla on tosi kuiva iho, ihan hilseilee. Olen satunnaisesti laittanut kuivimpiin paikkoihin öljyä. Neuvolan täti sanoi ettei kannata koko ajan rasvata kun ihon oma öljyntuotanto on vasta alkamassa, ettei jouduta rasvauskierteeseen. Pää hilseilee myös, muttei olla toistaiseksi tehty muuta kuin harjattu hiuksia. En haluisi käyttää kovin paljoa kemikaaleja pienen iholle vielä tässä vaiheessa.. Ollaan kylvettykin vasta muutama kerta. Meilläkin on stokken amme mutta käytetään öljyä!
 
Meillä harsot pyllypyyhkeinä myös näin alussa. Hormoninäppylöitä on kasvoissa aika paljon, muuten hyvä iho. Ilmakylpyjä meki otetaan ennen kylpyä yleensä. Nyt ei olla jouduttu vielä sitä harrastamaan. Esikoisen kohdalla kylläkin ja lopulta vaippamerkin vaihto auttoi.
 
Meillä pojan iho hilseili heti ekasta päivästä lähtien, mutta synnärillä sanoivat että alta tulee siisti iho, ja niin tulikin. Alkuun nilkoista iho meni hiukan rikki ja laitettiin metyleenisineä, mutta muuten iho on siisti.
Viimeisenä hilseili pää ja kasvot.
 
Meillä oli alkuun todella siisti iho , lukuunottamatta jalkaterien kuivuutta. Hiuksia harjaan aamuin illoin ja hieman meillä oli kastaa muutaman viikon , mutta ei enää. Päänahan öljykylpy ei karsitaan auttanut vaan tuo säännöllinen harjaaminen. Nyt neidille on alkanut tulla kuivia läikkiä jalkoihin ja selkään , en tiedä mistä johtuu. Onko muilla vastaavaa?
 
Mä oon käyttänyt pesun yhteydessä Ceridalia tai vauvaöljyä. En muista, missä iässä öljyn saa vaihtaa perusvoiteeseen, mutta mulla on mielikuva että alussa pitäisi käyttää öljyä.
 
Takaisin
Top