Vauvan eväät ;)

rozie, onkos sulla tiedossa miten vaivaa voisi helpottaa? Sängyn päätyä on nostettu jo aika paljon. Nyt vain toivotaan, että juniori saa tarpeeksi pidettyä ruokaa sisällä. Saimme nimittäin jo hyvin painokäyrät kiinni. Mietin myös tuota ruuan määrää tässä tilanteessa: kerralla paljon vai useammin pienempiä annoksia?
Tänään poika ei ole suostunut olemaan sängyssä ollenkaan, vaan nukkuu ainoastaan tuossa rintarepussa. Olisiko kurkussa epämukava tunne vaakatasossa?
 
rozie kirjoitti:
Kressida: Sinähän olet ollut mukana tekemässä sitä imetystukisivustoa?

Joo, olen ollut aika pitkään mukana tuomassa imetystietoa Suomeen, nimeeni tosiaan törmää siellä sun täällä. Totta kai saa kysyä ihan suoraankin ja kerron täällä jos jotain tulee vastaan mitä osaan selittää. Eikä tarvitse pelätä, että sanoisin jotain pahasti jos jollain ei imetys suju - tai jos joku ei edes aseta sen sujumista kovin korkealle prioriteeteissaan. Kaukana takana ovat ne ajat, kun ajattelin että maailma täytyy pelastaa imetys kerrallaan :-) 

 
Pumppailetteko muuten kaikki? Missä välissä te sen teette ja kuinka usein pumppaatte? mä en ole vielä koskenutkaan rintapumppuun, enkä tiedä missä välissä sen tekisin. Mieli tekisi kokeilla, tuleeko mitään jotta saisi vähän maitoa talteen miehenkin syöttöjä varten. Muttta imetysten välissä jää monesti niin vähän aikaa, ja pystyykö sitä edes heti "tyhjillä" rinnoilla pumppaileen...

Mulla ei myöskään ole mitään tarvetta varsinaisesti liivinsuojille, sillä yhtään mitään ei edelleenkään valu syöttöjen välissä eikä edes syötön aikana toisesta rinnasta. Kuulostaa että kaikilla muilla on ihan päinvastoin... Ei sillä että suihkutissejä kaipaisin! helpompihan se näin on :D

Neuvolatäti kävi tänään eka käynnillä ja kysyin ihan vasiten tuosta suun vedellähuuhtelusta, niin hän sanoi että ei tarvi.
 
Minä olen kerännyt maitoa vain imetyksen aikana toisesta rinnasta, pakkasessa on nyt pari pikkusatsia, eipä tuolle neitokaiselle pullosta maito maistunut niin en vielä paljoa viitti keräillä... 

Mulla tulee tuota maitoa niin paljon etten uskalla katsoakaan rintapumppua :D Jos tämä tuotanto tästä vielä lisääntyy niin saan meijerin perustaa ;) Pitää katsoa jos tämä pysyy tämmöisenä että alkaisin jo luovuttamaankin mutta en ihan vielä, en halua pumpata että pysyy edes välillä vaatteetkin kuivina... Öisin on tosiaan kaksi liivinsuojusta limittäin per kuppi ja silti liivit saattaa kastua... 
 

Täällä on iskenyt rintatulehdus luultavammin   [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/boese/d015.gif[/img] (toimikohan nuo hymiöt ees noin?) 

Eilen vasen tissi oli tosi kipeä ja punainen, imettäminenkin sattui niin pirusti...Illalla oli sit melkein 39 kuumetta...kuumeen huomattuani lopetin imettämisen samantien että pikkuselle ei tarttuis kuumetta...mutta olin ehkä vain ylisuojeleva kun tänään soitin neuvolaan niin ne anto imetysluvan, mut silti varuilta huomiselle ajan...kattoo samalla pojun napaa kun se meinaa hieman tulehtua...

Minä oon iltasella pumppaillut kun muksu on ollut nukkumassa ja päivisin pitänyt noita kerääjiä, kun tuntuu et heti kun kuuluu pieni änähdyskin niin paita on märkänä...vaikka tissseistä tuntuukin tulevan tavaraa kiitettävästi niin silti menee yli purkillinen korviketta kaveriks  [img]http://www.cosgan.de/images/smilie/konfus/a030.gif[/img] yhtään en oo maitoa laittanut pakkaseen vaan juottanut pois ennen imetystä kun tuntuu olevan niin malttamaton tuon tissin kanssa...

Ja juu juuri tuon minkä nimeä en nyt muista minkä mainitsitte niin pitäis sitä vettä hieman juottaa, mut oon jättänyt sen nyt kokonaan pois kun suu näyttää olevan puhtoinen

 
En ole vielä yhtään saanut lypsettyä maitoa talteen, vaikka aikomus kyllä on. No, mulla on vain Medelan sähköpumppu joka pitää ihan hirveää meteliä ja repii nänniä ikävästi, ei tee mieli käyttää sitä. Ostin just huuto.netistä MAINION Avent Isis käsipumpun (ihan paras kaikkien mielestä). Sillä voi lypsää vaikka toisesta rinnasta samalla kun toista imettää: kaikkein helpoin tapa herua pumpulle.

Lypsämisen kanssahan on se ongelma, että vaikka maitoa olisi paljonkin, lypsäminen ei välttämättä onnistu koska ei vain saa sitä herumisrefleksiä päälle - ei maitoa saa väkisin vedettyä rinnasta kovin suuria määriä, herumista tarvitaan. 

Käsinlypsäminen on monen mielestä ihan yhtä helppoa ja helpompaa kuin pumpulla, kannattaa kokeilla josko se olisi oma juttu. Mulle ei ole: on noita reikiä nänninpäässä niin laajalla alueella että koko rinnanpää on aivan märkä lypsäessä, ja maitoa ei saa millään osumaan astiaan ellei ole joku hehtaarivati :-o Tämän muistan edellisen lapsen vauva-ajoilta, nyt en ole motivoitunut edes yrittämään.

***

Minulla on salainen haave luovuttaa äidinmaitoa tällä kertaa. Toisaalta en usko että minulla on taipumusta maidon ylituotantoon, niin että lypsämällä se määrä pitäisi kasvattaa luovutustasolle. Voi olla, etten saa aikaan :-/ Kaikkea ei jaksa mitä haaveilee :-/ 

***

Konna: rintatulehduksen aikana ei tosiaan kannata lopettaa imetystä koska rinnan tyhjennys on tärkeää tulehdustilanteessa. Eikä se tulehdus voi tarttua vauvaan. 

Mutta jos vaikka saisit kovan flunssan tai vatsataudin, silloinkaan ei kannata lopettaa imetystä. Mikään tavallinen tauti ei tartu äidinmaidon välityksellä (vain harvat taudit, kuten jotkut veritaudit hiv ja hepatiitti voivat tarttua), vaan tarttuvat kosketuksesta, pisaroina, hengitysilmasta... Eli vauva altistuu joka tapauksessa samoille taudeille kuin mitä sinä sairastat. MUTTA äidinmaidossa on juuri niitä tauteja vastaan tuoreita vasta-aineita joita sinä sairastat. Eli paitsi ettei ole syytä lopettaa imetystä, on päinvastoin hyvä syy jatkaa sitä :-)

Vauvat luonnostaan taitavat tämän tietää, koska silloin kun tauti uhkaa, alkavat haluta rintaa entistä enemmän. 
 
Wii kirjoitti:

Eli meillä näin: Vauva hoksaa olevansa Euroopan nälkäisin pikku tyttö, jolle ei ole vuosituhansiin annettu ravintoa. Rääkäisy isolla äänellä. Äiti ei ehdi ottaa tissiä esille, kun vauva on päättänyt, että hänet on hylätty ja jätetty heitteille ruuatta. Kauhea huuto. Sydäntäsärkevä, lohduton, raivoisa parku, jota ei saa loppumaan millään. Äiti yrittää laittaa tissin suuhun, mutta vauva ei nappaa imuotetta vaan huutaa edelleen. Mitkää lohdutukset ei auta ja tissi ei tartu suuhun, koska se on äärimmilleen auki koko ajan huudon maksimoimiseksi. Kuvaan astuu maidolla täytetty ruisku. Pieni ruiskaus vauvan alahuulelle ja äkkiä perään tissi. Vauva alkaa maiskuttelemaan maitoa ja tissi on työnnetty suuhun valmiiksi. Hyvä imuote --> hyvä ruoka --> parempi mieli


emoticon  Sopimuksessa sanotaan että kaikki toiveet täytetään heti emoticon
Mutta meillä on pojan kanssa ajoittain myös tätä. Tähän toinen versio on terhakka tikanpoika joka niin kovasti yrittää päästä tissille ja osua oikeeseen, mutta suu ei mene kiinni oikeaan aikaan ja sitten palaa käämit
Nyt on ollut pari päivää, juu-u onhan mulla nälkä ja kun saa tissin suuhun, niin 5 minsaa ja poika on unten mailla. emoticon  Äippä sä olet niin ihku.
Mie olen kanssa pumppaillut, ihan vaan että näkisi jotain osviittaa paljonko sieltä irtoaa että tietää antaa lisää. Haaveet oli äidinmaidon luovutuskin, mutta taitaa haaveeksi jäädä.
 
kuinka tiheään te muuten päivisin imetätte? Kun tuntuu että kannattaako tuota pikkupalleroa herättää kesken unien jos vaikka nukkunut jo 4h? Neuvolassa kovasti sanoivat että pitäisi herättää syömään 3h välein ( meillä tyttö nyt 7 vkoa) ettei päivisin olisi niin pitkiä nukkumisjaksoja, jotta vauva nukkuisi öisin pisimmän pätkän.. mutta kun herätin tuossa kerran niin tuntu ettei sitä saanu edes kunnolla hereillä niin syötäppä sitä sitten..

Mikä teillä on ollu max. aika? siis meillä tämä vois nukkua vaikka kuinka monta tuntia :D Ja viime yönäkään ei tarvinu syöttää ollenkaan vaan toinen nukkua posotti koko yön ja syötin vasta puoli kasin maissa :)
 
Jei, nyt ehdin kokeilemaan pumppausta kun muksu ihmeellisesti nukahti hieman pitemmille päiväunille!  [img]http://www.cosgan.de/images/midi/froehlich/k005.gif[/img]

Eli yleensähän meikäläinen imettää 15 min - puolen tunnin - tunnin välein kun ei tuo rupea nukkumaan päivisin kuin pikku torkahduksia, kunnes nälkä jälleen yllättää poloisen, tai vain lohtutissin kaipuu. Mutta nyt ehdin kokeilemaan, mulla on tuo kressidankin mainitsema Avent Isis jossa kyllä myös sähkötoiminto. Mutta sähköisellä toiminnolla ei toiminut ollenkaan - (liekö koko toiminto rikki), vaan käsitoiminen pumppaus pelitti :) 50 ml meni pakkaseen tulevan varalta.

Lienee ihan tavallista sekin, että toisesta rinnasta tuli paljo helpommin ja enemmän kuin toisesta?

 
Mullakin on Aventin Isis ja tykkään kovasti. Laitoin FB:n Oulun osto- ja myyntipalstalle ostoilmon ja tuli monta tarjousta, 10 min ilmoituksen jätöstä oli kaupat sovittu, hinnaksi tuli hurjat 15€ :D

Mulle sanottiin tosta tiheydestä että 5 tunnin välein voi herätellä jos tarvis, mutta herää kyllä itse kun on nälkä. 
 
Täällä on meneillään ruokakriisi.

Pari päivää rinnat oli tosi kipeät syöttämistä aloittaessa ja kihelmöivät vielä jälkeenpäin. Itse syöttäminen oli suht kivutonta, joten imetin kaikessa rauhassa, hammasta purren, ajattelin, että tottumattomuutta vaan...

Eilen sitten huomasin, että molemmat nännit on verillä, joten ei ihme jos vähän sattuu! Eli siirryttiin kerta heitolla pullolle ja korvikkeisiin. Enpä uskonut, että ottaisi itteltäni niin koville, pitkä itku pääsi, kun toinen sylissä katselee ihmeissään pulloa, eikä tajua, että sieltä se ruoka nyt tulee..

Yöllä oli pakko kerran antaa lohtutissiä, kun uni ei muuten tullut. On tosi vaikeaa arvata paljonko korviketta pitäisi antaa, ja sitten saa rampata lämmittämässä pientä tilkkaa kolme-neljä kertaa. Ja joka välissä neiti ehtii saada kauhean raivokohtauksen. Miksi kaikki katastrofit syntyy AINA perjantai-iltana, että on oltava avuttomana koko viikonloppu??

Ärsyttää muutenkin toi pullon käyttö, kun imuote alkoi juuri ja juuri olla hallinnassa, ja  nyt senkin harjoittelu on aloitettava alusta. Tosi riittämätön olo...
 
Tinxte: Oletko kokeillut rintakumeja? Mulla oli tuo toinen nänni alkuun ihan verillä mutta kumin kanssa pystyi imettämään ihan kivuitta. Kannattaa kokeilla! 
 
Mutta eikös  se mene niin, että jos nännistä tulee hiukankaan verta ei saa imettää, ettei vauvan masu mee sekasi? Vai miten?

Tinxte, minä joudun antamaan lisämaitoa, kun oma ei kerta kaikkiaan riitä. Hyvin äkkiä opit, mikä on oikea määrä. Meillä vauva ei enää niele, kun on kylläinen. Lämmitän siis korviketta aina reilusti ja kaadan loput pois. Korvike on onneksi halpaa :) Itku mullakin välillä pääsee, kun oisin niin kovasti halunnu täys imettää.

Mies jää huomenna pitkälle vapaalle niin vois alkaa lypsämään ja yrittään saada maidon tuotantoa nousemaan. Kunnon meijeri.  Olen lohduttanut itseäni, että meidän neiti osaa ainakin syödä pullosta eli mieskin voi tarvittaessa ruokkia.
 
Kiitoksia vinkeistä Rozie ja Wii.

Rintakumi oli kauhistus, pahempi kuin pullo. :/ Joten siitä ei ollut apuja. Yön pidinkin imetystaukoa juuri verenvuodon takia. Onneksi nännit paranee nopeasti. Tai haavat ainakin, kipu ei vielä ole hävinnyt...

Nyt olen antanut vähän korviketta, että pahin nälkäkiukku menee ohi, ja sitten harjoitellaan imemisotetta...

Osittain lienee hormoonien syytä, että pulloruokinta oli itselle sellainen shokki, kun meillä vauva jää isän kanssa kotiin jo pari kuisena kahdeksi päiväksi viikossa, eli tiedetään, että korvikkeille joutuu... Mutta jos nyt saisi edes alkuun pidettyä rinnalla. Ihan jo sen takia, että toi pullosouvi on aika raivostuttavaa! Maanantaina neuvolaan kitisemään imetysohjausta, jos ei ala sujumaan aiemmin.
 
Mutta eikös  se mene niin, että jos nännistä tulee hiukankaan verta ei saa imettää, ettei vauvan masu mee sekasi? Vai miten?

Kyllä saa imettää. On totta, että vauva voi oksentaa veristä maitoa, mutta se on vatsan refleksi - eikä tarkoita että vatsa menisi 'sekaisin' pidemmäksi aikaa tms. 

Mitään varsinaista vaaraa verestä ei vauvalle ole. 
 
Mulla auttoi kipeisiin nänneihin kun kunnolla laitoin bepanthen rasvaa nännien ympärille ja liiinsuojukset päälle ja annoin kanssa yön rauhoittua ja lisäsin rasvaa aina tarvittaessa.

Sitten olen kuullut että "kaalinlehti hauteet" tekevät TODELLA hyvää kipeisiin rintoihin! En ole vielä perehtynyt tähän helpotukseen mutta ilmeisesti kaalin lehtiä irrotetaan kokonaisena ja laitetaan jääkaappiin kylmenemään (veteen?) netistä varmasti löytynee ohjeet?!
 
Helmikuisista heippa!
Meidän poika päätti tulla toista viikkoa etukäteen iloksemme.

Apteekista saa imetysvoidetta, joka on todella hyvää kipeille nänneille, eikä tule haavoja. Voidetta voi pitää imetyksen aikana, eikä meillä ainakaan haittaa vauvaa ollenkaan. Olen myös käyttänyt haavaan bepanthenia ja haava paranee nopeasti.

Meillä poika painaa alle 3 kiloa ja sen lisäksi epäiltiin keltaisuutta. Joudun herättää syömään kolmen tunnin välein. Alussa oli vaikea saada hereille, nyt jo tottunut rytmiin. Aloitan aina vaipan vaihdolla ja sen jälkeen imetys. Imetyksen jälkeen mikäli poika on vielä nälkäinen annan lypsämääni maitoa 30-40 milliä. Lypsän maidon yleensä imetyksen jälkeen ´valmiiksi seuraavaa imetystä varten jääkaappiin. Iltaisin olen todella väsynyt ja välillä viimeinen imetys n. 12 aikaan ei tule maitoa ollenkaan. Silloin annamme korviketta. Nukuttuani muutaman tunnin tulee seuraavassa imetyksessä taas normaalisti maitoa. Mutta tää on todella rankkaa ja mua vaivasi jo unettomuus. Täytyy vain jaksaa nyt.
 
Tähtiys: voimia sinne, onhan tuo varmasti rankkaa mutta jospa se helpottaisi jossain vaiheessa ja saisit nukuttuakin.
Teillä siis imetyksen jälkeenkin voi vielä imaista 30-40 ml ? Mulla ei ole mitään käsitystä, kuinka paljon tuo meiän tyttö kerralla oikein syö (että osaisi arvioida miten pitkälle pumppumaidolla pärjäisi).

Tietääkö joku kuinkahan paljon esim. pelkällä pulloruokinnalla olevat vauvat keskimäärin parin viikon iässä syö? Mä sain testattua tuossa, että tytsi osaa onneksi syödä myös pullosta rintamaitoa, pumppasin 40 ml ja hän vetäisi sen ahnaasti, ja sen päälle vielä tissiä. Mutta kuinka paljon pitäis olla pakkasessa maitoa että uskaltaisi vaikka lähteä joskus jonneki ja jättää vaavi isukin ruokinnalle???

Ihan kuin täällä alkais nännikipu helpottaa! emoticon Vasen rinta on vielä vähän hankalampi, ottaa vähän kipeempää ku oikea, mutta enää ei ihan hammasta tarvi kyynelsilmässä kiristellä kun vauva tarraa kiinni. EIkä haavojakaan enää näy. Ilmakylvyt on jees, täällä on hengailtu paljolti tissit paljaana kotosalla :D

 
Takaisin
Top