Vauvan eväät ;)

rozie

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Perustetaanpa oma topic aiheelle. Eli kaikki syömiseen, imetykseen ja ruokiin liittyvät juttelut vois keskittää tänne niin vinkkejä tarvitsevat löytävät ne samasta paikasta. 

 [img]http://www.cosgan.de/images/midi/haushalt/p040.gif[/img] 
 
Ja aloitan itse heti (en viitti tohon aloitusviestiin laittaa kun se on sitten joka sivulla ekana)

Miten olisi paras pakastaa äidinmaitoa? Mulla on Aventin pulloja ja niissä voi suoraan pakastaa mutta en haluais kaikkia pulloja laittaa pakkaseenkaan... Pakastuspussiin vai miten? Ja kun paras olisi pakastaa kerta-annoksia niin kaikki käytännön vinkit otetaan vastaan. Ja siis omaan käyttöön tarkoitettuna, siten että jos pitää vaikka mies jättää vaavin kanssa niin on valmiina annoksina pakkasessa eikä niin että pitää litran pussista alkaa erottelemaan ja loput menee hukkaan kun ei voi uudestaan pakastaa. 
 
Mä oon tehny sillain että oon ostanu mini grip- pusseja ja mitannu siihen maidon ja kirjottanu päivämäärän ja  millimäärän pussin kylkeen ja hyvin on toiminut, tosin mulla on edelleen kaikki pumpatut maidot pakkasessa kun ei niitä yksinkertaisesti tarvi (ainakaan vielä) kun rinnoista saa tarvittavan määrän :) se, että kuinka kauan ne säilyy pakkasessa niin en ole kyllä varma, jotku sanoo että 1-2kk, toiset 3-4kk.. ?? 
 
Täällä pakastetaan maitoa mini-grip pusseihin. Sinne saa kerta-annoksiin maidon ja helppo sulattaa ensin hananalla juoksevaksi ja sitte pullossa lämmittää. Meillä ainakin toimii :)
 
Mä oon laittanut jääpalamuottiin. Kun kerääjällä tulee pieniä määriä toisesta rinnasta kun imettää niin kaadan aina jäähdyttyä jääpalamuottiin, lokeron kerrallaan täytän ja sitten kun täyttyy niin laitan kaikki muovipussiin. Kylkeen kirjotan päivämäärän niin tietää suurinpiirten milloin menee vanhaksi. Sitten ku on tarvis otan 5-7 maitopalaa pulloon sulamaan. :) Näin meillä toiminut hyvin. :)
 
Noita minigrippejä ajattelin minäkin. 
En lypsä kun maitoa tulee sen verran että olen pulassa jos alan jo nyt lypsämään :D Kerääjällä kerään toisesta rinnasta imetyksen yhteydessä ja niitä pakastelen varaeväiksi. 

Pakastimessa (-19) äidinmaito säilyy 3 kk ja joissain tapauksissa oli jopa 6 kk mutta en nyt muista mitä 'erikoista' siinä oli... 
 
Minäkin suosittelen omasta kokemuksesta ja viran puolesta (terveydenhoitajana ja imetysohjaajana :-)) minigrip-pusseja. Ja sopiva määrä yhteen pussiin on sellaiset puoli desiä tai 70 ml, joka sulaa tosi nopeasti lämpimän (ei kuuman) veden alla pideltynä eikä tule sulatettua turhaan jos ei sitten menekään enempää. 

Äidinmaitoa on tosi vaikea saada pilaantumaan, siinä kun on antibakteerisia aineita niin että pöydälle jätetyssä maidossa on muutaman tunnin päästä VÄHEMMÄN bakteereita kuin aluksi (kun siinä on iholta tulleita) -> pakastettuun maitoon ei paljon jää millä sen saisi pilaantumaan. 

Suomalainen linja on, että ämmä säilyy pakastettuna kolme kuukautta. Amerikassa, jossa on enemmän kokemusta pakkasmaidoista (koska siellä on tavallista että äidit menevät töihin jopa täysimetysaikana, ja tulee enemmän tätä lypsy/säilytystarvetta), pidetään linjana kuutta kuukautta MUTTA pakastimen pitää sitten olla kunnollinen n. -18 pakkasastetta pitävä. 

Äidinmaito voi sitten muuten haista tosi omituiselta, oksennukselta tai rautaiselta, kun sen sulattaa, mutta se ei tarkoita että se olisi pilalla. Maidossa on sellaisia entsyymejä jotka auttavat vauvan ruoansulatusta sulattamaan sen tehokkaasti, ämmä alkaa käytännössä sulatella itseään heti rinnasta tultuaan! Nämä entsyymit eivät täysin lakkaa toimimasta edes pakkasessa. Joidenkin äitien maidossa tämä vaikutus on vahva, toisilla sitä ei huomaa ollenkaan. Jos oma maito menee ällöttäväksi pakastaessa (tai jos esim huomaa että se menee ihan kuin oksennukseksi jo päivässä jääkaapissa) niin entsyymin toiminnan voi pysäyttää kuumentamalla maidon pikaisesti ennen säilytystä. Vähän se tuhoaa ravintoaineitakin, mutta jos tämä maito ei ole vauvan ainoa ravinto niin ei haittaa.

Vauvoja se outo haju ei yleensä haittaa yhtään. Ovat kai tottuneita, samaa kamaahan sieltä nousee pulautellessa ;-) 
 
Pieniä Minigrippejä täälläkin pakastellaan. Neuvolasta suositteli noita jääkuutioita varsinkin sitten kun alkaa se kiinteiden opettelu - yhdellä palalla on hyvä "notkistaa" muussatut makupalat.
 
Täällä ei paino lähtenyt nousuun ollenkaan rintamaidolla, joten jouduttiin turvautumaan jo korvikkeeseen. NAN kävi mahaan, mut nyt ollaan syötetty Nutrion jauheesta tehtävää korviketta ja tuntuu sopivan paremmin. Syöttö on varmaan 50/50.

Mut ainakin isi pärjää, jos äippä lähtee jonnekin käymään ja pojalle tulee nälkä sillä välin..
 

Täällä mennään sekä tissillä että korvikkeella

Aluksi ei meinannut maitoa lähtee tulemaan niin oltiin tuolla lisämaidolla alusta asti. Nyt maitoa tuntuu tulevan ihan kiitettävästi, mutta pojun ruokahalu on sitäkin kiitettävämpi emoticon

Eilen illalla oltiin tunnin verran tissillä ja hieman myöhemmin otettiin korviketta 30ml. Kahden tunnin päästä oltiin taas tissillä vajaa tunti kun tuli uni taas silmään. Pari tuntia tästä ja taas tissi suuhun. Aamusella tissit olikin imetty jo tyhjiin joten korviketta naamaan. Sitä menikin sit pieneen hetkeen 70 ml ja tunnin päästä huudettiin taas ruokaa...

Tänään on tainnut olla pojulla kunnon tankkauspäivä kun tähän mennessä on mennyt jo hieman enemmän ruokaa mitä aikaisemmin koko päivän aikana...Kunhan vaan aina muistaisin antaa neuvolan ohejeiden mukaan imetyksen jälkeen hieman keitettyä vettä suunputsaukseen...meinaa nimittäin aina unohtua emoticon  

 
Mikä toi vesi juttu on?? Ku meille ei oo sanottu että pitäs antaa. Eikä sitten olla tajuttu antaakkaan...
 

Ajattelin vain vinkata tästä sivustosta teille, joilla on minun laillani ongelmia/huolia imetyksen suhteen:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=98&Itemid=165

Me jouduttiin antamaan sairaalassa vähän lisämaitoa, mm. keltaisuuden takia. Olisin kovasti halunnut täysimettää heti alusta ja nyt olen alkanut pelätä, ettei maidon määrä enää kasva tai että se jopa pienenee lisämaidon/tuttipullon käytön takia. Eilen pistin tuttipullot pannaan ja hankin hörpytysmukin sekä maidonkerääjät. Nyt yritän vain pitää rinnalla niin usein kuin mahdollista ja vaihtaa rintaa aina kun poika vaikuttaa nuhaktavan liian nopeasti. Olen tällä hetkellä varovaisen optimistinen, kun olemme mielestäni pystyneet vähentämään korvikkeen määrää. Synnytyksestä on nyt 2 viikkoa.

Onneksi oli omat rintakumit mukana sairaalassa, muuten imetyksestä ei varmaan olisi tullut yhtään mitään, kun pojalla oli alkuun vaikeuksia imuotteen kanssa. Kokeilin kuitenkin koko ajan myös ilman rintakumeja ja nyt niitä ei enää tarvitakaan.

Imuote löydettiin yhden mukavan yöhoitajan avulla. Hän opetti laittamaan aina ensin oma sormi lapsen kitalakeen, mikä herättää imemisrefleksin ja sitten kun imee oikealla tavalla napakasti siirtämään nopeasti nännille (joka tarjotaan kahden sormen välissä puristettuna myöskin kitalakeen tähtäen ja hieman lirkuttaen. Joskus piti yrittää tätä moneen kertaan, mutta se auttoi myös silloin kun lapsi ehti hermostua rinnalle liikaa.
 
Eilen ainakin meijän neuvolatäti sanoi että pitäisi tuota keitettyä vettä aina hieman juottaa imetyksen jälkeen kun poskiin ja kitalakeen jää kuulemma sitä maitoa kiinni ja se voi tulehtua tai jotain sellaista niin se pitää tuollein huuhtoa pois...
 
Aika ihmeellisiä neuvoja liikkuu neuvoloissa. Miten se ihmisen maito nyt muka ihmisen suuhun tulehtuisi? Onko kivikaudellakin keitetty vettä ja huuhdeltu vauvojen suut tai kuljettu suut kipeänä? 

Ikinä en oo huuhdellut enkä kuullut kenestäkään kaverista joka huuhtelisi imetyksen jälkeen vauvan suuta. En nyt sano että siitä mitään haittaa olisi (jos ei ihan juottamaan asti ala) mutta kauheasti vaivaa ja vaikea kuvitella että vauvakaan tykkäisi kun aina joka imetyksen jälkeen tulee toimenpiteitä :-o 

Olisikohan neuvon takana huoli sammaksen kehittymisestä? Sammas on hiivasieni, joka joskus rehottaa vauvojen suussa. Katso esim tämä artikkeli: 

http://www.sairaslapsi.com/frame.cfm/cms/id=571/sprog=4/grp=2/menu=1/

Pakko kuitenkin sanoa, että minusta on ihan hätävarjelun liioittelua alkaa huuhdella suuta sammaksen ehkäisemiseksi, semminkin kun ei se varsinaisesti edes aiheudu niistä maitojäämistä vauvan suussa. 

Eh.... anteeksi että otan näin kiivaasti kantaa, en minä mitenkään täällä ole paheksumassa jos joku haluaa huuhdella vauvan suuta varmuuden vuoksi. Ja tiedän miten inhottavaa on, kun tässä vaiheessa jossa haluaisi tehdä KAIKEN OIKEIN, tulee koko ajan ristiriitaisia neuvoja :-/

Mutta juuri siksi, että meillä on kaikilla niin kova tarve kuunnella kaikki neuvot ja noudattaa niitä - ristiriitaisiakin! - olen vähän kiivas sellaista kohtaan kun annetaan tuollaisia tarkkoja ohjeita ilman mitään kunnollisia perusteluita, vain mutu-tuntumalta :-/ En usko, että löydätte vedellä huuhtelun ohjeita mistään asiantuntijoiden kirjoittamista vauvan perushoito-oppaista. 

 
Salla88, teillä taitaa olla sama kärsimättömyysongelma kuin meilläkin. Vauva tietää mitä tahtoo ja tahtoo sen nyt eikä viidestoista päivä. Kätilö neuvoi laitoksella ottamaan ruiskuun lypsettyä maitoa ja ruiskulla houkutella vauva imemään. Vaikea selittää.

Eli meillä näin: Vauva hoksaa olevansa Euroopan nälkäisin pikku tyttö, jolle ei ole vuosituhansiin annettu ravintoa. Rääkäisy isolla äänellä. Äiti ei ehdi ottaa tissiä esille, kun vauva on päättänyt, että hänet on hylätty ja jätetty heitteille ruuatta. Kauhea huuto. Sydäntäsärkevä, lohduton, raivoisa parku, jota ei saa loppumaan millään. Äiti yrittää laittaa tissin suuhun, mutta vauva ei nappaa imuotetta vaan huutaa edelleen. Mitkää lohdutukset ei auta ja tissi ei tartu suuhun, koska se on äärimmilleen auki koko ajan huudon maksimoimiseksi. Kuvaan astuu maidolla täytetty ruisku. Pieni ruiskaus vauvan alahuulelle ja äkkiä perään tissi. Vauva alkaa maiskuttelemaan maitoa ja tissi on työnnetty suuhun valmiiksi. Hyvä imuote --> hyvä ruoka --> parempi mieliemoticon

Meillä toimii tämä aivan loistavasti. Suosittelen lämpimästi. Toimii meillä myös siinä kiukussa, kun maitoa ei tule vielä ihan mahdottomasti ja vauvaa kiukuttaa imeä, kun tavaraa ei tahdo tulla. Välillä kun ruiskaisee jaksaa vauva taas innokkaasti imeä eikä tarvi niin usein turvautua "helppoon" lisämaitoon pullosta.
 
En ole minäkään kuullut koskaan että pitäisi vauvan suuta huuhdella imetyksen jälkeen  [img]http://www.cosgan.de/images/midi/konfus/a015.gif[/img] 
Äidinmaito on kuitenkin luonnollisinta mahdollista evästä niin tuntuu hassulta... Mutta ehkä se on tuo Kressidan mainitsema sammaksen pelko sitten... 

Kressida: Sinähän olet ollut mukana tekemässä sitä imetystukisivustoa? Muistelisin nähneeni nimesi siellä? Ajattelin vaan että sulta varmaan voi kysellä näitä juttuja jos hämmentää ja mietityttää? :) 
 
meille sano neukkutäti et jos sitä sammasta ilmestyy niin nänninpäähän vähän puolukkaa survottuna niin lähtee pois (eli happoa) ja mäkin oon siinä uskossa että ainakin veden juottamisesta ois enempi haittaa ku hyötyä..ja onhan siinä ihan älytön vaiva ruveta joka syöttö kerran jälkeen vettä keittelemään ja suuta huuhtomaanemoticon

mistä saa noita hienoja hymiöitä? näin sivu kysymyksenä :D

miten muuten yöllä saatte pidettyä sängyn sillei ettei se ui maidossa?mulla edelleen ongelmana "vihaan rintaliivejä"(suostun pitämään niitä vaan kun on jossain julkisilla paikoilla tai kylässä.) ja hirveet sota varustukset sängyssä (=pyyhkeitä alla, päällä, välissä ja vieressä) ja silti on peitot,tyynyt,vauva ja ite ihan maidossa. pari yötäkin ku vetää samoissa lakanoissa niin haju haittoja alkaa jo ilmetä..jaksais joka päivä lakanoitakaan vaihtaa ja pestä. Kuitenkin poika iltasin yleensä tissit tyhjentää mutta kerkiää yön aikana täyttyä hyvin ennen kuin seuraavan kerran herää syömään. Onko teillä päällä vaan liivit ja liivisuojat? multa kun tuppaa tulemaan paksumpienkin suojien läpi jo viimestään 3h jälkeen edellisestä syötöstä..
 
Meitäkin ohjeistettiin keskolassa silloin tällöin huuhtomaan vesitilkalla vauvan suuta, kun tahtoo se maidon hera jäädä kielen päälle. Sammaksesta sanoi, että jos tarvitsee lääkitä, niin ei välttämättä suosittele sitä sitruunaa vaan vesitilkkakin voi riittää. Mutta vesi ei tahdo maistua ja on todella vaikeaa saada sitä pysymään suussa edes sitä pientä tilkkaa, joten harvaan kertaan on yritykset jääneet. Kieli on kuitenkin hieman valkoinen ja neuvolassakin kyseltiin sen vesitilkan perään.

Meidän poika lopetti röystäilyn viime viikolla ja nyt viikonlopusta lähtien on puklannut/oksennellut todella paljon ja rajustikin. Puklu lentää Vaavisängyn kaltereiden välistä pitkästi lattialle. Tätä tapahtuu välittömästi ruokailun jälkeen röyhtäystä odotellessa, vaippaa vaihtaessa sekä täysin ilman ennakkovaroitusta jopa kahden tunnin päästäkin. Neukkulääkäri epäili, että ruokatorven läpässä jotain häikkää, joten aikaisti lastenpolin kontrolliaikaa. Seuraavana jännittää tulevan sunnuntain ristiäiset, sillä niitä ei järjestetä kotona - paljonkohan pitää varata vaihtovaatteita itselle sekä pojalle?!!!

 
basura: Mulla on liivit ja öisin kaksi liivinsuojusta limittäin. Päivisin yleensä riittää yksi mutta öisin ei. 

Täältä saa hymiöitä: http://www.cosgan.de/smilie.php?wahl=4&ziel=boese klikkaa hymiötä jonka haluat ja kopioi sivun alareunasta koodi tekstiin. 

Mammax: Refluksilta kuulostaa :( Mä pelkään myös että pienelle tulee, vaikka vauvaiän refluksitauti ei olekaan kai sama kuin aikuisen. Itselläni nimittäin on tuo viheliäinen vaiva :( 
 
Takaisin
Top