Vauvan asento

Kysyin lääkäriltä, voiko tilanteelle itse yrittää tehdä jotain, ja oli sitä mieltä että ei. Kätilöllä taas oli vahva mielipide, että nyt pitää alkaa lukea jne. asennossa, jossa on takapuoli pystyssä ja pää alaviistoon... Nuo videon liikkeet ovat onneksi realistisempia -- en kyllä millään ole löytänyt edes puolittain mukavaa lukuasentoa kätilön ohjeilla :confused:
 
Joo, voin uskoa , ei tunnu kyllä hyvälle asennolle olla saati vielä lukeakin jotain siinä. Ihme miten lapset tykkää nukkua just tuossa asennossa ..
 
Catti, ei yritetä. On niin tiukassa ettei lääkäri saanu kättä ollenkaan masuasukin pepun alle. Mulla on muutenki kaikki kääntöä ajatellen vastustavat tekijät: istukka edessä, ensisynnyttäjyys, supisteluherkkä kohtu... Kolmen viikon sisällä synnytetään sitten alakautta, tai muuten se on maha auki ja homma maaliin.
Mutta joo, täytyy vielä olla toiveikas, ihmeitä tapahtuu. Muutenkaan ei nyt auta murehtia, kun siitä ei hyödy kukaan. Näillä mennään!
 
Tämä nainen on kyllä kokeillut vaikka mitä kikkakolmosia saadakseen perätilassa olevan vauvansa kääntymään. https://www.youtube.com/watch?v=wc-NgWIhMGk

Mutta lopulta ilmeisesti onnistui!

Tavallinen lääketiedehän ei tietenkään tunnusta näitä tekniikoita, eikä niille varmasti olekaan kauheasti tieteellistä pohjaa mutta ehkä jostain noista kannattais kokeilla. Tossa oli se sama pylly pystyssä asento kuin siinä edellisessäkin videossa.
 
En tarkoittanut itseäni vaan linkkaamani videon naista :) hän siis sai videon mukaan perätilavauvansa kääntymään esittelemillään tekniikoilla.

Mun vauva kääntyi itsekseen pää alaspäin muutama viikko sitten ja sen kyllä huomasi. Aivan karmea olo kesti puolisen tuntia.
 
Ok.:) Mulla ei toi järki enää näköjään juokse...
 
Joo, sitä on liikkeellä täälläkin, etenkin näin loppuraskaudesta :grin
 
Olen kanssa paljong googletellut vauvan asentoja, koska tällä kertaa istukka on takana ja pääsen helposti tunnustelemaan asentoa. Lisäksi mua mietitytti että onko vauva jäänyt nalkkiin johonkin kengurupussiin, kun mahani ei ole käynytkään korkealla, vaan roikkuu edessä.

Spinning babies on hauska sivu, mutta antaa tosi niukan kuvan siitä millainen asento on syntymän kannalta ihanteellinen. Jos vauvan selkä on kylkeä vasten, siitä on tosi hyvä lähteä liikkeelle, koska siinä asennossa pää yleensä aloittaa matkansa, kääntyen synnytyksen aikana. Monet jenkkisivut on niin kiihkomielisiä kivunlievityksiä vastaan, mutta jos sellaisen tuuban voi ohittaa, mielestäni täällä on tosi hyvää tietoa vauvan asennoista:
http://midwifethinking.com/2010/08/13/in-celebration-of-the-op-baby/
Linkki on vain yhteen artikkeliin, mutta siellä on niitä lisää. Tuo antaa paljon positiivisemman kuvan siitä miten kaikki pää alas asennot on synnytyksen kannalta hyviä.

Tosi kiinnostavaa on myös huomata erot synnytyskäytännöissä eri maitten väleillä. Jenkit ei taida edes tuntea siirtymävaihetta, vaan siellä äiti ohjataan ponnistamaan heti kun ollaan 10cm auki. Onneksi meillä siinä annetaan aikaa ja pääsääntöisesti odotetaan ponnistuksen tarvetta. Suomalainen synnytyskäytäntö on varmaankin kansainvälisesti vertaillen tosi luonnollinen, nais ja lapsiystävällinen. Ihanaa! Se ajatus helpottaa, kun tekisi mieli vinkua käynnistystä tän nelikiloisen murkulan kanssa.
 
Kiitos linkeistä ja vinkeistä! Kokeilinki heti kääntöyrityksen jälkeen kontallaan oloa ja sitten sitä kylmä-ylös-lämmin-alas -juttua. Itsepäinen istuva härkä tämä tapaus...
 
Täällä on pää tiukasti alakerrassa vaikka eipä sillä nyt niin merkitystä sektion kannalta ole.
 
Jee, tyyppi oli kääntynyt taas raivotarjontaan, eli so far so good -- viikkoja siis 36+4. Kiinnittynyt ei kuitenkaan ole ja on edelleen niin pieni, että veikkaan että mylläystä on vielä tiedossa...

Tiedä, onko se auttanut mitään että olen alkanut loikoilla sohvalla selällään lantio sohvatyynyn päällä ja pitää nukkuessakin takapuolen alla ylimääräistä tyynyä, istuskellut lattialla räätälinistunnassa ja telkkaria katsoessa jumppapallon päällä, tai että kiusasin vauvaparkaa eilen kylmällä limsapullolla, mutta ainakin tulee itselle parempi mieli jos edes yrittää jotain, eli jatkaa täytynee tylsinä hetkinä... En viitsi edes ajatella, onko selällään olemisesta jotain haittaa, kun itsellä on silloin ihan normaali olo niin eikä vauvallakaan liikkeistä päätellen ole happivajausta. Seuraava tsekkaus viikolla 38.
 
meillä oltiin kauan oltu raivotarjonnassa selkä nätisti vasemmalla, mutta nyt vauva näyttikin kierähtäneen oikealle puolelle.. no, tärkeintä kai, että pitää päänsä alhaalla.
 
No voi perse! Toissaviikolla lääkärissä vauva oli pää alaspäin mutta nyt neuvolan täti ei ollut enää varma asiasta. Hän nimittäin sai selvät sykkeet kuulumaan sekä ylhäältä että alhaalta ja aiempien ultrien mukaan ei pitäs olla kaksosiakaan tulossa joten tämä oli hyvin mystistä.

Oltiin ihan ymmällään ja hän yritti tunnustella mutta totesi, ettei nyt rehellisesti osaa yhtään sanoa miten päin vauva on. Sain siis lähetteen ultraan.

Tää vauva on viikkotolkulla jäkittänyt mun mielestä suunnilleen samassa asennossa, selkä mun oikeaa kylkeä päin, mut nyt selkäkin oli toiseen suuntaan.

Mitä ihmettä se vauva nyt tässä loppumetreillä on alkanut touhuamaan? Kumma hemmo.
 
Voi ei, pidetään Sakura kaikin voimin peukkuja, että ultra kertoo että on kääntynyt vain puolelta toiselle ja pää on siellä minne se tässä vaiheessa kuuluukin! Kamala tunne tuo epävarmuus :sad001

Mä en uskalla enää edes yrittää arvailla, miten päin vauva on -- sillä on niin paljon tilaa liikkua vielä ja kohtu ei ole tuntunut sitä aiemminkaan vastustavan, että uskon sen olevan loppuun asti oikein päin vasta sitten kun se on tulossa ulos. Nyt yritän ajatella jotain ihan muuta tiistain neuvolaan asti.
 
Syyskuinen: eikö ne ultraa sua jos sunkin kohdalla on asiasta epävarmuutta?
 
Mun vauvan koko (sf-mitan mukaan) on johdonmukaisesti kulkenut pitkin yläkäyrää joten tää on ehkä jo liian iso käännettäväksi vaikka viikkoja mulla on nyt 37+1 vasta.
 
Takaisin
Top