Vauvan asento

Hieno kuulla että Sakuralle näyttää olevan tulossa sekä oman että äitinsä parhaan ymmärtävä vauva :)

Mä hermoilen edelleen tyypin asentoa, mutta en kyllä uskalla edes yrittää arvailla, onko se pysynyt oikein päin. Hikkoihinkaan en luota, kun ovat tuntuneet aika alhaalla silloinkin kun tyyppi on ollut väärin päin. Mulla on kai niin pitkä selkä (joka selittää myös sen että maha ei ole kasvanut eteen), ettei ole ihan simppeli juttu hahmottaa, miten kohtu siellä asettuu. Istukka on kyllä takana, eli vauvan liikkeet ja pyörähdykset tuntuvat välillä liiankin hyvin. Sivusuunnassa se ainakin kääntyili viime yönäkin, oli ihan oikeassa kyljessä kun heräsin. Nyt se isoin möykky tuntuu taas navan vasemmalla puolella.
 
Valtaosa vauvoista kuitenkin kääntyy pää alaspäin ennen syntymäänsä ja pienikokoinen vauva voi tehdä sen vielä tosi myöhäänkin kun on kerta tilaa.

Kannattaa suosia nyt niitä asentoja, mitkä houkuttelevat vauvaa pysymään pää alaspäin. Huonossa ryhdissä istumista kandee koittaa välttää. Jumppapallon tai satulatuolin päällä tulee automaattisesti oikea istuma-asento, tavallisessa tuolissa ei niin helposti.

Ja kontallaan oleskelu on hyvä. Itse suosin joogasta tuttua lapsen lepoasentoa, tyynyillä yläkropasta tuettuna. haarat tosi levälleen jotta maha pääsee tippumaan reisien väliin. Toi avaa myös lonkkia, jonka olen kokenut helpottavan yöllisiä lonkkakipuja.

Nyt ultrassa se todettiinkin, että vauva on itseasiassa juuri optimaalisessa asennossa, eli pää alaspäin ja selkä ulospäin. Vauvan pylly pullottaa tuossa mun navan yläpuolella. Vähän se vielä saattaa kääntää selkäänsä välillä oikealle etuviistoon, välillä vasemmalle, kun ei ole pää vielä kiinnittynyt mutta sen enempää ei mahdu enää liikkumaan.
 
Ai niin semmoisen istumisvinkin löysin myös, että tavallisessa tuolissa on hyvä istua niin, että kääntää selkänojan eteensä. Haarat levällään ja ylävartalo nojaa etuviistoon selkänojaa kohti jotta vatsa putoaa reisien väliin.

Tai sit tuoli oikein päin vaan, istuen tuolin reunalla niin, että nojaa vaikka pöytään, oleellista on se, että haarat saa auki ja mahan putomaan reisien väliin.
 
Semmonen huomio vielä tähän, että vaikka kaikista asennoista ja kikoista huolimatta vauva ei tulisikaan ulos optimaalisessa asennossa, on turha syyllistää siitä itseään. Usein noi jutut menee vähän niin, että vaikka olis tehnyt kaiken voitavansa niin silti on niin paljon asioita joihin ei vaan pysty mitenkään vaikuttamaan. Vauvan asentoon voivat vaikuttaa esim. äidin rakenne, istukan sijainti ja napanuoran pituus ja monet muut asiat mille ei vaan mahda yhtään mitään.
 
Kiitos taas vinkeistä Sakura :) Mulla on edessä semmoinen viikko, ettei onneksi ole aikaakaan lötkötellä huonossa ryhdissä sohvalla. Käveleminen / seisominen olivat jonkun sun aiemmin postaaman videon mukaan myös hyviä, ja molempia on kyllä tiedossa riittämiin.

Nyt tuntuu vahvasti siltä, kuin tyyppi potkiskelisi kylkiluita oikealla puolella. Sitä paitsi maha roikkuu nyt alempana kuin aiemmin -- ei voi kuin toivoa että vauva olisi oikein päin ja sen verran laskeutunut, että ensi viikon neuvolan jälkeen voisi jo vähentää hermoilua.

Mutta muutenkinhan nuo vinkit ovat hyviä: luulen että itsellä ainakin selkä suorassa jumppapallon päällä istuminen on vähentänyt selkäkipuja verrattuna siihen, jos ei olisi joutunut miettimään vauvan asennon takia istumaryhtiä ja olisi lököttänyt sohvalla vain niin miten mukavimmalta tuntuu.
 
Joo, kävelyä suositellaan myös. Pidetään peukkuja, että on pää alaspäin, ainakin olet itse tehnyt kaiken tarvittavan ja loppu on kiinni asioista mihin et voi vaikuttaa.
 
Tyhmä täällä kyselee, osaisko joku antaa vastausta? :) 2 viikkoa sitten neuvolassa todettiin vauvan kiinnittyneen lantioon, oli sillon rt2ssa. Nyt viimeyönä poju sitten päätti vaihtaa kylkeä rt1een ja nyt oon ihan paniikissa, että onko sittenkään kiinnittynyt vai voiko ne kääntyä vielä kiinnittymisen jälkeen oman akselinsa ympäri tuolla tavalla? :eek:
 
Voi kääntyä vaikka on kiinnittynyt! Itsellä oli sama että vielä rv 40 vaihtoi kylkeä. Eli eiköhän se kiinnittynyt vielä ole :)

Sent from my C6903 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top