Vauvalle nimeks

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja vauveli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuolta vauvelin laittamasta etunimi-linkistä kun kattelin tyttöjen nimiä,niin se etunimi mikä olis meijän lapselle tarkotus tulla niin niitä löyty sieltä 5,että se ei kauheen yleinen ole ja se on ihan hyvä,ettei ole. Nykyää on niin paljo samannimisiä..[8|]
 
Mekin löydettiin näiltä sivuilta semmoinen nimi pojalle mikä kolahti molempiin [:)] Ja aikamoinen sattuma saa olla et osuu samalle kylälle samanniminen [:D]
 
Minusta olisi kiva pitää ristiäiset kotona mutta ei meillä mahdu niitä pitämään. [&o] Oltaisiin niin kylki kyljessä meidän olkkarissa vaikka paikalle kutsuttaisiin vain isovanhemmat ja sisarukset perheineen. Joten sitten meillä on vaihtoehtoina tuo meidän seurakuntakeskus tuossa ihan puolen kilometrin päässe, mikä olisi kiva siinä mielessä, että olisi täällä meidän kotia lähellä. Toinen vaihtoehto on sitten että miehen puolelta tulevien isovanhempien luona tuolla Espoossa. Sinne onkin meiltä sitten joku 35km. Mutta täytyy nyt vielä miettiä. Aikaahan kuitenkin vielä on [:)]
Meillä on muuten oikein sukukastemekko, jossa on kaikki kastettu kaikki serkkut, minä ja mun sisarukset, serkkujen lapset ja nyt sitten tullaan kastamaan meidän lapsi. Kunhan vaan laitetaan siihen sitten vaaleanpunainen tai -sininen nauha [:)] Minkälaisia kastemekkoja teiltä löytyy? Omatekoisia, perintö vai jotain muuta?
 
Perintömekko on meilläkin. Ekana kastettu mun kummitäti vajaa 50v sitten ja sen jälkeen suvun kaikki uudet jäsenet :)
 
No se on jo TOSI perintömekko sitten [:)]
Meillä ensimmäinen kastettu siinä 1971, tietääkseni isosiskoni oli ensimmäinen.
 
Meillä on kuulema kanssa joku perintömekko,millä on kastettu mun iskän puolen lapset,eli minut ja veljeni,meijän serkut iskän puolelta ja nyt se tällä hetkellä pitäisi olla iskän siskolla,kun se taisi viimeksi saada lapsen tai sit se on mun sedällä,kun ne saivat tytön..
ja sitten on vissiin miehen suvullakin joku perintömekko ja se on varmaan miehen siskolla tällä hetkellä. Täytyykin kysellä sitä,että jospa sitä olis mahdollista saada seuraavalle seuraajalle [:)] Ei tietenkää vielä,mutta jos tallessa olis ees jompikumpi.
 
Meillä on nimivaihtoehtoja muutama. Tarkkaa päätöstä ei tahdota tehdä, vaan niistä muutamasta suosikista sitten makustellaan että mikä sopii pojalle parhaiten. Esim. koiraa ottaesssa meillä oli nimi valmiina, mutta kun tuli pennun haun aika, ei se nimi sopinutkaan hänelle [:D] Sukunimeksi tulee luonnollisesti meidän yhteinen sukunimi.
 
Ristiäispäivä on jo päätetty (13.6), koska tuo on ennen heinäkuun loppua ainut vapaa päivä millon voi ne kemut pitää. On kaiken maailman tokokoetta ja agikisaa, juhannuskin siinä on ja noiden lisäksi mies on lauantait töissä.
 
Juhlat pidetään tässä ihan kotosalla. Vieraita tulee karvan alta 30 vaikka tuossa määrässä ei ole kuin meidän vanhemmat, sisarukset perheineen, isovanhemmat ja kummit perheineen. Kummit on siis jo päätetty ja kysytty; heille lähetettiin ystävänpäiväksi kortit joissa lorun muodossa pyydettiin tuohon tehtävään ryhtymään. (Veljeni vaimo sylikummi, muina kummeina veljeni, serkkuni ja mieheni ystävä).
 
Voi apua...
Miehellähän on 2 poikaa; Jesper ja Justus ja koska meille tulossa tyttö niin oltiin jo melko varmoja Jessica nimestä. Sit miehen exä kyseli siitä nimestä kun ovat joskus yhdessä sitä miettineet. No eihän me tietenkään sitä sit voitu ottaa... Mieheni hieman dementikko näissä asioissa... [;)] (ja me ei siis olla naimisissa vaikka käytänkin sanoja mies ja anoppi jne.)
Minä olen kuulemma viime kesänä ilmoittanut serkulle et jos mä saan joskus tytön niin siitä tulisi Inka...
Se on musta kaunis nimi mut mies ei vaan lämpee sille ollenkaan [:(]

Nyt ollaan sit keksitty ihan uus nimi jota ensin ehdotin kakkos- tai kolmosnimeksi mutta olen alkanut miettimään sittenkin etunimenä... Nimi juontaa miehen yhdestä nimestä...
Sit varmaan tulis myös mun toinen nimeni vaikka ensin päätinkin ettei sitä käytetä... Mut voi olla et pikkaisen eri muodossa kuitenkin...

Ristiäiset... Voi Apua...
Meillä on tiedossa jo sylikummi ja mun serkun tyttö joka pääsee heinäkuussa ripille. Eli pitää anoa sitä erikoislupaa myöhempiin ristiäisiin mahdollisesti...
Mut sit taas anoppi rupes siitä et mix niin myöhään kun miehen sisko miehensä kanssa tulee kesäkuuksi Jenkeistä Suomeen jne... ja kun ei olla vielä varmoja et pyydetäänkö molemmat miehen siskot kummeiksi vaikka itse asiassa molemmat ovat jo poikien kummeja (toinen siis toisen, ei molemmat molempien ... ja todella hienosti kirjoitettu teksti )
Ainakin nuorempi oli äidilleen maininnut halunsa tytön kummiksi...

Ristiäismekko:
Anoppi on ompelija ammatiltaan ja on aikoinaan 70-luvulla tehnyt kastepuvun jossa kaikki 3 lasta kastettu, samoin miehen 2 poikaa (tyttärillä ei vielä jälkikasvua)
ja kaikkien nimet vielä kirjailtu helmaan jne. Eli perinnettä löytyy.
Mä taas haluisin omalle tyttärelleni käyttää omaa kastemekkoa mikä on kauniin pitsinen ja tyttömäinen...
Mun äiti keksi jo raskauden alussa et jos kyseessä poika niin sitten miehen kastemekko ja jos kyseessä tyttö niin sit käytettäis meidän mekkoa. Mä haluisin sen sit jättää mun tyttärelle perinnöksi kun tod. näk emme enempää lapsia tee... Tämä kastemekko asia sovittiin siis ennenkuin tiesimme sukupuolta...
Haluisin tietenkin kunnioittaa myös heidän perinteitä mut ahdistus on kova näistä asioista enkä vielä halua miettiä...

Ristiäispaikka:
Meillä olis kiva pitää ja haluaisin mut asunto on liian pieni vaikka laskee kummit ja lähiomaiset (meidän vanhemmat ja miehen sisarukset aveceineen) niin taitaa tulla n. 20 henkeä...
Anopin luona ei voi pitää kun eronnut ja exällä ei kuulemma mitään asiaa heidän luo (hyvä siis että kestävät nähdä toisensa ristiäisissä...) joten olen ehdottanut meidän vanhempien luona mut en tiedä onko äitini niin innostunut asiasta. Hän on vähän käärmeissään anopilleni joka teki mulle talvitakin johon mahan kanssa mahtuisimme ja koska mun vanhemmat sen maksoi niin oli kuitenkin ottanut kankaiden lisäksi hurjan summan "työstä". Ei kai siinä mitään mut lisäksi mun vanhemmat ovat auttaneet kunnostamaan miehen asuntoa lainaamalla meille rempparahoja ja äitini on ollut siellä siivoamassa... Anoppia ei ole näkynyt siellä kuin muutaman kerran katselemassa... Se kai mutsia harmittaa kun he auttaa ja sit toinen kynii vielä rahat mun vanhemmilta... Että vielä kerran ahdistus... [8D]
 
Meillä olisi kaksi ripin käynyttä kummilasta tai toinen juuri pian pääsee ripille, muttei haluta nuoria kummeiksi saatika sisaruksiamme. Meillä kummipäätökseen vaikuttaa ihan muu ja suunnitelma on tehty niin se on sitten niin. Myös kutsuttujen määrään ja kutsuttuihin vaikuttaa se että haluamme vain pienet ja rauhalliset juhlat ilman suurempia ja kun kumpikaan ei mistään isosta jutusta innostu. Meillä olisi ollut toki muitakin juhlan järjestyspaikkoja tiedossa mutta haluamme että lapsemme kastetaan omassa kodissa. Meillä siis tulee alle 20 henkeä kun laskee meidätkin ja papin. Ihan hyvin sellaiseen tilaisuuteen tänne kakkukahville mahtuu ja jos aurinko paistaa niin takapihan oveakin voi availla [:)].
Kaste malja on tosiaan ihan minun omani, mutta mekko on ollut kierrossa muillakin vaikka sitä minun mekoksi nimitetään [:D]. Muutan siitä hieman nauhoja ja koristusta muutenkin.. toki sitten sukupuoli vielä vaikuttaa nauhojen väriin [;)].
 
Meil on ollu alust asti selvää, et pojalle toiseks nimeks isänsä nimi tai tytölle muunnos. Etunimetkin tulee suvusta, pojalle isäni etunimi tai tytölle mummuni etunimi. Mut sithän sen varmaks tietää, kun pikkuisen näkee.. [:)] Kuitenkin sellaiset nimet, että ovat "käytössä" täällä Suomessa ja myöskin Virossa.

Ristiäiset pidetään mun vanhempien luona juhannusviikonloppuna. Äitini kun ei pääse enää kotoa mihinkään. Juhannuksena siks, että siskon perhe on silloin siellä lomaa viettämäs. Siinä on ensin 6.6 isän 70-v juhlat. Ristiäisiin tulee vain siis kummit (2-3), mun sisko perheineen, veli, mun äiti ja isä sekä äidin veli. Miehen sukulaisilla ei siis ole edelleenkään meistä mitään tietoa...
Äiti ja isä haluaa kustantaa tarjoilut, kun ovat tehneet niin siskon lastenkin ristiäisis. Onneks vierait ei tosiaan tuu enempää..

Kastemekko on meidän perhees ollu käytös mut en tiedä kuinka kauan. No, ainakin -67 alkaen.
 
Meillä on nimet valmiina kummallekki. Tyttöähän meille on lupailtu mut päätettiin silti varalta pojanki nimi (mies on edelleen sitä mieltä että tulee poika [;)]). Mies päätti etunimet ja sit tulee kaksi nimeä molempien suvusta. Siis yhteensä ipanalle tulee kolme nimeä niinkun mulla itellä on.
Ristiäiset taidetaan pitää mun vanhempien luona kun laskeskeltiin et vieraita tulee noin 40, eikä tänne meidän kolmioon taida oikeen sellaista väkimäärää saada sopimaan. Meillä on tarkoitus mennä naimisiin samalla kun tämä pieni kastetaan. Kellekään ei aiota kertoa etukäteen et meidät vihitään samalla. Paitsi mies kertoi bestmanilleen ja minä kaasolleni. [:D] Kiva odottaa sitten et miten ihmiset reagoi kun selviää et me mennään naimisiin...
 
Tarkennan tuota meidän kummiasiaa...
Meidän sylikummina toimii ystävä jonka omat lapset ovat jo täysi-ikäisiä.
Eli ikää ja kokemusta.
Tup ripille pääsevä serkun tyttö valittiin kypsyytensä vuoksi.
Serkkuni (siis hänen äitinsä) sai 6kk sitten tytön ja olen katsellut kuinka hienosti hän osaa ja haluaa hoitaa pikkusiskoaan. Toki hän on nuori mutta vastapainona taas hieman iäkkäämpi kummi enkä epäröisi antaa lastani kummankaan hoitoon...
Olemme päättäneet pyytää miehen pikkusiskoa ja hänen avomiestään kummeiksi.
 
Eilen vähän mietin noita nimiä uusiksi. Mietin pojan nimeä ja muutin tytön nimeä vähän..lisäsin molempiin yhden nimen lisää. Eli olis etunimi ja 3 muuta nimeä. Oli pakko kun ihastuin yhteen tytön nimee lisää niin laitoin sen siihen kanssa [:D]
Ja kun sukupuoli ei nyt IHAN varma ole,niin mietiskelin nyt sitten mahdollista pojan nimeä kanssa..sitä nyt täytyy varmaan miettiä vielä.[;)]
 
Babaytoy: Saakohan lapsella olla neljää nimeä? Vai laskitko nuihin neljään myös sukunimen? Sitte saa olla, jos on vaikka etunimenä kaksosanen eli elli-maija noora katariina virtanen, mutta että ois neljä erillistä plus sukunimi..??
 
Minä oon kans ymmärtäny, että lapselle voi antaa max. 3 nimeä, + sukunimi. Ellei tosiaan ensimmäinen nimi ole kaksiosainen. 
 
Mäkin tänään oon nimiä kattellu ja väestönrekisterin sivuillakin kävin. Eli kolme etunimee saa olla ja sukunimi päälle.
 
[8|] No onpas peestä. Ei mulla ole mitään yhdistelmänimeä..
no kai mun täytyy sitten luopua siitä yhdestä nimestä. [&o]
 
Nyt on sit vauvalle nimi päätetty [:D] ja paperit lähetetty Maistraattiin. Tuleekohan sieltä sit vielä joku vahvistus tai kirje ku ne on rekisteröiny nimen [8|]..

Kyl sitä nimee pähkäiltiinkin [8|]. Tai oikeestaan kutsumanimeen ihastuttiin heti, ku se netistä löydettiin, mut sit oli nii monta vaihtoehtoo mist tykättiin toiseks ja kolmanneks nimeks ettei meinattu millään osata päättää. Loppputulokseen oltiin kuitenkin tosi tyytyväisiä mummia ja ukkia myöten.

Meidän neiti sai nimekseen: "Minella Ruusu Madeleine".
 
Takaisin
Top