Vauvakuplassa...

Hemppa

Kommentoinnin ninja
Helmimammat 2017
Eli arki vauvan kanssa..
Mitä se on? Miten on kotona lähtenyt sujumaan?
Miten vauva nukkuu, syö, kakkaa?
Vaihdetaan kuulumisia vauvakuplasta :)
 
Meillä on nyt 5vrk ikäinen vauva, kotona nyt kolmas ilta :)
Kaikki ollaan ihmeissään, vauva on niin suloinen ja ihana ja helppo (vielä) että ei tässä malta silmiään erossa hänestä pitää.

Isot sisarukset (6v, 5v ja 3,5v) ovat ottaneet vauvan hyvin vastaan, ei oo tullut mustasukkaisuutta. Isi on meillä kotona ainakin pari-kolme viikkoo vielä. Jo esikoisen eskarin takia on hyvä koska itse kuljetamme ja vauvan kanssa ei vielä ulos saa mennä.

Neuvolan th tulee luultavasti to käymään kun ikää on 9vrk. :)

Typy nukkuu vielä paljon, hetkiä jaksaa katsella ympärilleen mutta sitten uni voittaa.
Itkulla hän ilmoittaa kovan nälän jos on nukkunut pitkään tai jos kesken unien kakka menee vaippaa ja herää siihen. Muuten on hyvin rauhallinen tyyppi.
Maitoa mulla tulee paljon ja rinnat on koko ajan pinkeät. Eilen lypsin 100ml maitoa pakkaseen et saan enimmän kireyden pois rinnoista. :)

Tässäpä pääpiirteittäin meidän arkea. :) ihanaa, nautitaan nyt tästä ajasta! :Heartred
 
Me päästiin kotiin eilen.Vauva tänään 3 päivää vanha, yökukkuja luonteeltaan, yritetään tänään peseytyä yms.päiväselti, niin ei valvoisi yötä myöten :joyful:.

Minulla ei tälläkään kertaa ole vielä maidonnousu lähteny käyntiin, mut toiveikas oon, että parin päivän sisään alkaa lisääntyä, kuten viimeksikin. Vaavi saa tästä syystä vähän väliä tissiraivareita, mut oon pumpannut maitoa sen minkä irtoaa korvikkeen sekaan laitettavaks silloin kun on nälkä eikä saa rauhoittumaan rinnalle
 
Meillä 20pv vanha poika nyt, suht helppo vieläki :)
Aamuyöt valvoo, ähisee ja puhisee mahaa ja mikää ei oo hyvä. Muuten syö yöllä n. 2h välein, luksusta esikoisen 45min välein heräämisiin :D

Poika piereskelee ihan kauhiasti, ja välillä tulee kauhea itkuhuuto ku mahas kipraa. :sad001 ei olla d-vitamiinia alotettukaa sen takia vielä..

Päivät viihtyy tissillä suht tihiään ja silti pitää pumppailla ku tissit täyttyy, pakastimes on varmaan litra jo maitoa :D

Mutta poika on tyytyväinen, itkee vaipanvaihdos ja mahaa välillä, sylis viihtyis paljo. Tänään aateltiin koittaa ulkoilua kun on plussalla lämpötila :)
 
Meillä ollaan 11 vrk vanhoja. Rauhallinen poika täälläkin, syö, nukkuu ja kakkaa. Saas nähdä jatkuuko yhtä hyvänä kun tulee maaginen 2 viikkoa täyteen.

Yöt menee meillä 2-3 tunnin välein syötöllä. Poju nukkuu mun vieressä, jotenkin tuntunut nyt helpoimmalta niin. Tänään me aloitettiin ulkoilu kun oli plussan puolella, vaunuihin nukahti kyllä heti, eli toivon mukaan päiväunet siirtyy vaunuun nukuttaviksi kun kevät hiukan etenee vielä.

Miten muilla jaksaa parisuhde? Osallistuuko isä? Meillä oli eka viikolla kipuilua jo, mies kyllä hoitaa vauvaa mut tuntuu että kaikesta pitää sanoa.. Ja kotihommiin sais tarttua rivakammin. Näitä samoja juttuja mitä on ollu aiemminki mut nyt vaan kärjistyy kun mä en pysty vauvaa imettäessä tarttumaan joka asiaan. Pikkuhiljaa se tästä lähtee, aina ei vaan oma kärsivällisyys meinaa riittää.

Ootteko saaneet lahjoja vauvalle? Mä oon niin otettu kun sukulaisilta ja ystäviltä on tullut pieniä paketteja. Tänään tuli postissa miehen tädiltä Noshin peitto ja body, jotka on aivan ihanat. Keskiviikkona on sitten työkaverit tulossa meitä katsomaan :cat:
 
Parisuhde kyllä on koetuksella. Tuntu jo loppuraskaudessa toinen kovin etäältä, oman väsymyksen ja koon takia. :/ Nyt sit ihan pienillä eleillä yrittänyt saada läheisyyttä takasin vaikka aikaa varmasti vie kun on noi neljä lasta! Toivon vain että parisuhde palautuu normaaliksi ajan saatossa ja että sitä ennen ei tule mitään ylitsepääsemätöntä... nää on näitä hormonipohdiskeluja, tuskin siis mitään hätää on!
Isä tekee kyllä kotitöitä ja auttaa isojen lasten kanssa (käytännössä huolehtii heidät) mutta vauvan hoiton saa aina ohjeistaa. Mä en vaadi oikeastaan muuta kuin että isä sylittelee vauvaa ja saisi luotua sidettä vauvaan. Melkein joka kerta saa sanoa että ottaisitko vauvan jne... kärsivällisyys itselläkin meinaa olla lopussa mutta oon pystynyt vielä olemaan hiljaa!
Yks juttu on kyllä ihana ja miehelle plussaa siitä, antaa mun käydä ulkona isompien lasten kanssa ja hän jää sisälle vauvan kanssa. Tänäänkin sain käydä kävelyllä sen verran yksin että hain esikoisen esikoulusta, miten pienikin hetki raitista ilmaa oli aivan ihanaa!

Meillä ei oo vielä moni käynyt mutta kukkia ollaan saatu. :) lahjoja luultavasti jokunen tulee, vaikka mitään ei tarvittas. Onhan se ihana juttu että ihmiset muistaa :)
 
Meillä on muutama käyny ja pientä lahjaa on saatu :)

Ja meillä parisuhde voi tosi hyvin, kun en oo raskaana enää :D meillä se raskaus uhkaa aina tuhota kaiken ku oon kii vittumainen.
Mutta mies on aiva ihana, paljo paree ku esikoisen aikana, ehkä kun tietää jo mitä elämä on. Esikoisen se hoitaa mukisematta ja vauvaa ottaa aina syliin ku mahdollista yms :) kotitöitä vois tehdä enempi mutta kyllä se imuroi pyytämättä ja tekee ruokaa tai laittaa tiskiä tai käy kaupas ku pyytää.
 
Täällä vauva nyt 6vuorokautta vanha, sunnuntaista asti on oltu kotosalla. Meillä myös aikalailla syö ja nukkuu, aika vähän ollut itkuja maidonnousun jälkeen (sairaalassa huudettiin tissille kyllä ihan raivona ja paino putoskin 400g). Vauva on parina yönä nukkunu 6h unet :eek: muuten heräilee n.2-3h välein. Päivisin tankkaa vähän tiheemmin.

Parisuhde voi hyvin, mies on hoitanut esikoisen ihan melkein kokonaan ja vauvaakin sylittelee kun ehtii. Mulla on ollut vähän babybluesia sairaalassa ja kun kotiuduttiin, nyt jo vähän parempi. Mies on ollut kyllä hyvin ymmärtäväinen ja lohduttava :)
 
Overa sama homma nukkumisen kanssa!
Lapsukainen nukkuu iltapäivästä iltaan. 5,5h jälkeen oon alkanu ottaa sukkia pois jalasta, että nyt syömää. Hermoilin jo, että mistä se kertoo jos ei vastasyntynyt itse herää syömään. Rauhottavaa kuulla ettei olla ainoita sikeäunisia :)
 
Meillä miehen kanssa ensimmäinen yhteinen lapsi, ja ollut tosi ihanaa, kun mies osallistuu vauvan hoitoon siinä missä minä itsekin. Aamuyöstä antaa vauvalle pullosta maitoa ja ottaa viereen nukkumaan niin saan ite vähän paremmin levätä :Heartred.

Viidentenä päivänä rupesi maito kunnolla nousemaan. Eilen kävi neuvolan täti kotikäynnillä ja hyvin on poika saavuttanut painoa, plus 100g, kun n. 200g tippui paino laitoksella. Nyt siis ikää poitsulla tasan viikko :).
 
Meillä kävi torstaina neuvolan th kotona. Hyvin oli Typy saanut painoa. Syntymäpaino 3900g ja kotiinlähtöpaino 3705g ja 6vrk siitä paino 4005g :) saatiin ulkoilulupa ja ah, aivan ihanaa kevätauringossa käydä kävelyllä koko perhe :) olen onnellinen :Heartred
 
Tällä arki alkanu myös todella ihanasti :Heartred vauva nyt 8 päivää ja 5 päivää oltu tässä kotona. Esikoinen 2v on ottanu vauvan vastaan paremmin kun hyvin (haluu pitää sylissä usein, paijaa ja käsittelee varovasti, kun vauvalle vaihdetaan vaippaa nii laittaa roskiin vauvan vaipan) ei pienintäkään mustasukkasuutta ainakaan vielä. Nukkuu tietty paljon ja syö 2-3h välein.. Usein kyllä nukkuu sen 3h ennen kun herää syömään.. Jaksaa olla hetkiä hereillä ja iltasin jopa 1,5-2h.. Kakkaa paljon mun mielestä ehkä joku 8-10 päivän aikana..

Lahjoja ollaan myös saatu ja ihanaa ettå vieraat on myös muistanu tuoretta isoveljeä pienellä lahjalla ja vanhempia skumppa pullolla = D..

Tänään käytiin ekaa kertaa ulkoilee kun oli nii hieno ilma..

Parisuhde kestäny kyllä hyvin ja ollaan pidetty siitä huolta että ollaan puhuttu ja annettu toisillemme rakkautta ja hellyyttä kaikesta arjen haasteista huolimatta.. Mies nyt heränny esikoisen kanssa ja mä vquvan kanssa pikkusen sen jälkeen.. Päikkärit nukutaan aina koko perhe 12-14 välillä. Vauva nukkuu nyt vieressä aika paljon kun tuntuu vaikeelta nousta ylös ja alas sängystä. Kuhan tästä toipuu nii vauva saa jatkaa nukkumista omassa sängyssä.
 
Meillä myös vauva kakkaa ja pissaa todella paljon, erityisesti kakkaa :D
 
Täällä tosiaan ihanassa vauvakuplassa ihmetellään onnesta sekaisin uutta tulokasta. Vauvalla tulee tänään ikää 7vrk. Syö paljon ja onkin saavuttanut jo syntymäpainonsa. Yhdessä vauvaa hoidetaan ja onnen kyyneleet on herkässä :Heartred
Univajeesta huolimatta jaksaa hyvin. Yöllä vauva syö parin tunnin välein.
 
Nyt reilu 3vk.
Alku oli kamalaa kun ei uskaltanut ulos,tuntui että oli vaan maitokoneena.Tosin vauva saa kyllä ruokaa,kakat ja pisut joka syöttökerralla!

Olokin oli tosi heikko 2vk.Tosi löysällä paikat/luustot ja syödä sai 0,5h välein ettei heikottanut.Suolavesi auttoi päänsärkyihin.

Nyt jo virkeähkö ja ulkoilut aloiteltu.Jälkivuoto loppui jo,painoa tippunut lähes normaaliin.Nyt vaan kesäkuntoa kohentamaan :joyful:

Ilmavaivoja on ollut jonkun verran,syynä omat syömiset.Saa kyllä välttää kaikkea mikä itteä kuplituttaa.Onneksi on Cuplatonia!

Paras ostos yhdenkään lapsen kohdalla on tuo meidän kehto/sitteri.Neiti viihtyy siinä hyvin hereillä ja päivisin nukahtaa keinutteluun.Mamma saa touhuta ja valvoa kumminkin vauvelia.Luxusta.

Parisuhde voi hyvin.Välillä kyllä tuntuu ettei kerkeä/jaksa miestä huomioida tarpeeksi kun aika menee vauvan kanssa tai kotihommissa ja vielä muiden lasten huomioimisessa..ehkä se tästä organisoituu.
 
Nyt reilu 3vk.
Alku oli kamalaa kun ei uskaltanut ulos,tuntui että oli vaan maitokoneena.Tosin vauva saa kyllä ruokaa,kakat ja pisut joka syöttökerralla!

Olokin oli tosi heikko 2vk.Tosi löysällä paikat/luustot ja syödä sai 0,5h välein ettei heikottanut.Suolavesi auttoi päänsärkyihin.

Nyt jo virkeähkö ja ulkoilut aloiteltu.Jälkivuoto loppui jo,painoa tippunut lähes normaaliin.Nyt vaan kesäkuntoa kohentamaan :joyful:

Ilmavaivoja on ollut jonkun verran,syynä omat syömiset.Saa kyllä välttää kaikkea mikä itteä kuplituttaa.Onneksi on Cuplatonia!

Paras ostos yhdenkään lapsen kohdalla on tuo meidän kehto/sitteri.Neiti viihtyy siinä hyvin hereillä ja päivisin nukahtaa keinutteluun.Mamma saa touhuta ja valvoa kumminkin vauvelia.Luxusta.

Parisuhde voi hyvin.Välillä kyllä tuntuu ettei kerkeä/jaksa miestä huomioida tarpeeksi kun aika menee vauvan kanssa tai kotihommissa ja vielä muiden lasten huomioimisessa..ehkä se tästä organisoituu.


Minkälainen kehto/sitteri teillä on?
 
Kotikissa;

Tollanen TinyLove Rocker Napper 3-in-1.Tuo ihme värinätoiminto on meillä ainakin ihan turha mutta muuten aivan luksus!
 
Täällä alkaa löytyä jo "rytmi" jokaiseen päivään, kun lapsukainen on vajaat 4-viikkoinen.

Ns. työaikaan yhdeksästä viiteen mennään 3h unta, lyhyt syöttö, seurustelua, 3h unta, lyhyt syöttö, seurustelua jne. Päivisin tuntuu, että vauvaa on helppo lukea.

Tätä seuraakin häsläysvaihe alkuillasta iltauutiisiin. Haukottelee, syö nyrkkiä ja jännittää vartaloa minuutin välein. Tuntuu, ettei vauva itekkään tiedä mitä se haluaa, joten tarjotaan rintaa, kanniskellaan ja koitetaan auttaa uneen.

Iltauutisista puoleenyöhön rauhottuu tankkaamaan. Tää on parasta yhdessäoloa ja sohvalla sylikkäin köllöttelyä ja kotimaisten viihdeohjelmien kattomista.

Keskiyöstä aamukahdeksaan nukutaan 1-2 syötöllä ja siitä alkaakin taas "virka-aika."

Tosi helpolla oon päässyt, kun ei itkeskele ja vain illat tunnen olevani kiinni pienessä :)
 
Täällä nukutaan päivisin 1-3h unia kerrallaan. Lyhyiden unien jälkeen yleensä vaan syödään ja painutaan takaisin tirsoille. Pitkien unien jälkeen tankataan ja ollaan sitten enemmän hereillä. Illalla on levoton yleensä pahin hulinointi on kymmenen jälkeen ja puoleen yöhön mennessä saa rauhoittumaan yöunille. Kantoliina ja/tai jumppapallo ovat hyviä apuja iltaan :)

Yöllä herää syömään kerran tai kaksi. Jos vaan kerran, niin onkin yleensä hereillä tunnin pari ja tankkaa monta kertaa. Jos herää useammin, niin sitten enemmän vaan syö ja nukahtaa uudestaan.

Tänään neiti on tasan kuukauden ikäinen ja saikin sitten "lahjaksi" flunssan :sad001 Onneksi vielä pärjätään kotihoidossa, kun henki kulkee ja kuumetta ei ole ja vauva muutenkin oma itsensä. Täytyy toivoa, että pöpö talttuu nopeasti :rolleyes: ..eikä tauti mene pahemmaksi! Hirveetä vauhtia aika menee :eek:
 
Tännekin saapui flunssa,toivottavasti itse olen ainoa johon pahiten iski/iskee. Harmittaa vaan kun just päästiin ulkoilun makuun..

Kokeiltiin noihin iltakiukutteluihun/tissiraivareihin/ilmavaivoihin cuplatonia,joka tuntui vaan pahentavan tilannetta..eilen haettiin rela tipat ja ainakin oltu paljon parempi tuulisia eilisestä,toiv jatkuu näin :cat:

Onkos muilla alkanut menkat jo,luulen että mulla alkoi :mask:,ei kyllä yhtään ollu ikävä!
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top