Kiitos kirjoituksestasi Ilpuri!
Mulla synttärit maaliskuussa, eli alkuvuodesta siis kolmekymppiset meillä molemmilla
Hassua kun kirjoitit tosta kierron pidetymisestä. Mulla tismalleen sama tilanne. Alkuvuodesta oli kierto aika tasan 30pv, mutta nyt loppukeväästä ja kesällä on pidentynyt 33-36pv, tosin heinäkuun kuukatiset alkoi kiertopäivänä 27. Eli aivan sekasin. Stressin allekirjoitan myös, mutta se taitaa olla mun elämässä aika normaali olotila. Oon vähän murehtuija-tyyppiä, joten mulla tuppaa aina olemaan vähän ressiä! :)
Olisin kuvitellut itsestäni, että olisin ollut PALJON kärsivällisempi tän raskausasian kanssa, mutta jostain syystä tuntuu että "yritystä" olis takana pidempikin aika. Siksi "yritys" lainausmerkeissä, koska mihinkään varsinaisiin toimenpiteisiin emme ole ryhtyneet. Tarkoitan ovulaatioajankohdan laskemista, harrastelun ajoittamista jne. Tähän asti ollaan toimittu ihan niinkuin ennenkin ehkäisyn kanssa, joka tarkoittaa meillä työaikojen takia välillä viikon-parinkin taukoa kanssakäymisestä makuuhuoneen puolella. Toisinaan sitten niiden menetettyjenkin hetkien edestä :) Haluisin niin kovasti, että raskaus jossain vaiheessa alkaisi tällä meiningillä, eikä tarvitsisi alkaa laskemaan ja suunnittelemaan. Vierastan tosi paljon ajatusta ns. rakastelun suorittamisesta jonkun muun kun halun takia, vaikka kyseessä olisikin "mukava" meidänvälinen projekti: vauva! Jos ei näillä konsteilla saada mitään aikaiseksi, niin jossain vaiheessa pitää ehkä alkaa laskeskelemaan. Mutta ei ihan vielä :)
Mullakin alkaa nyt olemaan jonkin verran vauvoja kaveripiirissä, mutta iän puolesta kuitenkin ehkä yllättävän vähän. Tosi monelta ystävältä ja tutulta olen kuullut, että erityisesti ensimmäisen lapsen kohdalla on mennyt järjestäen melkein vuosi, sen yritän nyt muistaa aina kun meinaan huolestua. Muutamilla tosin tärpännyt ensimmäisestä kierrosta, mutta itseasiassa aika harva välimuoto mahtuu mun kavereihin :)
Itsekin vaihdoin nyt heinäkuussa asenteeni niin päin, että kunhan ennen kolmekymppisiä raskautuisin, niin olisi kiva :) Minäkään en ole tänne aikaisemmin kirjoittanut, kun en ole kokenut "oikeudekseni" valittaa näin lyhyen ajan jälkeen. Mutta varmasti jokainen vauvahaaveilija tietää, kuinka pitkä odottavan aika on, ja ehkä turhauttavinta on se, että kuukautisten alkaessa tietää, että pitää kuukausi odottaa taas, että saa seuraavan kerran tietää miten meni! Hassua, miten tilanteet muuttuu, kun koko elämän ajan on aika kuukautisista seuraaviin kuukautisiin tosi lyhyeltä, mutta kun suunnitelmissa on raskaus, niin kuukausi tuntuu yhtäkkiä ikuisuudelta! Sinänsä siis ymmärrän erittäin hyvin harmistuksesi reissusta, jolle mies ei pääse mukaan, ja ennen kaikkea sen ajankohdasta!! Mutta ovulaation ajankohta voi ilmeisesti vaihdella paljonkin, joten älä lannistu
Olen jossain lehdessä/netissä tormännyt tuohon Clomifen -lääkkeeseen, mutta en ole tiennyt millä lailla se vaikuttaa. Kävin itse alkukeväästä (maalis-huhtikuussa) gynekologilla, mainitsin pillereiden lopetuksesta ja gyne toivotti vaan onnea yritykseen. Meinaatko, että kannattaisi jo alta vuoden käydä juttelemassa lääkärin kanssa, jos ei onnaa? Kamalaa ajatella, että tässä asiassa puhutaan "jo tästä iästä", kun monen muun asian suhteen tuntuu että kaikki on vielä edessäpäin. En ole ikimaailmassa ajatellut olevani liian vanha saamaan ensimmäistäni, mutta yhtäkkiä (kas kummaa tänä keväänä ja kesänä) tuntuu, että joka puolella törmään lauseeseen "naisen hedelmällisyys lähtee rajuun laskuun 30-vuotiaana" ja lääkäreiden lausuntoihin, kuinka nuorten tulisi miettiä lasten hankintaa aikaisemmin kun nykyään tehdään. Itselläni on sellainen tausta, että äitini on aina kovasti rohkaissut minua nauttimaan nuoruudesta, vapaudesta ja riippumattomuudesta täysin siemauksin ennen perhe-elämää, ja ehkä sen takia en ole koskaan ajatellut perheen perustamista fyysisesti parhaimman hedelmällisyyden mukaan, vaan ennen kaikkea henkisen valmiuden kannalta. Näinä viime kuukausina ehkä muutaman kerran ajatellut, että olisikohan tämä touhu pitänyt aloittaa aikaisemmin, mutta muistan myös mielessäni miettineen vielä muutama vuotta sitten, etten olisi vielä valmis vanhemmuuteen. Varmasti kaikki olisi mennyt hyvin, mutta toisaalta nyt on tosi hyvä olo tulevasta, jollain lailla varma ja tasapainoinen olo tästä päätöksestämme.
Toisaalta harmittaa, että muutama muukin meidän lisäksi tietää, että vauva olisi tervetullut, mutta toisaalta on myös tuntunut tosi hyvältä kun muutama hyvä ystävä on kohteliaasti kysynyt, että saako kysyä, että miten menee, tai enemmänkin millä fiiliksillä, kun tietävät etten raskausuutisia ole kertonut. J Ristiriitaista. Toisaalta haluaisi, ettei kukaan tietäisi, mutta toisaalta aiheesta on ollut ihana muutaman kerran jutella läheisten kanssa. Kaikista antoisinta ja stressittömintä on ollut jutella yhden ystävän kanssa, joka yritti raskautta noin vuoden ennen tärppiä. Häneltä olen saanut todellista ymmärrystä tähän mielentilaan, verrattuna muutamiin tyhjiin mallivastauksiin: ”kyllä se sieltä tulee kun on tullakseen!” J
Voisipa tosiaan päättää stressaamisen lopettamisen, helpommin sanottu kuin tehty! J Nyt kyllä tuntuu, että haluan ehdottomasti kuulla miten teillä homma etenee: vertaistuen voimaa! Miten miehesi muuten on suhtautunut tähän kaikkeen? Meillä minä olen hoitanut asiasta stressaamisen, ja mies on sitä mieltä, ettei tässä ole mitään hätää. Että kyllä se sieltä tulee kun on tullakseen. Jep, niinpä juuri J