Vauvaelämää

Pippinen, kiitos! Kuulostaa ihan meidän neidin touhuilta! Tosi samat rytmit. :) Täytyy testata tota pöksy ja vaippahommaa, hassua, ettei ole jotenkin tullut itsellä edes mieleen. Että on tämä foorumi kyllä kullan arvoinen! Täytyy pohtia vaikka vuoden alusta sitä puurohommaa, se voisi olla iltoihin sellainen tuhti tujaus, jolla se uni lähtisi sikeämmin käyntiin!

Summersun, meillä nukuttiin aamulla kasiin! :) Eli ehdottomasti illalla aloitetaan iltatouhut taas ajoissa. Tänään on kyllä päikkärirytmit olleet mitä sattuu, pienemmissä pätkissä on ottanut. Mutta sepä ei onneksi haittaa!

littledaisy, mäkin oon sitä mieltä, että nimenomaan aikaistatte iltarutiineja. Tän ikäsillä voi jo muokata päivärytmiä ja normaali pienen lapsen rytmihän on se, että unille käydään ehkä klo 19-21 välillä. Tietysti poikkeuksia on, lähinnä varmaan vanhempien työrytmistä riippuen. Ja mä kyllä yrittäisin saada imetyksen pois siitä ihan nukkumaanmenon hetkestä, se monesti rauhoittaa öitäkin, kun lapsi ei aina nukahda rinnalle. Eli jotenkin hakea siihen iltaimetyksen jälkeen, sänkyyn siirtymiseen joku rutiini, joka auttaisi vauvaa nukahtamaan. Monellahan se on just joku unikaveri tai harso, jota vauva saa räpeltää ja hakea unta itse. Mutta toisaalta, mä olen paraskin puhumaan.... Esikoinen nukutettiin ainakin yksivuotiaaksi sylissä hytkäämällä, kun se oli ainoa keino millä saatiin allerginen ja vatsavaivainen vauva nukahtamaan. Siihenhän se tietysti tottui ja sillä mentiin sitten pitkään. Kakkosen opetin vauvana nukahtamaan itsekseen, eli imetin olkkarin sohvalla ja selvästi annoin havahtua hereille, kun siirsin sänkyyn, jossa sitten aikansa öhelsi ja nukahti. Mutta jotenkin kummassa sitten taas 1,5-vuotiaana, kun siirtyi lastensänkyyn, mä siirryin siihen viereen nukuttamaan poitsua... Ja siitä tavasta opeteltiin sitten 3-vuotiaana pois. Oli vaan niin ihana saada maata siinä rauhassa ja kuunnella kun lapsen hengitys vähitellen tasaantui ja uni tuli. Huoh. Saa nähdä miten neidin kanssa käy. Nyt nukahtaa omaan sänkyyn, vähän pitää tuttia nostella suuhun ja välillä kääntää oikein päin sängyssä, mutta aika vähän mitään. On kyllä meidän lapsista selvästi muutenkin rauhallisin nukkuja.

Mekin keksitään kaikenlaista, jotta saataisiin ilta sujumaan hyvin väsymyksestä huolimatta. Jos neiti herää vikoilta päikkäreiltä selvästi neljän jälkeen, jaksaa jo sinne iltakasiin, kunhan vaihdetaan leikkipaikkaa (syli, lattia, joku toinen huone, kylpy...) ja mekin harrastetaan tuota peppu paljaana leikkimistä (ja ylipäänsä vaipan vaihtoa), jos meinaa väsy iskeä. Tarkkana saa vaan olla, että iltapuuro syödään tarpeeksi aikaisin, että väsy ei iske siinä kohtaa. Puuro syödään noin 18:30-19, kun nukkumaan käydään kasilta. Sitten jaksaa vähän hörpätä maitoakin, eikä sitten tule enää niin puklujakaan, kun ruoka on vähän laskeutunut.

En tiedä olenko riemuissani vai kauhuissani, mutta neiti ryömi tänään kolmeen otteeseen yhden vedon eteenpäin.

Pitikin mennä sanomaan ettei meillä vielä kääntyillä, hetihän neiti sen tänään hoksas :) Eli toiselta kyljeltä saa kiepautettua mahalleen. Ja on niin ylpeä että! Nukkumaanmeno olikin sitten yhtä taistelua, kun sängyssäkin ois pitäny päästä kääntymään... :D

Saattoi taistelu tosin johtua myös siitä, että tänään oli normaalia vilkkaampi päivä. Käytiin kontrollissa ultraamassa sydän ja saatiin sieltä hyviä uutisia, eli pikkuinen reikä oli nyt mennyt kokonaan umpeen! Kylläpä siellä olikin tytöllä paljon katseltavaa ja moni vieras ihminen kävi kopeloimassa, kummahan se olis jos ei uniin tulis tuommonen höykkyytys...

Meillä syödään nyt hedelmiä aamupäivästä ja kasviksia iltapäivästä/alkuillasta. Neuvolasta ei juurikaan ole ohjeita tullut, vaan ihan itse olen toiminut lukemani perusteella ja järkeä käyttämällä. Eilen aloitettiin tutustuminen neljänteen kasvikseen, eli kukkakaaliin, kun tein porkkana-kukkakaalisosetta. Ei kovin suurta herkkua kyllä ole ollut! Soseiden kanssa poju ottaa muutamat hörpyt vettä ja päälle maitoa n. 120ml.

Nyt on pikkuherra alkanut pyöriä sängyssä aika vinhasti. Harvoin on siellä samoin päin, kun miten minä hänet laitoin! Millon ollaan poikittain ja millon pää jalkopäässä. Luulen, että osittain tuosta syystä meidän yöt on alkaneet taas muuttua levottomiksi. :/

Kiljuminen on uusi kiva juttu :D Ja nyt kun omat varpaat on löydetty, niin pitää tutkia niitä ja jumppailla koko ajan :D <3

littledaisy, meil oli kans joskus 3kk iässä melkosta rumbaa nukkumaanmeno, unille vasta puoliltaöin ja silloinki hirmu huutojen säestyksellä, seiskan maissa nukku viel pikku unet sohvalla. Sit vaan kerran kokeilin niin et tein iltapesut seiskslta ja vein omaan sänkyyn. Ja sinnehän se tyttö nukahti yöunille, ja heräs aamulla. :)

Minttu, mitä teillä kävi päiväunille näiden yöunien aikaistamisten jälkeen? Vai kävikö mitään?

Täällä on vedelty päivällä edelleen 3-4h unia ja nyt tosiaan valvottu sitten tuolta aamun puoliviidestä saakka. Ekat yöunien aikaistamiskokeilut sujui upeasti ja likka heräs kasilta! Nukkui silloinkin edelleen yhdet pitkät unet ja muut päikkärit jäivät päivältä oikeastaanpa pois. Nyt en tajua mistä tuulee. Eilen nukkui klo20:45-21:15, syötin ja nukahti uudestaan, mutta heräsi klo21:40 ja sitten valvoi niin, että nukahti klo22:30. Heräsi syömään klo1:30, toisen kerran jo klo3 ja tämän jälkeen olisi halunnut jäädä tissille pitäen sitä tuttina, siinä sitten kitkuttelin huonossa asennossa klo4:30 asti ja kun yritin poistua niin heräsi kokonaan.Tämä on niin hanurista. Täytyy varmaan herättää tuo mies, että pääsisi itse edes hetkeksi nukkumaan ennenkuin mies lähtee töihin.

Täällä on siirretty neiti pois tuosta TripTrapin vauvakaukalosta, joten istuu isona tyttönä syöttötuolissa. Heti keksi miten kivaa on hakata pöytää käsillä ja leluilla :). Sai myöskin tänään maistaa ekan maissinaksun ja ensimmäinen haukkaisu sai aikaan naurunkäkätyksen :). Maistui ja tuntui ilmeisesti kivalle. En vaan muistanut miten kamala sotku niistä tulee, kun on sitten naama, kädet ja vaatteet maissiliisterissä.

Kaura ollaan myös saatu lisättyä ruokavalioon, hyvin hyvin hiljaisella tahdilla. Ekat neljä päivää sekoitin vain teelusikallisen kaurapuurojauhetta riisipuuron joukkoon ja silti neiti piereskeli miehekkäästi. Parissa päivässä vatsa tottui ja nyt syö aamulla jo pelkkää kaurapuuroa, illalla vielä varmuudeksi riisi-kauraa.

Ryömimään neiti todellakin lähti tällä viikolla ja sellaisia metrin-kahden matkoja ryömii jo lelujen ja kiinnostavien tavaroiden perässä. Kääntyminen ei nyt sitten kiinnosta yhtään, selällään vaan kiljahtelee ja odottaa että joku tulisi kääntämään... Joulukuusi tuotiin sisään ja koristeltiin eilen, toivon että ei hoksaa lähteä sitä kohden ryömimään. Vielä ainakin vaan katselee kauempaa.

Päiväunirytmi on taas muuttunut, nyt nukkuu kolmet unet kun ennen nukkui kahdet pitkät ja yhdet pikkutirsat. Aamupäivällä nukkuu noin 2-2,5h mutta sitten iltapäivällä vain noin 40 minsaa ja myöhemmin illalla toiset samanlaiset. Hankaloittaa meidän iltapäiväulkoilua, kun meinaa sitten sitä, että neidin on ulkoiltava meidän kanssa hereillä, kun ei pojille tuommoinen alle tunnin ulkoilu riitä. No, onneksi ei ole kovat pakkaset. Neiti on päässyt jo vauvakeinuun keinumaankin. Ja en todellakaan neidin unista valita, se nukkuu yöt klo 20-07 omassa sängyssään noin kahdella tutin laitolla (jotka usein tapahtuu heti alkuyöstä, ennen kuin ollaan miehen kanssa edes menty nukkumaan), eli unta ei vaan riitä niin paljon päiväksi.

Joulutohinat on täällä kovassa käynnissä, pojat odottaa jo kovasti joulupukkia. Neidille en ole ostanut yhtään lahjaa, kun en keksinyt mitään mitä tarvitsisi. Leluja löytyy kaapeista ihan riittävästi 1-v synttäreille saakka, saa sitten jotain "tyttömäistä". Kyllä tuo toki muilta muutaman paketin saa.

Ootteko muuten muut vielä miettineet vanhempainvapaan jälkeistä elämää? Mä olin alun alkaen sitä mieltä, että olen kotona siihen saakka, kun neiti on vähän päälle 2v, mutta nyt onkin taas alkanut olla ikävä töihin. Vauhtia päivissä on ihan riittävästi nytkin, mutta jotain aivotoimintaa kaipaisin. Tällä hetkellä meidän ykköskuvio on se, että neiti (ja kakkonen) aloittaa päiväkodin pehmeästi harjoitellen tammikuussa 2015 ja tehdään miehen kanssa molemmat 4-päiväistä viikkoa helmikuun alusta toukokuun loppuun, jolloin mulla sitten alkaa jo kesäloma ja lapset jää lomille myös. Eli olisivat hoidossa vain kolme päivää viikossa tuon neljä kuukautta. Saapa nähdä.

Mä oon miettinyt kans hieman tuota työhönpaluuta. Toisaalta rakastan olla kotona MUTTA oon nyt huomannut että mulla meinaa polla vähän seota kun olen tottunut olemaan (työssä) tosi sosiaalinen ja päivittäisessä tekemisissä ihmisten kanssa. Tietysti vois nähdä kavereita enemmän ym mutta ei täältä kotoakaan aina pysty pois olemaan kun on tuo koira, jota pitää olla aamulla/iltapäivällä lenkittämässä kun mies töissä. Ja sit en ole yhtään semmonen ihminen, joka puhuu puhelimessa kaiket päivät, en tykkää yhtään! Että ei oikein sitäkään kautta saa avattua sanaista arkkuaan..
"Parhaimmillaan" se on vaan vauva ja mies kelle päivisin juttelee. Ja ne jutut ei ole kovin laadukkaita! Ainakaan miehen kanssa ;D
Kakspiippuinen juttu tosiaan..

Mutta mites se kotihoidon tuen uudistus, eihän meillä heinäkuisilla olisi edes mahdollisuutta olla kotona kuin sinne vuoden vaihteeseen 2014-2015??

littledaisy vaikutti päikkäreihin niin et kun ennen mentiin kahdet 4h päikkärit ni nyt nukutaan kahdet tirsat max tunnin ja kahdet noin 2 tunnin unet. Viimiset tirsat nukkuu 17-18 ja seiskaan mennessä on oltava iltapesut tehty.

Mara, minä en ainakaan usko, että se kotihoidontuen uudistus tulisi voimaan vielä näiden heinäkuun 2013 vauvojen kohdalla.
En ainakaan ole löytänyt mistään päätöstä, jossa näin sanottaisiin..?

Onko jollakulla tästä tietoa?

Mun mielestä se uudistus on nyt 99% varma, oli nyt "lyöty lukkoon" hallituksen rakennepaketissa/budjetissa, ja tullee voimaan jo ensi vuonna. Mutta se, mikä on ilmeisesti vielä työn alla, on yksityiskohdat (minäkään en ole mistään saanut tietoa ketä se tulisi koskemaan), mutta jos se jo ensi vuonna tulee voimaan, koskeeko se 2014 syntyneitä vai 2014 kotihoidon tukea hakevia. Saa nähdä.. Ois kyllä parempi jos sais perheet sen itse päättää, mutta nou kan duu :/

Mara, toi olikin muuten ihan hyvä pointti vielä selvitettäväksi, tuo kotihoidontuki. Mä olin unohtanut koko homman, kun ajattelin viimeiseen saakka että eivät ne tuommoista läpi vedä. Saapa nähdä mikä se aikataulu sitten on. Täällä Vantaalla kun noin vuosi sitten lakkautettiin kaupunkilisä yli 1,5-vuotiailta (ennen maksettiin 2-v asti), tehtiin se kerrasta poikki -periaatteella, eli kaikilta vietiin samaan aikaan. Ihan kurja olisi ollut yhtäkkiä olla kotona hoitovapaalla ja rahaa tuleekin 150e vähemmän kuin mitä on ajatellut. Mikähän se jaksotus tuossa hallituksen ehdotuksessa olikaan? Eli minkä verran hoitovapaata on ensin korvamerkitty äidille ja missä kohtaa on pakko vaihtaa isään?

Puolet ja puolet se ilmeisesti on.
Uudistus on varma, mutta mä veikkaisin, että koskee niitä, jotka hakevat tukea uudistuksen voimaantulon jälkeen (syksy 2014)...varma en ole..mun arvaus perustuu siihen, ettei saatua etuutta saa periä takaisin.
Esim jos TES uudistuu, niin ne jotka on saaneet palkankorotukset vanhan TES in mukaan, eivät niitä menetä jne...

Ja jos on siis hoitovapaasta puolet ja puolet, niin sehän meinaa sitä, että lapsi on jo ainakin lähellä 2v ennen kuin tuo vaihto tulee, eikö niin?

Joo, juurikin niin :)
Eli jos lapsi on keskimäärin 10kk kun "äitiysloma" loppuu, niin siitä 1v ja 1kk eteenpäin sais äiti vielä olla kotona kotihoidontuella, eli siihen asti, kun lapsi 1v 11kk.
Ja siitä eteenpäin sitten isä kolmevuotiaaksi asti.

Mun mielestä se oli niin, että äiti voi olla siihen asti kun laps on 1,5-vuotias..?
Tällainen mielikuva mulla on.

Äh eiku en mä tiiä mistä oon tuon 1,5v saanu päähäni!

Mulla on pää tällä hetkellä vähä pehmeenä muutenkin kun istutaan ruuhkajunassa ja tyttö on ollu ihan helkkarin huonolla tuulella kun joutu heräämään aamupäikkäreiltä ja tää juna kolisee ja kaikkia tuntemattomia on koko juna täynnä (ollaan eläinvaunussa) ja väsyttäisi mut ei malteta nukkua ja ja ja... Huoh onneksi nukahti nyt vihdoin, rääkyi kurkku suorana ties kuinka pitkään.. Tosi noloa.
No mutta ihanaa ja stressitöntä joulua kaikille mameille! :)

Pöh. Me ollaan oltu syksy niin mahdottoman terveitä, että nyt on sitten aikaa sairastaa :(. Kakkosella oli kaksi päivää vain vähän lämpöä, mutta veto ihan pois (nukahti eilen illalla ennen puoli seiskaa yöunille, yli puolitoista tuntia normaalia aiemmin!). Tänään sillä alkoi yskä, mutta virtaa on taas. Esikoinen valittaa kurkkuaan ja meidän pikkuneiti (joka ei normaalisti koskaan itke) on itkuinen. Ei jaksa hereillä iloisena kuin tunnin, sitten on ihan sylikamaa ja valmiina taas unille. Onneksi ei olla lähdössä mihinkään reissuun ja ruokaa on riittävästi, eli ihan hyvin menee joulu näin rauhaisastikin. Joulupukki tulee huomenna (ja mun vanhemmat), siinä ei onneksi haittaa vaikka olisikin pikkuisen kipeät lapset. Normaalia rauhallisempi meno vaan täällä kotona :)

Meillä on myös iltavillit nyt alkaneet. Poika on rättiväsynyt, mutta ei voi alkaa nukkumaan. Sängyssä venkoilee, tutkii varpaitaan ja kääntyilee hirmu selostuksen kera. Maito ei kelpaa, eli pitää antaa vaan mesuta. Kun meno yltyy oikein kovaksi (itkuhälyttimestä kuunnellaan) niin mennään katsomaan ja tarjotaan maitoa. Joskus kelpaa, joskus ei. Lopulta kuitenkin nukahtaa, yleensä maidon myötä. Nukahtamisaika vaan on nyt venynyt aiemmasta 20-21:sta kymmeneen ja sen ylikin.
Kiinteiden myötä on myös massun rytmi muuttunut, ja toisinaan illan valvominen on johtunut siitä että kakkaa ei ole saanut tehtyä. Sillon on tuotu hetkeksi sitteriin istumaan jossa on sitten saanut kakan ängettyä. Tämän jälkeen on sitten rauhottunut nukkumaankin.
Me on myös huomattu, että nyt kun kääntyilee ja puuhaa muutenkin paljon valveilla ollessa, niin ei jaksa paljon paria tuntia pidempään olla valveilla. Yöunia nukkuu aamulla joskus kymmeneenkin, toki herää pari-kolme kertaa yössä. Sitten ekat päikkärit 11-12 maissa ja nukkuu n. pari tuntia. Toiset päikkärit joskus 15-16 maissa, myös pari tuntia, joskus pidempäänkin.

Nyt ollaan annettu kiinteää kahdesti päivässä. Eka kerran aamulla kun on herännyt, silloin vihannes- tai juuressosetta ja jälkkäriksi hedelmää ja sitten maitoa vähän myöhemmin kun menee päikkäreille. Monestikaan ei maito kelpaa heti kiinteiden jälkeen. Toinen kiiteäannos sitten iltapäivällä, joko ennen toisia päikkäreitä tai niiden jälkeen. Vähän riippuu mihin aikaan herää ekoilta. Huomattiin että ihan illalla ei kannata antaa, tai tulee tosi rauhaton yö.

Me on nyt aiempien (bataatti, peruna, porkkana) lisäksi maisteltu kukka- ja parsakaalia. Kaalit tuntuu maistuvan, sekoitin kukkakaalia mm. bataatin kanssa ja tuntui olevan herkkua. Hedelmäsoseista parhaiten menee kuningatar, mutta aprikoosia, mangoa ja päärynääkin on syöty luumun lisäksi.

Hoksasin eilen, että Appetit Kruunusekoitus -pakastevihannespussissa on kukka- ja parsakaalia, sekä porkkanaa. Siitä on kätevä ottaa aina tarvittava määrä kiehauttaa ja sitten soseuttaa. Perunaa en ole paljaaltaan juuri eka kerran jälkeen antanut, koska se ei tunnu maistuvan (no eihän se maistu itsellekään paljaaltaan) mutta porkkanaan tai bataattiin sekoitettuna uppoaa hyvin :)

Takaisin