Vauvaelämää

Nopeasti vain, meillä pojilla hampaiden tulon aikaan kiinteät maistui paremmin kuin maito, ja monesti vielä normaalia viileämpänä, eli lihasoseetkin lähes kylminä. Minttu, tokihan kyseessä voi olla ihan joku flunssakin, mutta kyllä mustakin hampailta kuulostaa. Jos teiltä löytyy sellaisia vesitäytteisiä puruleluja, niin nekin saattaa jääkaappikylmänä helpottaa oloa, tai esim kylmän porkkanan jyystäminen.

Juu ei tuo likka oikee flunssasen olonen oo, ja tänää näyttäs kai olevan parempi päivä ku eilen. Mut edelleenkään ei tuo pirun hammas tuu tuota läpi. Pullottaa valtavasti mut ei puhkee ei. MUR! :D

Hohhoijaa, meillä on alettu heräillä aamukuudelta. Tyttö ei ole enää syönyt yöllä reiluun viikkoon, mutta vastavuoroisesti herää aamulla noin tunnin aiemmin. Ei auttanut, että tuplattiin iltapuuron annos eilen. Vaikka yösyöttöä ei ole, niin muuta heräilyä kyllä enemmän tai vähemmän.

Joskus mietin näiden muiden heräilyiden kohdalla, että pitäisikö kuitenkin nostaa syömään tutin tarjoamisen sijaan, mutta eipä sillä yösyötöllä ole tosiaan tuntia enempää aamu-uniin saanut pituutta ja toisaalta minulla oli usein vaikeuksia nukahtaa yösyötön jälkeen, joten olen ajatellut, että mieluummin sitten valvon kuitenkin aamusta kuin yön pikkutunneilla.

Neuvolassa ehdotettiin nukkumaanmenon aikaistamista, että päästäisiin eroon iltatorkuista, mutta jotenkin arveluttaa, että sitten tyttö alkaisi herätä vielä aiemmin. Nyt menee nukkumaan 20.30-21 välillä. Päiväunia nukkuu aamupäivällä 30-60 minuuttia ja keskipäivällä 2-3 tuntia ja sitten illalla vielä 30-45 minuuttia. Joskus nuo iltaunet ovat jääneet välistä, jos keskipäivän unet ovat venyneet lähemmäs sitä kolmea tuntia.

Mitäs arvelette, miten saisi aamu-unia pidennettyä?

Suusi, musta teidän nukkumaanmenoaika on ihan tosi hyvä, eli älä ihmeessä luovu iltatorkuista jos ne ei venytä yöunille nukahtamista! Koska todellakin voi käydä niin että sitten aamu alkaa vielä aikaisemmin... Meiltä löytyy kolme aamuvirkkua lasta ja ollaan todettu että niiden rytmiä ei vaan saa muutettua. Esikoinen nyt 6-vuotiaana nukkuu aamuisin pitkään, mutta 4-vuotias herää yleensä viimeistään puoli seiska, kuten on tehnyt koko elämänsä. Ja neiti heräilee samoihin aikoihin. Toisaalta meille tämä rytmi sopii, kun viimeistään seiskalta pitäisi kuitenkin ruveta nousemaan, että ehditään ajoissa liikenteeseen ja sitten lapset ovat vastavuoroisesti illalla kasilta sängyissään. Esikoinen ei ihan vielä silloin nukahda, mutta selailee omassa sängyssään aku ankkoja ja sammuttaa valon sitten kun on muutaman akkarin selaillut. Me mennään miehen kanssa aina viimeistään yhdeltätoista nukkumaan, kun aamulla pitää jaksaa herätä ja yölläkin useimmiten, mutta silti meille jää siis se klo 20-23 joka ilta kahdenkeskistä aikaa. Mun mielestä aika luksusta :).

Meilläkin neiti nukkui iltatorkut vielä jokunen viikko sitten, mutta nyt ne on jääneet pois. Nukkuu aamupäivällä noin klo 9:30 alkaen 1,5-2,5h ja iltapäivällä nukahtaa uudestaan klo 14-15 välillä ja nukkuu 45min-2h. Ja sitten valvoo nelisen tuntia, joskus ylikin, ennen kuin käy yöunille.

Täällä myös aamuvirkkuillaan!
Herätys viiden ja kuuden välillä aamulla, aamupv unet joko 7-8 + 10-12 tai 9-12.
Iltapv unet noin 15-17.
Nukkumaan 20.30.
Yöllä syödään 2-4 kertaa.
Äiti on aika vä-sy-nyt!

Oh, Tonkeli, jaksamista sinne! Aikaiset aamut ja runsaat yöheräilyt on kyllä voimat vievä yhdistelmä. Pikkuhiljaa (jos vaan itse jaksaa) voisi varmaan yrittää yösyötöistä pois. Siinä vaan tietysti pitää itsellä olla sen verran virtaa, että jaksaa ne muutamien öiden itkut ja heräilyt :(.

Meillä ollaan myös aamuvirkkuja:) Nyt on tosin saatu venytettyä aamuherääminen jo seiskaan kun vielä muutama viikko sitten herättiin pahimmiltaan kuudelta! Myös ilta on vähän myöhäistynyt ja nyt nukkumaan mennään vasta kahdeksalta aiemman seitsemän sijaan:)
Me jätettiin yösyötöt pois viikko sitten ja se meni yllättävän hyvin! Mentiin mummolaan ja mun äiti nukkui pojan kanssa ensimmäisen yön ilman maitoa, vähän oli kitinää, mutta heti seuraava yö oli jo paljon parempi. Toki tuttia täytyy laittaa ja nyt on muutamana yönä herätty tuttia laittamaan tosi usein, mutta aikomuksena on aloittaa myös unikoulu, jotta yöheräilyjä saadaan vähennettyä. Nyt poika saa ekan maidon klo 5-6, miten nyt sattuu heräämään ja sitten nukutaan tosiaan tuonne 7-7.30 asti. Muutenkin nukkumaan menot on helpottaneet viime aikoina, toivottavasti sama tahti jatkuu vaikka nyt tuntuis olevan hammas puhkeamassa, ikenessä tuntuu jo jotain, niin toivottavasti ei kauhean kauan tarvitse odotella:)

Meillä rupes nukkumaanmeno olemaan melkoista taistelua tuossa pari viikkoa sitten... tissillä venkoiltiin ja sylissä rimpuiltiin ja sängyssä huudettiin :) yötkin rupes olemaan tosi repaleisia. Päätin sitten toissailtana etten jaksa enää vaan yritin jonkin sortin unikoulun aloittaa. Päätin että kun tytön sänkyyn laitan niin en enää pois ota vaikka mikä olis! Tunti siinä sitten meni, välillä itkettiin enemmän ja välillä vähemmän, mutta viimein väsy voitti. Istuin sängyn vierellä melkeen koko ajan ja pitelin kättä tytön otsalla kun sillai rauhottui parhaiten.

Seuraavana päivänä odotin kauhunsekaisin tuntein ensimmäisille päiväunille menoa... mutta kas, kun laitoin tytön syönnin jälkeen sänkyyn niin kauhean sätkyttelyn ja hosumisen sijasta tyttö vetikin unirievun naamalle, huokasi syvään ja alkoi nukkumaan! :) Ja sen jälkeen on kaikki uneillemenot ollu todella todella helppoja, rauhottuu sänkyyn samantien ja nukahtaa parissa minuutissa! Aivan uskomatonta. Ilmeisesti tein unikoulun juuri maagisella hetkellä koska noin helpolla tehosi...

Yöllä meillä kyllä herätään vielä kaksi kertaa syömään, en ole jaksanut alkaa siitä vierottaan... eipä se haittaakaan kun nukahtaa aina samantien. Muuten kyllä nukkuu kuin tukki, eli se yöllinen kitinä loppui myös unikouluun...

Ja btw ulkona IHANA AURINGONPAISTE! ♥

Heippahei kaikki. MEillä loppu se syömisongelma, kun käytiin neuvolan ohjeen mukaan näyttämäs korvat, ihan korvalääkärillä. Tytön korvat oli niin täynnä märkää vaikkua et tuntu ilmeisen inhottavalta juoda. Koska heti putsauksen jälkeen alko maito maistuu taas entiseen malliin. Tulehdusta ei onneks ollu. :) Yks kulmahammas tekee edelleen tuloaan, vaan ei puhkee ei, eli hampaattomalla hymyllä mennään täällä vielä.

Tytsy alko kolmisen viikkoa sit ryömimään, ja nyt hakee konttausta kovaa vauhtia. Vetää ittensä konttausasentoon mut ei viel oikein hoksaa mitä sit pitäsi tehdä.

Mua on alkanu nyt lähipäivinä pelottaa, etten vaan oo uudestaan raskaana. :eek::eek::eek: Mä oon ollu ruokahaluton ja ajoittain pahoinvoiva, oksentanu en oo mut lähellä on ollu monesti, ja tulee ihan yllättäin. Tosi hajuherkkä oon kans ollu, ja naama on alkanu vähän kukkimaan. Toivon todella et nää on vaan jotain ties mitä hormonijuttuja. Kierukka mulla on, mut pelottaa ihan hitosti. En todellakaan nyt kyllä oo vielä valmis uuteen odotushelvettiin ja uuteen vauvaan. :smiley-ashamed004 :schoked025 Eilen miehen kans asiasta juteltiin ja kai se pitäis varmuudeks käydä testi ostamassa. Mut ku en uskaltais. Vaik tiedän kuinka et erittäin suurella todennäkösyydellä raskaudesta ei nyt oo kysymys ni silti pelottaa ihan hitosti. Kierukan otin juurikin siks ettei tarvii muistaa pillereitä tai mitään, ja tosin mulle ei oikein pillerit edes käy, mut vast nyt jälkeenpäin mulle sedlvis et aika paljo niitä kierukkavauvojakin on.... :schocked028

Mikä muuten on kierukan ehkäisyteho suunnilleen? eli kuinka paljon niitä kierukkavauvoja on? :O iha uteliaisuudesta kysyn kun itse menen ensi vkolla ottamaan kierukan. Onko muillla laiskoja vauvoja? Minttu meidän likka päivälleen samanikäinen kuin teidän eikä minkään näköisiä haluja liikkeelle.. kääntyi ekan kerran vasta pari vkoa sitten eikä sitä oikeestaan enää juurikaan tee! kuitenkin tylsistyy selälään kun jonkun aikaa makoilee. istuu kyllä itse ja varmasti se vienyt haluja lattialla selälään ja mahallaan olemiseen..

Kyllähän kierukkaki pitäis olla 99% varma, ja iso osa kierukkavauvoista "johtunee" siitä et kierukka on siirtyny pois paikaltaan tai tullu huomaamatta pois. Mut mä esim. tiedän lähipiiristä yhden vauvan, joka synty kierukka kädessä. :grin Siks suuresti epäilenki et nää mun "oireilut" on jotain muuta, mut saanpahan mielenrauhan testaamalla. Jos nyt ei uutta tulokasta oo matkalla, ni oon kyllä ollu tosi tyytyväinen kierukkaan. Ei tarvii muistaa pillereitä tms ja tosiaan mulla pillerit laukoo törkeitä migreenikohtauksia, kierukalla ei oo ollu mitään sivuvaikutuksia. Toki sekin on yksilöllistä, toisillehan se ei sovi ollenkaan. Ja toinen iso juttu jonka se mulle on tehny, on se et ku synnytyksen jälkeen vuosin joka menkoissa viikon ku härän kurkusta ni nyt vuotelen pari pääivää semmosta pikkusta tihkuttelua. Eli suosittelen, ainaki niin kauan ku se toimii. :p

Mulla on lähipiirissä melkein samanikänen vauva ku oma, ja hän etenee kyllä kierimällä, mut muuten ei kiinnosta eteenpäin meno. Hänellä sama homma, et istuu tuetta, tosin ite ei istumaan nouse vaan pitää siihen laittaa, mut kun laittaa istumaan ni siitä ei sitkiinnosta lähtee mihinkään. Meillä taas likka kyl istuu hyvin ilman tukeakin, mut taaksepäin ei oo viel suojaheijasteita ni pahemmin ei ominee ist, eikä siinä kyllä viihdykään vaan kiitää tutkimaan maailmaa. :grin Kyllä noora se teidänki muksu lähtee liikenteeseen kun huomaa et istuminenki on tylsää. Muksut vaan on niin eritahtisia ja toinen oppii ensin toista ja toinen toista. :)

Jokos Minttu on tehnyt testin? Multa löytyy lähipiiristä useampikin kierukka-vauva. Useimmat on jostain syystä kolmansia lapsia, jotka ei todellakaan olleet suunnitelmissa, mutta jotka ovat ihania lapsukaisia nykyään :). Hormonikierukan ehkäisyteho on kai jopa parempi kuin yhdistelmäpillereissä, eli tosi hyvä, mutta ongelmana on kai just se että jos se ei pysy kunnolla paikallaan, niin tietysti ehkäisyteho heikkenee. Mulle gyne ennen neitiä suositteli raskauden jälkeen kierukkaa, kun kärsin kovista oviskivuista, mutta päädyttiin sterilisaatioon, kun en missään nimessä enää lapsia halua, enkä varmasti aborttin pystyisi. Ja onneksi oviskivutkin ovat paljon lievemmät kuin ennen. Menkat on aina olleet aika kivuttomat.

Täällä kaikki ennallaan. Pari levotonta yötä oli, kun neiti oli nuhainen. Siinä yhteydessä todettiin miehen kanssa, että neiti ei kyllä todellakaan siirry nukkumaan meidän sänkyyn, on niin levoton nukkuja. Nukkui kaksi yötä meidän välissä ja lempiasento tuntuu olevan pää miehen kainalossa ja jalat mun naamassa... Kukaan ei nukkunut hyvin.

Neiti on ruvennut jokeltamaan kovasti ja vauvauvaa ja mämmämmää raikaaa koko ajan. Konttausasentoa hakee, mutta ei siinä vielä kunnolla pysy. Ryömii sen sijaan "juoksemalla", pääsee hyvinkin vikkelästi paikasta toiseen, etenkin jos lattialle on unohtunut poikien pikkulegoja tai esim mun kännykkä...

Oletteko antaneet jo vauvoille (lapsille?) jotain sormiruokaa? Neiti pitäisi saada jo syömään karkeampia ruokia ja soseena ne ei kyllä vielä mene, yökkii vaan palasille. Mutta ruisleipää natustaa jo ihan hienosti, kun vaan välillä ottaa sen leipäpalasen kädestä pois, että malttaa syödä suun tyhjäksi. Mä olen jotenkin vaan niin hirveän arka antamaan mitään sormiruokaa. Kukkakaalia, parsakaalia ja perunaa olen antanut pieninä palasina, mutta neiti ei oikein vielä tajua tarttua niihin pinsettiotteella, vaikka lelujen naruihin yms tarttuu kyllä hienosti. Syö kyllä noita palasia kun itse mätän sormella neidin suuhun. Pitäisi kai vaan uskaltaa antaa isompia palasia.

Juu tein testin vloppuna, MUTTA: niin mun tuuria, sattu viallinen testi, joten ei tietoa vieläkään.

Raejuustohan olis hyvää sormiruokaa mut neiti ku on maidoton ni ei sekään käy. Maissinaksuja ja maissipalloja syö. Mun kummityttö meinas 9kk iässä tukehtuu ruisleipään ku siitä irtos semmonen jyvä, joten meillä syödään vaan varraspaloja imeskellen. Mä oon pikkuhiljaa tehny karkeampia soseita ja alkuun ne oli kauhistus mut nyt jo menee ihan hyvin vaikkei hampaita olekaan.

Pitäisi varmaan munkin vaan ruveta antamaan noita 8kk soseita, vaikka alkuun ei niin maistuisikaan, nuo pienemmät purkit ei muutenkaan enää lounaalla riitä. Iltaruualla neiti ei vielä syö kuin tuommoisen pikkupurkillisen, mutta lounaalla menee puolitoista. Raejuusto onkin varmaan muuten hyvää sormiruokaa, kunhan saadaan jossain vaiheessa maitotuotteet aloitella. Onko se 10kk iässä? Mulla kun ei ole kokemusta, kun pojat olivat molemmat maitoallergikkoja. Neidin herkkua tällä hetkellä on nuo kaupan vauvajugurtit ja -rahkat. Maistuu ihan selvästi paremmilta kuin pelkät hedelmäsoseet. Pari kuukautta vielä eteenpäin, niin sitten ruvetaan totuttelemaan neitiä samaan ruokaan kuin me, kakkonen ainakin siirtyi täysin noin 11kk iässä.

Noniin. Toinen testi tehty, joka jopa oli ehjä, nega oli. :) Tosin nyt vast viitsiydyin laskeskelee vähän kalenterista ja menkat pitäs tulla viikon sisään. Jos ei kuulu ni testaan sit uudelleen. Mun frendillä on saman ikänen muksu ku meillä, sano tehneensä 4 testiä joista viiminen oli positiivinen, muut negoja. Hänellä kyl ei oo kierukkaa. Saapa nähdä....

Multa loppu maidontulo kun tyttö oli 1kk ja nyt huomasin eilen et toisesta tissistä tulee maitoa. :eek: Täs välillä ei oo kyllä tullu, ainakaa tosta syyskuusta eteepäin enää tippaakaan edes "tiristämällä". Kertokaas te joilla jo useampia muksuja on, kuis pitkään tuommonen on normaalia? Lähinnä tuo kun tyttö ei oo tissillä 5viikon iän jälkeen ollu, ja täs välillä oli maitohanat kokonaan kiinni... Ja toinen juttu... mulla on alkanu lenkillä vihloo tuonne jonnekin epparihaavan seutuun melko kovin. Mihinkäs se sit vois liittyä? Se kyl helpottaa heti sit ku pysähtyy. Hitto näitä vaivoja.... :grin

Minttu, näinköhän olet todellakin raskaana? Mulla maitoa alkoi tulemaan uudestaan kun olin uudestaan raskaana, neidin kanssa jo melko alkumetreiltä.

Mä kävin tänään päiväkodilla jatkamassa kakkosen hoitopaikkatakuuta ja jätin samalla neidin päivähoitohakemuksen. Aloittavat sitten 7.1.2015 näillä näkymin päiväkodissa. Tai kakkonen varmaan aika lailla just tolloin, neidin kanssa aloitetetaan siitä harjoittelu ja aloittaa kunnolla vasta tammikuun lopulla. Itse palaan töihin vasta helmikuun alusta, eli olen tuon tammikuun täysin tuloitta. Saavat lapset aloitella rauhassa lyhkäsillä päivillä ja mä aloittaa töiden valmistelun, kun mun ekana varsinaisena työpäivänä pitää olla tunnit suunniteltu kun opetus alkaa samantien. Tehdään miehen kanssa molemmat helmikuusta toukokuuhun 4-päiväistä viikkoa, eli lapsilla on kolme hoitopäivää viikossa. Ja esikoinen onkin sitten jo koulussa. Kesän ovat kaikki mun kanssa lomalla, kuten yleensäkin ja elokuussa 2015 aloittavat sitten täysiaikaisina päikyssä. Aika kivalta tuntuu, kun on nyt joku päivä kalenterissa että tämä kotona oleminen päättyy, vaikka toisaalta ihana että vielä vuoden saan kotona olla.

Minä mielelläni olisin kotona ainakin siihen asti että tyttö on kaks vuotta, vaan onkohan tuo taloudellisesti mahdollista... Taas rupesi tympäseen kun yhtenä päivänä aattelin kuinka vähän se kotihoidontuki onkaan! :( Niin arvokasta työtä kuitenkin.

Joo, mekin oltiin ensin mietitty että olisin kotona niin että kakkonen ja neiti menisivät päiväkotiin vasta elokuussa 2015, mutta sen verran puuduttavalta tämä kotona oleminen nyt jo tuntuu, että tehtiin pieni suunnitelmien muutos. Ja tuo taloudellinen puolikin toki oli kovasti mietinnän alla. Tuntui aika sopivalta kompromissilta, että lapsilla on kolme hoitopäivää (ja toivottavasti noin klo 8:30-15:30) ja mieskin saa osansa tästä kotona olemisesta, eli molemmat tehdään 4-päiväistä viikkoa. Mä kaipaan jo töihin, tykkään työstäni ja työyhteisöstä, jossa olen ollut jo kohta 13 vuotta, joten melkein tuntuu aina että kotiin palaisi kun pääsee töihin.

Mies otti muuten äsken neidiltä tutin pois. On tosi nuhainen ja tutti hankaloittaa nukahtamista, kun ei pysty kunnolla nenän kautta hengittämään. Vähän kitisi, mutta aika nätisti nukahti. Nyt tuo (mies siis) tuumii että eikö siltä voisi jo jättää tuttia kokonaan pois?! Mun vauvalta.

Ai niin, piti vielä sanoa, että ajatelkaa jos asuttaisiin jossain sellaisessa maassa (eli melkein missä tahansa muualla kuin Pohjoismaissa), jossa ei ole pitkiä vanhempainvapaita. Ihan kamalalta tuntuisi laittaa 3-6kk ikäinen vauva hoitoon ja lähteä töihin, edes osa-aikaisesti. Mun äiti kertoi, että joutui aikoinaan 70-luvulla irtisanoutumaan töistä, kun työnantaja ei antanut jäädä kotiin sen silloin noin 9kk (?) mittaisen äitiysloman jälkeen. Äiskä ei halunnut laittaa kahta pientä lasta hoitoon, vaan irtisanoutui (tosin pääsi sitten myöhemmin samaan työpaikkaan takaisin....).

Mä oon jäämäs kans kotiin, ainaki kesän yli, katotaa sitte miten rahat riittää. Meillä saa kuntalisää mut onhan se raha mitä kuukaudessa saa, ihan koominen. Mä enn viel oikein tiedä mitä alan loman jälkeen tekemään ku mul ei ollu vakkariduunia, siks en tiedä viel kuin pitkään kotona meinaan olla.

Ja nii: nyt istuu meiänki tyttö jo hienosti tuetta. :) Keksi sen hauskuuden muutama päivä sit ja nyt pysyy jo hyvin omineen pystyssä.

Takaisin