littledaisy, mäkin oon sitä mieltä, että nimenomaan aikaistatte iltarutiineja. Tän ikäsillä voi jo muokata päivärytmiä ja normaali pienen lapsen rytmihän on se, että unille käydään ehkä klo 19-21 välillä. Tietysti poikkeuksia on, lähinnä varmaan vanhempien työrytmistä riippuen. Ja mä kyllä yrittäisin saada imetyksen pois siitä ihan nukkumaanmenon hetkestä, se monesti rauhoittaa öitäkin, kun lapsi ei aina nukahda rinnalle. Eli jotenkin hakea siihen iltaimetyksen jälkeen, sänkyyn siirtymiseen joku rutiini, joka auttaisi vauvaa nukahtamaan. Monellahan se on just joku unikaveri tai harso, jota vauva saa räpeltää ja hakea unta itse. Mutta toisaalta, mä olen paraskin puhumaan.... Esikoinen nukutettiin ainakin yksivuotiaaksi sylissä hytkäämällä, kun se oli ainoa keino millä saatiin allerginen ja vatsavaivainen vauva nukahtamaan. Siihenhän se tietysti tottui ja sillä mentiin sitten pitkään. Kakkosen opetin vauvana nukahtamaan itsekseen, eli imetin olkkarin sohvalla ja selvästi annoin havahtua hereille, kun siirsin sänkyyn, jossa sitten aikansa öhelsi ja nukahti. Mutta jotenkin kummassa sitten taas 1,5-vuotiaana, kun siirtyi lastensänkyyn, mä siirryin siihen viereen nukuttamaan poitsua... Ja siitä tavasta opeteltiin sitten 3-vuotiaana pois. Oli vaan niin ihana saada maata siinä rauhassa ja kuunnella kun lapsen hengitys vähitellen tasaantui ja uni tuli. Huoh. Saa nähdä miten neidin kanssa käy. Nyt nukahtaa omaan sänkyyn, vähän pitää tuttia nostella suuhun ja välillä kääntää oikein päin sängyssä, mutta aika vähän mitään. On kyllä meidän lapsista selvästi muutenkin rauhallisin nukkuja.
Mekin keksitään kaikenlaista, jotta saataisiin ilta sujumaan hyvin väsymyksestä huolimatta. Jos neiti herää vikoilta päikkäreiltä selvästi neljän jälkeen, jaksaa jo sinne iltakasiin, kunhan vaihdetaan leikkipaikkaa (syli, lattia, joku toinen huone, kylpy...) ja mekin harrastetaan tuota peppu paljaana leikkimistä (ja ylipäänsä vaipan vaihtoa), jos meinaa väsy iskeä. Tarkkana saa vaan olla, että iltapuuro syödään tarpeeksi aikaisin, että väsy ei iske siinä kohtaa. Puuro syödään noin 18:30-19, kun nukkumaan käydään kasilta. Sitten jaksaa vähän hörpätä maitoakin, eikä sitten tule enää niin puklujakaan, kun ruoka on vähän laskeutunut.
En tiedä olenko riemuissani vai kauhuissani, mutta neiti ryömi tänään kolmeen otteeseen yhden vedon eteenpäin.