Vauvaelämää

mohomaha, tuohan on jo yhden syötön yö, kun herää toisen kerran vasta aamulla syömään! Jee! Meillä mennään nyt joko yhdellä tai kahdella syötöllä, mutta selvästi ei kovin paljon yöllä syö, viime yönäkin ensin klo 02 vain 50ml ja klo 06 40ml. Illalla tankkasikin ison pullollisen. Oltaisiin varmaan aamulla selvitty taas pelkällä tutilla sinne seiskaan, mutta olin laiska ja annoin kuudelta pullon, kun halusin vielä itse nukkua hetken. Ja meilläkin on torstaina 2kk neuvola :).

Rocket, hyvä ettei outoja pukluja ole enää tullut! Oli varmaan mennyt vaan maidon mukana vähän verta massuun.

Pippinen, meille tuli kanssa tuo kutsu, mutta ei osallistuta. Mä en jaksa tällä porukalla käydä eri paikassa ottamassa rokotuksia. Sinänsähän ihan kiva olisi osallistua noihin rokotetutkimuksiin, etenkin jos sattuisi sitten olemaan siinä ryhmässä, joka saa tuon uudenkin rokotteen. Esikoisen aikaan kutsu tuli rota-tutkimukseen, kun se ei silloin vielä kuulunut rokoteohjelmaan, mutta mieluummin ostettiin rotarokote pojalle, että varmasti sai sen.

Mulle selvästi EI sovi koko yön nukkuminen... Mies hoiti siis molemmat yösyötöt kaksi yötä sitten ja sen seurauksena mulla oli aamulla selkä jumissa ja seuraavana yönä valvoin monta tuntia kun ei vaan väsyttänyt. Sanoin miehelle, että mä nukun univelkojani takaisin mieluummin pikkupätkissä, eli nukun vaikka la + su aamuina kasiin. Saan normiyönä kuitenkin aika lailla tarpeeksi nukuttua.

Jahas, pitänee aloittaa työhuoneen (=meidän romuhuoneen) siivous, jotta sekin olisi kunnossa ristiäisissä. Pojat on eskarissa/kerhossa ja neiti vetelee vaunuissa aamupäikkäreitään, jotka kestää yleensä sen melkein neljä tuntia...

Joo ei me ainakaan normi velleille voida masun takia alkaa, mut katotaa nyt mitä neuvolas ens viikolla sanotaan. Menee vaan tuota korviketta yli litra vuorokaudessa.... :D Tyttö on kasvanu ihan älyttömästi pituutta parin viikon aikana, saapa nähdä mitkä on mitat :D
Täällä vois yhtyä tohon möhiksen unirytmiin. Meiän neiti nukahtaa yöunille 23, herää neljältä syömään, herää tasan puol kasi, ja jatkaa viel unia about puol yhteentoista. Sit viimeistään 12 käy päikkäreille ja nukkuu kolmisen tuntia.... :D Mut eiks sitä sanotakin et nukkuessa ne lapset kasvaa. :D Eli meillä kyl nukutaan hyvin enkä siks mitään tukevampaa ruokaa kaipaa mut menee vaan tosiaan korviketta melko hurjasti.

Meillä herättiin viime yönä viisi kertaa ja joka kerta aterioitiin kunnolla. Enää 3kk kiinteiden aloitukseen :) Onneksi pitää herätä vasta seiskalta, jotta saa yhden koulukyytiin ja toisen päiväkotiin.
Tänään apteekista suolatippoja vauvan tukkoiseen nenään, ei vaikuta varmaankaan yöuniin, mutta jos vaikka syömiseen.

Asteroidi, onko vauvalla flunssaa vai ihan vain maidosta johtuen tukkonen nenä? Minäkin oon tuon tuostakin kalastellut nenästä räkää ja on siis sellasia kuivia "röllejä". Joku sanoi, että maito aiheuttaisi noita. Noh, joka tapauksessa, auttaisko suolatipat siihenkin, että nuo röörit saisi puhtaaksi? Vai onkohan parempi vain kerätä paperilla pois sitä mukaa kun tulee hollille?

Mekin päätettiin jättäytyä pois rokotetutkimuksesta. Luin siitä ja kuulosti aika työläältä tuo raportointi ja en ehkä halua ottaa sitä riskiä, että reagoisi tuohon uuteen rotaan, koska siinähän testataan sitäkin onko yhtä hyvin siedetty. Jossakin oli, että yksi kymmenestä saa oireita rotasta, mutta en tiedä oliko kyse tuosta uudesta vai ihan siitä vanhasta rotarokotteesta. Kuulostaa aika paljolta. Ja lisäksi tuo ilmaisena saatava hepatiitti B-rokote ei kyllä kuulosta niin tarpeelliselta tässä maassa, että sekään houkuttaisi osallistumaan. Vesirokko-rokotteesta olisin voinut harkita pidempään. Otetaan siis nyt vain rokotusohjelman mukaiset rokotteet. Rotahan kohta jo laitetaankin ensimmäisen kerran.

Taisi tulla kaikille tuo rokotetutkimus, eipä olla mekää osallistumassa siihen. Mun lapsiin ei mitään uutta kokeilla, onneks en ottanu sitä sikainfluenssa rokotetta esikoisen raskausaikana, vaikka sitäkin niin hehkutettiin että kaikkien raskaana olevien pitää ottaa se ja neuvolassakin tuputettiin ainakin 4 kertaa sitä. Aikamoinen jälkipyykki siitä sitten nousikin koko rokotteesta.

Rocket sitä just meinasin ettei oo esim. joku lapsi antanut vauvalle suuhun jotakin mitä ei saa syödä. Tai miksei aikuinenkin, olen mä täältä foorumilta joskus lukenu kun jonkun vauvan isä oli antanu ihan normi maitoo lapselleen.............

Meillä on taas pari yötä herätty pariinkin kertaan kun on nukkumatti tullu iltasin aiemmin. Ja kunnon satsit kans vedetään, ei mitään pikkutippoja.
Tänään ikää 2kk :)

Meille tuli kutsu rokotetutkimukseen samana päivänä, kun oli käyty neuvolassa ja jo saatu rotarokotteen ensimmäinen osa. Joten eipä voinut edes harkita, osallistuisiko...

Meillä oli taas yhden syötön yö :). Tällä kertaa maitoa menikin 150ml. Mä en vieläkään jaksa uskoa että meille tuli näin "helppo" vauva, miehen kanssa taas eilen juteltiin miten erilaista oli esikoisen kanssa, kun koko ensimmäinen vuosi tuntui lähinnä kidutukselta sen jatkuvan valvomisen vuoksi ja sitten taas kakkonen asusti tissillä ekan vuoden ja tokankin oli ihan kiinni mussa. Eihän tästä neidistä vielä tiedä millainen tyyppi se lopulta on, mutta mies tuntuu olevan tosi innoissaan siitä että saa hoitaa neitiä enemmän kuin kakkosta. On tyystin ominut itselleen aampesut ja aamumaidon annon ja samoin iltapesut ja iltanukutuksen.

Olikos täällä muita joilla esikoinen/joku lapsista on vaan puolipäiväeskarissa? Mun tekisi mieli pitää esikoinen perjantaisin kotona, kun kakkonenkin on silloin kotona koko päivän. Mietin vaan että voiko eskarista olla päivän poissa? Kun sehän ei kuitenkaan ole pakollinen. Olisi paljon helpompi keksiä puuhaa koko päivälle, kun ei oltaisi sidottuja eskarin aikoihin. Nyt on tylsää kun vasta iltapäivällä voidaan lähteä jonnekin, vaikka hoploppiin, kun aamupäivällä neiti nukkuu pisimmät unensa, joten sillon mun olisi helpompi touhuta poikien kanssa.

Asteroidi, mies osti apteekista tosi näppärän keittosuolaliuos-systeemin, Physiomer Baby nimeltään. Meillä on neidillä jo toinen nuha meneillään, pojat on myös räkäisiä. Yöllä imaisin pari kertaa neidiltä räkää, kun röhisi, mutta ei siihen edes herännyt. Saa nähdä minkälaisessa sairastuvassa vietetään sunnuntaina ristiäisiä.

Tuo vauvan tukkoisuus johtuu maidosta, sitä on ollut koko ajan vähän, mutta se on selkeästi lisääntynyt muutaman päivän aikana. Samaan aikaan vauva on alkanut röyhtäisemään ja pulauttamaan ihan vähän kerran päivässä, joten tulisikohan maitoa vähän enemmän (toivotaan :) ). Ekalla käytetttiin suolatippoja paljon, kun sillä meni kanssa maitoa nenään ja auttoi.

Mariannu: Meillä esikoinen aamupäivät 8-12 eskarissa. Ymmärtääkseni sieltä saa olla poissa, mutta ei suositella. Näin siis täälläpäin. On totta, että päivät on aika lyhyitä, jos vasta iltapäivällä pääsee liikkeelle ja aamupäivällä olis vähemmän väkeäkin liikkeellä ja muut lapset virkeämpiä. Olen kuitenkin ajatellut, että on hyvä olla joka päivä eskarissa, kun ei käy iltapäiväkerhossakaan, niin ei samalla tavalla tutustu kavereihin.

Me ei osallistuta rokotetutkimukseen, esikoinen osallistui kun yhden kanssa jaksoin vielä ravata muualla tarkastuksissa. Kolmen kanssa en lähde kulkemaan. Olin kyllä todella tyytyväinen, kyseessä oli vesirokkorokotetutkimus.

Huhheijaa.
Pari yötä mennyt aika huonoilla yöunilla. Ähinää ja puhinaa taas viime yönä jostain puoli kolmesta alkaen.. Ekalla kerralla en ees antanut tissiä, rauhoittui kun siirsin viereeni. Ja sitten kaava menikin: ähkintää, sitten pientä huutoa, tissiä, nukahdus, hetken päästä ähkintä ja siitä taas samaa rataa. Tuntuu, että masuvaivat ovat hieman pahentuneet. Jännä vaan, kun näitä on vaan yöllä (voisiko liittyä yösyöttöihin, saako makuusyöttöasennossa mahaansa enemmän ilmaa???), päivisin ei tosiaan ole ilmavaivoista tietoakaan. Ollaanhan sitä toki päivisin enemmän pystyasennossa, ehkä ilma kulkee siten paremmin etiäpäin.

Ennen näitä röhkimisöitä saatiin parina yönä nauttia liki 6 tunnin yöunista, mutta enköhän minä herännyt itse jo 4 tunnin kohdalla ja ihmetellyt, että onko vauva kunnossa... Ois pitänyt vaan tankata unta!

Ja voi että, kun meidänkin huushollissa nukuttaisiin useamman tunnin päikäreitä.. Pisimmillään tunnin ja silloinkin pitää olla liikkeellä vaunujen kanssa. Parvekkeella ei voi vielä olla, kun siellä on ihan tuhottoman kuuma näillä helteillä. 10-30 min pätkiä nukutaan ja torkutaan ja notkutaan tissillä. Jos mies on töissä, niin oikeastaan ainut mitä ehtii tehdä, on syödä aamupala rauhassa. Sekin on jotain se! :)

Yhdet tissiraivarit sai muutama ilta sitten ja pelästyttiin kun se kesken huudon rauhoittui ihan yhtäkkiä, meni vähän veltoksi ja laittoi silmät kiinni, ihan kuin nukkuakseen. Se oli tosi outoa ja pelästyttiin. Hetken päästä huuto jatkui normaalisti. Tarkkailtiin tilannetta sen jälkeen ja seuraavana päivänä, eikä mitään kummempaa havaittu. Kyllä sitä on jatkuva huoli rakkaasta <3

Ollaan varmaan ainoita jotka ei järjestä nimijuhlia/ristiäisiä. Nimen tietävät oikeastaan kaikki jo.. Ehkäpä järjestetään jotkut vauvan omat kekkerit myöhemmin sitten kun on enemmän virtaa.

Mariannu Onpa hyvä kun "mainostit" tuota Physiomer Baby- keittosuolasysteemiä..Pitääki seuraavalla kaupunkikeikalla käyä apteekista semmonen ostamassa. :) Muutaman kerran oon koittanu ja jollain lailla onnistunutki tunkemaan tippoja tytön nenään semmosta "pipettipullosta" mut on kyl tosi hankalaa ku pää pitää olla takakenossa ja sit ku se pää ei oo sekuntia pitempään paikallaan.. :) Ja kun ei tiiä miten paljon sitä nestettä sinne nenään sit loppupeleissä menee.. :confused3

Meille ei oo ees ehotettu mitään rokotetutkimusta... :eek:

Nyt tarviis muilta mammoilta neuvoja/kokemuksia... Kun meiän tyttönen sai eilen aivan järkyttävän itkukohtauksen illalla, ilmeisesti koski massuun. Huusi eka miehen sylissä, sit vaihdettiin ja otin tytön massulleen käden päälle ja heijasin siinä. Huuto koveni koko ajan, kunnes tyttö huusi naama sinisenä, ja niin ettei enää meinannu tulla edes ääntä, eikä suostunu vetää henkeä lainkaan. Ja kun ei hengittäny mut huusi ni keräs limaa suuhun, ja kun sit yritti vetää henkeä ni alko kakoa kamalasti ja kuulosti siltä kun olis tukehtumassa limaan. Kipu oli ileisesti todella kova, koska pikkusella nous ihan hikikarpalot päähän. Hetken päästä kyllä helpotti ja sai yskittyä ja alko muutenkin rauhottua. Väri toki palautu sinisestä nopeesti ku alko taas hengittää normaalisti, mut se jälkeen tyttö oli todellatodella kalpea kauttaaltaan, etenki kasvoista, ja tosi voipunu. Myös posket, sormet ja varpaat oli ihan kylmät, vaikka muuten oli ihan hikinen. Kuivan yökkärin saatuaan nukahti mun syliin viltin sisälle ja väri alko siitä hiljakseen palautua. Kysymys kuuluu:
Mitä tuommoset on? :anyone Onko noi niitä affektikohtauksia? Meil on kyl neuvola ens viikolla ja toki siellä kysyn, mut hieman kyl alko mietityttää, kun tosiaan oli niin kauheen tuskanen ja sit ihan voimaton ja valkonen. Taju ei menny, eikä kouristanu missään vaiheessa. Kipu kai johtu massusta, tosin maha ei toiminu koko päivässä, ei myöskään kohtauksen jälkeen, eikä piereskellykään kohtauksen jälkeen, vaikkakin rauhottu. Mut johonkin pientä kuitenkin koski ihan tolkuttomasti. :sad001

Minttu, kannattaa kokeilla puhaltaa lasta suuhun, jos itku menee sellaiseksi, ettei muista vetää henkeä. Meillä ainakin auttaa aina. Esikoinen kun vetelee välillä sellaisia melkein affektikramppikohtauksia. Ei siis mitään ensiapupuhalluksia, vaan siihen avoimeen suuhun vaan puhaltaa.
Toivottavasti vatsa jo toimii pienellä!

Apua/ vinkkejä tarvitaan täälläkin:( meillä on kakka jumissa, viimeksi on kakattu perjantaina ja luultavasti siitä johtuen on eilinen ilta huudettu ja tänään näyttää jatkuvan... yö onneksi nukuttiin että jaksaa lohdutella pientä kun mahaan koskee. Onko kellään mitään poppaskonsteja joilla saisi pienen mahan taas toimimaan ja olon helpottumaan?

Summersun imetätkö vai onko korvikkeella? Jos imetät, niin 7-10 päivääkin on normaali väli. Meillä sillon ensimmäisinä viikkoina oli vähän kakkaa melkeen joka vaipassa ja sitten harveni 2krt/viikko. Sitte sitä tuleekin vähä reilummasti kerralla, niin että lahkeestakin valuu. :D Ajattelin sen niin, että vauvan suolisto alkoi käyttämään maitoa paremmin hyväksi eikä kaikki tullu heti läpi. Samaan aikaan vauva oli vähän itkusempi varmaan johtuen kypsymättömästä suolistosta, mutta se meni nopeasti ohi ja epäilen osan itkusta olleen sitten vain yliväsymystä. Rela-tippoja annoin tuolloin. Tsemppiä, se voi olla tollasta vaan päivän tai pari! :)

Summersun: ihan normaalia vauvalta kakata koko ajan tai viikon välein, mutta ummetukseen suosittelen myös noita maitohappobakteereja eli Rela-tippoja ja toinen varma kikka on mallasuute! Se toimii ja sitä kannattaa antaa joka päivä vähän, jotta pysyy vatsa kunnossa.

Joo imetän kyllä, toivottavasti kyse on siis vaan vatsan tottumisesta ruoan imeytymiseen, päivällä on jo itketty vähemmän:) Rela-tippoja meillä onkin, toivottavasti helpottavat oloa. Kiitos vinkeistä:)

Joo tota kasvoille puhaltamista tossa kerran testasinki ja tuntu toimivan. Toistaseksi ei oo toista vastaavanlaista huutokohtaustatullu,eikä toivottavasti tulekaan. :thumleft

Eipä ole taas ehtinyt tänne pitkään aikaan... Mihin nämä päivät oikein menevät :)?
Meidän vauva-arkeen kuuluu oikein hyvää. Ensi viikolla tyttö täyttää jo 2 kk! Yöt nukutaan tosi hyvin; yöunille mennään 23-00 aikaan ja sitten herätään syömään 4-5 aikoihin ja seuraavan kerran kasin, ysin maissa aamulla. Ei voi valittaa! Päivisin tyttö nukkuu ulkona myös 3-4 tunnin päikkärit mikäli tehdään kunnon vaunulenkki (n. tunnin mittainen). Hereillä ollessaan tykkää seurustella paljon ja ollaankin lauleskeltu ja päristelty paljon ja lelukaarenkin alla tyttö viihtyy jo kovasti ja innostuu kun saa jaloilla ja käsillään lelut heilumaan ja helisemään.

En muista kuka suositteli tukkoiseen nenään Physiomer Babya, mutta kiitos vinkistä!! Ostin sitä heti ja on ollut iso apu. Meillä varmaan maidosta johtuen kanssa tukkoista nenää ja tuon avulla on kyllä ollut pienellä niin paljon helpompi hengittää.

Täällä kanssa kakkausväli on muuttunut. Ennen oli kakkaa lähes joka vaipassa, mutta nyt kohta pari viikkoa kakkaa tulee vain 2-3 kertaa viikossa. Kait se on sitten ihan normaalia. Pieruja tulee kyllä päivittäin ja välillä paljonkin ;). Ja sitten kun kakkaa tulee niin tulee kyllä kunnon niskakakat... Toivottavasti ei tulisi millään kyläreissulla koska putsaaminen on aika haasteellista kotonakin kun on kaulaa ja niskaa myöten kakassa :D. Ja yleensä tuolloin myös äiti saa siitä osansa...

Onko teidän lapsilla karstaa päässä? Meillä on aika paljonkin ja on yritetty kylvyn jälkeen laittaa öljyä ja pipo yöksi päähän. Lisäksi rasvattukin vauvan voiteella aina toisinaan. Lisäksi harjaan hyvin vauvaharjalla päätä molempiin suuntiin, jotta kuiva hilse irtoaisi. Helpottaa aina tuo öljykuuri hetkeksi, mutta sitten karsta ikäänkuin uusiutuu. Taitaa olla sinnikäs vaiva. Nyt pesty öljyöiden jälkeen hiukset vauvashampoolla kun pää alkoi haisemaan pahalle. Ei poista kyllä ihan kokonaan hajua. Onko kellään mitään hyviä vinkkejä karstan hoitoon?

summersun: meille neuvottiin silloin sairaalassa heti pian syntymän jälkeen, että kakkaa voi jouduttaa pyörittelemällä muovisuojukseen kääräistyä kuumemittaria peräaukossa. Kuulemma jokapäiväinen konsti tuo ei saa olla, mutta aina välillä voi käyttää.

Ristiäisistä selvitty :). Ihanat juhlat oli, ihan meidän perheen oloiset. Pojat oli viime yön mun vanhemmilla yökylässä että saatiin rauhassa siivota ja laittaa paikat juhlia varten ja varmaan osittain siitä johtuen, osittain väenpaljoudesta, niin kakkonen kiukutteli koko seremonian :). Eli oli ihan oma itsensä, meidän kiukkupussi. Enpähän ehtinyt vetistelemään, kun piti samalla roikottoaa sylissä tuota 18-kiloista jötkälettä. Sen verran viitsi reipastua, että sai esikoisen kanssa kuivata neidin pään kasteen jälkeen. Neiti oli juuri niin ihana kuin vaan olla voi, nukkui mun parhaan kaverin sylissä koko toimituksen ja sen jälkeen kiersi tyytyväisenä sylistä syliin loppujuhlat. Ja kun vikat vieraat lähtivät, vetäs pitkäs päikkärit vaunuissa, niin että sain paikat siivottua.

Vähän jännättiin että miten juhlien käy, mäkun vietin perjantain sängyn pohjalla jonkun vatsapöpön kourissa! Juoksin sängyn ja vessan väliä koko päivän, mutta ilmeisesti johtui jostain mitä olin syönyt, koska koko muu perhe on säilynyt terveenä. Mies kyllä teki miehen työn kun selvisi koko päivästä kolmen lapsen kanssa ja käytti vielä kesken päivän esikoisenkin hammaslääkärissä (juoksi pari päivää sitten keinun alle ja hammas lohkesi). Mä en nimittäin oikeasti edes uskaltanut pitää neitiä sylissä kun tuntui että pyörryn.

Mutta ah, nyt saa taas keskittyä ihan perusarkeen!

Takaisin