Vauvaelämää

Mara, minä oon kans murehtinu tuota ergonomiaa kantoliinassa ja käyttäny samaa sidontaa ku sinä. Mutta tulin kanssa siihen tulokseen, että tuskin tuo tyytyväisenä liinassa nukkuisi, jos siinä olis kovin huono olla. Mutta hyvä että siellä on ergonomiaohjeet, en oo kans huomannu, niin pitää käyä lukasemassa. Meillä on tässä pari viikkoa ollu aika hyvä rytmi, yhet pitemmät 3h päikkärit ja toiset vähä lyhyemmät. Illalla nukkumaan 23-24 ja aamulla ylös 7-8 aikaan. Ja just ku kerkesin siitä hihkua, mureni levis rytmi heti ku jokisen eväät ja nyt tällä hetkellä nukkuu vasta ekoja kunnon päikkäreitä. Saa nähä miten käy yöunien.

Hyvä vinkki möhikseltä tehä soseet nyt kotimaisista kasviksista valmiiks! Aikooko muut maistella soseita ennen 6kk rajapyykkiä täysimetykseltä?

Meillä on nykyään käytössä rintakumit ja nyt toisella neuvolakäynnillä tuli kehotus antaa lisämaitoa vähän hitaanpuoleisen painonnousun vuoksi. Olisikohan noilla tosiaan yhteys? Toisaalta eilen unohdettiin antaa devisolit ja nyt on syöty ja nukuttu ihan eritavalla kuin viimeisenä kolmena päivänä. Ollaan siis aloitettu vitamiinit hitaasti ja annettu nyt kolmea tippaa vasta. Nyt houkuttaa kokeilla tuota jekovitia, mutta mietityttää onko se sitten riittävä d-vitamiinin lähde, jos imeytyminen on jotenkin hunompaa. Ehkä uskalletaan käyttää niitä viikko, sitten kysyn neuvolasta kun on tarkistus punnitus.

Meinasin alkaa maistattaa soseita 4 kk iässä, siitä oli muistaakseni joku suositus liittyen allergioihin.

Mulla on ollut rintakumi koko ajan käytössä ja alun reilun 2 viikon jälkeen vauvan paino on lähtenyt hyvään nousuun. Joten vaikka rintakumi voi heikentää maidontuloa, niin meillä se ei ole sitä tehnyt.

Eikai se rintakumi välttämättä aina vaikuta maidontuloon, mutta ainakin imetystuen foorumilta luin, että usein näin kuitenkin on. Ja maitomäärän nostamiseksi suositeltiin aina rintakumin poistamista käytöstä, jos vain mahdollista. Liittyi kai jotenkin stimulaatioon.

Juttelin just veljeni vaimon kanssa, hän imetti melkein vuoden rintakumin kanssa. Vauva ei koskaan oppinut imemään ilman rintakumia, mutta toisaalta maito riitti vallan hienosti.

Meillähän soseet alkaa aikaistetusti johtuen neidin pienestä syntymäpainosta. Lastenlääkärin suositus oli 3-3,5kk:n iässä.

Mä olen pari päivää tehnyt taas ristiäisvalmisteluja, ristiäiset on viikon päästä sunnuntaina. Pappi kävi eilen meillä juttelemassa, sain vihdoin ilmoitettua pitopalveluun mitä haluan ja sain hesariin neidin syntymäilmoituksen. Kukat pitäisi vielä tilata, servetit ostaa ja miettiä minkä verran tarvitaan astioita lainaksi mun vanhemmilta. Ja suursiivous pitäisi tehdä! Mutta ihana järkätä juhlia!

meillä onneksi jo ristäiset ohi. huh, olipa rumba :)

Mekin meinattiin alotella soseita siinä 4kk paikkeilla ja myöskin bataatista kun on makeampi kuin peruna. Esikoisen kohdalla neuvottiin ettei kannata mistään herkku hedelmistä mennä alottamaan ettei sitten mee myöhemmin hylkyyn perunat ja parsakaalit yms. Luumu on varmasti myös sellanen mitä otetaan aika ekojen joukossa testiin.

Me käytiin tänään miehen pikkuveljen sotilasvalassa ja pääsipä pikkumieskin sitten kurkkusalaatin kanssa samaan kuvaan :) Oon esikoisen kanssa kauheessa räkätaudissa, plääh tätä niistämistä.
Oli mulla joku muukin asia mitä piti tulla kirjotteleen mutta en millään muista mikä se oli. Muutenkin välillä muisti pätkii ja tänäänkin piti muistuttaa esikoista syömään reippaasti jonkun lauseen lopuks niin sanoinkin sille hyvää yötä. Naurettiin kyl kaikki vedet silmissä että mitähän se äiti nyt sekoilee. Kai ne jotenkin sekasin meni ku yleensä just ne on ne mitä joutuu toisteleen kun 3vee vaan puhuis ja puhuis ja unohtuu se mihin piti keskittyä

mohomaha, mä sekoilen yleensä vain lasten nimissä... Ja pojat nauraa kun mä en muka muista kuka on kuka :).

Mäkään en tykkää perunasta aloittaa soseita, kun se niin herkästi pistää mahan kovaksi. Ja luumu on hyvä siinä aika alussa just sen takia että kakka kulkee :).

Me tehtiin lasten kanssa pieni autoreissu ja saatiin tilattua kukat ristiäisiin ja ostin servetitkin, eli aika hyvällä mallilla ollaan. Mähän en siis itse leivo juhliin yhtään mitään, laittelen vaan kaiken esille. Ja pojat lähtee edelliseksi päiväksi/yöksi mun vanhemmille, eli meillä on miehen kanssa täällä rauha tehdä valmisteluja.

Huh. Tilasin yksityiseltä voileipä kakut ristiäisin 15henkilölle lohi ja 30henkilölle kinkku. Niin makso 90e. Onko paljon vai vähän? Ite kyl kauhistuin. :)

Rocket, mä luulen että aika kohtuuhintaiset. Tuolta mistä me otetaan sapuskat ristiäisiin, oli noin 15 hengen voileipäkakut vähän vajaa 50e. Meillä tulee lohivoileipäkakku, kaksi erilaista salaattia ja kaksi erilaista kakkua ja lapsille lihapullia ja nämä kaikki on 225e, 18 aikuiselle ja 5 lapselle. Musta ihan kohtuullinen. Mun täti leipoo sitten vielä karjalanpiirakoita ja mun äiti lusikkaleipiä. Lapsille varmaan vielä varataan kasvistikkuja tms.

Minulla vasta edessä tuo rumba syyskuun lopulla. Muutaman juustokakun ja täytekakun ajattelin vääntää. Ja pari voileipäkakkua. Mies saa luvan auttaa, mutta vaan hieman, niin kehtaa niitä sitten vieraille syöttää :D

Haa! Vain yksi syöttö viime yönä! Tästä se lähtee... Neiti sippas illalla puoli ysin pintaan ja söi puoli kahdelta. Aamulla alotti öhkäämisen kuuden maissa, mutta kun ei mennyt itkuksi niin siitä syliteltiin seiskaan ja noustiin. Itsellä on aikaisesta aamusta huolimatta virkeä olo, kun sain keskellä yötä melkein neljä tuntia nukuttua itsekin.

Minäkin ootan, että tämä lapsonen joku ilta vaan sippaisi samalla tavalla kuin päiväunille, mutta sitä taitaa joutua ootella tovin. :) Eilen illalla vähä retusen päivän ja rikkonaisten päiväunien jäljiltä nukutin poikaa kymmenestä yhteen asti yöllä, jolloin viimein nukahti. Yöllä sitten vaiva palkittiin ja meilläkin herättiin vain kerran syömään. Ei kyllä silti pärjätä Mariannun yöunille, teillä tytöllä on jo kadehdittavan hyvä rytmi kun menee noin aikaisin jo nukkumaan. :) Meilläkin toki on jo rytmiä, mutta yöunille menoa olisi kiva säätää pari tuntia aiemmaksi ja samalla jos nukahtaisi vaikkapa puolen tunnin sisällä. Noh, kaikki aikanaan.

Mä oon nyt parina päivänä käyny kyläilemässä tai ollu päivällä kaupungilla, koitin löytää ristiäisiin vaatetta, mutta palasin kotiin kassi täynnä lasten vaatteita. Tahtoo vain nuo kauppareissut ja kyläilyt aina sotkea rytmiä, kun nukahtaa autoon ja sitten herää vähän väliä kaupoissa vaikka kuinka koittaa vaunujen peittoja raottaa. Sitten iltasin on kitusempi, kun ei oo nukuttu kunnolla. Tänään onkin sitten vaan oltu kotona ja ihanaa, kun on taas toiset päikkärit menossa ajallaan ja poikakin on paljon tyytyväisempi kun saa nukkua rauhassa. Taidetaan siis jättää kaupungilla hyppäämiset vielä ainakin hetkeksi ja kyläilläkin päikkäreiden välissä. Selvästikin nukkuu mielummin rauhassa, kuin siten että vaunujen kans retuutetaan pitkin kyliä. On se itelle vain niin paljon helpompaa kun ei tartte iltoja hyssytellä, varsinkin nyt kun on paljon yksin lapsen kanssa, kun mies tekee pitkää päivää.

Nyt on ollut kyllä huolen täyttävä päivä. Poika eilen puklaili outoa puklua, sellaista ruskeeta ja vähän veri klönttejäkin seassa, noh ajattelin että ei siinä mitään mutta aamulla teki samaa ja aika ison läjän, pakko oli lähtä sairaalaan, sielä sitten otettiin verikokeita ja ne oli ok, ja lastenlääkäri sano että ei auta ku seurailla, että voi johtua siitä että rinnoista olisi tullut verta ku pieni arpi rinnoissa oli mutta en ole koskaan nähnyt että verta tulis tisseistä. Kotona sitten ei ole enää samaa puklua tullut, ainakaan vielä. Mutta kakka oli vähän outoa, tumman ruskeeta ja sellaisia mustaa lima palojakin oli seassa, tiedä sitten onko kaikki kunnossa, poika kuitenkin hymyilee ja on ollut iloisella pääl, tai noh välil nälkä itkua tai pientä mahan väännettä mutta sitä normaalia. :( mut silti vähän huolestuttaaa.

Hui, Rocket, kuulostaapa pelottavalta! Kannattaa varmasti seurailla tarkasti ja lähteä herkästi takaisin näytille, jos arveluttaa. Välillä kyllä tuntuu että tämä elämä lasten kanssa on yhtä huolta...

Väsymys iski vaihteeksi tännekin. Mies tuumi eilen että mä taidan tarvita vähän unta ja pakotti puoli ysiltä nukkumaan ja hoiti viime yön molemmat yösyötöt. Tokihan mä niihin heräsin, mutta olipa vinkeä tunne saada maata sängyssä puoli ysistä seiskaan. Edes vessassa en käynyt koko yönä. Selkä oli kyllä aamulla jumissa, mutta kai tuo hyvää teki.

Pippinen, neidillä tosiaan on aika mahtava rytmi jo, mutta välillä olisi ihana jos viikonloppuisin kaikki kolme lasta nukkuisivat vähän pidempään... Neidin kanssa vielä nyt on ihan ehdottoman pakko aina nousta seiskalta, vaikka olisi tosi iso houkutus vaan antaa pullo maitoa (koska todennäköisesti kyllä jatkaisi unia), että saadaan myös tuo rytmi pidettyä. Ja pojat taas heräävät lähes kellon tarkasti seiskalta, oli päivä mikä tahansa.

Siivosin tänään oman vaatekaappini ja tulin siihen masentavaan lopputulokseen, että en vieläkään mahdu vanhoihin housuihini. Eli on ilmeisesti pakko suunnata vaateostoksille. Pöh.

Moikka. Täällä onnneks kans ristiäiset jo ohitettu viikko sitten. Täällä on vihdoin päästy kiinni normaaliin vauva arkeen. Tänää tuli käytyä jopa vaeltamassa muutaman kilsan reissu tyttö rintarepussa. :) meillä syödään nyt pelkkää korviketta, tissimaito kun loppu kokonaan. Korviketta on alkanu mennä tosi paljon, ajattelin huomisen pitää vähän kirjaa et paljonko sitä oikeesti menee, mut taitaa yli litra mennä kevyesti vuorokaudessa. Myös yöunet on alkanu lyhentyä ku neiti herää hirmu nälkään. :( tekis mieli varovasti alotella velliä kokeilemaan, mut ei aavistustakaan miten se tapahtuu ku maitona meillä on käytettävä nutrilon jauhetta...????

mites muut, meinaatteko ottaa rotavirusrokotteen? Entäs sen pneumokokin?

Minttu, velli ei varmaan teillä onnistu, jos haluat välttää "tavallisia" korvikkeita, koska sehän valmiissa velleissä on pohjana. Voi tietysti kokeilla miten löysää puuroa/velliä saa tehtyä esim Muksun riisihiutaleista, se on käytännössä sellaista jauhetta, jonka voi sekoittaa veteen. Siihen voi sitten sekoittaa tuota erikoiskorvikejauhetta. Kakkosen kanssa sekoitettiin korvikejauhetta puuroihin imetyksen loputtua, kun ei oikein mukista suostunut juomaan muuta kuin vettä (sama juttu edelleen, vesi on ainoa juoma mitä juo!).

Me otetaan neidille kaikki rokotusohjelman rokotteet ja lisäksi ostetaan vesirokkorokote, eli samalla kaavalla kuin pojille.

Meidän vauva kasvaa hitaasti ja riippuu vähän siitä kuka on vastassa neuvolassa, että suositteleeko lisämaitoa vai ei :) Koska olen kahden ensimmäisen osittaisimettänyt onnistuneesti ja uskon tietäväni milloin vauva on nälkäinen, niin tälle kaverille ei ole korviketta herunut. Pärjää ja on tyytyväinen tissimaidolla, joten sillä mennään. Se on niin helppoa... Esikoinen meillä söi aina tissiä vähintään tunnin ja päälle komeasti esim. 150ml korviketta sen lisäksi, öin ja päivin. Maitomäärää olen saanut lisättyä pumppaamalla samaan aikaan toista tissiä tyhjäksi sähköpumpulla, kun imettää toisesta ja sitten ne tiheät yösyötöt on tärkeitä. Eikä se haittaa vaikka tissi vaikuttaisi ihan tyhjältä, sieltä saattaa silti tulla jotain ja olen antanut pumpatun maidon vauvalle pullosta saman päivänä.

Meillä syödään yöllä noin neljä kertaa. Ensimmäinen syöttö on noin kolmen tunnin kohdalla ja sen jälkeen kahden tunnin välein. Välillä kylläkin vain käväisee tissillä, joten heti kun oppii syömään tuttia, niin yritän sitä yölläkin. En ole antanut tuttia kuin ihan pari viimeistä päivää, koska paino on noussut niin hitaasti, että olen ottanut vauvan mieluummin rinnalle aina kun imee, mutta nyt on kyllä pakko alkaa tutittelemaankin, mutta aikamoinen opettaminen siinä näyttää olevan. Tutti ei pysy suussa ollenkaan... Päivällä vauvaa nukkuu kolmet noin 1,5-2h päikkärit, yhdet aamupäivällä, toiset noin 14-16 ja kolmannet siinä 17-19. Illalla torkkuu tissillä ja välillä muutenkin. Meillä ei vaikuta yöuniin vaikka nukkuisi pätkiä eri aikaan autossa ja jos nukahtaa turvakaukaloon, niin annan nukkua siinä myös kotiin tultua tai nostan rattaisiin jos on juuri nukahtanut.

Ollaan käytä retkeilemässä ja sienestämässä vauvan kanssa useamman kerran ja kantoliinassa nukkuu ne ajat. Sitä on mielestäni kiva kantaa, vaikka Manducakin meillä on, mutta tuo on vähän pieni siihen vielä.

Otamme rotarokotteen, pneumakokin todennäköisesti.

Me aloitetaan soseet varmaankin taas 4kk iässä perunalla kuten aiemminkin. Luumu myös kehiin hyvin nopeasti. Kaikki lapset ovat oppineet niin syömään ilman allergioita ja neuvolassa on meidän köriläille suositeltu kiinteitä varhaisessa vaiheessa.

Käytämme Jekovitia D-vitamiinina. Käytimme sitä myös edellisillä lapsilla, kun ei vielä d3-vitamiineista tiedettykään :) Siinä on sama annostus ja se on tosiaan vesipohjainen ja sopinut meillä hyvin. Neuvolassa siis vielä 4v sitten suositeltiin niitä ja nytkin sanottiin, että se on yksi vaihtoehto, jos on vatsavaivoja. Me emme edes harkinneet muita vaihtoehtoja, käytetään ensin yksi pullo Jekovitia ja siirrytään sitten d3 vitamiineihin isompana.

Pakko myöskin nyt hehkuttaa, ja tietysti kun nyt oikein hehkutan, niin ens yö menee sitten plörinäksi. Mutta siis kaksi yötä mennyt niin että heräilee vasta 4 aikaan ekan kerran ja toinen kerta sitten sijoittuu jo 8 aikaan jollon onkin jo esikoinenkin pystyssä. Jihuu :) Muutenkin tänään on nukkumatti päivä kun aamulla 9 lähettii vaunuilee ja siirtelin sitä välillä turvakaukaloonkin kun vietiin esikkoo kerhoon, niin heräs vasta 13.30 syömään 160ml ja jatko/jatkaa vieläkin uniansa. Taitaa kasvattaa itteensä kun torstaina on jo 2kk-neuvola :O Herranjestas, aika on mennyt nopeasti!
Ja juu, kaikki rokotteet saa mitkä siskokin on saanut. Ei ylimääräsiä.

Rocket ei oo mahdollista että vauva olis saanu jotain muuta kun maitoo suuhunsa? Joko oireet meni ohi?

Esikoinen oli perjantaina isänsä kanssa kyläilemässä ja tulivat sitten lääkärin kautta kotio kun sai vekin takaraivoonsa. Herättelin sitä sitten seuraavana yönä vauvan tahtiin aina kyselemään tyhmiä kysymyksiä että tiedettii ettei oo kyse aivotärähdyksestä. Se sai sellasta haavaliimaa päähänsä ja 5 päivän pesukiellon...

Meille tuli tänään kutsu rokotetutkimukseen. Uuden rotan jos ottaa, niin saa myös B-hepatiitti rokotteen. Kiinnostaa kovasti tuo ottaa, mutta harmittaa ylimääräiset verikokeet ja vauvan itkettäminen niiden lomassa. Onko muut osallistumassa rokotetutkimuksiin?

mohomaha ai mitä muuta meinaat? ruokaa vai jotain tavaraa? silloin oli ristiäiset ja se kyl kiersi sylistä syliin, enkä ollut katsomassa koko ajan perään. mutta kaikki oli kyllä aikuisia sielä, että en uskoisi että ne mitään antaisi.

mutta nyt ei ainakaan ole tullut sellaista puklua ollenkaan, ja olen testannut rintapumpulla että tuleeko tisseistä verta mut ei ainakaan ole tullut. eipä ne kyl nyt kovin aratkaan edes ole.

Takaisin