Vauvaelämää

Meillä vauva nukkuu yöt pinnasängyssä, päivällä köllii usein divaanisohvan nurkassa tyynyin reunustettuna. Nukkumisesta tuli mieleen, että miten vauvan saisi imemään yöllä molemmat rinnat ilman vaipanvaihtoa? Pyllypesusta herää liikaa ja lopputuloksena voi olla parin tunnin valvominen keskellä yötä. Yhdellä rinnalla nukkuu yleensä korkeintaan pari tuntia ja herää sitten kitisemään. Pahoittelut, jos tästä on jo keskusteltu, en ole ehtinyt lukea koko ketjua. Palailen siis ketjussa taaksepäin, jos tämä ongelma on jo ratkaistu. :)

Täytyy hehkuttaa, että olen niiin onnellinen, kun eka vierailukierros on takana! Ei olla ehditty ulkoilla ja vauva on kylvetettykin vain kerran, kun aina joku istuu kahvilla. Saatika että ehtisi päikkäreille tai tänne kun haluaa. Kohta ihmiset haluaa tietysti uudelleen katsomaan vauvaa, mutta nyt saavat pysyä muutaman päivän poissa.

Vatukka, meilläkin on ravannut vieraita... Muuten tosi kiva, mutta kun mulla on aina sellainen tunne että pitää olla hirveästi leipomuksia, niin olen sitten vääntänyt ties minkälaista kakkua ja herkkua. Oletko muuten kokeillut vaipanvaihtoa ihan sängyssä? Mä vaihdan yöllä vaipan pinniksessä tai meidän sängyllä, niin että saan neidin vähän havahtumaan että jaksaisi pullon loppuun. Kun aina tasan puolessavälissä nukahtaa... Siinä havahtuu sen verran että jaksaa taas syödä, mutta ei herää liiaksi.

vatukka, tosiaan, kannattaa vaihtaa vaippa sängyssä, pyyhkästä pylly kosteuspyyhkeellä, jos mietit sitä pesua.
Meillä muuten sama ongelma kuin teillä, minä sekä vauva nukahdetaan tissittelyn aikana eikä vauva syö edes yhtä tissiä tyhjäks kun nukahtaa ja herää tietysti sit 1,5-2h kuluttua syönnistä aivan nälkäisenä. Nyt pitääki ens yönä väkisin imettää istualtaan ja pitää itsensä ja vauva hereillä ettei yö mene ihan plörinäksi niinkuin kaksi viime yötä. Ja arvaatte varmaan kuinka väsynyt olen jatkuvaan heräilyyn.Mutta omaa tyhmyyttäni tämäkin.

vatukka Meilläkin vaihdetaan yöllä vaippa pinniksessä tai meidän sängyssä, kosteuspyyhkeellä vaan pyyhkäisee. Enkä laita mitään valoja tms. ettei vauva liikaa heräisi. Hyvin on mennyt näin, tyttö aina hetkeksi havahtuu kun veivaan uutta vaippaa alle, mutta rauhoittuu heti takaisin uneen kun on uusi vaippa alla.

Meillä neiti nukkui viime yönä yhden reilun 5 tunnin pätkän klo 22-3.15, hurraa! Harmi vaan, että itse jumituin sohvalle katsomaan leffaa ja pääsin nukkumaan vasta puolenyön jälkeen. Mitkä unet olisikaan saanut kun olisin mennyt samaan aikaan vauvan kanssa nukkumaan.. tyhmä minä :) no ehkä ensi yönä taas, mutta luulenpa että silloin palataan normaaliin n.3 tunnin syöttöväliin :)

Mariannu taisi jossain aikaisemmassa viestissä manailla sitä rautalisää, kun se värjää vaatteet. Täällä sama ärsytyksen kohde ja löysinkin netistä keskustelun, jossa sanottiin että sitruunanmehulla (joko se kaupasta saatava tiiviste tai ihan aito sitruuna) lähtee rautalisätahrat. Sitruunaa tahralle, liottaa jonkun aikaa ja sen jälkeen koneeseen ja pitäisi lähteä. Samoin apteekista saatava sitruunahappo (?) toimii kuulemma. En ole vielä itse kokeillut, mutta kaapissa on useampi body odottamassa käsittelyä :)

Voi elämä, täällä on huudettu yö... Tai ei nyt koko yötä, mutta syöttöjen yhteydessä neiti söi ja sitten aloitti kitinäkätinähuudon. Ollaan miehen kanssa vuorotellen kannettu ja hytkytelty neitiä ympäri kämppää. Toivottavasti tämä EI ole mikään öiden uusi vakiokuvio. Kaksi edellistä yötä on nukkunut kuin unelma, vain kahdella yösyötöllä. Tai no, ei niitä syöttöjä nytkään ollut kuin kaksi, mutta etenkin ensimmäinen vei kyllä kokonaisuudessaan 2,5h.

Gia, kiitos sitruunavinkistä! Pistän sitruunan heti kauppalistalle. Tuossa rautapullon ohjeissakin taidettiin muuten sanoa, että jos rauta värjää hampaat, voi hampaat pestä sitruunahapolla!

Viime yö taas nukuttiin. Oma maito menee tällä hetkellä pumpusta viemäriin, eilen tuli myös vihreä kakka ja masua väänteli, eli nyt on testissä miten käy jos mennään vaan korvikkeella. Toistaiseksi neiti on tyytyväisempi, eilen illalla ei ollut myöskään niin pahoja iltakätinöitä. Johonkin mun syömisiin siis selvästi reagoi.

Ristiäisiä yritän kovasti suunnitella, pitopalvelusta pyydetty tarjous pariin salaattiin ja voileipäkakkuun, mun täti vääntää kasan karjalanpiirakoita ja kaksi erilaista kakkua olisi tarkoitus ottaa Kakkugalleriasta. Sitten jotain pientä makeaa vielä itse leivottuna. Itselleni löysin alesta mekon, mahaa voisi kyllä vähän yrittää vielä litistää ennen ristiäisiä, kolme viikkoa aikaa.

Kiitos vinkeistä, mutta vaipanvaihto sängyssä kuulostaa lähinnä uhkarohkealta. :D Vai käytättekö jotain alustaa siellä kuitenkin? Meidän pojalla on tapana tehdä kakat ja pissat hoitopöydälle tai sen läheisyyteen melkein päivittäin. Sitten vaan uudelle pesulle ja siitäkös tuo riemastuu. Koitin edellisyönä hoitaa pesun kosteuspyyhkeellä, jos vauva ei virkoaisi niin paljon, mutta kyllä se taas valvomiseksi meni. Oli silti itselle paljon helpompaa ja jättää vauvalle vähemmän aikaa sotkea, joten tällä jatketaan.

Puklua lensi eilen kaaressa, siis ihan oikeasti, yhden syötön jälkeen. Mä luulin, että vauvat puklaa vaan vähän suupielestään joskus. Jouduttiin täyttämään vatsa uudelleen korvikkeella, kun en kertakaikkiaan pystynyt imettämään uudelleen. Rinnat särkee syöttöjen välilläkin, vaikkeivät nähneet synnärillä imuotteessa mitään vikaa. Eri hoitajilta tarkistutin. Suurin haaste tähän mennessä onkin ollut imetys. Ei todellakaan tee mieli työntää hajonnutta rintaa vauvan suuhun.

Tsempit Mariannulle, toivottavasti syy vatsavaivoihin löytyy. Ihanko yhtäkkiä vauva voi alkaa reagoida esimerkiksi maitoon? Jos on siis jo joitakin viikkoja ollut imetyksellä ilman ongelmia.

Minä oon aika väsyny, poika syö päivin öin kahden tunnin välein ja välit päivällä pitää pitää sylissä pystyasennossa. Viime yönä lisäks valvottiin 2-4 ja 5-6 ja viimesimmän pätkän huusi mahaansa selvästi. Nyt pitää seurata omia syömisiä, mies haki toissapäivänä cuplatonia. Hirveintä on tuo lyhyt syöttöväli yöllä, eikö mun maito riitä pienelle vai voiko tää olla normaalia? En tiiä vaan miten kauan jaksan, varsinki sit ku mies menee töihin!! isommat lapset oli hyviä nukkujia vauvoina, tää on ihan uutta!

Meillä onneksi nukutaan kohtalaisen hyvin, yöllä herätään vain noin kaksi kertaa, viime yönä vain kerran:D vaikka iltaisin vatsaa kyllä kipristelee ja sitten huudetaan pää punaisena, onneksi ei kuitenkaan kovin pitkiä aikoja...

Pelkääkö kukaan muu kätkytkuolemaa? Tiedän, että tilastollinen todennäköisyys moiseen on lähes olematon, mutta jotenkin se silti ahdistaa ja käyn usein tarkistamassa miten vauva nukkuu, jos ei mitään ääniä kuulu. Jotenkin pelottaa myös, että en osaa nauttia vauva-ajasta kun huolehdin liikaa kaikkea tällaista...

Hemppa, eikös tuossa kolmen viikon iässä monesti tule joku tiheän imun kausi? Eli voisiko olla sitä? Mutta joo, kyllä illalla huomaa tehneensä ihan täyden työpäivän, kun on kolmen lapsen kanssa kotona. Mies on ollut kaksi viikkoa töissä ja mä olen todennut, että illalla on pakko mennä nukkumaan samaan aikaan kuin neiti, vaikka se olisi kello puoli yhdeksän. Yöherätykset vie voimia ja aamulla on kuitenkin pakko jaksaa nousta aikaisin. Ylihuomenna alkaa sitten oikea arki, kun pitää olla puoli ysiltä eskarilla ja siitä jatkaa sitten vielä kakkosen kerhoon. Eilen neiti nukahti samaan aikaan kuin pojat, eli kasin jälkeen ja heräsi aamulla puoli kasi ja tällä rytmillä kaikki menisi hienosti. Pitää vaan yrittää iltoja rytmittää niin, että neiti todellakin on ysiin mennessä yöunilla.

vatukka, maito ei varmaan meillä ole se ongelma, kun korvike sopii. Luulen että neiti saa jostain mun syömisistä vaan ihan tolkuttomia ilmavaivoja, joka sitten aiheuttaa kitinät ja huudot ja vihreän kakan.

Ja vatukka, mä käytin pari ekaa viikkoa öisessä vaipanvaihdossa alustaa (eli heitin pepun alle vaan sellasen kertisalustan ihan varmuudeksi), kun meilläkin pissaa ja kakkaa tuli usein vaipanvaihdossa (tosi selvästi ei niin usein öisin). Nyt ei enää tarvitse, pissa ei tule niin äkkiseltään (neidille tulee "pissailme") ja kakka tulee säännöllisesti kerran päivässä pitkien aamupäiväunien jälkeen.

No niin, vauvaelämä on lähtenyt rullaamaan tässäkin taloudessa. Tiistaina kotiinlähtötarkastuksessa vauvalla todettiin sydämessä sivuääni, ja kun perjantaina käytiin uudestaan niin oli ääni vieläkin siellä :( Tiistaina mennään taas. Vauva on kuitenkin hyvävointinen ja neliraajaverenpaineissa ei moitittavaa, joten toivottavasti vain joku harmiton juttu, joka ei ikinä vaivais! Toivotaan...

Jotenkin nyt alkanu kaikki mahdolliset jutut pelottamaan, kuten se kätkytkuolema, ja tänään piti kuumekin mitata kun vauva oli muka kuuman oloinen, ja vauvalla on ollut nukkupäivä eli on nukkunut piiitkään ja hartaasti niin sekin hermostuttaa. Tuoreen äidin hysterisointia :) Oikeastihan vauva on oikeinkin tyytyväinen, imetys sujuu ja isommat sisarukset on iloisia tulokkaasta ja tarjoavat aina syliä. Kuitenkin takaraivossa tykyttää joku ajatus, että mitä jos... taitaakaikilla joskus pyöriä samoja juttuja. Suurimman osan ajasta onneksi osaan nauttia ihanasta pikku tuhisijasta ja siitä ihanasta vauvan tuoksusta ja ylpeistä sisaruksista! ♥

Moiks! Täällä elämä helpottu humattavasti kun hommattin korviikkeeks nutrilon omneota ja d-vitamiiniki on ollu tauolla. Mulla ei siis tissimaito riitä, joten korviketta on pakko antaa lisänä, ja sitä menee jo melkosia määriä vuorokaudessa. Alkuun oli tutteli ja nan korvikkeina, mut eivät sopinu yhtään. Viikko kuunneltiin tuskahuutoa, kunnes ostettii tota omneota. Samalla jätettii D-vitskut tauolle. Meillä oli D-vitamiinina eka minisun, kun mahaongelmat alko vaihdettiin relaan, mut ei tuonu minkäänlaista apua, ennemminki paheni. Pidettiin 2päivän tauko ja alotettii uudelleen, ihan vaan yhellä tipalla. En sit tiiä oliko sattumaa vai johtuko siitä yhestä pirun rela-tipasta mut Myyn mahatuskat oli taas illalla kamalat. Kokeiltiin pari päivää, kunnes jätettii taas pois. Tänää pitäs alottaa taas, tosin nyt kokeillaa taas sitä minisunia.

Mutta: Omneon alottamisen myötä vauva on alkanu nukkua yöt tosi hyvin. Alkuun nukku aina piiiitkiä unia yöllä, mut kun maidon tarve kasvo ja tissimaito ei riittäny, ako heräilyt kahen tunnin välein ympäri vuorokauden. Nyt kun saa eka tissit tyhjiks tai sen minkä jaksaa tissistä imeä, sit pullosta mahan täyteen omneota ni nukkuu päivällä jopa 5 tuntia ja yö menee yhellä tai kahella syötöllä. Ja aamulla: herää kasilta, syö ja käy jatkamaan unia, ja herää 9.30-11 välillä.... :D Tiedä sit kauan tätä kestää, mut sopii kyllä mulle. Illalla kun tyttö tykkää valvoa mekein puoleen yöhön ni on kiva et aamulla uni maistuu. :)

Tsemppiä meille kaikille, kyl ne mahaongelmat helpottaa... :)

Gia, sitruuna toimii rautatahroihin! Puristin niihin sitruunasta mehua ja kaikki vanhat tahratkin lähtivät! Jes!

Mariannu, mä muistelin et niitä tiheän imun kausia on kahden viikon ja neljän viikon iässä mut jos tää meidän heppu pitää molemmat nyt kolmen viikon iässä. ;D Pakko tässä on jossain välissä huumoria repiä, muuten ei jaksa! yötä taas odotellessa,,,,

Meilläkin näyttäisi nyt kolmen viikon iässä että syömässä oltaisiin aikalailla. Nukkuu kuitenkin pitkiäkin pätkiä (välillä), mutta ne syötöt saattavat venyä todella pitkiksi kun aluksi näyttää että on tyytyväinen eikä maito enään maistu.. Sitten taas hetken päästä kitistään ja huudetaan nälkää. Sitten taas syödään hivenen ja hetken päästä taas kitistään.

Hemppa, mä oon lukenu monesta paikasta että just kolmen viikon iässä on tiheän imun kausi. Meilläkin nukuttiin aluks neljän tunnin pätkää ja yhtäkkiä se muuttu kahteen-kolmeen tuntiin. Raskasta oli pari ekaa päivää/yötä, mutta sitte siihenki taas tottu. Ja väliaikastahan tämäkin varmaan on. :) kyllä se maito varmasti riittää, kun muistaa vaan itte syyä ja juoda, eikä unohda sitä vauvakiireiden keskellä! :)

Vatukka, ootko kokeillu Lansinohia? Mä oon sitä lätränny kohta yhen tuubin tisseihin ja se on kyllä auttanut. Yhdessä välissä kun meni ihan rikkikin, niin että vertakin vähän vuosi, niin tuosta oli kyllä apua. Sitä kyllä joutui ihan hammasta purra kun ootti vauvan ottavan tissistä kiinni. Onneks se on nyt helpottanut. Vieläkin tosin rintoja toisinaan pistelee/vihloo/kihelmöi jännästi syöttöjen välillä ja froteepyyhe suihkun jälkeen tuntuu hiekkapaperilta, mutta imetys itsessään ei enää satu.

Mariannu Jes, loisto juttu! Vielä kun itsekin saisin tahrat käsiteltyä, aina tuntuu olevan tärkeämpää tekemistä ;)

MiMaSi Toivotaan tosiaan, että sydämen sivuääni ei ole mitään vakavaa. Peukut pystyssä!

Muistelisin myös, että tiheän imun kaudet on yleensä 3 ja 6 viikon iässä, sitten taas uudestaan 3 ja 6kk ikäisenä. Huomasin ainakin itse siinä 6vko kohdilla, että vauva oli selvästi useammin rinnalla. Alussa meillä tissiteltiin muutenkin parin tunnin välein yötä päivää niin meni tuo 3vko tiheä imu varmaan siinä samalla :)

Heippa!

Meillä on myös masuvaivaa. Puklua, ilmaa ja vihreää kakkaa, ihan sitä perussettiä. Pakko kuulua tähän ikään, kun niin moni kärsii samoista ongelmista. Mutta (seuraa kakkajuttua), onko muilla vauvoilla ollut sellaista rasvaisen oloista kakkaa? Siis muuten keltaista (tai vihreää välillä), mutta jotenkin öljyistä, eikä lähde ihosta irti pelkällä vedellä? En muista esikoisen vauva-ajasta tuollaista. Neuvolalääkäri käski seurailemaan ja sanoi myös, että kaikki sateenkaaren värin kakassa on ok paitsi kirkkaanpunainen, musta tai valkoinen.

Muuten meillä mennään yleensä niin, että pari päivää on rauhallista ja pari päivää/yötä taas itkuisempaa. Maito tuppaa seilaamaan ruokatorvessa edelleen, mikä vaikeuttaa nukahtamista ruokailun jälkeen. Pikkumiestä pitää myös röyhtäytellä, mitä ei esikoiselle ikinä tarvinnut tehdä.

Toisen kanssa osaan nauttia pikkuvauvasta paremmin kuin ekan kanssa. Silloin olin huolesta kankeana koko ajan. Nyt vain hetkittäin :)

Tsemppii ja hyviä yöunipätkiä!

Takaisin