Vauvaelämää

suhwi me tehdään yleensä niin että puolivälissä syöttöö vaihdetaan vaippa. Näin ei huuda nälkäänsä niin kovasti ja sit taas vaihdon jälkeen voi nukahtaa, myöskin ne "uudet" pissat on kerenny ehkä tähän vanhaan vaippaan kun näin tekee. Jäbällä ei toi kakka kulje kovinkaan usein.. Levolacci on käytössä.

Mariannu mä ihmettelen sen lisäks että touhuatte noin paljon perheen kanssa, että kerkeet vielä tännekkin kirjotella noin usein. Ite oon kotosalla ollu ja silti en kerkee koneelle ku nopee nopee lukee mitä täällä tapahtuu. Mutta hienoo! Ja tosiaan täällä myös mies on tän ja ens viikon kotona ja sit lähtee pariks viikkoo töihin. Huuh, miten sitä selviää kahden kanssa :color Onneks on sentään kesä!

Kiitti vinkeistä :) Ollaanki tehty samalleen, et röyhtäytyksen yhteydessä vaihetaan vaippa ja sit vielä tissitellään jos maistuu.. :)

Onko teillä muilla näin iltasin näitä, ah niin ihania, maratoni-imetyksiä?Sintti ei oo tyytyväinen muuten ku tissi suussa ja siinä pieniä unia hyvin tyytyväisenä ottaa..Heti ku yrittää siirtää sänkyyn nukkumaan nii muutaman minuutin päästä herää.. :schocked028 Nyt menossa kuudes tunti eikä rauhottumista havaittavissa.. Onneks saahaan "pakolla" tuti suussa nukahtamaan jossain vaiheessa..muuten varmaan parkuis koko yön..

Kyllä täytyy teille muille nostaa hattua joilla on useampi lapsi "pyöritettävänä"..tuntuu, että meikäläisellä ei meinaa rahkeet riittää ees tän yhen kans vaikka mies ihanan paljon onkin apuna.. <3

Meilläkin illalla tankataan tukevasti ja yö nukutaan sitte hyvin. Omaan sänkyyn siirtäessä heräsi aina ja sitte taas tissiteltiin uneen. Yhen tämmösen illan jälkeen tissit huusi hoosiannaa, niin ratkastiin asia tissittelemällä makuulteen ja siinä sitte nukutaan yö vierekkäin ja herätään syömään kerran tai pari. Perhepeti muodostu siis meidän jutuks, kattellaan unikouluja ja häkkisänkyyn siirtoa sitte joskus myöhemmin. :)

Pippinen Juu, siitä pitää olla tyytyväinen että yöllä herää vaan yhesti syömään.. :) Mut on toi aika rasittavaa koko ilta istua sohvalla tissittelemässä..Ja tosiaan, ku saa tissin suuhun nii nukahtaa n 10-20 min jälkeen, nukkuu ehkä saman ajan ja sit taas show jatkuu.. Mie en uskalla vieressä nukuttaa ku molemmat pyöritään tosi paljon unissaan.. :(

Asiasta toiseen..Onko täällä ketään ketkä täysimettää ja lypsää maitoo?Minnuu hirveesti haluttas lypsää maitoo jemmaan, että mies vois osallistua välillä noihin syöttötalkoisiin mut en oikein tiiä missä välissä sitä lypsäis?Vissiin syötön jälkeen pitäs lypsää, mut äsken tossa just kokeilin, nii ei kyl lähteny pummppuun mitään syötetystä tissistä. Toisesta lähti ehkä 10-15ml ku se oli syöttämättä..Minkä verran sitä sit uskaltaa lypsää etten tytön seuraavaa ruokailua vaikeuta? Ku tuosta SIntistä ei aina varmaks tiiä miten kauan malttaa nukkua millonki... o_O

Mä täysimetän ja lypsän maitoa. Tosin lypsän vain sen takia, että vauvan nukkuessa pitempään, meinaa tissit räjähtää. Alkaa kuumottamaan ku syöttöjen väli venyy ja sitten vauva nälkäisenä herättyään herkästi hikeentyy, kun tissistä tirraa maitoa ja ei tahdo saada kunnon otetta, kun on niin täynnä. Lypsän siis silloin ennen kuin vauva herää tai sitte syötän tyhjemmästä tissistä vain ja lypsän syönnin jälkeen toisen. Lypsän kerralla ehkä 15-20ml toisesta rinnasta, mutta eipä yhtään kertaa oo vielä tullut noita lypsettyjä maitoja syötettyä, koska sitte joutuis taas lypsää lisää. Muuten tissit taas täyttyis pullosta annettaessa ja toisena syynä on se, etten uskalla ottaa riskiä vielä näin aikaisessa vaiheessa, ettei imuote kärsisi. Mutta maidontuotantohan nousee kysynnän kasvaessa, että luulis lypsettyä määrää pystyvän kasvattamaan ja jos tuntuu ettei vauva saa tissistä tarpeeksi, niin sittenhän voi jatkaa lypsetyllä pullosta?

Mie taas haluisin kasvattaa maitomäärää ku tuntuu, ainaki kuvittelen, ettei maito oikein tisseissä riitä vaikka imetyspolillakin sanovat että kyllä riittää...Haluisin tosiaan pakastaa maitoo, että vois isäntä syöttää halutessaan Sinttiä. Mulla ei sitä maidon pakkaantumista tai rintojen kireyttä oo ollu ku sairaalassa ollessa ekana parina päivänä synnytyksestä. Eivät siellä sairaalassa kovin paljoa tuota lypsyä mainostaneet vaikka tyttö olikin lastenosastolla, ite piti kovasti kysellä että ees jotain ohjetta sai. Mut ei kukaan kertonu esim. kuinka usein päivän aikaan pitäisi lypsää. Nyt sit ku on kotona ollu nii tuntuu ettei maitoo oo noussu tarpeeks tisseihin..Ois varmaan pitäny sairaalassa ollessa pumppailla koko ajan, nii saattas nyt olla toi lypsy helpompaa ja muutenki tää imetys.. :sad001 Helppohan se tietysti on jälkiviisas olla... Huoh..

Soita Suhwi neuvolaan ja kysele sieltä tarkempia ohjeita, siellä varmaan osaavat sanoa paremmin! :) luulis pumppaamisen toimivan kuten vauvan tiheän imun kaudetkin ja lisäävän maidon määrää. Mutta hyvähän se olis, jos joku (neuvola?) osais kertoa kuinka paljon voi pumpata ja miten nopeasti määrää voi kasvattaa. :)

Mietimpä tuossa etä mitä te teette sillä aikaa kun vauva nukkuu? Siis päivällä?
Minulle sanottiin että pitää nukkua aina samaan aikaan kuin vauva, niin jaksaa hoitaa lasta. Mutta emminä osaa! En ole koskaan nukkunut päikkäreitä, ja tuntuu todella hölmöltä ummistaa silmät kun aurinko paistaa ikkunan raosta suoraan silmään.. :D

Voimpa sanoa että on kyllä pelastus tuo koliikki keinu, kun vauva ei rauhoitu es sylissä kun alkaa pahimmat itkut mutta keinuun saa sen aina rauhoitettua :) ois kiva vaan saada jo hetkiä joissa se valvois ilman itkuja pitemmän aikaa :/ liian vähän. Ja nyt naamaa raasulla täynnä niitä hormooni näppyjä :o

mohomaha, mä olen haka multitaskingissa :). Olen oppinut kahden lapsen kanssa siihen, että jos haluan ehtiä tekemään kaiken mitä päivän aikana pitäisi, pitää koko ajan tehdä paria asiaa. Mulla on läppäri aina keittiössä ja kun laitan ruokaa, surffailen samalla netissä ja yleensä vielä viikkaan pyykkejä keittiön pöydällä tms. :). Ja nyt kun neiti syö maitonsa pullosta, niin mulle jää aikaa tehdä muutakin, kun mies hoitaa osan syötöistä. Pojat on jo niin isoja, että leikkivät keskenään eivätkä vaadi jatkuvaa aikuisen läsnäoloa. Mutta kyllä taitaa täälläkin nettiaika kadota, kun mies palaa töihin... Ja epäilemättä multa rupeaa parin viikon päästä tulemaan väsyneitä viestejä, kun kiikutan esikoista eskariin ja kakkosta kerhoon ja yritän siinä sivussa pitää neidin tyytyväisenä... Nyt mies lähti poikien kanssa parturiin ja kirjastoon, niin mä roikun koneella, keitän tuttipulloja, viikkaan pyykkejä, petaan sänkyjä ja kohta ruoka tulille... Eipähän pääse laiskistumaan.

Särkänniemessä meni kaksi päivää yhdessä hujauksessa, pojat olisivat varmaan viihtyneet kolmannenkin päivän. Kalustettu huoneisto majoituksena oli ihan loistoratkaisu, saatiin kaikki nukuttua hyvin eikä mun öiset maidon pumppaamiset häirinneet muita. Neiti näytti taas parhaat puolensa ja nukkui vaunuissa Särkänniemessä ja heräsi parin tunnin välein syömään ja nukahti taas.

Ancy, päivällä olisi hyvä nukkua jos vaan pystyy. Mä en esikoisen kanssa pystynyt, vaikka olisi kyllä pitänyt, kun poika heräili puolen tunnin-tunnin välein öisin ekat puoli vuotta vatsavaivojen takia. Sitten olikin aika väsynyt äiti... Nyt neiti onneksi nukkuu yöt hyvin, niin itse kun saa sen 7-8 tuntia unta (vaikkakin monessa pätkässä), niin jaksan päivät hyvin. Ja nyt ei tietysti ole enää mahdollisuutta nukkuakaan päivisin, kun pojat ei nuku päiväunia.

Tänään pyykinpesua ja pakkaamista taas, huomenna olisi tarkoitus lähteä mökille. Mietin vielä jaksetaanko lähteä neidin kanssa, vai jäädäänkö kotiin nauttimaan hiljaisuudesta kun mies ja pojat lähtee.

Kyllä mä nukkuisin jos vaan ois mahista, eipä isompi likka vaan enää suostu nii oikein itekkää sit voi. Kotitöitä siis esikon ehdoilla.

Moikka!

Onko teidän muiden vauvoilla maidon pyörimistä masussa ja hengityselimissä. Nyt kun maito on noussut kunnolla niin tuntuu, että se aiheuttaa ihan kunnollisia hengitysvaikeuksia poitsulle. Kurjaa kun ei itse uskalla nukahtaa kun vauva on vähän väliä tikahtua. Se helpottaa kyllä sitten aamuyöstä. Liittyy siis tankkaamiseen ja myös kakka ja ilmavaivoihin.

Sori huono teksti ja välimerkittömyys, vauva nukkuu rauhassa toisella käsivarrella. Siirto ei onnistunut.... :angel3

Mulla tulee imettäessä välillä niin lujaa maitoa, että vauvalle menee se vääräänkurkkuun ja se raasu joutuu yskiä ja kyökkiä.

Eipä olla vieläkään selvitty mökille, sen verran huonoa säätä on siellä ollut. Joten kotona ollaan kestitty vieraita ja ulkoiltu. Ihan mahtavalta on tuntunut päästä kunnon pitkille vaunulenkeille! Mä kaipasin raskausaikana hikiliikuntaa, kun en missään vaiheessa sitä voinut harrastaa, niin nyt kyllä jo tunnin vaunulenkki tuntuu hyvältä! Tänään otin esikoisen pyörällä mukaan, pitää mullakin yllä ripeää tahtia, että pysyn pojan perässä. Ajattelin että jälkitarkastuksen jälkeen uskaltaudun salille ja spinningiin. Raskauskiloja on jäljellä se 3-4, mutta otin tavoitteeksi tiputtaa yhteensä 10 kg ennen ensi kesää, sitten olisin omassa ihannepainossani (samassa, jossa olin ennen lapsia).

Muuten täällä kaikki hyvin. Neiti on viikon verran saanut d-vitamiinitippoja, eikä näytä mitään vatsavaivoja tulleen. Välillä vähän paukuttaa, mutta johtuu enemmänkin siitä, että on siirtynyt tekemään kakan "vain" 2-3 kertaa päivässä entisen 10 kerran sijaan. Kerralla tuleekin sitten hurja lasti, jota tehdään kiemurtelujen kera.

Virkeitä hetkiä on jo enemmän päivän mittaan, yleensä ainakin kolme pidempää pätkää päivän aikana. Muuten sitten syödään ja nukutaan. Öisin onneksi ei herää kuin syömään, mutta valittettavan usein kylläkin. Ollaan laitettu neiti nyt yöunille klo 20-21 välillä, yritetään saada kaikki kolme lasta samaan rytmiin mahdollisimman pian (pojat käy nukkumaan heti kasin jälkeen) ja aamulla herätys on noin klo 8 (kaikilla kolmella). Arki ja eskari kun koittaa vajaan kuukauden päästä pitäisi kyllä saada kaikki kolme jo seiskan jälkeen ylös ja aamupalalle... Mutta tosiaan, neidin yö kestää noin 12 tuntia ja sen aikana syö kolme tai neljä kertaa.

Ja ihan mahtavalta tuntui huomata, että yksi body ja yksi yöpuku on jo käyneet liian pieniksi, eli hyvin neiti kasvaa! Yhä kyllä pienimmät 50-senttiset vaatteet käytössä.

Huoh, kärsin vieläkin raudan puutteesta ja nyt sitten vielä niska/hartiaseutu niin kipeenä että päänsärkykin vielä. Kiva on kyykystä tai kumarasta nousta kun ei oikein tiedä heittääkö kuperkeikkaa vai eikö.
Ostin nyt jotain nestemäistä rautaa kaupasta... Ja pojalle jo 500ml korvikkeita, eipä taida olla ongelmaa saada sitä kulumaan vuorokaudessa :D Meilläkin on nyt ollu reilu viikko d-vit.tipat käytössä, mutta en mä osaa sanoo onko ne illan itkun aiheuttajina vai onko muuten vaan ilma tms :scratch iltasin se vaan kiukkuaa...
Pää hajoo esikoisen kanssa :rulez Kaikki menee ihan kuuron korville ja sokeen silmille ja omaa tahtoo on niiiiin saakelin paljon, että aaaarrrgh. Välillä tuntuu ettei täällä muulta näytetäkkää ku näin happamalta itse kukin :angry

Meilläkin siirryttiin suosiolla isompiin korvikepaketteihin, kun niitä pieniä kuluu päivässä jo useita. Noissa suurissa on muutenkin kiva tuo korkki-systeemi (pienet purkit onnistuin aina repimään auki niin, että osa valui sitten pöydille).

Meillä myös esikoisen kanssa otetaan enemmän yhteen ja tuntuu myös siltä, että seinille puhuisi. Toisaalta hän myös on äidin pieni apulainen niin halutessaan. :love017 Kyllä sen huomaa, että toinen kaipaa huomiota myös enemmän ja sitä koitan myös antaa.

Itsellä mielialat vaihtelee yhä hetkessä ääripäästä toiseen. Kunnon hormonihirviö siis edelleen. :smiley-angry002 Päivittäin saa pyydellä anteeksi omaa käytöstä (missä ei ole välillä mitään järkeä).

mäki oon kuitenki iltasin yrittäny painottaa nukkumaamennes esikoiselle että äiti ja isi rakastaa sinua jne äidin pikku prinsessa mutta... tuntuu ettei täs koko hommas oo kyl järkee, mut tasoittuiskohan se tässä vielä. Toinen on heti aamusta sanomassa, että laita se pikkuveli vaan rattaisiin ja tuu mun huoneeseen. Mähän kun voin laittaa just heränneen vauvan joka itkee nälkäänsä yön jäljiltä pissasessa vaipassa vaan rattaisiin ja mennä leikkimään, puhumattakaan omasta vessakäynnistä. Kuitenkin eilenkin mainitsi päivän parhaaks jutuks pikkuveljen ja että sai pitää sylissä. Otappa tostakin nyt selvää, haluaako veljen vai ei. Ei siitä kyllä oikeesti ota muutenkaa selvää, kun kysyy haluatko tän niin ei halua, mutta kun ei oo enää mahdollista syödä tai esim puhua puhelimessa niin kas kummaa kun kovasti haluaakin. Ja muttakun haluaa ja vielä todella haluaa. Huoh. Eilenkin oli tulossa vieraita, niin pikkuveli olis pitäny pistää kuulemma piiloon.
Ja kyllä auttaa kans ihanasti kun sille päälle vaan sattuu :)

Meillä taas menee niin päin, että kakkonen ei suinkaan aamulla toivota mulle huomenia, vaan ekana kysyy että missä vauva, jos neiti on vielä jäänyt nukkumaan. Samoin eilen kun olin antamassa neidille iltamaitoa kun pojat meni nukkumaan ja menin itse hetkeä myöhemmin yläkertaan sanomaan pojille hyvät yöt ja mies tuli jatkamaan maidon antamista, niin kakkonen halasi mua nopeasti ja kysyi että koska sisko tulee sanomaan hyvää yötä... Äiti on ihan syrjäytetty myös ykkös-pusittavana, nyt sisko saa pusuja siinä missä äiti ennen... Hyvä näin, pelkäsin etukäteen että kakkonen olisi mustasukkainen, kun on ollut niin äidin vauva. Esikoinen sen sijaan käyttäytyy kuin meillä olisi aina ollut vauva, ei erityisemmin ihastele, muttei vihastelekaan.

Täälläkin maitoa menee varmaan ainakin 8dl päivässä, mutta ihan ei vielä mene puolta litraa korviketta, että voisi siirtyä noihin isompiin purkkeihin. Mäkin revin nuo pienet purkit aina jotenkin niin oudosti auki, että maitoa on sekä pöydällä että käsillä... Imetys ei suju yhtään paremmin, joten luulen että kiinteiden aloitukseen yritän jaksaa ainakin pumppailla ja sitten siirrytään kokonaan korvikkeelle. Ja luojan kiitos en tällä kertaa stressaa tuosta imetyksestä, toisin kuin esikoisen kanssa. Pääasia että neiti kasvaa. Toistaiseksi näyttää myös hyvältä maitoallergian osalta, esikoinen (joka sai myös korviketta) oksenteli kaaressa jo tässä vaiheessa ja kakkoselta (jota täysimetin) oli peppu tässä vaiheessa jo rikki. Neidillä ei tunnu olevaan mitään suuria vaivoja suolistossa eikä iholla. Ei ihan vielä uskalleta miehen kanssa huokaista, että olisiko meillä todellakin kahden maitoallergisen ja refluksivauvan jälkeen ihan "tavallinen" vauva :). Ehkäpä neiti aiheutti huolta vaan masussa ja nyt ei mitään ihmeellistä vaivaa olisikaan.

Mulla tuntuu olevan vauvakuume yhä päällä, vaikka tuo oma pieni nyytti jo sylistä löytyykin... Synnytyskertomusten lukeminen tuntuu vain vahvistavan tunnetta. :rolleyes: Miehen kanssa jo puhuttiin, ettei meidän lapsiluku vielä tässä ole... :grin

Tuskin muita löytyy? :anyone

Moondancer: Täälläkin ehkä pienoinen vauvakuume vaivaa, vaikka sovittiin miehen kanssa ettei ainakaan pariin vuoteen haaveillakaan kolmannesta nyytistä. Mutta minkäs sitä itselleen voi :smiley-ashamed008

Meillä esikoinen on ottanut vauvan ihan hyvin vastaan, väsyneenä saattaa vähän kovakouraisemmin silittää siskoa tai osoittaa mieltään jos ei heti saa huomiota. Ja pari ekaa viikkoa kun oltiin vauvan kanssa kotona, niin poika oli tooosi hankala kaikinpuolin. Mutta nyt menee jo ihan mukavasti!

Pikkuneiti jaksaa jo päivisin seurustella enemmän ja yöt nukkuu suht samalla tavalla kun aikaisemminkin eli syö 2-3 tunnin välein. Täysimetyksellä mennään edelleen. Kakkavaippoja saa kyllä olla vaihtamassa yhtenään, riippuu tosin päivästä. Välillä tuntuu, että kakkaa on joka vaipassa ja toisina päivinä turauttaa vaan 2-3 kertaa. D-vitamiini tuntuu sopivan, mutta reilu viikko sitten aloitettiin lisärauta, niin se on ehkä aiheuttanut vähän enemmän ilmavaivoja.
Muutamia 50cm vaatteita on jo saanut laittaa sivuun ja 56cm vaatteista kaivaa niitä pienimpiä esille :gen014

Takaisin