Vauvaelämää

Heipat. Täällä on vihdoin viikko sitten saatu eka hammas alas. :smiley-bounce016 edellisenä iltana oli kauhee kiukku ja samoin sinä aamuna ku päivällä puhkes mut yöllä ei onneks kiusannut. Toinen näyttää olevan tulossa siihen viereen mut ei oo vielä läpi.

Täällä ryömitään loikkimalla ja noustaan polvilleen. Seisomaankin nousee jos saa kunnolla tukea esim mun käsistä, mut varvistaa ja alkaa heti vaan hyppiä varpaillaan. Täällä on ollu kans havaittavissa et selältään ei viittis ite kääntyä lainkaan vaan huutelee nostamaan. Osaa sen kyllä, mut ei viittis. :grin Tuetta istutaan hyvin, mut ite ei siihen nouse, eikä siitä myöskään uskalla lähtee liikkeelle. Konttausasennossa ollaan paljon, mut ei vaan lähdetä konttaamaan. Osaa konttausliikkeen kyllä sekä käsillä että jaloilla mut ei tee niitä yhtä aikaa.

Mut se mitä täällä on treenattu ihan valtavasti kaiken muun edestä on puhuminen. Tyttö pöpöttää tavujokeltelua ihan koko ajan ja hakee sanoja. Äiti ja kakka on nyt ne mitä eniten tuntuu hakevan. Välillä oikein naurattaa kun katsoo suoraan silmiin ja kertoo piiitkät tarinat. :Heartbigred
 
Meilläkin on kaksi hammasta saapunut ihastuttamaan:) Ja kylläpä muuten poika puree kovaa! Ja aina koittaa saada mun sormet suuhn puruleluksi:) En tiedä mahtaako noita hampaita olla tulossa nyt oikein urakalla kun posket punottaa ja koko ajan pitää jotain olla puremassa.

Lennettiin ekan kerran myös lentokoneella ja hirmu hyvin meni, ei haitannut nousut eikä laskut joten uskaltaa lähteä uudestaankin reissuun:)

Liikkeelle ei tosiaan pääse poika vielä, vaikka menohaluja olisi kyllä. Hänellä ei vain oikein riitä kärsivällisyys harjoitteluun kun seisominen on paljon kivempaa hommaa. Vähän aikaa aina jaksaa istua ja leikkiä, mutta sitten selkeästi pyytää pitämään käsistä kiinni ja pungertaa sitten seiomaan ja hymyilee tyytyväisenä.
 
Heippa pitkääästä aikaa täältäkin, oon jotenkin ihan unohtanut tän :D
Päivärytmi meilläkin selkeä mutta erilainen kuin mariannun tytöllä, herää aamulla klo 7-8, ekoille unille 10:00 (nukkuu 1h), tokille unille klo 14 (nukkuu 1h-2h) ja yöunille klo 19.30. Syö viisi pientä ateriaa, lounaalla menee puolikas isosta purkista ruokaa, puurot aamuin illoin on myöskin tavallista hiutaletta ja välipalaksi syö yleensä hedelmäsoseen ennen tokia päikkäreitä.Päivällisen sulatan omatekemistä soseista. Ei sen maha vaan vedä enempää ruokaa, maito kuitenkin on vielä tärkeessä roolissa eikä poitsu jaksa muuten 6dl päivässä millään, yleensä maito pitää antaa ennen ruokaa ettei se sitten vaan jää juomatta. Ja yks maitoannos on vielä aamuyössäkin! Niin vähän se minunkin mielestä syö, mutta neuvolassa sanoi että syö ilmeisesti sen mitä tarvii, mitat oli kuitenkin 8kk 73,5cm ja 9,6kg. 6 hammasta löytyy suusta ja osaa ryömiä sekä konttausasennon kautta istumaan, mutta ei oo kontaten menny vielä eteenpäin. Nauttii seisomisesta, mutta vielä ei oikein omalla tasapainolla siinä kauaa pysy.
Ja aamupäivisin kulkee hyvin pitkälti mun perässä mutta silti ei viihdy mun sylissä, iltapäiväsin ei niin väliä missä äiti menee.
Seuraava neuvola on vuoden iässä, täällä sai valita haluaako tulla 10kk punnitukseen. Sain molemmille lapsille samana päivänä ajan joten saavat rokotuksekin samaan aikaan niin ei tarvii isomman jännittää sitä niin kun sille laitetaan ensin ja pikkuveli saa 3 piikkiä sen jälkeen.
Niin se vaan äitiyslomakin uhkaa loppua parin viikon päästä. Vuoden ajattelin vielä kotona olla tällä tietoo, hakemuksiin pistin kuitenkin max ajan eli 2016, koska en tarkkaa päivää tiiä nii on helpompi lakkauttaa tuki kun tietää tarkan päivän kun aina hakee lisäaikaa. Päätöksiä en oo viel saanu, Riihimäellä kaupunkikin maksaa 175€+sisarus 50€ -verot. Mites muilla/muualla? suunitelmat?
 
On nuo lasten syömisetkin ihan mysteeri (kuten moni muukin asia), meidän neiti tosiaan vetelee ruokaa ihan urakalla (ja maitoa 6-7dl päivässä) ja ihan laiheliini on. En tiedä mihin se kaikki menee? Mies syötti tänään iltaruuan, kun mä lähdin asioille, ja olin ottanut meidän ruuasta ennen maustamista sivuun yhden pienehkön perunan, reilun kasan kukkakaalia ja ehkä ruokalusikallisen paistettua lohta. No, mies syötti nuo neidille paloina/antoi itse syödä sormin JA SEN PÄÄLLE vielä syötti puoli isoa purkkia sosetta... Mä olin siis ajatellut että tuo kala yms riittäisi... No, kaksi ja puoli tuntia myöhemmin vetäs vielä ison iltapuuron?! Ja maidot.

Mä olen käynyt jo töissä tekemässä hoitovapaapaperit niin, että olen kokonaan kotona tammikuun loppuun 2015 ja helmi-toukokuun teen 4-päivästä viikkoa. Kesä-heinäkuun olen lasten kanssa lomalla ja elokuussa varmaan palaan tekemään 80-prossasta työaikaa, mutta kuitenkin 5-päivästä viikkoa (näin olen ainakin nyt ajatellut). Vantaalla kaupungin maksama lisä on 215e, sisaruksista ei mitään. Kakkosen kerho onneksi muuttuu maksuttomaksi ensi syksynä ja esikoinen menee kouluun, joten pojista ei tarvitse maksaa mitään. Hirveää kituuttamista tuo hoitovapaa aina on. Mies pitää ensi kesänä kesälomien lisäksi noin kolme viikkoa isyyslomaa ja sitten seuraavalla kesälle jää vielä kolmisen viikkoa pidettäväksi. Kiva tuo uusi systeemi, että isyysvapaat voi pitää ennen lapsen 2v synttäreitä. Paljon joustavampi systeemi kuin entinen isäkuukausi.
 
Hoitovapaa on tosiaan kohta alkamassa. On se raha kyllä pieni. Olen pistänyt vuoden mittaan itselleni rahaa säästöön, ettei ihan ankeaksi menisi. Suurimman osan yhteisistä menoista joutuu kyllä mies loppuvuoden ajan maksamaan. Meillä on semmoinen systeemi, että kumpikin pistää tuloihin suhteutetun prosenttiosuuden yhteiselle tilille joka kuukausi. Loppuraha jää omaan "hurvitteluun", kuten esimerkiksi kampaajalla käyntiin.

Olen hoitovapaalla vuoden loppuun. Ensi kevään mies on vuorotteluvapaalla ja kotona pojan kanssa. Poika on siis menossa hoitoon kesällä 2015. Tuollainen 80-prosenttinen työviikko kyllä houkuttelisi siinä vaiheessa, kun poika menee hoitoon, mutta täytyy katsoa sitä sitten lähempänä.
 
Juu ei ois enää ku tasan 2 viikkoa mammalomaa jäljellä. :sad001 Hirmu nopeesti kyl menny aika. Mä jään kotiin kesän yli, mies on kans 2kk kesällä lomalla. Katotaan sit loppukesästä miten pärjätään, et jäänkö kotiin loppuvuodeks vai akotanko työt sysyllä. Mulla kun ei oo työpaikkaa vaan tein pitkää sijaisuutta ennen äippälomaa ni ei oo työnantajaakaan kenelle pitäis mitää ilmotella. Hoitovapaa on haettu kuitenki vuoden loppuun. Mulla ois suunnitelmissa ehkä perustaa oma firma, mut katotaa nyt.

Meillä menee jättimäiset puurot aamuin illoin, reilu desin verran ruokaa per ateria, välipalalla vaihtelevasti pari lusikallista-pikkupurkki hedelmäsosetta ja mamitoa menee noin 600ml per päivä.

Tänää huomasin et neidille on tullu toinenkin alahammas ja ylähhältä pilkottaa toinen etuhammas. :grin Kyllä nää meidän naperotvaan niin nopeesti kasvaa.... :love017

Mten teillä muilla muuten tutin ja pullon kanssa? Meillä on tutti ollu alusta asti vaan unituttina, ja oli puhetta et jos koittais siitäkin päästä eroon jo. Tosin en kyl tiiä miten se onnistuu ku tyttö herää yölläki huutelemaan tuttia kertaalleen melkein joka yö... Ruokaillessa tyttö juo vettä suoraan normi kupista, mut maitoa ei suotu juomaan mistään muualta ku pullosta. Ei myöskään nokkamukista, josta kyl vettä juo ihan mielellään. Eikä myöskään suostu ite pitämään pullosta kiinni vaan vetää kädet silmille ja odottaa et äiti syöttää....
 
Meillä on käytössä tutti ja pullo. Tutin saa unilla ja esim autossa, ei muuten. Pullosta juo maidot pääosin, tarjoan myös ruuan kanssa joko vettä tai maitoa nokkamukista. Esikoiselta jätettiin tuttipullo pois tasan 1v iässä (myös iltamaidon osalta, mikä kyllä hankaloitti nukuttamista) ja kakkonen siirtyi tissiltä nokkamukiiin 9kk iiässä. Tutista vieroitettiin molemmat pojat noin 1,5- vuotiaina ja oli siihen hyvä ikä. Samalla kaavalla ajateltiin mennä neidin kanssa, pullot pois kesällä kun tulee 1v ja tutit ensi talvena, viimeistään joulukuussa kun tammikuussa menee päiväkotiin.
 
Meillä tutti on myös ollut vain unilla ja autossa käytössä. Ollaan hiljalleen yritetty saada nukahtamaan ilman tuttia, koska tuntuu, että yöt ovat rauhattomampia, jos on nukahtanut tutin kanssa. Illalla on kyllä välillä tosi vaikea saada tyttöä rauhoittumaan ilman tuttia ja joinain iltoina onkin sitten luovutettu ja annettu tutti.
 
Voi huhuh! Enpä tiedä koska olisin viimeksi ehtinyt tänne edes lukemaan, saati kirjoittamaan mitään! No nyt on yritys kova.. Aika on mennyt aivan liian nopeasti, ja saman vanhempainrahakauden päättymisen kanssa tuskaillaan täälläkin. Olemme päättäneet, että mikäli vain taloudellinen tilanne sen sallii, niin olisin pojan kanssa kotona siihen asti, että hän on 1,5 vuotta. Tosin, sain joulukuussa ensimmäisen tutkintoni valmiiksi, ja nyt on haussa opiskelupaikka yliopistosta, ja josko sisään pääsisi, niin sitten saisi opiskelujen ohella olla mahdollisesti vielä pitkäänkin "kotona".

Meillä jäppinen vetelee ihan hulluja määriä ruokaa (5 kiinteää) ja maitoa, keittiössä saa tehdä kunnon satseja kerralla pakkaseen! Poitsu lähti ryömimään jo heti 4kk:n täytyttyä ja konttaamaan 5kk ikäisenä, niin onpa tuota vauhtiakin pidellyt, ja hänen kulutuksensa kovaa! Kovasti ottaa jo tukea vasten askelia ja pyrkii kiipeämään sohvapöydälle, lelulaatikkoon jne, että äiti pysyy kyllä kiireisenä.. koirien kanssa kontataan kilpaa, ja ihan eivät ymmärrä poika eikä koirat, mitkä ovat kenenkin leluja! Äiti, isi ja ei on meillä niitä hitti-sanoja, joita aika-ajoin tapaillaan kaiken kiljumisen ja örinän välissä.. Jos kaikessa muussa on menty vauhdilla eteenpäin, niin hampaita meillä ei sen sijaan ole tullut vieläkään (mikä on sinällään ihan kiva, kun edelleen imetän) mutta kovasti ovat vaivanneet jo pitkään. Pikkuisen takia jo toivoisi, että tulisivat nyt läpi, niin helpottaa hänen olonsa :)

Onkos joku keksinyt hyviä keinoja millä vähentää tuskaisia äitin (ja muidenkin) hiuksien/naaman/tissin repimisiä ja tahattomia lyömisiä? Hienomotoriikka on selkeästi poitsulla hakusessa, ja kun innostuu jostain niin hakkaa käsillä ihan tajuttomasti tai tarttuu hiuksista tm. ja on muuten kivuliasta.
Oletteko tehneet suunnitelmia jo kesän lomille, mitäs kaikkea pikkuisen kanssa voisikaan tehdä, mihin reissata kotimaassa?
 
Meillä tyttö tänään 8kk ja yhden päivän. Viimein tuli hampaat näkyville ja heti kaks kerrallaan pari päivää sitten. Ei onneksi ole alkanut puremaan kun imetän :)

Ruoka-annokset on mielestäni tosi pieniä mitä syö kerrallaan, noin kolmasosa purkista tai joskus menee jopa puolet... mutta siihen maidot päälle niin on kuitenkin pysynyt sopivan pullukkana, eli syö minkä tarvii.

Pari-kolme viikkoa sitten tuli hirveä kehitysspurtti, tyttö oppi ihan parin päivän sisällä ensin kääntymään mahalta selälleen, sitten ryömimään ja vielä konttaamaan. Nyt nousee polvilleen seisomaan ja pari kertaa onnistunut nousemaan myös kunnolla seisomaan.

Äänenkäyttö on myös sangen mielenkiintoista kuunneltavaa :) Olen ollut kuulevinani jotain äitiin viittaavaa välillä mutta taitaa olla vielä toiveajattelua...

Tuota kasvojen rutistelua meilläkin on, ei ollenkaan mukavaa :/ Varsinkin kun puolinukuksissa haroo ja nipistelee niin joutuu vesi silmissä siitä kärsimään... Oon vaan siirtäny käden aina pois sen kummemmin kieltämättä, eiköhän tuokin ohi mene.

Kesäksi ollaan suunniteltu ihan pikku reissua vaan tällä kertaa, päiväseltään käydään Saarijärven Puuhapuisto Veijarissa. Sopivan ajomatkan päässä meidän mökiltä. Ollaan oltu tuolla ennekin ja tykkään kun se on niin luonnon keskellä. Ja eiköhän siellä noille isommillekin jotain ole! :)

Kesää odotellessa!
 
Kylläpä täällä on nykyään hiljasta. :) Niin se taitaa olla kaikilla muillakin niinku itelläkin et ei vaan tunnu löytyvän aikaa. Vaik todellisuudessa sitä mulla on kyllä mut on vaan olevinaa niin kiire. :D

Meillä on tytöllä 3 hammasta, 2 alhaalla ja yks ylhäällä. Nousee koko ajan ja joka paikassa polvilleen mut ei seisomaan. Konttaa kovaa vauhtia ja pari päivää sitten oppi nousemaan ite istumaan. Yöt meillä nukutaan edelleen hyvin, ja vaik pyörii muuten sängyssä ni nukkuessa ei kyl uusis taitoja treenaile. On ilmeisesti hoksannut et sänky on nukkumista varten. :D

Ruoka-annokset on ihan valtavia, puurot etenki. Välillä miettii et mihin ihmeeseen se määrä mahtuu. Masu on ollu vähän hankala ku menee helposti kovalle ja pari kertaa on jouduttu antaa peräruiske. Mut ehkä sekin tästä helpottuu... :) Mukavaa kevättä kaikille, huippua kun tulee kesä ja saa taas nauttia auringosta. :wink
 
Meille tuottaa vaikeuksia siirtyä tavalliseen puuroon Muksupuurojen jälkeen. Ei auta kahden puuron mix, vastikkeeseen tehdyt tai muutkaan. Esikoinen lopetti aikoinaan puuron syönnin yhtäkkiä kuin seinään, toivottavasti pikkuveli on toista maata ja uuteen koostumukseen ja makuun tottuminen vaan ottaa aikansa.

Hampaita täällä taitaa olla yhä se neljä kpl, tosin en oo suuhun nyt hetkeen sen tarkemmin katsellu.

Huumorintajua tuolta pienemmältä löytyy ja selvästi hän haluaa välillä hauskuuttaa meitä.

Huonekaluja olen alkanut vähitellen nimeämään ja toistamaan useaan kertaan ja nyt pieni etsii lamppua katseellaan, kun kysyn missä lamppu on. Taputtamaan opittiin viime viikolla, yläfemmaa on tehty jo pidemmän aikaa. :P
 
Me on kans yritetty siirtyä vähän rouheampaan ruokaan, mutta kaikki sattumat ruuassa saa aikaan äklötysilmeitä ja puistatuksia. Joitakin ruokia silti suostuu syömään alkujärkytyksen jälkeen mutta yleensä omatekoiset ruuat jää syömättä. Haluaisin tehdä pääosan ruuista itse, mutta ei näy kelpaavan. Käytiin sellaisella vauvanruokakurssillakin ja omasta mielestäni omatekoiset ruuat on ihan syötäviä. Lapseni siis elää ja kasvaa teollisella purkkimössöllä ja vastikkeella :sad001 Aamuin-illoin puurot menee, nekin valmiista jauheesta. Noinkohan suostuu "oikeista" hiutaleista tehtyä syömäänkään..

Virhe on ilmeisesti tehty jo siinä, että alunperinkin on annettu purkkiruokia. En vaan ole millään jaksanut kaikkea itse tehdä alusta saakka, vaikka ekat soseet toki harjotellessa keitettiin vihanneksista itse. Sama juttu kun se, että jo synnärillä piti antaa lisämaitoa pullosta, mikä johti lopulta siihen että poika kieltäytyi totaalisesti tissistä 7 vkn iässä.

Seisomaan noustaan jo tukea vasten ja konttaaminenkin alkoi viikonloppuna sujua. Seisomasta osaa jo hyvin tulla takaisin alas ja istumaan, vaikka välillä toki muksahtaa ja siitä seuraa iso huuto vaikkei pää kopsahtaisikaan. Taitaa enempi ottaa luonnon päälle se epäonnistuminen.

Hampaita on jo 4 sekä ylhäällä että alhaalla, eka hammastarkkikin oli viime viikolla. Kaikki oli kunnossa ja olin yllättynyt että poika antoi niin hyvin tutkia suunsa.
 
Täällähän on juttua vaikka kuinka :). Kivaa.

Eleanor, ihan taatusti "oppii" teidänkin vauva syömään itsetehtyjä ruokia. Turha murehtia mistään purkkiruuista, ne on ihan hyvä ja helppo vaihtoehto. Pikkuhiljaa, silloin tällöin kannattaa kokeilla ja jonain päivänä ne eloveena-puurot ja muut ruuat sitten uppoaa.

Täällä asiat hyvin samalla mallilla kuin monilla muillakin tuntuu olevan. Neiti on kohta 9,5kk. Pääasiassa liikkuu ryöminen, konttaa ehkä metrin verran, mutta jos on kiire, niin heittäytyy samantien mahalleen ja ryömii. Ja myöskin jos haluaa liikkua lelu kädessä. niin sen tekee taitavasti yhdellä kädellä ryömien :). Nousee seisomaan tukea vasten ihan koko ajan, silmät saa olla selässäkin. Ei nimittäin osaa itse laskeutua, muuta kuin joskus vahingossa pepulleen tai konttausasentoon. Yleensä menee mukkelismakkelis ja huuto on kamala. Muutamia askelia ottaa myös tukea vasten, mutta hataraa on vielä meno. Istumaan ei vieläkään itse nouse, mutta istuu hyvin ja osaa mennä istuma-asennosta itse pois.

Pottailu aloitettiin pari viikkoa sitten. Tarkoitus oli vaan ruveta totuttamaan pottaan (molemmat isot veljet on pelänneet pottaa, kun on aloitettu pottailu jotenkin tosi myöhään), mutta neitihän heti ekalla kertaa teki pissan ja tokalla kertaa kakan, niin nyt käytetään potalla jokaisen ruokailun ja maidon jälkeen ja aamulla ihan ekana. Aamulla tulee isot pissat pottaan ja yleensäkin aina ruuan jälkeen. Kakka tulee aina pottaan, kun tulee yleensä jonkun ruuan jälkeen. Kakkavaipat ovat siis melkein historiaa ja muutenkin ehkä kaksi-kolme vaippaa vähemmän menee päivässä. Ihan kiva.

Meillä menee kaikki ruoka. Neiti tykkää syödä sormin ja omatekosen ruuan saakin pääosin sormiruokana. Mutta purkkiruokaa meillä enimmäkseen syödään ja ne kyllä syötän, kun on muuten niin sotkuista. Kohta saadaan lisää omatekoisia ruokia ruokavalioon, kun 10kk iässä voi ruveta antamaan maitoa kypsennettynä, niin esim makaronilaatikko yms sopii neidillekin. Siirrytään sitten pikkuhiljaa vähäsuolaiseen tavalliseen ruokaan, en jaksa tehdä tuolle erikseen suolatonta.

Yöt on rauhoittuneet, ihanaa. Neiti nukahtaa puoli ysin maissa ja nyt on jo pari viikkoa taas nukkunut aamuun ilman herätyksiä, heräilee kuuden-seiskan välillä ja tulee sitten meidän sänkyyn köllimään. Kohta varmaan taas hulistaan, kun yläetuhampaat näyttää olevan melkein läpi.

Puistoilu on pop neidin mielestä, rupeaa hihkumaan jo kun näkee puiston ja keinut. Hiekkaa mättää hanskalla suuhun...
 
Olen koittanu jättää tekemiini soseisiin pieniä sattumia, että poika tottuisi karkeampaan ruokaan. Kaupan ruoasta poika ei välitä yhtään, mikä harmittaa hieman. Semmosta olisi kätevä kantaa mukana sillon, kun tietää ettei mikroa ole saatavilla. Esikoiselle taas maistui purkkiruoka vaikka yritin itsetekemää tarjota.
Makeat soseet ostan kaupasta.

Sormiruokaa tarjoilen tiuhaan, jos vaikka pinsettiote hieman tarkentuisi. Myös ruoanlaitto onnistuu hieman paremmin, kun toinen maistelee uusia makuja innoissaan.

Öisin herätään yhä syömään, mutta nykyisin niin käy vain muutaman kerran viikossa. Tuttia joutuu välillä nostamaan tiuhaan, mutta on myös niitä rauhallisiakin öitä, jolloin saa nukkua heräämättä aamuun asti. :)

Meillä on lopultakin opittu laskeutumaan, vaikka kaatuiluakin vielä jonkin verran on.
 
Teen pyhän lupauksen: en enää koskaan täällä kehu lapseni nukkumista. Yöllä kiljuttiin ja kiemurreltiin ja lopulta neiti meuhkasi mun ja miehen välissä ainakin tunnin, me yritettiin nukkua. Yläien näyttää siltä että se poksahtaa kohta, on niin turvonnut. Tulisi nyt vaan läpi.
 
Meillä nukkuminen on ollut levotonta suunnilleen kuukauden. Joka yö herätään monta kertaa. Tyttö ei ole syönyt öisin enää tammikuun puolen välin jälkeen muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta (jos on valvonut pidempään ja ollaan kokeiltu kaikki keinot, maito mukaan lukien tai on jostain syystä jättänyt iltamaidon juomatta, niin olen syöttänyt ekan heräämisen yhteydessä puolilta öin). Mutta muuten vaan heräilee. Ekat hampaat tuli muutama viikko sitten alas, tiedä sitten, tekeekö uusia hampaita vai pyöriikö päässä kaikki uudet taidot ja äänteet vai mikä häntä herättälee.
 
Ompas kiva, kun tänne on tullut tekstiä pitkästä aikaa:) Itsekin on ollut niin paljon muuta tässä keväällä, että en ole edes muistanut käydä lukemassa kuulumisia.

Meillä on yöt aika vaihtelevia, välillä tuttia tarvitaan pari kertaa, mutta sitten on öitä että sitä täytyy käydä laittamassa tunnin välein:/ Nyt on molemmat yläetuhampaat puhkeamassa, että josko se selittäisi levottomat yöt. Lisäksi liikkuminen alkaa olla aktiivisempaa, ja poika kääntyykin usein mahalleen puoliunissaan ja huutaa sitten kääntämään kun ei se ollutkaan kivaa. Meillä alettiin ryömimään noin kuukausi sitten, konttaaminen ei kiinnosta ollenkaa. Luulenkin, että meillä kävellään ennen kuin kontataan.

Mulla ei oo vieläkään alkanu menkat? Vähän alkaa jo ihmetyttämään, että missä viipyy, kun en imetä enää kuin kolmesti päivässä, on varmaan sitten niin voimakkaat noi hormonit, että menkat pysyy poissa noin vähällä imetykselläkin...
 
Heippahei! Meillä nous tytsy eilen eka kerran ihan oma alotteisesti seisomaan. Polviseisonnassa on ollu jo pitkään mut nyt uskaltautu sit ihan pystyyn. Nyt aletaan sit entistä enemmän kopsauttelemaan päätä... :/ viikon päästä oliskin sit jo neuvola. Saa nähä mitkä mahtaa olla mitat, must tuntuu et pituutta on tullu aivan valtavasti. Toki massaaki on kiitettävästi. :D Koomista on et vaik tytöllä on kiloja ihan reilusti ni ei oo millään muotoa pullukka, on vaa semmonen "lihasköntti". :D Juttelin tossa kaverin kanssa jolla on kohta 2v lapsi, jolle menee 86 vaatteet. Meil on nyt 80/86... :D Samoin verrattiin tossa yhden kaksvuotiaan tytön kanssa ni ovat saman pituisia. Saa nähä mikä hujoppi tytöstä tulee. :)
 
Meidän neiti huomenna 10kk :). Ihan käsittämättömän nopeasti on aika mennyt.

Neidistä on kuoriutunut ihana pikkutypy, joka osaa jo vaatiakin ja kertoa mitä tahtoo. Nyt on siirtynyt konttaamaan ja tukea vasten ottaa muutaman hataran askeleen. On onneksi oppinut myös laskeutumaan seisomasta alas, joten mun ei tarvitse enää päivystää että koska se muksahtaa. Ja istumaan oppi viimein menemään itse. Hiekkalaatikolla tykkää istua ja kauhoa hiekkaa käsillä tai lapiolla ja ulkoilu on kyllä muutenkin neidin mielestä ihan parasta. Yöt on yhtä hulinaa, yläetuhammas puski eilen läpi ja sitä on kyllä itketty öisin, päivisin ei sitten ollenkaan. Toivotaan että rauhoittuu pian, niinkuin edellisten hampaiden jälkeen. Neiti on kaikkiruokainen, tykkää niin purkkiruuasta lusikalla suuhun lapattuna kuin omatekoisesta sormiruuasta. Olen antanut jo parin viikon ajan maitoakin ruuassa kypsennettynä ja makaronilaatikko on ihan hitti, syö sen itse sormin. Ja raejuustoa syö jo, nyt voisi sitten aloitella maustamattoman jugurtin yms. Täytyy ensi viikolla neuvolassa kysellä, tämä kun on meidän eka lapsi jolla aloitellaan maitotuotteet, kun pojilla oli maitoallergia.

Meillä on 80cm vaatteet just sopivia, saa nähdä mitkä on mitat ensi viikolla neuvolassa. Neiti on yhä hoikkeli, mutta mun mielestä kuitenkin aika pitkä. Isäänsä tullut :)
 
Takaisin
Top