Vauva, koti ja arki!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PiPaNat
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viis viikkonen vauva vetäs viiden tunnin unet putkeen ja vaipassa vaan pienen pieni kakka, ei pissaa olenkaan. Pissat tullu viimeks 20:30 vaipanvaihdossa, eli 5,5t sitte. Onkohan tuo ihan normaalia?
Nyt söi ahnaasti n.vartin ja nukahti.

Hienoa, jos alkaa uni maistua noinkin pitkään, mut toi pissaamattomuus ihmetytää.

Muoks. Joo, ei mitään. Nyt on pissaa vaipassa.
Vaiva tekee jotain eritavalla, ku ennen, ni heti on äippä huolissaan. :oops:

Muokattu viimeksi:
Minä en oo kyllä juuri hötkyilly ensimmäisenkään kans. Oon tosin hoitanu sukulaisten vauvoja ja lapsia koko ikäni niin vaikka se ihan eri juttu onki, ku oman kans niin tietty varmuus oli alusta asti eli jotenki kaikki oli ekan kanssaki luontevaa. On se varmaan luonteestaki kii. En koe stressaavani, vaikka huonoa omatuntoa podenki aika ajoin, kun aika ei riitä tarpeeksi molemmille omasta mielestä. Tavallaan itellä tää toinen näyttää jo menevän aika lailla omalla painollaan. Riippuu varmaan lasten ikäerosta ja omasta iästä, mutta kyllä nämä kaks riittää mulle kans.

Muokattu viimeksi:
Sumppi, ihan luontevaa että äitinä huolettaa. Ite en oo seurannu kovin tArkkaan noita perusjuttuja. Jossain vaiheessa kyllä havahduin, ettei oo kakannu moneen päivään, ku selvästi alkoi mahaa kipuilemaan, mut en ollu niin huolissani, että oisin kokenu tarvetta vielä avittaa lasta mitenkään, ku kuiteski söi ja nukkui normaalisti.

Meillä tullu kakka vaivaa, kun äidinmaito jäi pois. Mitäs mä keksin tolle, ku itkeskelee iltaisin aika lailla?? Mallasuutteesta puhuttiin netissä mut ei auttanu. :/

Meidän tyttö (6 vko) on nyt parisen viikkoa nukkunut öisin 5-7 h pätkiä putkeen ja välillä aamulla on vaippa lähes kuiva. Sitten kun syöttää niin sen jälkeen saakin mennä vaihtamaan varsin pissaisen vaipan. :cool: Kakkaa sen sijaan ei ole näkynyt kohta kahteen viikkoon (edelliset välit oli 7 pv ja 8 pv), aivan järkyn haisevia pieruja kyllä. Vauva kuitenkin vaikuttaa tyytyväiseltä, syö ja nukkuu hyvin, joten oon toistaseks vaan seuraillut tilannetta. Ilmeisesti rintamaidolla voi ravintoaineet imeytyä vaan niin hyvin?!

Kiitti vinkistä. Pitääpä rueta selvittää missä täällä olisi lähin avun tuoja. :) kokeilin nyt tähän hätään lusikallisen luumua maidon seassa ja se auttoi kakan tuloon. Tytsy paljon tyytyväisempi ja unta tulikin mittariin eka 7h ja sit 6h. Ollu paljon rauhallisempi. En tiiä oliko rikos antaa luumua, mut en voinut enää kuunnella itkua.

Täällä tapahtuu ihan kummia!

Esipuheeks vähän taustatietoja. Meillä tirsaillaan sellasessa järjestyksessä notta neiti kaksvee ja aina isi-viikonloppuina neiti ykstoistvee nukkuvat omassa huoneessaan kerrossängyssä, isäntä norsailee sohvalla olkkarissa (kun mein sänky on sille huono - uus ostettu ja ootellaan) ja me neiti nimettömän kanssa ollaan vedelty äksässä meidän satakasikymppisessä. (Oikeesti siis ei tod X-asennossa vaan ihan ihotusten koko yö samassa asennossa niin et niskat ja kaikki on aamusin ihan jumissa...) Pinnasänky on toimittanu lähinnä sellasta lelu- ja romulaatikon kautta puhtaanpyykinkorin virkaa, ja tyllerö onkin totutettu vähän liiakseenkin nukkumaan sylissä tai vähintääkin ihokontaktissa. Eilen puhuttiin et pitäis ehkä vähän alkaa antaa vauvelin olla itekseenkin...

Tänään tyhjensin pinnasängyn ja tyttö tirsas het siihen perään onnellisesti tunnin ku mä hääräsin pyykki- ym hommia siinä melko lähettyvillä ja esikko leikki vieressä, eli koko ajan jotain ääntä. Toiset unet tyttö otti itekseen sitterissä, kun mä keitin kolme kattilallista tutti-pullo-pumppu-settejä ja puhdistin kahvinkeitintä sekä hääräsin muuten keittiössä, tällöinkin liesituulettimen hurina ja kahvinkeittimen porina tuudittamassa. Olin jo aivan äimänä että mahtoiko toi tyttö ymmärtää mistä me puhuttiin, mutta nyt vielä tää! Isännän kanssa oli vähän lakananvaihtopuuhaa nii nostin juuri ruokitun tirpanan pinnikseen odottaan sänkyyn pääsyä. Ja tämä tyttö tietty nukahti sinne.

Ja nyt mä joudun nunkuun näin isossa sängyssä yksin! ELI ÄKSÄÄN!

Lila, hyvä että kelpaa pinnis! :)

Meillä ei meinaa enää siinä abou 2 jälkeen yöllä kelvata pinnis. Tai no, ei tää jätkä ikinä sinne itestään nukahtanu ole.. Joten nukahtaa aina rinnalle viereen josta sit nostan pinnikseen nukkumaan, ellen ite nukaha eka :p Välillä herää ja ei kelpaa pinniksessä köllittely (ei auta silittely ja tutti ei maistu) vaan sit taas vaan viereen ja uus yritys.
Meijän sänky on 180 levee ja 200 pitkä, mut silti tuntuu et se on meille kolmelle välillä pieni :D 120: ssä ei ikinä pystyttäs nukkumaan :D Mies ei saa unta jos joku on kylessä kiinni ja mulle tulee jossai välissä kuuma :p

Siis joo, ei kapeempaan mahtuis enää edes yksin! XD Harmi ettei leveempiä sänkyjä oo olemassa, vaikka kyllä me joskus suunniteltiin teettämistä, tai et ostais kaks 120 senttistä vierekkäin.. :)

Meillä loppui huoneen leveys kesken :P tää 180mahtuu just niin et vaatekaapin ovet viel aukee.. Mies on muuttanu sohvalle ja me vauvan kanssa tuhistaan makkarissa :)

Me ollaan pojan kanssa eri huoneessa, mies nukkuu makkarissa. Öisin poika nukkuu vieressä, päivällä vaihtelevasti eri paikoissa. Rauhallisin on vieressä tai sylissä.

Nukahtaa kunnolla klo 3-5 aikaan, jolloin itsekin menen nukkumaan ja otan pojan viereen. Sängyssä nukutaan 3-4 tuntia, poika syö, jatketaan unia 2 tuntia, herätään, nukutaan taas yhdessä. Siinä se päivä meneekin..

Mutta itse en kärsi väsymyksestä, koska saan riittävästi unta, ainakin pätkissä. Aiemmin oli sovittu, että mies hoitaa viikonloppuyöt, mutta kun oma unirytmini on keikahtanut, niin ei ole tarvetta. Joskus iltaisin kun nukun ilman poikaa, hoitaa tämän kyllä ja usein illalla syöttää ja vaihtaa vaippaa, ja tekee ne ihan mielellään.

Kiitti vinkistä. Pitääpä rueta selvittää missä täällä olisi lähin avun tuoja. :) kokeilin nyt tähän hätään lusikallisen luumua maidon seassa ja se auttoi kakan tuloon. Tytsy paljon tyytyväisempi ja unta tulikin mittariin eka 7h ja sit 6h. Ollu paljon rauhallisempi. En tiiä oliko rikos antaa luumua, mut en voinut enää kuunnella itkua.

Olen antanut maidon joukossa muutamaan otteeseen puolikkaan teelusikallisen verran apteekista saatavaa luumumehua (resource aktiva), tosin sen säilyvyys avattuna on paketissa arvioitu todella lyhyeksi. Mallasuute kun tuntui tekevän kakan limaiseksi, niin sitä en mielelläni anna. Tietty mieluusti ei joudu turvautumaan kumpaankaan.

Amerikkalaisissa teksteissä on vaihtelevasti suositeltu luumumehua ummetukseen eri ikäisille, usein 2 kk iästä lähtien, jossain vähintään 4 viikon ikäiselle.

Vauvaa on helpottanut lämmin kylpy, ja olen hieronut vatsaa (käytän Ceridalia samalla) myötäpäivään. Vauva tietty tulee aika liukkaaksi kun on öljy käytössä.

Huhhuh kun tyttö säikäytti!!! Tässä on välillä ollut muutamien sekunttien hengityskatkoksia pahimpien vatsavaivojen ja tosi kovan huudon jälkeen ja katkon jälkeen hengittänyt nopeasti.. perjantaiksi lähete tyksiin tarkistukseen..

Viimeyönä mies kävi ajelemassa jotta huuto loppuisi ja mulla oli tarkoitus nukkua hetki kotona, mutta soitti hetken päästä ettei autoilu autakaan ja tyttö huusi taustalla edelleen ja yhtäkkiä huuto loppui kuin seinään ja mies sanoi, että pysähtyy ja katsoo että kaikki on kunnossa ja sanoi lauseen joka sai oman sydämen jättämään pari lyöntiä väliin että jos nukkuu niin jatkaa ajelua ja jos on kuollut .......niin en varmaan ajele... pientä paniikkia myös keräsi siis mitä takana tapahtuu ja onko nyt lakannut kokonaan hengittämästä..

Tänään kävelin neuvolasta vaunujen kanssa kotiin, äitini käveli tytön kanssa sen aikaa ulkona kun itselläni oli jälkitarkastus ja tyttö nukkui tosi levottomasti..

Kävelin kotiin ja pääsin sisälle ja aloin riisumaan varovasti ja oletin, että on kuuma kun oli paljon vaatetta päällä.. koskin poskea, josta yleensä seuraa suun mutrustus, mutta nyt ei mitään ja poski oli aivan kylmä. Pelästyin ja koitin kovemmin, eikä minkäänlaista elettä, heilautin koko vauvaa pari kertaa ja ei mitään elettä, tässä vaiheessa näyttikin omaan silmään kalpealta ja kun oli kylmäkin niin säikähdin kyllä tosissaan ja mieskin sai osansa.. otin paniikissa haalarista kiinni ja heilautin monta kertaa eikä mitään.. ja on siis aina herkkäuninen.. mies pääsi eteiseen katsomaan niin tyttö heräsi.. Ei enää IKINÄ tahdo kokea tuollaista..

Voi ei! Vaikka perjantai on ylihuomenna, niin sinne on tosi pitkä aika! Voisikohan lasten polille soittaa ja kysyä saisiko sitä aikaistettua ton hengityskatkoksen vuoksi? Jos vaikka joutuu jäämään tarkkailuun, niin ei olisi heti viikonloppu vastassa. Ja jos otetaan näytteitä, niin viikolla saisi niitäkin tehtyä tai lähetettyä.

Ihan oikeasti, kannattaa soittaa nyt ettei tarvi olla yöllä sydän kurkussa ja miettiä, miksei soittanut (päivällä).

Kannattaa soittaa jos vähänkin mietityttää, siinä ei häviä mitään. Kuulostaapa kokemuksesi pelottavalle :(

Inhottava kun ei tiedä oliko kyse nyt katkoksesta vai oliko eka kerta pienen elämänsä aikana kun olisi sitten nukkunut niin sikeästi ja posket olleet vain ulkoilmasta kylmät.. Nukkui eilen päivällä tosi vähän, illalla oli tosi pirteänä hereillä kauan ja illasta aamuviiteen taistelua unta vastaan (ei kai se sitä ole mutta näyttää että ajattelisi että en varmasti nukahda, pakko pysyä hereillä) ja yöuniksi jäi sitten 1,5 tuntia.. ja siitä puoli tuntia vielä tosi huonoa.. joten koko vuorokauden saldo maks 4 tuntia

Ite kokeilen vaunuissa olevan vauvan niskaa ja reagoi usein siihen tai posken sipaisuun. Ellei, laitan sormen nenän alle tunteakseni ilmavirran. Poskihan voi olla kylmä ulkoilun jälkeen ja meillä vauva nukkuu tosi sikeästi etenki ulkona.
Hui, kyllähän tuollaiset tilanteet säikäyttää ja hyvä että tarkastus jo perjantaina. Toivottavasti kaikki hyvin Mariel. Eikö nuo lyhyet hengityskatkokset ole yleensä "normaaleja" eli niitä saattaa olla, eikä taustalla sen kummempaa.

Apneapatjojahan on olemassa. Vois hieman rauhoittaa sua! Todennäköisesti pienen unia häiritsee vain masuvaivat.

Takaisin