Vauva, koti ja arki!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja PiPaNat
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä oli tänään päivällä vauvan vyöhyketerapia. Ite hoito kesti noin 20min ja vajaa 10 min siitä niin poika nukahti mun syliin ihan taju kankaalla ja nukku iltaan asti. Pari kertaa heräs pieremään ja kerran syömään. Nyt illan hän onkin sitten päästellyt ilmaa pihalle ihan hurjasti. Välillä pierut on niin isoja ja äänekkäitä että ne olis itellekin isoja pieruja. En ihmettele yhtään että on Nuppusta itkettänyt ja mahaa vääntäny jos siellä kokoajan on tuommoinen määrä ilmaa!! :eek: Tänään on ollu rauhallisempi vauva kuin yhtenäkään päivänä nyt pariin viikkoon!

Siis TODELLA suosittelen kaikille joilla on vähänkään ilmavaivoja!! Eihän se maksa kuin muutaman kympin ja jos apu on noin suuri niin en kyllä aikailis et "katsotaan jospa se tästä" niinkuin itsellä on vähän tapana :oops: Kakkaa ei vielä tullu (tullut taas vasta lauantaina) mutta eiköhän sekin tule noiden kaasujen jälkeen :grin Sano tuo vyöhyketerapeuttikin että 6pv kakkaamatta noin pienelle on ihan liian pitkä aika (vaikka neuvola väittää toista). Ja minä oon samaa mieltä!

Saas nähdä miten yö menee! Herääkö pieremään vai nukutaanko aamuun asti!:wink

Auttaiskohan vyöhyketerapia myös siihen, kun vauvalla vaikuttaa ruoka seilaavan eestaas ruokatorvessa..? Ilmavaivojakin tosin on, joten lienee kokeilemisen arvoinen juttu joka tapauksessa. Vaatiiko teillä PiPaNat useemman käyntikerran?

Tällähetkellä meille riitti tuo yks kerta. Saatiin kotihoito ohjeet ihan kirjallisena, millä voidaan kotonakin hoitaa vauvaa. Eihän siinä yönseutu mitään menetäkään jos käy kokeilemassa! Mä uskon ehkä enemmän kuitenkin osteopatiaan ( josta en ollu kuullukaan ennen lapsia). Se hoito menee ehkä syvemmälle ongelmien syihin hoidon aikana kuin vyöhyketerapia. Ja sillä ainakin saa avun niin moniin vaivoihin! Mut molemmat on toiminu meidän lapsille uni-ja ilmavaivaongelmiin!

Missä asennoissa muiden vauvat nukkuu? Suositushan on kai että vauva tulisi nukuttaa selälleen mutta meidän poika tyytyy siihen asentoon hyvin harvoin, useimmiten vain vaunuihin tai päiväkehtoon. Kyljellään nukkuu oikein mielellään ja ilmakin pärisee mielestäni helpommin ulos :D

Kyljelleen tuettuna nukkuu meidän neito. En uskalla selällään nukuttaa ettei tukehdu jos puklaa. Tuen vain sen verran tukevasti että ei pääse kierähtää massulleen, siksi kai suosittelevat selällään ettei kiepsahda vahingossa kylki asennosta mahalleen.

Kyljellään nukkuu. Niin meillä kyllä ohjeistetaanki. Oon vaan huono muistaan, kummalla kyljellä nukkunu minkäki verran eli viimeksi, mutta yritän vaihtaa aina kylkeä, jotta pää muotoutuisi nätisti.

Täällä myös ohjeistetaan kyljellään ja silleen meidän likka laitetaan nukkumaan. Välillä onnistuu kierähtämään selälleen tukemisesta huolimatta, mutta se on kuulemma ihan ok.

Mä nukutan kans kyljellään. Vaihdan puolta aina joka syötön jälkeen just siks että pää muotoutuisi kauniimmin. Laitan aina pehmoeläimen sille puolelle missä on naama niin yölläkin tajuan kummin päin pitää seuraavaksi laittaa.

Selällään suositellaan nukuttamaan kätkytkuolemien vähentämiseksi. Tutkimukset on ( kuulema) osoittanut, että mahallaan on suurin ja selällään pienin riski kätkytkuolemaan. Selällään niin että pää ois käännettynä sivulle, et puklut pääsee ulos.

Täälläkin nukutaan kyljellään yöt. Päivällä sitten kyljellään, selällään ja mahalteen vahdittuna. Auttaa muuten niihin ilmavaivoihin tosi paljon tuo mahalteen nukkuminen, seuraa vain että vauva saa hengitettyä.. Meillä neuvolatäti antoi vinkiksi.

Meillä kans välillä kun masua vääntään niin vauva nukkuu meidän mahan päällä mahallaan tai jos pitää jotain ite puuhata niin mä pidän vasempaa käsivartta vasten mahallaan niin että vauvan kädet on molemmin puolin mun kättä, pää kyynävarren lähellä ja jalkoväli kämmenen lähellä. Poski lepää käsivarrella. ( olipa hankala selittää..). Siinä on tukeva olla ja pierut paukkuu!

Meillä laitetaan tuettuna kyljelleen, mutta kylläpä siitä vääntäydytään jonkin ajan päästä sellälleen. Siitä sitten neiti vääntelee itsensä äippälootaan poikittain.

Neuvolan tädiltä kyselin kumpi parempi kun sairaalasta opittuna tuen tyynyllä kyljelleen nukkumaan ja kaikissa kirjasissa ja ohjeissa lukee että selällään niin sanoi, että kyljellään parempi, mutta ei haittaa vaikka joskus kääntyisi selälleenkin nukkumaan. Itsellä huojentuneempi olo nukkua kun tukee kunnolla kyljelleen kun näyttää puklailevan melko paljon nukkumaan alkaessaan..

noista kätkytkuolema-tutkimuksista.. kun oma äiti sai minut, silloinen ohjeistus oli että mahallaan kun nukuttaa niin tutkimusten mukaan vähentää kätkytkuolemia. jossain vaiheessa oli, että ehdottomasti kyljellään niin vähentää ja tällä hetkellä selällään. mene ja ota selvää :angelic: meidän neiti nukkuu parhaiten kyljellään ja joskus rinnanpäällä mahallaan :)

• Tykkään
Reaktiot: DT
Niinpä iem.. Siskon poika kuoli siitä huolimatta, et osas jo itse kääntyillä.. Ikää oli 5kk. Selittävää syytä ei ole, enkä oikein hyväksy syyllistämistä vatsallaan nukuttamisesta. Useimmin vauvat nukkuu parhaiten niin. Ja tutkimuksissa on todettu, et tutin käyttö ehkäisee myös kätkytkuolemia. Siitä ei niin pidetä meteliä, päinvastoin, tuttia ei sais antaa ollenkaan. Mekanismi on tuntematon ja ainakin siskolle sanottiin pojan kuoleman jälkeen, et siinä ei parhainkaan apu auta kun lapsi lakkaa hengittämästä. Ts. Elvyttämällä lasta ei enään takaisin saa, vaikka hengityksen loppumisen huomaisi heti. Mutta kätkytkuoleman mahdollisuus kannattaisi rajata omasta mielestä kokonaan pois, sillä vauva-aika on tosi lyhyt ja on älytöntä käyttää se murehtimiseen.

Ootteko uskaltaneet muut reilu 2viikkosten äidit nukuttaa pienokaisianne ulkona? Mä haluaisin ajoissa alottaa sen touhun että tottus nukkumaan vaunuissa. Ollaan nyt käyty ulkona vaunuttelemassa 30-45min mutten oo uskaltanut vielä ulos jättää nukkumaan koko uniaan..Esikko oli sellasta alituiseen hyssytteltävää mallia, toivonkin jos saisi tämän neitosen nukkumaan rauhassa unensa kokonaan. Tosin eihän sille mitään mahda jos vauva ei osaa siirtyä univaiheesta toiseen havahtumatta..

Mä nukuttelin pikkuhiljaa aina pidemmän ajan ulkona. Sit x-ajan jälkeen nostin sohvalle jatkamaan unia. Avasin vain toppapuvun ja otin tumput ja tossut ja pipon pois. Meidän herra ei noihin touhuihin ole heränny. Tänään poitsu nukkui 2,5h ulkona ja sit otin sisälle, mutta oli niin lämmin tapaus, että olis voinu vieläkin pidempään olla ulkona. Meillä on täällä -1 pakkasta. Vaunuissa oli lämmintä +9.

Takaisin