Vauva, koti ja arki!

Onpas kyllä kumna että tosiaan vasta tossa vaiheessa huomaavat :O kovasti tsemppiä syöttöihin ja toivon sekä uskon että kun saatte harjoitella aikanne rauhassa yhdessä pienen kanssa niin löytyy teillä yhteinen sävel siihen touhuun ja touhu helpottaa♡
 
Nojuu tänään lääkäri teki perusteellista tutkimusta osaston vaihtoa varten ja siinä alkoi katsoa suuhun ja ihmettelivät kun sokeriliemet tuli nenästä.. sanoi, että kaikille alussa tehdään tutkimus heti mutta että tämä on jäänyt huomaamatta kun on vain pehmeässä osassa :eek: iso reikä näkyy kun tyttö itkee kunnolla tai haukottelee, mies oli katsonut joku päivä että kummalta näyttää muttei osannut yhdistää että jotain olisi vialla, lääkäri kun ei ole..
Aiemmin epäilynä oli kielijänteen kireys ja innostuttiin jo, että jos niin pieni vaiva syömisongelmien taustalla niin nips vaan ja sujuu taas, ei sitten ollut jänteessä vika...

Nyt ollaan vierihoito osastolla ja ensimmäinen onnistunut pullosyöttö takana.. pullon painelulla avittamalla.. kaipa tämä tästä..
 
Millanen henkilpkunta teillä osastolla? Saatko jo hoitsuilta parempaa kohtelua!? Mä niin toivon....!!! Kurja juttu että nyt vasta huomattiin suulakihalkio, mutta komppaan Mellua että kyllä te löydätte omat konstinne kunhan kukaan ei oo törkeesti änkeemässä niitä omia (ja omasta mielestä ainoita oikeita) mielipiteitään ja toimintatapojaan siihen väliin! Toivon että teil olis nyt ympärillä kannustavia hoitajia joilta saisitte oikeenlaista palautetta ja tukee kaikkeen mahdolliseen! Lämpimiä ajatuksia täältä! ♡
 
Täällä on ihan hyvä henkilökunta.. vähän sählä välillä tämä yöhoitaja mutta muuten ihan kiva :wink Löytyi pullokin, jolla syöttö viimein onnistuu, pehmeä josta saa painettua lisää maitoa vauvan suuhun.. omatkin sai kokeilla ja toinen toimi ihan suht hyvin.. vauva sen verran paremmissa voimissa antibioottiväsytyksestään, että oikein hyvä alku oli ja pieni toivonpilkahdus, että rintaruokinnallakin pieni mahdollisuus onnistua vielä halkiosta huolimatta.. :)

Olisi kyllä tosiaan saanut löytyä halkiot aiemmin, kun syömisen vuoksi ei päässyt viereen ja oli lähellä joutua nenä- mahaletkuun..
 
Ihana kuulla! Varmaan helpottunu olo! Nyt koitat vaan rentoutua ja annat tissijuttujen mennä omalla painollaan, tietysti sitkeetä yrittämistä mutta koita olla stressaamatta kun se ei ainakaan tee tilanteelle ja maidontuotannolle hyvää. Mutta huh, nyt saatte olla lähekkäin! ♡
 
Hyvä että löytyi syy ja syöminen näyttää paremmalta! Ja kiva kun on vaan pehmoisessa osassa eikä luussa.

Meillä eka päivä sujunut mukavasti, tarraa nänniin kiinni tosi hyvin mutta kun ei ole nälkä, ei syö.
 
Kobe, meillä oli sama ongelma, imuote täydellinen ja maitoa tuli mutta likka ei vaan viittiny syödä. Rintakumin avulla alko onnistua, 7pv:n iässä lähtöpaino ylitetty
 
Mekin ylitettiin syntymäpaino vihdoin tällä viikolla! 20g yli syntymäpainon oltiin 17 vrkn iässä. Äiti on tyytyväinen :)
Syö tosiaan jo ilman rintakumia, mutta tosi vähän suoraan rinnasta, pääsääntöisesti pumpattuna pullosta.. Mutta koitan olla kärsivällinen, josko tuo vielä alkaisi itsekin imeä kunnolla. Meilläkin siis imuote ja tekniikka hyvä, mitään rakenteellisia vikoja ei ole tms.. neiti ei vaan viitsisi itse imeä kun pullosta saa kai helpommalla..

Viime yö oli aika tuskaa. Neljä tuntia valvottiin/torkuttiin kun jatkuvasti joku kitisytti. Kuiva vaippa, maito ei kelvannut pullosta eikä rinnasta, oli iholla ja silittelin... nää on näitä hetkiä kun tuntee itsensä niin avuttomaksi. Kun ei yhtään tiedä millä toisen oloa parantaisi. Meni kuitenkin ohi, nukahti lopulta tissille ja saatiin molemmat nukuttua pari tuntia.
 
Meillä päästiin tänään vihdoin yli 3kg! Neuvolassa siis tänään, ikää 1kk ja 1pv, paino 3030g ja pituus 49cm. Vihdoin saadaan antaa ruokailuiden erityisesti yöllä mennä omalla painollaan sen sijaan että pitäis kellon kans herätä parin-kolmen tunnin välein. Ihanaa! Ja VIHDOIN saadaan aloittaa myös kärryttelyt kunhan pakkanen lauhtuu ja viikonlopuks nollakeliä onkin luvattu jo. -1 kasvukäyrällä mennään mutta miinuskäyrillä itsekin oon aina mennyt ja aivan hyvin pärjänny :) Ensi viikolla eka lääkäri vauvalla.

Ilmavaivaa vauvalla on ja se itkettää ajoittain, vaikka muuten tyytyväinen vauva onkin. Maitoa mulla tulee toisesta rinnasta ihan suihkuamalla mutta toisesta maidontulo on loppunu lähes kokonaan. Yritän vauvaa tuolla "huonolla" puolellakin pitää imemässä välillä, ns nautiskelemassa tai tankkaamassa läheisyyttä kun nälkä on ensin taltutettu tuolla "hyvällä" puolella ruokaillen. Hotkiminen noita ilmavaivoja varmaan aiheuttaa, olen omien syömiseen kanssa koittanut olla tarkkana. Tämä "imuttelu" jos stimulois sen verran että maitoa alkais toisestakin tulla vielä. Pumppaamallakaan en sieltä juuri mitään saa.

Ristiäisiä vietetään viikon päästä sunnuntaina ja jälkitarkastukseen on 2,5vkoa. Nämä on sellaisia seuraavia "rajapyykkejä" tuon 3kg painorajan rikkoutumisen jälkeen, joilla jotenkin jäsennän tätä synnytyksen jälkeistä aikaa. Niistä seuraavia odotettavia en ole vielä hoksannutkaan! Päivä kerrallaan haetaan pikkuhiljaa jonkinmoista päivärytmiä, jospa se alkaisi nyt muotoutua kun kellon saa nakata nurkkaan ja mennä vauvan tahtiin.
:dummy1:
 
Samoin täällä. On oltu jo 1,5 tuntia. Rintakumi käytössä.

Nunnuliina, teillä on samat mitat kuin meillä syntyessä keskiviikkona :p
Ja mun mielestä tämäkin on pieni...
 
No kyllähän nämä pieniä onkin! Hassua minusta nähdä nyt ns keskimääräisen kokoisia vastasyntyneitä/1-2kk ikäisiä kun miellän ensisynnyttäjänä nyt tämän meidän tirriäisen tavallisen kokoiseksi vauvaksi ja verraan tietysti häneen.

Hei, eka yö kun en vauvaa herättänyt syömään ja eka unipätkä melkein 6h! :sleep002:happy090 En vaan itse malttanut vielä yhdeksän jälkeen mennä nukkumaan vaan vasta puoli ykstoista, mutta silti ehdin nukkua melkein 4,5h putkeen. Olo kuin uudella ihmisellä!
:love017
 
Täällä syyään kyllä melkeen koko yö tissiä! Ihan yöllä säikähin, kun olin imetyksen lomassa ite nukahtanu myös. Mut jäbä nukku onnellisen näkösenä viekussa pää tissin päällä :D Ja sit alko taas mussutus ♡

Suostuuko teijän pienet nukkumaan pinniksessä? Tämä ei kyllä vielä suostu. Hyvä että sohvalla vieressä suostuu olla "itekseen". Mutta kai nämäkin vaiheet tulee opettelun kautta, eikä aina mee muutaman inahuksen takia kahtoo et mitä nyt.
 
Me päästiin kotiin jo tiistaina, kaks yötä vain viihdyttiin osastolla. Joka yö poitsu on nukkunu mussa kiinni, en oo ees yrittäny nukuttaa pinnikseen. Ollaan saatu nukkua tosi hyvin! Parin-kolmen tunnin välein herätään syömään ja uni jatkuu heti syömisen jälkeen. Vaippaa ei olla öisin vaihdettu (vielä ainakaan...). Muutenkin poitsu on herra Aurinkoinen. Onks tää tyyntä myrskyn edellä? Tuo pieni otus on varastanu meidän sydämet totaalisesti!! ♡
 
Herra Nälkäkurjella 1,5 päivää ikää ja viime yönä aloitettiin tankkaus klo 22, minkä jälkeen 15-30 min välein syötiin 30 min - 1,5 t kerrallaan. Viiden jälkeen nukuttiin melkein 3 tuntia, minkä jälkeen on syöty. 2 x 15 min. paussit pidetty, ja nyt nukahti.
 
Täällä kans mietitty onko tyyntä myrskyn edellä kun nukutaan tosi hyvin :) poitsu nukkuu meidän vieressä ja pari kertaa yössä syödään. Pinnasängys viihtyy kyl päivät/illat nukkuessa ja nukkuu myös paljon itseksee sohval :)
 
Me ollaan nukutettu alusta saakka vaan pinniksessä, mitä nyt parit päikkärit mamman kainalossa kun molempia on väsyttäny sopivasti. Pari kertaa yössä keskimäärin syönyt koko ajan, välillä selviää puolen tunnin syötöllä ja välillä tissitelty on/off pari tuntia ja kaikkea siltä väliltä.
 
Mä en ole edes yrittänyt öitä nukuttaa pinniksessä, joka siis eri huoneessa. On nukkunut siellä kait 3 lyhyet päiväunet, muuten sängyllä mun vieressä/sylissä. En jaksa noin pienen kanssa stressata vielä vierottamisasiaa, neuvolassakin opasti että siinä 3kk jälkeen voisi olla hyvä alkaa totuttamaan öitä omassa sängyssä, jos haluaa että oppisi siellä nukkumaan. Nyt tuntuu kaikinpuolin helpoimmalta että on tossa vieressä. En varmaan muuten itse nukkuisi ollenkaan vaan ravaisin huoneiden väliä tarkistamassa onko kaikki ok.. :rolleyes:
 
Takaisin
Top