Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos! Olen täällä jo aikoinaan asunut 7 vuotta. Oli kiva tulla takaisin! :) Nyt saa jännätä uutta neuvolan tätiä. ;)

Meillä menee suurin osa öistä ihan häneksi... Menee nukkuun klo 20 ja nukkuu klo 24 asti ja piehtaroi unissaan klo 2 asti. Sitte herätään syömään, jonka jälkeen höpötetään, päristään ja jumpataan aamu viiteen. Sitte nukutaan noin klo 8 asti. Kyllä on äiti väsy! Itekin menen nukkumaan jo yhdeksän ja kymmenen välillä mutta eihän se paljon auta.
Onko muilla tämmöstä?

Me on tähän asti nukuttu vierekkäin, mutta nyt on sen verran kipeytynyt selkä huonosta nukkuma-asennosta, että pitää siirtää vauva omaan sänkyynsä. Eilen nukkui siellä n. kaksi tuntia ja otin sitten viereen. Hyvin hitaasti edetään siis. Yösyömiset on onneksi loppuneet, tänä aamuna halusi seitsemän aikaan ekat huikat ja nukkumaan meni siinä 20-21 rinnalle nukahtaen, josta siirsimme sänkyyn.

Tiuku ei oo teilläkään helppoa! Meillä tulee tuota yövalvomista neidillä silloin tällöin. Muutenkin herättää yöllä edelleen 1-2h välein useimpina öinä. Eka unipätkä saattaa olla se 4h mutta eihän se mua paljon lohduta kun menen myöhemmin nukkumaan. Tissiä ottaa yöllä 2-3 kertaa, mutta muuten heräilee sit pyörimään kitisemään ja juttelemaan.
Poikkeuksena sääntöön sit viime yö. Heräs 2 kertaa syömään ja antoi nukkua 4+2 tuntia yöllä. Luksusta. JA omassa sängyssään nukkui koko yön mikä myöskin harvinaista koska yleensä mä vaan kyllästyn pomppimaan ja otan viereen jossain vaiheessa.

Mä nyt oon ihan sekaisin että miten saa nukuttaa ja me varmaan sekoitetaan raukka ihan. Syötän sängyssä kunnes nukahtaa ja siirrään pinnikseen jossa herää heti huutamaan. Yritän tassuttaa jos ei auta nostan takaisin syliin.heijaus ei auta joten tissiä kehiin johon nukahtaa ja nyt toisella yrityksellä on siirto onnistunut. Yöllä onnistuu helpommin. Tassutus varmaan sekoittaa vaan pakkaa mut saatiin neuvoja kahdesta eri paikasta.

Minä iltahuutoihin kyllästynyt aloin taas todenteolla keskittymään tähän lapseni nukahtamisongelmaan. Aiemmin sain pojan nukkumaan ihan hyvin. Syöttö, röyhtäytys, hyvää yötä. Joskus alkoi huuto ja tein tuon uusiksi. Nyt tuntuu olevan niin, että poika syö ja nukahtaa siihen. Sitten yritän herätellä vähän ja siirrän sänkyyn, jossa kaveri vetää karmeet kilarit ja se siitä unesta.

Lueskelin tänään muutamiakin unikoulu-oppaita ja useassa paikassa sanottiin, että on tärkeää, ettei lapsi nukahda SEKUNNIKSIKAAN syötöllä. Tänään oon sitten kokeillut kahdesti päikkäreiden aikaan, että en anna nukahtaa syödessä. Juttelen ja nostan pystyyn heti kun silmä alkaa lurppasta. Ja kas kummaa, ei kilareita sängyssä. Nyt on nukkunut pian 50 minuuttia toisia uniaan (ekat kesti vain 20min), joille nukahti oikein kivasti ilman mitään ärinöitä. Mutta ihan todella hankalaa tuo hereillä pitäminen on. Enkä tosiaankaan usko, että tämä setti toimii illalla. Mutta eipä ole päiväuniakaan ilman huutoja täällä vähään aikaan nukuttu.

Meillä jonkun aikaa siis poika on siirtynyt ihan puoliunessa sänkyynsä ja jäänyt sinne jatkamaan unia. Nyt tuo ei enää toimi ja poika alkoi viestittämään mulle, että tartteis oppia uusi keino nukahtamiseen ja rauhoittumiseen. Aivan saletisti tänään illalla huudetaan taas, mutta ainakin nyt on parit päikkärit jo onnistuneet.

Meillä on ollut äp vanuhaalari ja ohut pipo päässä kun nukkuu rattaissa ja ulkona on plussaa. On sitten vielä makuupussin sisällä nukkumassa ja aina aivan lämmin jokapuolelta. Ja näillä +8-10 keleillä joutuu makuupussinkon jättämään puoliksi auki vielä. Jos laitan esim lapaset puvun alle niin on heti hikinen eikä nuku :D

Meillä on vauvalla päivävaatteet, villasukat, lapaset pipo ja se harmaa kevytpuku vaunuissa. Ja hikinen mies silti!

Kyllä vaan meillä herätään sen verran aikaisemmin jos jonnekin pitää lähteä, että vauva ehtii saada aamuruokansa...

Päivällä laitoin pojan ulos unille ja sitä ennen annoin tissiä (=ns. unimaito). Poika nukahti tissille ja siitä nostin vaunuihin ja vein partsille. Nukkui 3tunnin päikkärit ilman inahdustakaan. Piti kahden tunnin jälkeen tarkistaa oliko hengissä ku nukkui niin hiljaa.

Nyt meillä taas raivotaan hetki ennenkuin nukahdetaan vaunuun vaikka puhuin rauhallisesti. Kahtena päivänä otin pois annoin tissiä ja laitoin nukkuvana vaunuihin. Tänään kuuntelin hetken huutoa ja hyräilin niin nukahti.

No nyt ymmärrän taas paremmin tätä pikku äkäpussia. Eka hammas jo pilkottaa! Kääk mitä tahnaa ostan vai riittääkö alkuun vesi ja pitääkö heti aloittaa kun vain pilkottaa? Koska pesettw aamulla ja illalla????? Apuuuuva!

Just neuvolassa ohjeistivat minulle, että heti vaan tahna käyttöön, mutta riittää 1 x/pvä (hampaiden pesu kuitenkin aamuin illoin). Ja fluoria saa olla aikaisempaa suositusta enemän 1000-1100 (mikä lie yksikkö onkaan). Meillä kuitenkin lasten Elmex, kun käytetään se nyt ensin poikkeen. Ja on se passannu muutenkin huoltamaan esikonkin hampaat...

Ja sitä tahnaa tarvii tosi vähän! Muistan esikoisen ajoilta hammashoitajan sanoneen että yhtä hammasta kohden nuppineulan pään kokoinen hipaisu tahnaa..? Edelleen laitan vähän tuolle 2v:lle, kun ei osaa vielä sylkeä...

Paljonkohan 5 kk iässä vauvat normisti nukkuu?
Meillä nukutaan yöllä hyvällä tuurilla 9 tuntia (ei kylläkään putkeen) ja aamulla/aamupäivällä kahdet 20-60 minuutin päikkärit. Ennen sitten iltapäivällä nukkui 2-4 tuntia. Nykysin hyvällä tuurilla tunnin. Kyllä on kärtynen mukula ja hampaitaki pukkaa 4 kpl!

Takaisin