Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä nukutaan yöllä 11 tuntia putkeen, aamupäivällä 2 tunnin päikkärit ja iltapäivällä 1-2 tuntia vaunuissa, riippuen vaunulenkin pituudesta :p

Meillä nukutaan (tai viimeinen viikko) yöunet syönneillä klo 20-7.30 ja aamupäivällä ja alkuillasta 1-1,5h. Meiltä jäi nyt jostain syystä iltapäivä unet pois...

Meillä nukutaan yöllä 10-11 tuntia, pari kertaa kelpaa tutti ja pari kertaa syö tissiä yön aikana. Päivällä 2-3 päikkärit, yhteensä ehkä 4 tuntia, keskimmäiset iltapäivällä pisimmät.

Meillä nukutaan parilla syötöllä 20-07.00. Aamulla pienet (puoli tuntia) unet, iltapäivällä parit päikyt, max yhteensä 2 tuntia. Mä olen ehkä hieman kateellinen noista teidän pitkistä päiväunista!

Kolmas hammas on nyt aiheuttanut monta päivää itkuisuutta. Poika on jotenkin vaisu ja yrittää koko ajan vain hinkata suutaan johonkin. Varmaan tulossa enemmän kuin näkyy. Lisäksi ei syö muita kuin kylmiä soseita.

Seuraava kateellinen ilmoittautuu! Nyt kun poika on vähän flunssainen ni noi pikkutirsat vaan korostuu... Eilen nukuttiin päivän aikana viidet noin 30 min torkut kahden tunnin välein. Illalla mennään nukkumaan 20.00-21.00 ja aamulla herätään 8.00 aikoihin. Mutta... Meillä poika heräilee tunnin välein. Hyvä yö on, jos heräilee vain kahden tunnin välein.. Että aika katkonaista on ja se väsyttää vielä kun päivällä ei saa nukuttua kun poika nukkuu niin lyhyesti. Ehkäpä tää tästä kun jossain kohtaa alkaa kiinteitä menemään enemmän ni ehkä jokin unipätkä pitenee.:sad001

Eikös banaanin pitäis kovettaa vatsaa? Vauvan kakka on ollu viimeaikoina ihan normaalia soseilijalle, pehmeän kiinteää. Illalla maistatin ekan kerran banaania ja tänään on tullu kaks täyttä vaipallista ihan löysää tavaraa. Ei vetistä kuitenkaan. Ihmettelenpä vaan vaikutusta. Voiko olla merkki allergiasta vai johtuisko ihan jostain muusta kun banaanista..? Muut ruuat eilen oli vanhoja tuttuja, rokotteista on viikkoja. Löysä kakka nyt ei muuten mua mietityttäis kun ei ihan ripulia kuitenkaan ollut mutta kun se banaanin syönti ajoittui just siihen väliin että luulis ennemmin kiinteyttäneen yön aikana...

Annoin bonnen luomubanaanisosetta. Lienee kypsistä banskuista tehty.

Mihinköhän tää "kypsä banaani" perustuu? Banaani mainitaan kaikissa ummetuksen ruokavalio-ohjeissa ummettavaksi.

Ihmetellyt samaa mutta meillä ei ummettanut.
Mä mietin täällä että alanko vaihtaa vaippaa kodinhoitohuoneen lattialla vai missä. Pukeminen onnistuis tietty vaikka olkkarissa. Ellei siirrä koko tota touhua vaikka makkariin mut on yläkerrassa vähän hankalaa enkä halua vaipparoskista sinne haisemaan. Sitten ois tietty lapsen oma huone joka myös yläkerrassa. Se tarttis vaan kunnostaa ja siivota. Mies kumma kyl ei ottanut kantaa asiaan... :/

Meillä vaihdetaan vaippaa parisängyn päällä, kosteussuoja tai pyyhe alla. Hoitopöytäkin on , mutta pikku-ukko jo pari kertaa vauhdilla heittäytynyt vähän turhan lähelle reunaa, niin ei oikein tunnu kivalta vaihtaa siinä sit yhtään mitään. Vaipparoskis on makkarissa kans, eikä tuo kummemmin haise, vähän ehkä avatessa. Kakkavaipat laitetaan vielä erikseen muovipussiin ennen roskiin heittoa.

Jos peset pepun missä sen teet? Missä se tehdään kun ei enää jaksa nostaa esim. altaaseen tai sinne ei mahdu. Pönttö?

Aikooko joku pottatreenata heti kun vauva osaa istua? Miten se käytännössä tapahtuu?
Olen niin täynnä tietämättömyyttä että ahdistaa.

Altaalla käydään pesulla kodinhoitohuoneessa, sit makkariin vaipan/vaatteidenvaihdolle. Alkaa kyllä käydä ahtaaksi altaat... Kosteuspyyhkeet käytössä myös jos on "siisti kakka". Sit meillä kylvetään joka ilta, poika on käynyt meidän kanssa myös suihkussa (sylissä).

Pottailuahan voi alkaa harrastaa heti kun vauva istuu tukevasti, vaatii ehkä vanhemmalta vaan pelisilmää ja aikaa ja vaivaa oppia tunnistamaan milloin lapsella on "hätä tuloillaan".

Mä oon tän likan kohalla vaihtanu kaikki vaipat parisängyn päällä ja pukemis touhutkin suorittanu siinä. Vaipat oon kuskannu joko vessaan tai ulos. Aamuisin oon pessy tytön pyllyn lavuaarissa ja hienosäädön teen sit vielä kosteuspyyhkeellä normi pesujen jälkeen. Ja muutenkin oon nyt suosinu enemmän kosteuspyyhkeitä, ei tarvis vähän väliä lähtee juoksee pitkin huushollia vauva kainalossa.
Lavuaarissa pyllynpesuaikaa saa kummasti pidennettyä, kun antaa vauvan tavallaan istua Lavuaarissa niin että sen jalat tulee siitä reunoilta ulos.

Meillä pottaileetreenailu saa odottaa. sellasta sopivaa hetkeä että tytöllä on itsellä asiaan kiinnostusta.

Meillä kylppäri on suht iso ja esikois pojan kanssa tein monesti niin että kun hän oppi kävelemään, otin hänet vessaan mukaan, housut pois ja potalle. Ei se siinä kauaa malttanut olla kun jo mennä piti. Useinmiten aluksi se pissa tuli ihan muualle kuin pottaan mikä oli pojasta hauskaa. Minua se ei niin haitannut kylppärissä kun oltiin ja sai paikat heti putsattua. Noin vuoden ikäisenä poika oli hereillä olo ajat ns.päiväkuiva. Välillä takapakkia ja sitten taas treenit jatku ja mentiin eteenpäin.

Kosteuspyyhkeet on kyllä käteviä nyt kun kakka on jo kiinteämpää mutta välillä täytyy pestäkin.
Meillä tosiaan makkari yläkerrassa ja alhaalla eletään ylhäällä vaan nukutaan. Jos jollain samalla tavalla niin missä sä vaihdat vaipat?

Sohvalla? Meillä puetaan ulkovaatteet sohvalla. :) ja kohtahan tuota jo puetaan ja vaihdetaan vaippaa sylissä. Neuvolassa kehottivat jo totuttelemaan sylissä riisumisen/pukemiseen.

Ei välttämättä vaipan kanssa ookaan niin justiin, mutta monet vauvat alkaa jossain vaiheessa olla sitä mieltä, että selällään olo ja vaipanvaihto on pahinta ikinä (alkavat vähitellen kyllä jo seisomaankin siinä vaiheessa, jolloin vaipanvaihto helpottuu)

Se sylissä pukeminen jotenkin auttaa lasta tuntemaan ja käsittämään omaa kehoaan. Ja jotain muutakin siihen liittyy, mutta en muista.

Teippivaippoja on melko vaikea sylissä pukea, mutta housuvaipat sitten taas ehkä helpomminkin sylissä jossain kohtaa!

Takaisin