Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Rs virushan se oli. Ollaan edelleen täällä osastolla eristyksissä. Lääkäri kävi äsken ja tuumas että ollaan ainakin huomiseen. Sen verta kuului keuhkoista rahinaa. Kotiin lähtö asioissa Mennään ihan tytön voinnin mukaan. Kuume on pysyny lääkkeillä kurissa ja röörit auki kun on saanu maskin kautta keittistä ja jotain hengitysteitä avaavaa lääkettä muutoman tunnin välein. Äänikin on alkanut sen myötä palautumaan. Kylläpä olisin kotona tytön kanssa ihmeissäni! Isäntä kysy eilen puhelimessa, että onko turhauttavaa olla tytön kans sairaalassa? Hmm. Ei. Vaikka se nukkuukin nyt paljon, niin saan itse syöttää ja hoitaa sitä. Kysyin vastakysymykseksi että onko turhauttavaa olla 2, 5v pojan kans kotona? Vastas että anteeks, en ajatellut omaa kysymystäni, ei ole turhaa olla kotona.

Hepsuli: meillä ainakin isännällä aina vähän aukee silmät mitä se mun arki on kun joutuu olee lähinnä pojan kans ilman mua. Niinkuin huomaatte ed. Kommentista päästää sammakoita suustaan vieläkin:shy: puolisot...

Kia: Pikaista toipumista! Ei kai siihen pulautteluun oikein muu auta kuin kunnon röyhtäytykset tai cuplaton/disflatyl tipat? Tai korviketta käytettäessä sakeuttaja.

Kylläpä on kurjaa kun niin moni jo tästäkin poppoosta on tuon rs-viruksen saanut! Kaikille paranemisia ja tsemppiä.

Kokemuksia sakeuttajista?

Sanottiinko teille Omppu että nyt pitää välttää kauppoja ja vauvaperheitä joissa flunssaa? Meille sanottiiin. Rs voi tarttua uudelleen ja liikkeellä myös jotain ripulia. Lisåksi jälkitautivaara suuri.

Ei oo varotettu, mutta en halua tietentahtoen lähteä muihin pieniin tartuttamaan. Meillä isoveikka oli viikko sitten kuumeessa ja flunssassa. Tyttö senverta pienempi, että teki normi flunssasta Rs viruksen.
Jälkitaudeista on puhuttu sen verran et yleisimmät on korva- ja silmä tulehdus. Lekuri sanoi et pitää tänään tsekata tytön korvat, sitä odotellessa.

• Tykkään
Reaktiot: Kia
Luin netistä että rs tarttuu 3-4 vrk sairastumisesta, sitten ei enää sairastunut tartuta. Meitä siis varoitettiin vauvan itsensä vuoksi, ettei sais uutta pöpöä.

Keuhkokuume on myös yleinen jälkitauti rs jälkeen. Pelkäsin tartuttavani oman pöpöni vauvaan vaikka tolkutettiin ettei niin käy. En ymmärrä. Sitten helpotti kun lääkäri sano että muutenkin keuhkokume yleensä näin pienillä parin päivän tauti, siis ihan erilailla käyttäytyy kuin aikuisella.

Meille tuli nyt tosi ongelmaksi yöt ja pulauttelu. Vauvalla oli siis RS- virusflunssa ja lisäksi jokin bakteeritulehdus. Oli sairaalahoidossa muutaman päivän ja siellä piti syöttää yölläkin 3 tunnin välein. Sai antibioottikuurin iv:sti. Tiheät yösyötöt jäi päälle kun ennen nukkui 6-8 h putkeen ja kahdella syötöllä siis kellon ympäri. Nyt herää syömään jopa 2 tunnin välein. Päivälläkin syö tiheään ja pulauttelee. Luulin että pulautteluhomma helpottaa kun toipuu ja saa maitoh.bakt. Mutta ei. Neuvoja? Siis pulautteluun. Yöuniin. Muuten on kovasti vilkas ja iloinen vauva, ei kipeä eikä itkuinen.

Oon itse vasta toipumassa keuhkokuumeesta ja mieskin melko uupunut rajun flunssan jälkeen, mikä hälläkään ei vielä ihan ohi. Oon kyllä uupunut. Hikoilen vaatteet märiksi pelkästä vaipan vaihdosta.

Muoks. On siis kokonaan korvikkeella (Tuuti) ja syö 120ml kerrallaan yleensä aina. Enempää ei huoli eikä tyydy vähempään. Yöllä ei pulauttele kun nukahtaa heti syötyään.

Ootko ajatellu illalla antaa vellipulloa? Meillä auttoi pidentämään ekan unipätkän 7-8 tuntiin, kun illalla annoin velliä. Holle -merkkistä luomuriisivelliä, joka on yli 4kk tarkoitettu :) (saa tilattua netistä tai sit ihan jostain luontaistuotekaupoista löytyy myös). Mulla myös korvikevauva ja saman merkin korviketta oon antanut, kun muista tuli mahavaivoja ja todella pahanhajuisia fartteja. On lehmänmaitopohjainen niinkuin nannit yms. muttei oo suomalaiseen maitoon tehty joten siks varmaan toimii pojalle (kun itsekään en kestä kunnolla suomalaisia maitoja, rahkoja jne..)

Ootko ajatellu illalla antaa vellipulloa? Meillä auttoi pidentämään ekan unipätkän 7-8 tuntiin, kun illalla annoin velliä. Holle -merkkistä luomuriisivelliä, joka on yli 4kk tarkoitettu :) (saa tilattua netistä tai sit ihan jostain luontaistuotekaupoista löytyy myös). Mulla myös korvikevauva ja saman merkin korviketta oon antanut, kun muista tuli mahavaivoja ja todella pahanhajuisia fartteja. On lehmänmaitopohjainen niinkuin nannit yms. muttei oo suomalaiseen maitoon tehty joten siks varmaan toimii pojalle (kun itsekään en kestä kunnolla suomalaisia maitoja, rahkoja jne..)

Eiku joo sori, sulla taitaa ollakin vielä aika pieni vauva? :) huutelen tuolta elokuisten ryhmästä, niin en muistanu mikä ketju auki :)

Auttaisko korvikemerkin vaihto? Taikka pystymmässä asennossa syöttäminen? Jos kaikki eri merkit pulauttaa kovun ulos kysyisin vinkkiä neuvolasta.

Kiitti kommenteista ja neuvoista. Tuuti on ollu korvikkkeena alusta asti ja ongelma tuli vasta nyt. Soitinkin jo neuvolaan. Täti sano että pulautteluongelma tuleekin yleensä just tässä vaiheessa kun vauva rupeaa liikkumaan. Taitaa olla oikeessa. Pulauttelu on ongelma juuri silloin kun neiti touhuaa lattialla tai sitterissä. Ylipäätään kun on vaakatasossa ja riehuu leluillaan. Sakeuttajaa suositeltiin neuvolassakin. Joten sitä nyt mies lähti hankkimaan. Itse päättelin että jos tuon pulauttelun sais loppumaan niin yötkin rauhoittuisi kun päivällä saisi riittävästi ravintoa.

Mä mietin vielä, että jos on ollut kipeänä, niin ehkä tiheämpi syöminen on vaan energiatankkausta, joka menee ohi ajan kanssa. Huomattavasti parempi vaihtoehto kuin että tottui sairauden aikana heräilemään ja jatkaa siksi sitä..

Mä M&S mietin samaa koska tuon viruksen jälkeen meillä on syöty ihan järjettömiä määriä kerralla ja öisin on ollut herätyksiä huomattavasti enemmän. Ainakin toivon ettei tämä jatku näin!

Meillä oli tänään mukava laulutuokio. Tykkään itse laulaa ja lauloin jo raskaana tosi paljon. Tänään sitten leikkimatolla makaavalle lauleskelin ja mustan kissan tango sai suuren suosion. Sitten ehdotin että laula äitin kanssa ja kuulkaas kun aloitin uudestaan saman laulun niin alko semmonen jokeltelu että pidin itse taukoa ja vaan kuuntelin. <3

Oon miettiny tuotakin M&S ja Kirpsu. Heräsin juuri kun sain nukkua ku ystävä tuli auttaan. Pakko nukkua joku väli. Siis tää keuhkokuume tekee pahoinvointia ja totaaliuupumusta varsinkin kun en lepää tarpeeksi. Ja maha ärtynyt antibiooteista.

Mies tuossa juuri juottaa eka annosta sakeuttajalla. Saa nähdä. Tässä varmaan kyse monesta tekijästä. Sitäkin ihmettelen kun ei kerrattaiset maitomäärät nouse. 120ml kerralla tuntuu vähältä kun vauva kahta pv vaille kolmikuinen.

Eikä vauvalla kyllä suolikaan ole sairauden jälkeen toiminut ihan normaalisti. Vähän ummettaa, ja tämä nyt viime päivien aikana lisääntynyt. Tänäänkin punnertanut tunnin välein koko iltapäivän ja vasta nyt tuli kakka. Välillä parahtelee itkuun kun punnertaa mutta sitten taas pitkään ihan hyväntuulinen touhottaja. Eilen oli kakassa limaa. Siis ennen kakkasi aamupäivällä ja usein vielä iltapäibälläkin ioman mitään huutoja. Nykyään vasta illalla tulee eka pieni ja vähän kovahko kakka (mies puhuu tulpasta) ja sitten parin tunnin päästä tästä se varsinainen kakka.
Itselläni ruuansulatuselimistö reagoi voimakkaasti antibiootteihin. Siksikin mietin tätä että vauvan suoliston bakt.floorassa on nyt häikkää. Siis on syntymänsä jälkeen saanut jo kahdesti antibioottia.

Huoh. Huomenna soitto taas neuvolaan ja pitää kysyä tuosta ummetuksen hoidosta.

Meillä Kia hyväntuulinen vauva syö myös vaan sen 120ml kerralla..usein vähemmänkin. Ja ikää yli 3kk. Ne 2dk kerralla syövät syö vaan harvemmin tai kasvaa nopeammin. En mä ainakaan usko että meidän tytöllä mitään ongelmaa on..vaatekootkin jääny pieneksi ja naama ihan pyöreä.

Vaikka typy ei ookkaan nyt ihan täyessä iskussa, niin mitä nyt ollaan muutoma syöttöpunnitus tehty, niin typy syö n.70-120ml kerralla ja ikää 2, 5 kk eli tuo 120ml kuullostaa minustakin ihan normaalilta.

• Tykkään
Reaktiot: Kia
Täällä vajaa 5kk poika ja edelleen syö max 120ml kerrallaan päivällä. Syöttövälit 2,5-3,5h. Yöllä nukkui jo sen 6-7,5h putkeen eka pätkän syömättä ja sen jälkeen syö 140ml kerrallaan. Pituus huitelee yläkäyrällä ja paino keskikäyrällä, eli tuo määrä kuulostaa ihan normaalilta. Meillä söi ton ikäisenä about 80ml max kerrallaan. Voisko pulauttelu johtua siitä että ylimääräinen tulee ulos? :)

No hän on syönyt jo pitkään 100-120ml ennen kuin pulauttelu alkoi. Sairaalasta sanoivat että mahaongelmia saattaa kestää kaksikin vk antibiootin jälkeen.

Nyt tuo sakeuttaja näyttää toimivan. Toissayönä nukkui jo kahella syötöllä ja viime yön yhdellä, jes. Puklaa vielä mutta keskimäärin vain yks tai kaks pientä puklua syötön jälkeen. Ja silloinkin vain jos hilluu. Yöllä ei oo sakeuttajaa käytetty eikä puklaa koska nukahtaa samantien.. Maha hällä muuten toimi eilen ilman ähinäkohtauksia. Hokasin että tuo sakeuttaja on samaa ainetta mitä käytetään aikuisillekin ummetukseen ja ripuliin.

Ihana sakeuttaja. Neuvolassa kävi äsken Kasvu ok. Sanoivat että sais jo parin viikon päästä alotella kiinteitä. Tänään neiti 3kk tasan. Ihmettelen että eikös niitä aloitella vasta 4kk iästä eteenpäin.

Takaisin