Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meän poika ku alkaa havahtumaan yöllä osittain hereille ja syömään, otan sen nopsaa rinnalle ennen ku virkistyy liikaa. Se syö n 10min hyvällä ruokahalulla ja sit taas uinahtaa. Kun nostan pojan olalle ja röyhtäytän, se herää sen verran että tietää vaihtavansa paikkaa sillä hetkellä. Jonkin aikaa puhisee ja touhottaa unen rajamailla pinnasängyssään kunnes nukahtaa kunnolla ja huoneessa kuuluu vaan hiljainen tuhina

Tännekkin kelpais siivous apu. Tää mesta ei näytä enää kodille ollenkaan ku joka puolella lojuu jotain tavaroita.. Melkein meinaa masennus iskeä välillä asian suhteen.

Meilläkin anoppi eilen istua sulavasti lattialle keskelle pölykoiria. Mua vähän vaan oksettaa ne..
Näitä aloituksia niin paljon etten muista mihin kirjoitin vauvan ummetuksesta. No mutta annoin siis perjantaina Levoa lauantaina en ja taas sunnuntaina kun omaa kakkaa ei vauvalla kuulunut. Maanantaina sain neukkarilta neuvon antaa edelleen sitä mutta koko ajan vähentäen. Eilen annoin alle kaksi milliä ja mun mielestä pojalla oli ihan hirveät vatsan väänteet. En haluis antaa sitä enää huomenna, mutta mitä jos ei sitä kakkaa vaan ala kuulumaan? Korvike lakossa ollaan oltu viime torstaista asti.

Vieroittuuko vauva tuttipullosta vaikka imee tuttia?

Muokattu viimeksi:
Levolac aiheuttaa toisille ilmavaivoja... esikoinen ei sietänyt sitä yhtään. Joskus vatsan toimintaan saattaa auttaa pikkuiset vesihörpyt.

Täälläkin on Brion keinutassut käytössä ja hyvät on! Ei niillä nyt yksistään nukuta, ipanan pitää olla myös hyvin syönyt ja sopivasti väsynyt, mutta kyllä ne selvästi auttaa taintumaan.

Vauvateholla mulle sillon sanovat että onneksi vauvat imevät tuttipullosta vaikka nukkuessaankin! Ainakin vastasyntyneet:)
En sitten tiedä vanhemmista vauvoista. Ja jos tuttia syö, niin eiköhän se samalla kaavalla onnistu tuttipullostakin syöminen, jotkut ainakin. Ei kaikki.

Olipas muuten taas yö.. Isäntä joskus tuumas anopilleni, että kyllä ne prinsessatkin piereskelevät
mutta viime yönä ei kyllä taas naurattanu.. suhteellisen katkeamatonta itkua klo 23-4.. mahotonta puksuttelua ja vatsan väänteitä ja välillä sitten taas torkahti tissille. Ja välillä esikoinen huus jotain ja isäntä heräs klo 5 lähtee töihin.

Meillä kahdelle vanhimmalle ei pullo kelvannut enää ollenkaan parin- kolmen kuukauden ikäisenä, vaikka tuttia söivätkin kokoajan. Tuttipullosta saivat vain synnärillä. Näille kahdelle nuorimmalle oonkin sitten vähintään kerran viikossa antanut maitoa pullostakin, että pystyn välillä jättämään vauvan isän hoitoon myös yhtä syöttöväliä pidemmäksi aikaa.

Onko meidän vauva ainut, joka ei huoli tuttia? Joskus siitä olis niiiiin suuri apu mutta ei kelpaa sitten millään.

Mä en oo edes kertaakaan antanut viel tuttia ku en oo nähny siihen mitää aihetta :wideyed: ja meillä juodaan tosi vähän pullosta, pari kertaa kotona ku oon pumpannu paineita pois rinnoista ja synnärillä silloin lisämaidon sai pullosta..mä en oo edes ajatellu tommosta ettei muka osais/haluis juoda pullosta jos sitä ei aktiivisesti harrasta..o_O

Meillä kelpaa tutti vaan satunnaisesti vaikka kuinka oon yrittäny tarjota. Ei oikein ehtis ite istua kokoajan tissi suussa toimittamassa tutin virkaa kun on toi 1v 9kk myös.. Jatkan sitkeesti yrittämistä siis :)

Mä en nyt muista mistä luin mutta yhtä hyvin voi vieroittua rinnasta kuin tuttipullosta.

Itse venutan aamuheräämistä tutulla ja yöllä/illalla nukuttaessa sekä joskus päivällä vaunuun nukuttaessa. Mies tunkee vauvalle tuttia joka välissä :D

Meillä tutti kelpaa vaunuissa. Muuten se kelpaa ainoastaan jos on hirveä huuto päällä ja silloinkin melko huonosti ja kovan tyrkyttämisen jälkeen. Illalla kyllä omaan sänkyyn nukuttaminen vaatii juuri tämän tyrkyttämisen. Eli siis poika ei ota tuttia ollessaan rauhallinen, mutta ei myöskään nukahda ilman imua. Näin ollen nukahtaminen on vähän itkusta touhua.

Jostain vaan luin, että tuttiin kannattaa totuttaa niin, että tarjoaa sitä silloin kun vauva on tyytyväinen. Jos minä rupean tarjoamaan tuttia tyytyväiselle pojalle, hän pullauttaa sen heti ulos tai rupeaa itkemään.

Parin valvotun yön jälkeen oli muuten mahtavaa nukkua viime yönä suht hyvin. Tissiteltiin sängyllä n. 21-22, mutta poika ei nukahtanut, ähkyyn kyllä tuli ja raivostui tissille. Siirsin omaan sänkyyn ja about 45 min oli torkkua ja raivoa vuorotellen. Siis ihan todella karmeeta huutoraivoa. Sitten kuitenkin nukkui omassa sängyssään n. 23-03:30 ja syömiseltä jäi mun viereen. Viideltä kokeilin siirtää omaan sänkyynsä, mutta jo kuudelta ilmoitti, että ei käy vaan haluaa tissin viereen. Sinne jäi nyt meidän sänkyyn nukkumaan kun itse nousin ylös. Toivo elää, että nämä hyvät yöt palaavat meidän ohjelmistoon.

Joo, mielelläni mäkin skippaisin. Mut meillä poika ei nukahda tissille tai mun viereen yhtään sen helpommin niin siksi taistelen. Yöllä nukahtaa sitten syötöltä tissille viereen enkä jaksa silloin ruveta tappelemaan.

Jos poika nukahtais jotenkin helposti ja kivasti mun viereen, luultavasti nukkuisimme niin.

Mun neuvo on, että oikeasti miettii ja toteuttaa nämä nukkumisasiat tässä vaiheessa jos suinkin on jaksamista, koska mitä pidempään asioita lykkää, sitä vaikeammiksi ne muodostuu.

Edit: Tiedän mm. tuttavapariskunnan, joiden nelivuotias nukkuu edelleen vanhempien makuuhuoneessa.

Muokattu viimeksi:
Takaisin