Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on huoli molemmista.. Eilen juuri mietin, että kuopus ei saa nukkua sylissä ollenkaan niin kuin esikoinen aikanaan, joka ensimmäiset kuukaudet käytännössä nukkui kaikki unensa yötä lukuunottamatta sylissä tai rinnan päällä kenguruhoidossa. Aloin jo pohtia, että tuleeko kuopuksesta joku tunnevammainen poja kolttiainen isompana tuon vuoksi. No mies otti sitten pojan vikoille unille kanssaan kahdestaan sohvalle. Ja tulipa taas todistettua, että parhaiten hän kuitenkin nukkuu omassa rauhassa esim. vaunuissa. Ja tänään pohdin esikoista.. Kuinka paljon enemmän huomiota hän kaipaisikaan. Huoh tätä riittämättömyyden tunnetta.

Jospa se Hepsuli oli tuo raivokas reaktio vain äidin ikävää? Meillä oon huomannnut että jos olen jossain käymässä pidempään, niin vauva ottaa kyllä palattuani huomioni pitkäksi aikaa korkojen kera. Myös yletöntä tissin ikävää silloin. Mies on kertonut, että aina kun poistun ja suljen ulko-oven perässäni, vauva itkasee vaikka olisi kuinka sikeässä unessa. Sama reaktio kun palaan kotiin, eikä sitten itku lopu ennen kuin pääsee äitin syliin. Sama jos vaikka vain vien roskapussn. Mies sanoo että "napanuora hetkeksi katkes".

Nyt muistan lukeneeni, että tätä äidin ja vauvan sanatonta viestintää on tutkittu parissakin yliopistossa maailmalla, mutta mekanismi on jäänyt salaisuudeksi. Meillä esikko havahtui yöllä unestaan jopa sihen kun päätin lähteä vessaan. Siis vasta ajattelin lähtemistä. Mistä vauva aina tiesi? Yställe kerran ihmettelin asiaa, ja hän yllättäin sanoi että hällä sama kokemus omien vauvojensa kanssa. :)
Kyllä mäkin olen ihmetellyt, että voiko se oikeasti vaistota, kun aamulla poistun huoneesta vähin äänin esikoista ruokkimaan. Mutta siis voi!

Täällä myös samanlaiset syyllisyyden tunteet intsu! Alun ahdistus onneksi jo helpottanut. Mutta juuri äsken mietin katsoessani nukkuvaa vauvaa, että nukkuukohan koska ei saa tarpeeksi virikkeitä... Siis hetken oli hereillä ja laskin koppaa siksi aikaa, että saan esikoiselle järkevää tekemistä. Aikansa vauva pienesti protestoi, mutta kun pääsin takas, oli vauva unessa. Hyödynnetään tämä aika nyt foorumilla sitten...

"Kiva" kuulla, että muillakin esiintyy riittämättömyyden tunteita, en siis ole ainut! Yritän kovasti pähkäillä mihin kohtaan päivästä ajoittaisin vauvan päiväunet. Toisaalta olisi kiva jos hän nukkuisi samalla kun esikoisen kanssa ulkoillaan ja toisaalta taas olisi kiva jos he nukkuisivat samaan aikaan ja saisi itsekin levättyä. Ulkoilla pitäisi aina valoisaan aikaan eikä sitäkään ikuisesti riitä, joten välillä, kuten tänään, ei ehditä ulos ollenkaan. Vauva nukahtaa huonosti muualle kuin syliin ja haluaa rinnalle tiheään päivisin. Hankala mihinkään lähteä.

Voi myös miettiä niinpäin, kuinka paljon vauva saakaan virikettä vähänkin isompana kun saa seurata isomman sisaruksen menoa! Meillä vauva nukkuu aamupäivät ja valvoo isoveljen päikkäriaikaan ja illalla yömyöhään..ei ihan paras vaihtoehto tääkään äidin jaksamisen kannalta, mutta sinänsä molemmat saa omaa aikaa.

Vauva ummetti tänään neljättä vuorokautta. Neuvola neuvoi antamaan luumusosetta. Jännäsin ottaako poika sitä vastaan ollenkaan, mutta hyvin maistui. Siitä on nyt 7 tuntia. Saa nähdä auttaako yksi annos vai täytyykö antaa enemmän.

Noin aikaisin neuvoivat luumusoseen? Mä oon luullut, että pitää odottaa lähemmäs 4kk. Meillä myös ummetusta, mutta ummetuslääkkeestä vain puhuttiin neuvolassa 6 viikon kohdalla. Eikä mitään ohjetta, että missä vaiheessa luumusosetta voisi antaa.

Meille esikoisen kohdalla lastenlääkäri neuvoi, että pikkuisen voi antaa luumusosetta. Muistaakseni esikoinen oli juuri tuon 6 viikkoa. Annoin siis teelusikallisen. Ei auttanut mitään. Mutta isompi määrä olisi helposti aiheuttanut vatsavaivoja.

Ystävän keskoslapselle ohjattiin mahan toimintaan t-lusikallinen luumusosetta jo kotiutuessa keskolasta muutama vuosi sitten. En kuitenkaan lähtis itse kokeilemaan ilman asiantuntijan suositusta. Levolacia taitaa saada antaa ihan pienillekin...

Meillä mallasuute on tuonut helpotusta! Se on sit toinen juttu suostuuko vauva juomaan siltä maistuvaa maitoa :D

Kiitos vinkeistä. Ollaan kokeiltu veden antamista lusikalla ja tällä hetkellä näyttää toimivan. Hetkeksi turhautuu siitä veden antamisestakin mutta rauhoittuu aika pian.
Se hikan aiheuttama hytkyminen/nytkähtely ärsyttää poikaa ja saa nielemään ilmaa joka ärsyttää vielä enemmän.

Meillä kans hikottelu saa aikaan itkua. Eli ilmeisesti ärsyttää ja häiritsee.

Mä oon nyt huomannut, etten voi laittaa poikaa nukkumaan täydellä vatsalla. Siis juuri syöneenä. Hän alkaa hirveästi vääntelehtimään ja itkemään aina nukahdettuaan. Ilmeisesti syö itsensä siis helposti ähkyyn ja siksi on vaikea olla pötköllään. Maito varmaan vähän virtaa takaisin.

Tänään täytyy kokeilla pitää vähintään se puoli tuntia pystyssä poikaa illalla ennen nukkumaan menoa.

Mä hoidin ahdistukset ja riittämättömyyden tunteet pois alta jo ennen synnytystä. Kaikki kauhut ja epäilykset tuli käytyä läpi joten nyt kannan huolta vain kaikesta sellaisesta mihin en voi mitenkään vaikuttaa. Ja todella hyvin tullaan toimeen ihan kahdestaan. Niin pitkään kuin vaan jaksan pitää yllä tiettyä rutiinia niin poika nukkuu yöllä kiltisti. Eli joka päivä lähden äidin luokse, leikitään hetki ja sitten poika nukkuu vaunuissa ulkona kolmisen tuntia. Illalla jumpataan ja lueskellaan ja sänky kutsuu yhdeltoista. Terkkari sanoi että hyvien päiväunien jälkeen maistuu uni yölläkin joten pidän siitä kiinni. Ja nyt lähetään koko porukka saunaan :)

Jos vaan nukkuis päiväunet kunnolla. Eikä raivois vartin välein.

Meillä nukuttais niin hyviä päiväunia, että nukahtaminen tapahtuu klo1-3 yöllä.. Jos on mahavaivaa tai muuta eikä saa illalla nukuttua, niin sit nukahtaa jo aiemmin. Meillä siis nyt herätellään vauvaa ja toivotaan epätoivoisesti rytmin kääntymistä lähemmäs esikoisen rytmiä.

Täällä poika nukkui ekat kahdet lyhyet päikkärit omassa pinnasängyssä. Juhuu...mutta isä oli nukuttanut mahallaan. Tää vaivaa mua kovin. Ongelma vaan on että selällään,ihan mihin vuorokauden aikaan vaan,selällään vauva nukkuu tasan vartin ja sitten alkaa vinkuna ja käkätys ja unet loppuu. Yöt vauva nukkuu mahallaan mun mahan päällä...joo ja olen tästä kuullut niin paljon kritiikkiä ja kommentia että jo hermostun. Mutta juuri nyt se on ainoa keino jolla saadaan 4 tunnin unipätkiä yöllä. Koska en uskalla yöllä nukuttaa yksin vatsallaan. En tiedä miten tässä jatkossa edetään. Vauva kääntää vatsalla ollessa päätä puolelta toiselle jo ja on saanut kommentteja muiltakin että kannattaleepa hän hyvin päätään.

Takaisin