Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä käytössä baby semp ja paketissa maininta "käytä kuukauden kuluessa". Edullisemmaksihan tuo tulee kuin nestemäisen käyttö. Yöllä käytän nestemäistä sen helppouden vuoksi. Mutta vois tosiaan nyt lähtä termariostoksille..

Intsu Nan säilyy vain kaksi viikkoa avattuna. Sitten kun teen vain 90ml päivässä niin nestemäinen tulee halvemmaksi.
Kumma juttu että muilla Tuuti aiheuttaa ummetusta. Meillä selvästi tuo Nan jauhe. Nyt on jo yli kaksi vuorokautta edellisestä kakasta. ..mut hei jos se on ihan normaalia? Niin en sitten vielä ala huolestumaan.

Pitää kyllä koittaa sitä omneota. Vaikka ihan varmasti purut kuuluu tähän aikaan niin ei haittais jos vähän helpottuu. Jos en käyttäisi lainkaan korviketta niin sittenhän ei tarvisi edes pohtia. Meille menee suurin piirtein 200-250 ml vuorokaudessa eli ihan kohtuukäyttäjiä ollaan :D Kakkaa tulee sen verta harvoin ja ilmaa on suht paljon.

Nyt saapi sitten nauraa.

Minä se ostin eilen kaupasta herkkutiskiltä oikein luomuryynimakkaraa ja lämmitin sitä itselleni mikrossa. Myöhemmin samana päivänä mies lämmitti mikrossa maitoa ja vaikka maito sitten kuulemma haisi hassulle niin hän sen pojalle silti syötti. Meidän jälkikasvu se päästelee edelleen ryynimakkaran hajuisia pieruja ja sille vähän haiskahtaa vaipatkin...

Kaikki marttakonstit on käytetty ja mikrokin haisee edelleen...

Mä kysyin tota samaa sairaalassa ja hoitaja sanoi et voi hörpyttää vettä tai sit vaa tissi suuhun..meillä vähintään kerran päivässä hikka kiusaa :(

Meillä oli ensimmäinen kuukausi hikan täyteinen mutta nyt on enää harvoin. Annoin aina tissiä niin nikottelu loppui.

Mitä tää nyt on.. Tyyppi alkanu puklaileen oikein kunnolla. Joku puklu jokasyötön jälkeen ja välillä oikein kaaressa. Korvikkeella siis on ja hotkimis ongelmaa ollut kokoajan, mutta tää on nyt ihan selkeä muutos. Kakka tulee päivittäin. Onko tää nyt taas joku vaihe? Myös saanu parit pulloraivarit. Ikää siis se 2kk ja risat.

Hikka on meilläki kiusana päivittäin ja monta kertaa ja tulee yleensä syödessä.

Häiritseeko teidän vauvoja siis toi hikka? En mä ainakaan ole huomannut sen kovin paljoa vauvoja häiritsevän..

Meillä saattaa vauvalla olla hikka kolmekin kertaa päivässä. Ja yleensä tyttö turhautuu siihen hytkymiseen. Hikka on lähteny rintasyötöllä tai kun ollaan annettu pari lusikallista vettä.

No niin. Eilen olin viisi tuntia erossa pojasta. Oltiin miehen kanssa juhlimassa. Join lasin viiniä ja olipa pahaa. Alkoholi nousi päähän jo kahdesta suullisesta. Isovanhemmat sai kokea mun tavallisen illan eli rinnan etsimisen ja vartti unta ja sama alusta. Sanoin vain että kuulostaa ihan normaalilta. Oonhan mä sen sata kertaa kertonut, mutta kukaan ei vaan jaksa oikeasti sisäistää mun kertomaa. No nyt tietävät kun saivat itse kokea..tietysti heille oli helpompaa kun pullosta ruokkivat. Pojasta erossa oleminen oli vähän haikeeta. Mieluiten olisin tuon viisi tuntia nukkunut. ;)

Niin kotio kun tulimme poika käväisi sylissäni unisena. Annoinkin takaisin mummille ja alkoi sen kaltainen nälkähuuto jota en ole ennen kuullut. Rauhoittui kun sai tissin suuhun.
Mietin että miten he on sitten tienneet milloin vauva nälkäinen jos ei ollut huutanut? Tarjonneet koko ajan? Olivat viiden tunnin aikana antaneet n. 200ml.. Itse en tosiaan tiedä kuinka paljon tuollaisen illan aikana poika imee minusta.

200ml kuulostaa ihan hyvältä määrältä viiteen tuntiin. Meillä pullosta menee n.100ml parin tunnin välein iltatankkauksissa.

Jospa se Hepsuli oli tuo raivokas reaktio vain äidin ikävää? Meillä oon huomannnut että jos olen jossain käymässä pidempään, niin vauva ottaa kyllä palattuani huomioni pitkäksi aikaa korkojen kera. Myös yletöntä tissin ikävää silloin. Mies on kertonut, että aina kun poistun ja suljen ulko-oven perässäni, vauva itkasee vaikka olisi kuinka sikeässä unessa. Sama reaktio kun palaan kotiin, eikä sitten itku lopu ennen kuin pääsee äitin syliin. Sama jos vaikka vain vien roskapussn. Mies sanoo että "napanuora hetkeksi katkes".

Nyt muistan lukeneeni, että tätä äidin ja vauvan sanatonta viestintää on tutkittu parissakin yliopistossa maailmalla, mutta mekanismi on jäänyt salaisuudeksi. Meillä esikko havahtui yöllä unestaan jopa sihen kun päätin lähteä vessaan. Siis vasta ajattelin lähtemistä. Mistä vauva aina tiesi? Yställe kerran ihmettelin asiaa, ja hän yllättäin sanoi että hällä sama kokemus omien vauvojensa kanssa. :)

Meillä on tyttö aloittanut unta vastaan taistelut... Iltaisin ja öisin huutamalla huutaa sylissä ja silmät luppasee. Mikään asento ei ole hyvä. Rauhottuu yleensä kun heijaa sylissä tai sylissä pitää ja kävelee.

Kertokaas nyt te joilla on pieni isosisarus kotona... missä välissä tän vauvan kanssa ehtii seurustella, kattoa silmiin ja luoda kontaktia jne?
Alan epäillä et tästä vauvasta kasvaa joku sekopää kun se on ihan sivuroolissa koko ajan. Imetysten ajan joudun vaan karjumaan käskyjä esikoiselle (miten tässä muka imetys vois olla äidin ja lapsen herkkä yhteinen hetki?), heti kun vauva nukahtaa niin on pakko laskea se sylistä johonkin suljettujen ovien taakse ettei esikoinen mee tökkimään silmiin tms, ja kun esikoinen nukkuu se aika on pakko itekin levätä oli vauva hereillä tai ei. Bonuksena esikoinen suhtautuu ihan hyvin vauvaan PAITSI silloin jos vauvalle lepertelee. Siis oikeesti sillä napsahtaa jotain päässä aina, alkaa hullu riehuminen ja sylipaikasta kisaaminen.

Onko kokeneemmilla neuvoja?

Nupu, mulla on myös toisinpäin paniikki. Esikoinen jää ihan vaille huomiota! Hän on vuoden vanha ja pääasiassa leikkii yksin päivät pitkät kun vauva on varsinkin nyt flunssaisena ollut melko itkuinen. Keskityn häneen täydellisesti vain ruokahetkinä ja päikkäreille laittaessa. Laulelen ja juttelen hälle kyllä lähes koko ajan, mutta pääasiassa mun keskittyminen on vauvassa.

Mutta joo, silloin kun vauva nukkuu tai on rauhallinen, alan heti miettimään mihin hänet lykkäisin, jotta a) esikoinen ei pääse "hellästi silittämään", tai b) voisin hetken keskittyä esikoiseen täysin.

Onneksi mies on toimistoajat töissä, joten joka ilta voimme antaa jakamatonta huomiota vuorotellen pojillemme. Päivisin olo on kyllä riittämätön! Mutta yritän ajatella, että läsnä olen ja teen parhaani. Luojan kiitos pojat nukkuvat päivisin yhtä aikaa vähintään tunnin (useimmiten kaksi tuntia), jolloin voin itsekin levätä. Mutta tänään vauva ei meinannut nukahtaa, joten mun oma aika on luultavasti noin 25 minuuttia, jonka senkin käytän puhelin kädessä.

Takaisin