Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Leina
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Valvottiin sit kokonaisuudessaan 12 --> yli viiteen. Viimeiset pari tuntia huuti vähän väliä sylissä tai ei. Vatsaa kouristi ihan selvästi. Hieroskelin mahaa ja yritin pitää eri asennoissa helpottaakseni oloa. Yhden kakan sai sit loppujen lopuksi rupsautettua ja rauhoittui jonkun aikaa sen jälkeen. Nukuin sit kaks tuntia levottomasti sen jälkeen kun tyttö nukahti kylkeen kiinni. Nyt huomaa jo hiipivän päänsäryn. Vedin suihkussa itselleni kunnon haavat sormeen höylällä, ikinä ennen onnistunut noin taitavasti, ei ollut edes kädessä koko pirun höylä, väsymyksen piikkiin menee sekin...
Voikohan mun kahvinjuonti aiheuttaa vauvalke vatsavaivoja? Eilen join 4kuppia kun normaalisti päivän aikana vain 1-2.

Onhan se kahvi yks niistä joista yleisesti tulww helposti vauvalle mahavaivoja.

Meillä vauva valvoi myös noin kahdesta puoli kuuteen. Ei kyllä itkenyt vaan oli ihan tyytyväinen. Sen verran piti kuitenkin ääntä, etten itsekään osannut nukkua. Ei tuo päivälläkään valvo noin pitkiä pätkiä, niin miksi sitten yhtäkkiä yöllä.. Onneksi menin itsekin illalla ennen kymmentä nukkumaan niin sain sen eka pätkän nukuttua ja aamusta reilun tunnin. Väsyttää kyllä ihan liikaa.

Meidän vauva rohisee paljon ja etenkin yöllä sen huomaa. Oon laittanut suolatippoja sieraimiin, mutta ei tunnu auttavan?

Meillä neuvola ohjeistaa korottamaan vauvan sängynpäätyä, koska kaikilla vauvoilla refluksia vatsanportin ollessa vielä löysä. Se korottaminen vaan on hasteellista perhepedissä...

Ystävä testaamalla totes kahvin ja suklaan olevan pahimmat vaavin vatsavaivojen aiheuttaja.

Okei eli yks kuppi kahvia päivässä saa tästä lähin riittää. Ei jaksa montaa vuorokautta kahden tunnin unilla.

Voi D-vitamiini minkä ummetuksen teit. Pitää vissiin hakea niitä maitohappobakteeri-versioita. Voiko eilen annettu yksi tippa aiheuttaa tuollaiset vatsanväänteet?!

Osaisiko joku veikata, millä aikaviiveellä kahvi tai suklaa vaikuttaisi vauvaan? Jos juon aamulla ja päivällä kahvia, voiko myöhäisillan tai aamuyön mahavaivat liittyä kahviin? Olen valmis luopumaan kahvista, mutta en turhaan. :)

Unipupu, mä mietin ihan samaa.... Juon suunnilleen yhden kupin aamulla. Mut pojulla on kyllä vatsavaivaa nyt selvästi.

Söin ruuaksi ruusukaalia lauantaina ja vatsan väänteet alkoi vauvalla parin tunnin päästä imetyksestä. Imetin vauvan puolen tunnin sisällä kun olin itse syönyt. Uskon että menee samoin kahvilla.

Meillä oli kans viimeyö ihan valvomista. 12-04 tyttö oli koko ajan rinnalla. Nukahti satunnaisesti aina tyyliin vartiksi ja sit taas kitisemään takas tissille. Oletan, että meillä on meneillään tiheä imu, mitään muutakaan en keksi, kun koko ajan pitää saada tissillä hengailla. En vaan ollut edes kuullut koko tiheästä imusta ennenkuin toissayönä googlettelin 'mikä tätä vauvaa vaivaa' tyyppisesti :D Tänäänkin on vielä päivällä roikkunut tissillä aika paljon, mutta huomattavasti vähemmän kuin eilen. Hänen koko 4 vuorokauden mittaisen elämänsä aikana olemme heränneet kyllä joka yö 1-2h välein. Vähän jos rupee pikkuhiljaa väsyttämään täälläkin.

Calmari, juuri luin jostain että 3 vuorokauden iässä maidon tilailu on tiheimmillään. Joten siitä varmaan ollut teillä kyse.

Mulla tuli neljäs levoton yö putkeen tänään. Olen niiin väsynyt vieläkin vaikka anoppi oli vauvaa hoitamassa ja nukuin tunnin. Olisin voinut hyvin nukkua kaksikin mutta olin jo niin zippi että uni ei ollut tullakseen. Nyt käytin korviketta apuna että sain pojan tainnutettua..pakko olla vähän hiljaisuudessa..miestä ei taas missään muuten menisin nytkin nukkumaan..pelkään vaan että kohta en enää herää vauvan tuhinoihin vaan herään vain suoraan huutoon.

Mitäs te muut teette kun vauva hereillä? Annatte olla omissa oloissaan lelujen keskellä vai leikitätte yms.? Mulla on leiki lapsen kanssa kirja mutta väsyneenä ei oikein huvita. Yritän silti puhella hälle kaikenlaista ja laulaa jotta hän kehittyis kuitenkin jotenkin.

Vauvan ollessa hereillä pidän sylissä ja höpöttelen ja hassuutelen kanssaan tai laitan hänet leikkimatolle lelukaarella leikkimään ja makoilen itse vieressä seurana tai laitan sitteriin katteleen kun puuhaillaan isosiskon kanssa. Mahdollisimman paljon yritän pitää vauvaa seuroissa mukana, ettei tuntisi yksin olevansa, muttei kyllä häntä koko aikaa viihdytetä erityisesti.

Rohinasta mainitsin itekin eilen neuvolassa ja on usein maitoa. Tänään oksentelun jälkeen rohina kestikin pari tuntia ja tasoittu sitten. Ekalla kerralla mittailin jo kuumetta ja olin lähtövalmiudessa päivystykseen.

Väsynyt äiti sitten tirautti itkut kun lapsi alkoi taas puklaa. Ens yö yksin. Ihan hirvittää. Kyllä jotain apua tarvitsen mutta mitä?

Meillä lapsi on melko paljon sylissä hereillä ollessaan, kun ei oikein tahdo viihtyä muualla. Jätän kyllä välillä tarkoituksella myös sitteriin tms. ihan vaan, että oppii olemaan myös muualla. Tuo esikoinen kun myös vaatii osansa. En erityisesti vielä viihdytä vauvaa. Toki juttelen ja lauleskelen.
Meillä on ihan selkeästi nyt vatsavaivat hellittäneet. Itkeskelee ja kitisee edelleen toisinaan, mutta itkun luonne on aivan erilaista ja tuntuukin että koko lapsi on aivan eri kuin muutama viikko sitten. Poika on myös alkanut jokeltelemaan ja hymyilemään. Nukkuukin huomattavasti paremmin ja levollisemmin. Viimeyönä veti jo 5h pätkän. Nyt vielä pitäisi saada oma kroppa rentoutettua, että saisi itsekin levollista unta. Ihme kukkumista ja herkästi hätkähdän ihan kaikkeen hereille. Alkaa kroppa reakoimaan jo.. [emoji17]

Tuo vatsavaivaisen vauvan itku on kyllä sydäntäsärkevää. Toivottavasti helpottaa kohta. Äitin pää hajoaa, kun ei voi auttaa.

Takaisin