Vauva-arki :)

Meillä otsa/korvamittari, mut usein oon mitannut vaipanvaihdon yhteydessä pepusta digimittarilla. Ei ole ollut ongelmia.

Meillä ei siis herätä aina öisin lainkaan ja siksi on se vaippaki sit jäänyt vaihtamatta. Itse herään siihen söpöön pruuttaukseen, joka kuuluu tavaran toimituksen yhteydessä... ja usein sitä säestää ähinä ja puhina vaikka silmät onkin kiinni. Onneks on säästytty isoilta vahingoilta öisin.

Illalla neiti nukahti kahdeltatoista ja heräsi syömään 7.30. Vaippa oli kuiva. Jatkoi uniaan tähän asti, eli nyt tissillä. Vaippa ja lakanat meni vaihtoon, kun oli kuitenki pissinyt niin, että selästä oli tullut pissat läpi. Aikamoinen rakko meidän typyllä.

Mä oon silloin vaihtanu vaipan yöllä jos tyttö on ite heränny, muuten vasta aamulla kun en viitti yöllä toista herättää, lähes aina siellä on vaan pissat.

Meiltä löytyy digimittari, korva/otsamittari ja tuttikuumemittari. Tota korvamittaria ehkä eniten oon käyttänyt.

Meidän neitillä taitaa olla pieni nuha. Eilen illalla monta kertaa pistin suolatippoja ja vedin babyvacilla räät pois, viimeisen kerran siinä 23 aikaan. Tyttö nukahti vihdoi ja viimei hiukka ennen klo 1. Heräs sitte 1.30 kun oli nenä nii tukossa, taas tipat ja räät pois. Pidin tytön vieressäni nukkumassa ja pistin sänkyyn sipulin puolikkaan niin nenä pysyi auki ja tyttö heräsi vasta 11.30. Tänään on kerran saanut putsata nenän, toivottavasti alkais helpottaa. :)

Mä saan kans päivittäin puhdistaa nenää. Siellä on aina sellasia räkäpaukkuja. Mut ei taida mitään nuhaa olla.

Pitäiskö huolestua kun poika 3kk katsoo telkkua?! O.O

Meillä tuijottaa telkkaria kans jos se on päällä ja poika leikkimatolla vieressä... Aina käännän mattoo silleen ettei näkis telkkaria mutta väkisin kääntyy.. Ei oikein kiva. Parempi sulkee vaan telkkari?? :)

Meilläkin yritetään kattoo telkkua aina kun mahdollista. Melkee hermo menee ku yritetään estää:whacky011

Nonni, tässä sitä sitten luovutaan niistä periaatteista ettei meillä tutustuta tuohon tekniikan ihmeelliseen maailmaan heti pienestä pitäen. Mua ärsyttää kaikki 1-3 vuotiaat jotka räplää tabletteja ja kännyköitä paremmin ku vanhempansa.. Toivottavasti en loukkaa ketään tällä kommentilla! Mutta varmasti on helpommin sanottu ku tehty se estäminen kun joka paikka tursuaa tätä somettamista :P

Mä tykkään pitää telkun päällä että ois vähän taustameteliä.

Ihan sama juttu täällä. Välillä tuntuu, että pää kääntyy vaikka 180 astetta telkkaria kohti. Hermot menee, jos mies pitää ja antaa toljottaa telkkua. Ei kai se haitallista ole, en tiedä.

Mä puhdistan myös nenää päivittäin ja laitan tippoja. Menee varmaan välillä maitoa nenään. Tippoja tehokkaampaa on Physiomerin vauvoille tarkoitettu suolasuihke... hirmu tuju tosin. Käytin kuukausi sitten kun oli nuhaa. Meni nopeasti ohi.

Oon niin samaa mieltä pikkumyyn kanssa. Meilläkin tyttö kattelis telkkaria, yleensä kuitenki pidän tyttöä niin ettei se näe töllöä. Meilläkin aina töllö päällä ihan vaan sen takia ettei olis niin hiljasta. :)

Mäkin oon puhdistanu nenää päivittäin muutenkin, luulen kanssa että maitoo menee välis, räkä ihan valkosta. Kiitti vinkistä Tasse, taidan kans koittaa tota suolasuihketta. Meillä on tänää putsaus tehty kahteen kertaan ja aina vaan tuhisee. Voi raukkaa :(

Nykyään on niin paha kun noita laitteita ja sovelluksia ym on niin paljon, että mites pidät lapsen niistä erossa. Toivoisin, että sais ekat kolme vuotta pidettyä poissa peleistä ja pädeistä. Aika näyttää miten käy. Onneksi ollaan miehen kanssa samoilla linjoilla asian kanssa, niin saattais jopa onnistua.
Meillä esikoinen aloitti noin kolmen vanhana tietokoneen käytön. Tulosteli teletappi värityskuvia ja pelasi teletappipelejä. Se osas tosi näppärästi käynnistää koneet ja avata oikean nettisivun ja etsiä sieltä kuvat ja pelit. Toka lapsi kiinnostui vasta 5 vuotiaana, mutta sitä ei pystynyt hetkeksikään jättämään yksin koneelle kun se joka kerta suurinpiirtein formatoi kovalevyn näplätessään kaikkea ihan päättömästi.
Nyt on molemmat todella taitavia tietokoneen käyttäjiä ja niiltä onnistui jo kymmen vuotiaina käyttöjärjestelmän asennukset sun muut.

Meiän likka kanssa seuraa tv:n tapahtumia silloin tällöin. Kattoo lähinnä ihmisten kasvoja ja heti jos niitä ei näy niin siirtää katseen muualle. Koska ei katso tv:tänää kuin sen muutaman minuutin ja sitten seuraa jotain muuta tai leikkimatolla jatkaa omia touhujaan niin olen antanut katsoa.

Tasse, meillä ei tule enää öisin kakkaa. Jos tulisi, niin kattoisin kerran, että tekeekö pepulle pahaa jälkeä. Pepun ärtyessä, vaihtaisin yölläkin vaipat vaikka tulis itkua. Jos taas pylly pysyy hyvässä kunnossa vaikka olis kakka siellä ehtinyt muhia, niin en ottaisi siitä niin suuria paineita. Aamulla voi sitten vaikka pestä ja kuivata pepun hyvin, laittaa vähän rasvaa ja ilmapeppuiilla:)

Mä en mitään tablettia tule tytölle hankkimaan ja en tieten tahtoen tietokoneita hälle tyrkytä. Tietotekniikka on kumminkin niin tätä päivää ja tärkeä työelämässä ja elämässä muutenkin, että on ihan ok että sitä oppii käyttämään jo nuorena. Tietenkin pitää valvoa vierestä, ettei eksy vääriin paikkoihin ja käyttää oikein! Meillä ei ole ollenkaan telkkaria, joten siitä ei tarvitse olla huolissaan. Ajattelin kyllä areenasta näyttää tytölle lastenohjelmia ja luontodokkareita kun niitä alkaa ymmärtämään. Me kyllä käytetään miehen kanssa niin paljon tietokoneita, että olis tekopyhää kieltää ne kokonaan lapsilta!

Meillä nukuttiin viime yönä 11h ilman syöttöjä. Siis tyttö nukkui. Äiti kyllä heräili ja odotteli, että pääsee tyhjentämään rinnat. Oli muuten kipeä toinen rinta, kun tuli 15h tauko.

En tiedä, mihin ketjuun tää kysymys kuuluisi... ehkä ennemmin imetykseen kuin tänne. Mutta, miten saa vauvan syömään pullosta? Meillä ei ole koskaan kelvannut tutti. Sairaalassa sai lisämaitoa ja ekan kuukauden aikana sai lypsettyä maitoa pullosta, että mä sain välillä nukkua. Sitten pullosyötöt jäi kun yöunet piteni... nyt haluaisin itse joskus vapauden käydä jossain, niin että neiti saisi syödä pullosta, mutta ei onnistu. Pureskelee vaan sitä tuttiosaa ja kakoo, jos tulee maitoa. Useampaan kertaan nyt koitettu... samaa pureskelua harrastaa tuttien kanssa.

Tasse, ootteko kokeillu erilaisia pulloja ja mikä pullo teillä on nyt käytössä? Meillä ei alkuun kelvannut noi Philipsin Avent-pullot (vaikka piti olla joku ns. oikeanlainen imuosa). Ainun anticolic-pullot kelpasi jotenkuten, mutta siis ensimmäiset kerrat, kun saatiin syömään ihan kunnolla, vaati homma tosi paljon harjoittelua. Pullo suuhun, muutama pureskelu/imaisu, pullo pois ja röyhtäytys, tauko, pullo suuhun jne. Tämä saattoi kestää tunnin, jona aikana syötiin 50 ml. Vaati siis oikeasti kärsivällisyyttä ja harjoittelua. Ei tosiaankaan vaan onnistunut pullon lykkääminen suuhun ja automaattinen tyhjentäminen. Aloittaisin tuon kokeilemisen myös silloin, kun vauvalla on oikeasti nälkä, eli mitä nälkäisempi, sen paremmin toki se ruoka kelpaa sitten.

Meillä on niitä Ainun anticolic-pulloja, jotain Tommee Tippee -pulloja ja vielä joku, mitä en muista. Niistä anticoliceista onnistui silloin pienenä. Täytynee vaan varata aikaa ja kärsivällisyyttä. Tuttienkin kanssa on kyllä yritetty pitkään... mut jospa se maito sitten auttaisi asiaa. Pakkohan tytön on oppia pullosta syömään. Pitäisi olla iloinen, että imetys on onnistunut ja rinta kelpaa, mutta välillä toivoisin tosiaan pullon ja tutinkin kelpaavan. Katsotaan, miten käy.

Mites olis nokkamuki? Semmosen ostaminen ei menis hukkaan vaikkei kelpaa kun sitä voi käyttää sitte isompana taas.

Ei meilläkään tutit kelpaa, joten en huolestuisi vielä Tasse! Mutta kärsivällisyyttä...

Olen ollut niin kauhean äiti, että tyrkkään vaan sen pullon suuhun uudestaan ja uudestaan, kunnes tytteli älyää idean:p Ensin tulee irvistyksiä :yuck: mutta sitten se pullo alkaa kelpaamaan:dummy1:. Yritän tarjota pullosta kerran viikossa, niin kun tulee pullon tarve eteen niin se kapistus ei ole jäänyt aivan unholaan:)

Heh. Meillä likka alotti pullolakon just ku mun pitäis mennä lauantaina polttareihin... Saas nähdä pääsenkö lähtee jos ei saada likkaa taas syömään pullosta

Oltiin eilen tädin mökillä..oli niin ihanaa syyä ja saunoa kunnolla vaikka ilma olikin silloun tuulinen ja kylmä. Saunan yhteydessä kävin uimassakin.vesi oli kylmää. Ni enpä tajunnut taas et mun tissithän ei tykkää kylmästä. Oli niin kivaa vaan pulahtaa uimaan lapsien kanssa. Aamulla tuntui heti oikeapuoleinen tissi todella kireeltä ja kipeeltä. No kiva alko usein syöttämiset ja rinta pidettävä lämpimänä. Onneks ei pahemmin menny. Nyt jo kipu helpottanu.
Pikku neiti nukku 4h päikkärit siellä ja kyllä suloisuudellaan ihastutti. Ei vierastanut yhtään.
Kotiin kun päästiin neiti ei nukahtanut normaaliin aikaan kun automatkat nukkui.

Kyllä tää sää on ihmeellinen. Ensin on kylmää sitten kuumaa.
Hormoonien takia on ollu kyl hikistä mut nyt on 2kertaa hikisempää. Hiki valuu ihan norona. Juoda kun pitäis muistaa.

Meilläkään ei tuttipullot kelpaa. Sit käytin nokkamukii mistä saa vain imemällä (mam)merkkinen ni siintä vähän sit ottaa hörppyjä.

En mäkään kovin pienelle tablettei laittais tuijottamaan. Meillä 2,5 vuotias sai oman tabletin kun se sekoitti aina mun oman.ni sitä se osaa nyt hyvin käyttää. Tosin vaikuttaahan se jos isoveljiltä oppii siinä samalla. Nyt siis 3v ni kattoo just pikkukakkosen sovelluksii,areenan lasten ohjelmii ja luonto dokkareita,palapelejä ja piirustus sovelluksii. Tablettiin sai rajattuu pääsyn muihin isompien juttuihin. Ni tietää et ei niin kamalii juttui nää sieltä.
Alunperin olin minäkin et meijän lapset ei tabletteja saa ni nyt kuitenki kaikkil on omat. Nuorimmilla 3-6vuotialla on kurion merkkiset. Helppo käyttöiset.

Juu mä vaihdan vaipan välillä jos huomaa et pissaa on paljon tai tulee iso jakka minkä kuulen. Muuten vaipan vaihto jää aamuun. Tosin jos tiiän et pylly punottaa niin silloin vaihdan vaikka pimeessä. Yleensä ei herää.

Takaisin