Vauva-arki :)

Nauti kun nukkuu! Kohta sitä kaipaa. ;D
Mä laitan nukkumaan useimmiten vatsalleen, niin laitoin esikoisenkin. :) Sairaalassa ei mitään ohjeistettu, enkä muista saatinko mitään ohjetta esikoisenkaan aikana.

Tuttia ei meillä huoli, olen monta kertaa koittanut mut alkaa vaan yökkimään. Ottaisin siis käyttöön jos tuo huolisi.
Pipo on ollut meillä vain ulkoilessa, meillä ainakin kotona sen verran lämmin etten ole kokenut tarpeelliseksi. :)

Mä en aio käyttää pipoa sisällä.

Tutti otetaan kyllä käyttöön, viimeistään varmaan reilun viikon päästä. Meillä siis keikka, kun vauva 10 päivän ikäinen ja tuolloin tutti lienee ihan hyvä juttu.

Meillä oli ekat kaksi viikkoa sisälläkin käytössä pipo nyt ollaan jätetty pois. Tuttia tarjoilen/kokeilen vasta viikon päästä kun vauva on 1kk ni ei ainakaan pistäis enää vaikuttaa syömiseen. Tutti on kyllä koko-ajan mukana kun mennään jonnekkin esim. kauppaan jops siellä tulee yhtäkkiä huutoraivarit ni sais laitettua tutin suuhun mut ainakaan vielä ei ole ollut tarvetta. Me nukutetaan vauva kyljellään, silleen kolme vuotta sitten synnärillä ohjeistettiin esikon kanssa ni toimitaan nyttenkin niin.

Meillä nukutaan masullaan peppu pystyssä yleensä hyvin. Mut mä yritän vaihdella uniasentoja et ei eina olis se sama kylki ym et ei jäis painaumaa. Mun vanhimmalla pojalle jäi takaraivo iha lättänäks kun se oli sairaala aika selällään kun se joutu olee 4-5viikkoa sairaalassa. Leikkauksien takii ja kun joutu olee laitteis kii pitkään.
Pipoa me käytetään vieläkin. Välillä vetää niin paljon et on iha hyvä pitää pipoo päässä sisälläkin. Päästähän haihtuu eniten kehosta lämpöä. Mut jos tosiaan on sisällä lämmin ni ei tarvi.

Tänään ollu aika rauhallinen päivä niin illalla seiskalta alko tyttö soittaa suutaan. Ei meinannu millää rauhoittuu. Pari tuntii pidin sitä liinassa ja kävelin. Masu kipee. Sit muistin et vedin aamulla puol pakettii fatserin suklaata. (Hirvee himo tuli) no mitä tästä opimme älä syö liikaa suklaata nane, ihmettelinkin päivällä kun ei kakkaakaan tullut. No ennenku nukkumaan päästiin teki tyttö sit sitkeämmän kakan. Nyt nukkuu sikeesti kapalossa tyytyväisenä.

Me aateltiin et toukokuussA vois lähtee käymään korkeasaaressa lapsien kanssa retkellä eväitten kanssa. Kun nätit ilmat vaa tulisi.

Meillä ohjeistettiin sairaalassa nukuttamaan kyljellään puolia vaihdellen. Kyljellään mielummin kuin selällään jos tulee puklua tms. Neuvolantäti taas ohjeisti selällään nukuttamiseen ja sanoi että vatsallaan ei saisi nukuttaa koska lisää kätkytkuoleman riskiä. Tiedä sitten mikä on todenperäisyys mutta meillä on esikoinen ja nyt kuopus nukutettu kyljellään sairaalan ohjeen mukaan.

Tänään on jotenki hyvä fiilis:) yö oli kyllä uuvuttava, muutama tunti unta takana... hain lainaan sähköpumpun neuvolasta ja terkka tulee tänään kotikäynnille. Poika jo 7vrk:happy:

Me nukuttiin kanssa yö vähän huonosti, lähinnä mahavaivojen vuoksi. Pötkö alkoi vääntämään pötköä klo 4 ja toki pesuhommissa sitten heräili eikä uni tahtonut sen jälkeen tulla.

Täällä kans vähäuninen yö takana..eniten työtä varmaankin aiheuttaa surkeat vaipat! Auttakaa kanssaihmiset..libero ei ole hyvä, eikä myöskään pamppers :| kummastakin koot 2 olleet käytössä ja pissat on pitkin selkää öisin ja toki myös päivisin. Nyt laitoin miehen ostamaan Lidlin vaippoja testiin :) onko hyviä vinkkejä/kokemuksia tähän ongelmaan?

Imetys sattuu edelleen..molemmissa nänneissä REIKÄ! Ihan vereslihalla :/ äsken koitin kainalo-otetta imettämiseen niin sattu ehkä vähän vähemmän...huoh.

Mieliala vaihtelee nollasta sataan..todella raskasta välillä. Välillä taas ihanaa.

Lähdetään huomenna kauppakeskukseen perheen kera ja äidillä pyörii vaan mielessä kysymys "mitä teen jos vauva alkaa huutamaan?" :D

Meilläkin valvottiin viime yönä klo 03-4:30. Jännä ajatella, että jossain päin muitakin valvoo samaan aikaan samoissa hommissa . Meillä kyllä tuo flunssa on lisäriesana. Vauva niin tukossa välillä öisin, etten uskalla nukkua ennekuin hengitys alkaa taas kulkea. Viime yönä myös silmä tulehtui raasulla. Aamulla mentiin heti päivystykseen ja silmätipat sieltä. Kurjaa pienen sairastelu näin heti alussa. Tuosta tukkoisuudesta vielä: lääkäri sanoi, ettei näin pienelle ole oikein mitään kunnon keinoa siihen. Että suolavesitippoja suositellaan, mutta oikeasti ne ei auta turvonneisiin limakalvoihin, vain huuhtelee. Että kylmä auttaa, joten voi kokeilla ulkoilua nenän avaamiseen ja sitten kohoasentoa (mikä on kuulemma kuitenkin äidille aika raskasta, jos koko yön nukuttaa lasta sylissä... Oli humoristinen lääkäri...). Sanoi sitten omille lapsilleen käyttäneensä jo vauvana lasten avaavaa nasoliinia, vaikka sitä ei saisi käyttääkään alle 2-vuotiaille. Mielestään sitä voisi käyttää, jos tosi tukkoon menee. Ootteko te muut kuulleet, että jo vauvalle voisi antaa avaavaa suihketta?

Tuohon imetyksen käynnistymisvaikeuteen muuten suositellaan täälläpäin "pesimistä". Eli aloitetaan homma uudelleen alusta, otetaan vauva vaipassa omaa ihoa vasten peiton alle pesimään päiväksi (tai ainakin pitkäksi ajaksi). Siellä kyrmötetään ihokontaktissa, minkä pitäisi lisätä imuhaluja. Tiheä imeminen taas nostaa maitoa. Itse vietin varmaan kolme ekaa päivää syötteen vauvaa ihan vähän väliä, tuntui, että melkein koko ajan. Ei vauva silloin vielä juuri mitään sieltä saanut ja jouduin vähän lisämaitoakin osastolla antamaan, mutta luotin siihen, että tilaus menee tällä tavalla perille ja jossain vaiheessa maidot nousee. Kolmantena päivänä kärsivällisyys palkittiin ja maidot nousi, sen jälkeen syömisen kanssa ei ole ollut vaikeuksia (pätisi ylensyönti ja megapulauttelu välillä..).

Muokattu viimeksi:
Mulla tulee nyt sarjatulella näitä viestejä...

Vielä nukkumisasennosta. Esikoisen nukutin kyljellään, tätä uutta selällään. Neuvolasta sanottiin, että molemmat käy, vatsallaan ei passaisi nukuttaa. Uusin suositus kuulemma selällään nukuttaminen. Vähentää kätkykuolemariskiä.

Meillä on pari viime yötä ollu tosi mahtavia, vauva on heränny 4 tunnin välein, syöny 20 min ja nukahtanu. Pari yötä tossa taannoin oli sellasia että illalla yheksän jälkeen alettiin koittaa vauvaa nukkuun mut aamuneljään meni ennen kun nukahti.

Meillä on vauvaa laitettu nukkumaan yleensä kyljelleen puolta vaihdellen ja välillä selälleen.

Meillä Alkaa olemaan selvästi (tai mistä minä oikeasti tiedän? !) ilmavaivoja.. vauva itkee ja kätisee ja kiukuttelee. . Olen välillä ihan hätää kärsimässä, yleensä siis öisin, kun yrität syöttää ja katot vaippaa ja pidät sylissä ja tuntuu ettei mikään kelpaa. Ja vähiten se oma sänky. Miten vauvan saa sinne nukkumaan? Nukutatteko vauvan syliin ja siitä nostatte sänkyyn?

Pippan, täällä ollut tänään illalla sama ongelma..poika huusi ja huusi, eikä mikään kelvannut. Olin vielä imettänyt sitä tissit tulessa useamman tunnin. Sitte vaan hyssyttelin kymmenessä eri asennossa ja itkin itsekin..jossain vaiheessa poika nukahti syliin ja nostin sen omaan sänkyyn nukkumaan.

Sympatiaa naiset. Meilläkin kitistään koko ajan, masuvaivoja :(. Tekis mieli itkeä, mäkin haluan nukkua :(. Ja pissattais ja on jano ja kaikkea muuta.

Oon tässä miettiny, et miten hitossa pärjään parin viikon päästä yksinään viikon miehen työmatkan ajan.

Meillä taitaa nuo kitinät olla sitä, että mulla maito nousi eilen, likan kakka muuttui maitokakaksi ja ilmaa on kierrossa. Miten tästä selvitään, meneeköhän tää ohi?

Onpa ollu helpottava lukea, että babybluessia on näin monella. Itellä oli odottaessa synkeä syksy, jouluun asti ihan Mordoria. Neuvolan lomakkeet näytti masennuksen suuntaan ja terkka opasti soittamaan psyk. sairaanhoitajalle. Alkuvuoden olin kuitenkin oma itseni ja nautin raskaana olosta todella paljon. Synnytys oli taas tosi hieno kokemus.

Mutta taas on mieliala lähteny laskuun. Ja oon käyny juttelemassa sen sairaanhoitajan kanssa.
En oikein tiijä miten tää näin vaikeelta tuntuu. Omat tunteet lapsia, itseä ja miestä kohtaan on tosi vieraita enkä pidä niistä. Siis tunteistani.
Luotin aika kovasti siihen että kevät ja valostuminen auttais mutta eipä niin käyny. Huoh.

(Oottehan vaippojen vuotamisen kanssa kamppailevat vetäny "reunaröyhelöt" suoraksi? Ne vaipassa reisien ympärille tulevat..noh..röyhelöt. Meillä kastu esikoisen kanssa aika paljon kaikkea, ennenkun muisti onkia ne esiin).

Muokattu viimeksi:
Hädän hetkellä voi myös keskittyä positiivisiin ajatuksiin: 3 h yhtenäistä unta yössä on parempi kuin 3 h rikkonaista unta yössä!

Aika menee ihan hullun nopeeta, yritän nukkua aina kun voin, mutta pyykit koneessa, pullorumba, sterilointi, pumppaus2-4h välein, itsekkin pitäis syödä ja juoda,wc käynnit ja sen jälkeiset suihkuttelut...kiirettä pitää. Aamupäivät poju on tyytyväinen ollut joka päivä, toivottavasti näin jatkuu..
Nukuttamisesta, nukkuu yöt pinniksessä meidän makkarissa ja jos näyttää öisin kitisevän tästä ratkaisusta niin koitan nukuttaa vaunuun ja siirrän sen sitten makkariin...viime yönä tyytyi tähän ratkaisuun. Oon kans kääntäny pojun eri kyljelle (nukkuu vain kyljellään, osaston ohje) tai herätän isän ja käsken sen vähä paijjata.
Masuvaivoihin terkka käski mua kiinnittää huomiota omaan ruokaan ja jos ei auta niin cuplatonea, nyt on ollu pojun massu ihan hyvässä kunnossa, ei piereskele eikä kiemurtele öisin.
Ihania pikku hymyjä näkee iltapäivisin ku poju virkeimmillään, näkee että isälläki sydän sulaa ihan täysin:Heartred

Takaisin