Vauva-arki :)

Nii ja voi taivas että mun nilkat on turvonnu! Oon jalkeilla koko ajan ja siksi epparin tikit kiristää ja aiheuttaa kipua. Nyt vetäsin tukisukat jalkaan ja koitan pitää jalkoja koholla. Vaikee istua ja maata!:hungover:

Nodde tuohon turvotukseen auttaa rautalisän syöminen. Mulla oli ennen synnytystä jo jalat turvonneet ja synnytyksen jälkeen jopa vielä enemmän, joten valitin asiasta terkalle joka sanoi että hemoglobiini huono jolloin elimistö korvaa rautaa nesteellä. Mulla obsidan tabletit autto jo 5 päivässä. Jalkojen ylhäällä pitäminen eikä mikään muu auttanut.

Mulla myös jalat turvonneet, sen verran että huomaa. Syön tota multivitaa. Mulla sen isohkon verihukan vuoksi seurattiin hemoglobiinia, mutta se oli alimmillaan 123, mikä on vähän ihme kun 1100 ml verta meni parempaan tarkotukseen...

Hellurei! Meillä esikoinen nyt rapiat 10 pv vanha. Kaikki on mennyt jopa hämmentävän hyvin, ei olla mitään vauvaihmisiä niin ei tiedetty yhtään mitä odottaa.. tai jos jotain odotettiin niin 24/7 huutamista. Väinö on kuitenkin aika lepposa tapaus. Nukkuu yöt pinniksessä meijän huoneessa, heräilee 2-4 tunnin välein syömään. Yöt on "pimeän aikaa" eli minimipalvelu toimii silloin ja aika hyvin toi on sen hyväksynyt. Päivällä hengaillaan ja saa nukkua meijän lähellä sylissä, sitterissä tai missä milloinkin. Ihokontaktoidaan myös säännöllisen epäsäännöllisesti.. Tutti otettiin eilen käyttöön, lähinnä nukutuksen avuksi ja jos jää kätisemään esim mahavaivoja. Vähän jännittää että tuleeko se vaikuttamaan esim imetykseen, täysimetyksellä mennään. Muutamia kertoja saanut kyllä korviketta ja pumpattua pullosta.
Isä hoitaa ja on muutenki aktiivisesti mukana, mäkin saan nautiskella välillä pitkistä suihkuista <3
Eilen kävi neuvolatäti. Väntti painoi syntyessään 3080g, ja sen kasvua seurattiin mahassa tiuhaan kun oli kuulemma niin "pieni". Sairaalassa paino taisi tippua alimmillaan n. 2900g. No, ei vissiin tarvi kasvusta enää huolehtia, on ottanut syntymäpainon kiinni ja siihen lisäksi 230g. On perinyt vanhempiensa ruokahalun...
Mutta olis mulla teillekkin kysymyksiä;
- Miten usein teillä vaihdetaan vaippaa? Kun törähtää niin menettekö te heti vaihtamaan? Esim just vaihdettu vaippa ja vauva liki untenmailla, sitten pörähtää. Tietty sitä ajattelee että kuka nyt paska housussa haluaa nukkua mutta jos vauva on täysin tyytyväinen.. Luin jostain että n.5-6 kertaa päivässä vaihdetaan vaippa. Meillä varmaan ainakin 10 kertaa??
- Tutin käytöstä, milloin ja miksi?

Pitääpä kokeilla tota rautaa jos se auttaisi turvotukseen:)
meillä ei ihan heti vaippaa vaihdeta, jos on juuri uneen päässyt ja sitten tulee lasti...tai sitten yritän kurkata vaippaan, jos paljon tavaraa ni sitte vaihdan heti. Vaihdan aina ennen/kesken ruokailun jos nukahtaa tai ruokailun jälkeen. kyllä noita vaippoja menee aika paljo päivässä, tähän mennessä oon vaihtanu 3krtaa (eka klo.5).
ei olla vielä annettu tuttia, eikä välttis ees anneta jos näyttää pärjäävän ilman:grin

• Tykkään
Reaktiot: E&V
Me otetaan tutti kyllä käyttöön, mutta ei ihan vielä nyt 4 pv ikäisenä :). Tosin viime yönä sitä mietin kyllä, mutta jos tuo olisi ollut kertakatastrofi. Meillä siis oli ilmavaivoja, vauvan kakka vaihtui maitokakaksi ja mulla nousi maito -> toivon että oli vaan väliaikainen huutorumba.

Myös pissavaipat alkoi tulemaan oikeastaan eilen illalla silleen kunnolla. Osastolla ei juuri tarvinnut vaihtaa, ehkä neljä vaippaa päivässä. Mä vaihdan vaipan, jos pissat tai lastit, mutta lasteista katson vähän, että onkohan tulossa lisää, eli en nyt euron kolikon vaippaa kiirehdi vaihtamaan.

Myös meillä tarkoitus yöt mennä minimipalvelulla, mutta tilanteen mukaan toki. Viime yönä se olisi tarkoittanut yksin pinniksessä huutavaa mukulaa :(. Nukuttaminen pyritään tekemään heti alusta niin, että anneraan nukahtaa aina itsekseen. Myöskään tissiä ei tule jokaisesta inahduksesta.

Haluaisin myös kuulla, että miksi tuttu otetaan käyttöön?
Tai no ymmärrän, että rauhoittumiseen tietty, mutta esikoisesta oppineena, en tälle kuopukselle sitä ota käyttöön jos vaan selvitään ilman ja hyvinhän tää on menny, neiti nyt sen reilu 6 vko:a.
Tutista vieroittaminen vei hermoja, että se sit pitää aina muistaa ottaa mukaan ja pitää hollilla, koska ilman ei pärjää jos siihen on huolella oppinut ja ihottumaakin se sit aiheutti. Imuotteeseen ei vaikuttanu ja puoli vuotta imettelin pulloruokinnan ohella. Nytkin mennään sekä rinnalla, että pullolla ja hyvin kelpaa rinta pullosta huolimatta. En (muka) jaksa stressata täysimetyksestä.

Vaippaa varmaan mekin vaihdetaan liisn usein noin niinku ympäristöystävällisesti ajatellen.
Ikäviikot 2-4 tää neiti kakkasi 5-8 kertaa päivässä ja oli ilmeisesti niin hapan kakka, että aiheutti pahan vaippaihottuman, jonka vuoksi siis joutui vaihtamaan vaipan aina ja heti töräyksestä, ettei hautunut yhtään (koska kakkaa tuli niin useasti, ei joka kerta vesipesty, vaan pyyhittiin vaipseilla/pesulapuilla. VIRHE!! koska kaikki happamuus ei lähtenytkään iholta. Vesipesu ja Repair -voide auttoi).
Nyt ollaan pari viikkoa menty 1-2 kakkaa päivässä (en tiedä mikä tahdin muutti) ja iho parantunut, mutta vaihdetaan vaippa heti ettei taas iho huonone.

Mietin myös että onko ihan normaalia kun viime yönä meni lakanat ja vaatteet 2 krt vaihtoon kun oli tullut pissa/kakka selkään asti. Vaihtoväli joku 3 h.. vaipoissa oli kyllä ihan sitä itteään keltasena ryyninä mutta liekö sitten myös osa niin löysää että tullut läpi.. :0 vai menikö meillä vaippakoko sitten vaihtoon näin hetkessä. Pitäshän ykköskoon riittää jopa viiskilosellekkin..

Mursutartar, meillä tutin tarkoitus rauhoittuminen. Toki mistäs minä tiedän, voihan olla että typy ei sitä tarvi eikä nyt väkisin anneta, mutta emme ole "tuttivastaisia" vaan se on ajatuksena sitten joskus. Meillä tiedossa ainakin hoitoreissuja vauvalle jonkun verrankin ja tarkoitus siis, että ne reissut sujuisi.

Myös meillä miehen lapsista kokemusta tutista vieroittamiseen enkä minä sitä niin järkyttävän pahana asiana pidä, yksi vaihe monien muiden joukossa (paljon rasittavampaa on kuivaksi opettelu). Kukin tyylillään, jos ilman tuttia pärjää niin mikäs siinä :)

• Tykkään
Reaktiot: E&V
Mä en rehellisesti sanottuna tiedä kuinka monta vaippaa menee päivässä, en oo laskenu. Kun pörähtää niin meillä täytyy vaihtaa heti meinaan muuten valuu läpi, sitä tulee kerralla ihan kiitettävästi. Tutti meillä oli ekaa kertaa käytössä tänään, neiti 3,5 viikkoa. Oltiin just lähdössä autolla liikenteeseen ni alko huuto joten laitoin tutin suuhun ja hiljeni. Tulee olemaan tällaisia tilanteita varten meillä käytössä ei muuten. Esikko ei koskaan suostunut tuttia syömään ja voin kertoa että peukalon syömisestä vieroittaminen on vielä hankalampaa kuin tutista.. (en siis ole vieläkään onnistunut ja poitsu reilu 3v)

Ihanaa että täällä on muitakin,joilla ei vauva-arki ole ruusuista.
Välillä tuntuu,että olen nyt jo niin loppu noihin mahavaiva itkuihin ja kitinöihin,kun mikään ei ole silloin hyvin. Tekis vaan mieli hautautua johonkin piiloon ja olla välittämättä. Siis illat on tälläsiä. Päivät menee paremmin kun vauvakin on virkeämpi eikä koko aikaa itke. Onneksi on tuo mies,heti jos huomaa,että mulla.alkaa hermoa kiristää niin ottaa vauvan hotelliinsa ja antaa mun hengähtää. Vauva ei tietenkään mitään voi noille vatsaongelmille ja koitan ajatella että tää on vaan väliaikaista.Unet jää vähiin,eikä päivisin.nukuta.Inhottavinta on,ettei vauvankaan aina saa.kunnolla.nukuttua öitä,kun ähisee ja puhisee eksyneen Perun kanssa,mutta ei sentäs itke.Itse.kuitenkin olen herkkä heräämään ylimääräiseen,joten sit jään kuuntelee koska se konsertti alkaa.Eilen vauva ei nukkunut päivällä kun muutaman hassun tunnin yhteensä aamun ja illan välillä.Tänää.Onneksi vähän paremmin uni maittanu.

Tänään meinasin kyllä turhautua ihan täysin:confused: mies joutu jäädä ylitöihin, eikä ole vieläkään tullut (Sai isyysloma viikon vasta ens maanantaista) Päätti sitte ilmoittaa siitä sillä hetkellä kun minä jo kovasti odottelin häntä kotiin, että pääsen edes vessaan ja sais istua hetken ja pitää jalkoja ylhäällä. Poju nukku aamupäivän ja meteli alko klo.15, vähä väliä ruokaa, syliä, vaippaa ja välillä torkku sylissä ja heti vaunuun päästyä itkua. Eihän tässä mitään jos pääsisin vauva sylissä maate tai ees mukavasti istuu, mutta ei ku paikat hellänä! koittaa nyt siinä samalla lämmittää maitoa, lypsää lisää ja hyssytellä. steriloida pulloa tai täyttää uutta, samalla melkeen tulee pissat housuun ja tuntuu että nilkat halkee:scared007tuntuu muutenki että maitoa ei meinaa tulla, en tiiä mikä on "tavallinen" määrä..mutta pojulle tuntuu maistuvan niin hyvin etten kerkee tahtiin, pitää vissiin ruveta lypsää tiheemmin vai miten ?
mutta tuon kaiken keskellä oli jotain positiivistä, nimittäin annoin tissiä ku muuta en enää keksiny ja kyllä se siitä otti...nännitki jäi normaaliin asentoon imun päätyttyä ni oletan että oli oikea imuote. Ehkä musta tuleeki vielä imettäjä:happy112 katotaan miten yö menee jos en anna pullosta maitoa. Nyt on ollu hiljasta tunnin, eli tissi riitti ainaki hetkeksi.

Tsemiä Nodde! Meillä päivä mennyt hyvin, mutta yö pelottaa. Likka tosin iltapäivällä väänsi kolme vaipallista torttua, eli saattaisi tosiaan viime yö olla johtunut maidonnoususta.

Oon miettiny, oonko huono äiti, kun musta oli kova käydä kävelemässä koirien kanssa enkä kaivannut vauvaa. Mut ei kai se musta hionoa tee, jos en ylistä rakkautta, vauva on mulle tärkeä ja sen itku saa mun sydämen särkymään.

Hei äidit ♥ täällä vauva 4 viikkoa ja tuohon aikaan mahtunut paljon. No puran jotain. Menetin synnytyksessä paljon verta repaleisen istukan takia ja ei kaavintaa joten synnyttelin istukan kappaleita ja hyytymiä runsaan veren kera vielä viikko sitten. Rautalääkettä menee Obsidan 100 x 1. Eka viikko x 2./vrk. Sillä lähti turvotuksetkin. Bilirubiinit täälläkin oli ongelmana ja se että imetys ei onnistunut alkuunkaan tämän neidin kanssa lukuisista erivariaatio ja lisäverme yrityksistä huolimatta. Lopputulema oli aina huutoa ja vauvan väsyminen. Katkaisin pelleilyn. Pumppaan pulloon ja täts it! Tutti käytössä imemisen tarpeen tyydyttämiseen. Ihosyellaan paljon ja kannan liinalla. Syötän rintaa vasten. Näin meillä. Miulla on ontelonännit ja kokoa xxxl niin ei mahdu vaavin suuhun ja meni vaan rinnan päät ihan rikki. Nypytti ihan väärin. Kyseessä 4s lapsi. Kaikkia muita imetin pitkään onnistuneesti. Tämä vaan ei luonannu. Alkuun se tuntui epäonnistumiselta. Mutta nyt jo itsestään selvyys. Vauva tyytyväinen ja hymyilee. Tuttipullot anticolic mam. Muut tekee liikaa ilmaa ja tulevat liian nopeaa. Myös nuk anticolic tutteja nuk pullossa toimineet ok. Käytössä ilmavaivoihin 2 viikosta alkaen Disflatyl 40mg/ ml, sen 10 tippaa x 2 /vrk. Purkaa kaasun hyvin. Myös täällä oli eka räkä tauti ja pidin vaunuissa sisällä koppaa hieman yläasennossa ja sideharsoa kopan päällä johon munkkitippoja (niitä yrtti) pirskottelin. Avaavat hengitysteitä. Sekä laitoin NaCl/tippoja nenään.

Sanoja, et varmasti ole huono äiti :) minäkin vielä opettelen rakastamaan ja tutustumaan poikaan, joka on epäilemättä hienoin asia maailmassa <3 silti ihana välillä vaikka viettää koirien kanssa laatuaikaa ja hoitaa niitä kympillä :) tai istua miehen kans vähän aikaa rauhassa sohvalla..niin ettei kaipaa vauvaa.

Kajijuan, oiskohan mulla sama "vika", että tissit on vähän liian isot vauvan suuhun..ja siksi kamalat avohaavat nänneissä. En usko että imetysasento on ihan pielessä koska olen reippaasti vaihdellut asentoja ja tehnyt just niinku käsketään tekemään...

Olikohan se tässä ketjussa, missä joku kysyi kauanko yöhommossa menee. Meillä menee helposti tunti...josta syömiseen vähintään puoli tuntia. Nyt olen myös vaihtanut kaksi kakkavaippaa (mun lapsi ei nuku yöllä kakat housuissa, vaikka sairaalassa sanottiin mitä). Sit nyt laitoin vauvan tohon viereen sohvalle peitto päälle ja odottelen, että uni tulee. Toistaiseksi on rauhallisemmin kuin viime yönä, jolloin oli kolme tuntia putkeen suoraa huutoa.

Pyrin välttämään tissille tai syliin nukahyamista, jotta vältyttäisiin siihen tottumisesta.

Kysyy muuten hieman huumoria, kun tähän aikaan yöstä vaihtaa neljättä kakkavaippaa putkeen tunnin sisään.

Yöstä selvittiin ilman pulloa, poju sai ruuat suoraan luukulta. Nännit kipeet, mutta ei pullorumbaa! Ainut ongelma, että meinasin nukahtaa monta kertaa kesken homman... täälläkin menee sellanen 45min-1h yöllä ja pojulla selvä rytmi ainaki vielä. Herää 3krtaa yössä vaiholle ja syömään. Ihan tajuton väsymys:coffee

Kahvin voimalla mennään täälläkin. Toivottavasti ei aiheuttaisi kovin paljon ilmavaivoja vauvalle... Minä nukahdan auttamattomasti yöllä imetyshommiin. Viime yönä kello oli kolme, kun vauva heräsi syömään. Viideltä havahduin seuraavan kerran ja vauva nukkui naama kiinni tississä edelleen... Sitten kuudelta alkoi vauvan armoton röhinä, oli niin tukossa. Lopulta oli noustava kokonaan ylös.

Kyllä minuakin väsyttää. Tällä viikolla mies palasi töihin ja välillä tuntuu, että vaan sumutorvet soi päässä, kun ei ehdi itse syömään saati sitten laittamaan ruokaa, kun kaikki imetykseltä liikenevät MINuutit menee vauvan vaipanvaihtoon, puklien pesuun ja vauvan ja omien vaatteiden vaihtoon, 2,5 -vuotiaan ohjaamiseen, viihdyttämiseen, ruokkimiseen, pottahommiin... Ulkoilemaankin pitäisi taas pikkuhiljaa ehtiä. Eilen aamupäivällä vauva valvoi koko ajan, halusi melkein koko ajan imeä, sitten kun ei imenyt, halusi olla sylissä, sisävaunuihin kun laski, niin heti tuli itku. Manducassa suostui olemaan vähän aikaa, mutta selkään alkaa sattua, kun pidempään siinä kantaa (kun ei ole noita vatsalihaksia pitämässä suorassa...). Sanokaa te monilapsisten perheiden äidit, että kaatuuko teillä muilla hiki päältä tässä vaiheessa vai jaksaako teidän vauvat odottaa paremmin ja otanko minä vaan liikaa paineita siitä, että pitäisi saada pyöritettyä tätä hommaa paremmin..?

Takaisin