Vauva-arki :)

Ihana lukea et teillä monilla vauva-arki on sujunut mukavissa merkeissä ja ootte olleet super-onnellisia. Mulle puolestaan vauva-arki ei oo ollut niin helppoa ja ihanaa. Mulle tuli jo synnärillä kova baby blues ja monet asiat on tuntuneet vähän jopa vaikeilta. Mulla/meillä miehen kanssa ei oo ennestään mitään kokemusta näin pienistä vauvoista. Tuntuu kuin mun päivät ja yöt menee joko imettäessä tai vaippaa vaihtaessa. Vauva on kuitenkin tosi ihana ja rakas.

Kovasti tsemppiä Mustikalle :Heartred Koita vaikka jutella neuvolassa tai ystäville/sukulaisille niin olo helpottaa ja huomaat ettette ole yksin :3some

Tsemppiä myös täältä <3 mullakin tulee hetkiä päivittäin kun tuntuu etten mä pystykään tähän.. :| mut tiedän että näitä voi tulla ja menevät ohi varmasti. Puolison tuki on kyllä kullan arvoista <3 pääosin onnellinen olen kuitenkin :)

Vauva vieressä, osastolla, ja olo outo. Oon niin puhki verihukasta ja sekaisin. Vauvaa en voi hoitaa vielä täysillä ja jotenkin se tuntuu vieraalta. Ootan niin kovasti kotiin pääsyä ja sitä, kun voi alkaa tutustumaan ilman, että hoitajia käy tunnin välein tässä. Kai ne rakastavat tunteetkin vauvaa kohtaan herää jossain vaiheessa...

Ihan varmasti Sanoja ne tunteet tulee kunhan tuosta alkuhässäkästä pääsette :Heartred Tsemppihaleja täältä!

Mullakin oli just tollanen outo olo synnytyksen jälkeen, en tuntenu sellasta odotettua rakkautta... mietin heti että kuinka me pärjätään, noin pieni, eikä osaa kertoa hätäänsä. Osastolla sain muutenki hirveen vähä tukea ja kotona iski sitte paniikki. Vauva on tietysti rakas ja ihana, mutta vieläkin koen olevani epäonnistunut kun en saa esim.imetettyä ja yritän sitä tehdä kuitenkin, aina saa pettyä ja hain tsemppiä netistä videoiden kautta...mutta ei vaan onnistu. Röyhtäytys on ongelma, yrittää nostaa olalle ja taputella selkää/peppua, mutta poju ryömii alaspäin mykkyrässä tai heiluu ku heinämies. Koittanu heijjata sylissä ja sekin onnistuu vaan joskus. Pullostaku anto maitoa ni ahmi niin että meinas vetää henkeen, no kyllä siinä sydän hyppäs kurkkuun... tule jo tiistai ni saan soittaa terkalle! Nää ongelmat on kasvanu mun päässä ihan hirveiksi ja tuntuu jännältä kirjoittaa niitä tähän, koska eihän nämä ole ongelmia, kuuluu uuteen arkeen?
herätättekö vauvan syömään 3-4h välein??

Mun on täällä sairaalassa pakko herättää, mutta en haluaisi.

Mua ahdistaa, kun vauvalta mittaillaan sokereita 3 h välein, ihan vain siksi että mulla oli rasituksessa yksi poilkeava arvo. Niillä kolmen kuukauden aikana kotona mitatuilla arvoilla ei ole mitään merkitystä...

Jännä ettei poju kotonakaan oo vielä heränny ja pyytäny ruokaa ku kerran yöllä... hirveetä kellottamista, millon söi, millon pumppasin... mutta saapa nukuttua, jos ei jotain asiaa murehdi puoli yötä.

hirveen vaikeeta myös tuo oikean vaatemäärän pukeminen sisällä, välillä tuntuu hikiselle ja välillä varpaat ja sormet kylmät.

Milloin kylvetitte ensimmäisen kerran? :)

Sanoja tiedän tunteen. Meillä piikitettiin kans pikkusen kantapäät pahan näköisiksi. 5päivää. Arvaa vaa näyttikö hyvältä. Lopulta ne valuivaan verta. Siteitä vaihdettii joka vaipan vaihdon yhteydessä.

Nodde. Meillä kylvetettetään kerran viikossa. Eli eka tehtiin viikon vanhana.
Kylvettäessä kannattaa ottaa kunnolla tukeva ote vauvasta että sillä on turvallinen olo silloin se ei itke/pelkää. Ja kun ite on rento ja luottavaisin mielin niin vauvakin on. Me oltiin viimeksi suihkussa et pidin tytön rinnaalla suihkutuksen ajan ja kyllä tykkäs.
Suihkua ei sais suoraa vauvaa osoittaa mutta käsi väliin niin vesi tulee lempeästi vauvan päälle.

Meillä ilmesty täs 4viikon jälkee ihan hervoton määrä hormooni näppyjä niskaan,rintaan ja kaulalle. Toivottavasti lähtevät pian pois näyttää aika karulta.

Nodde: tekeekö imetys kipeää? Annat siis lisämaitoa pullosta, alkoiko tämä sairaalassa jo? Paljon lisämaitoa menee per päivä?

Sanoisin ettei vauvaa tarvitse herättää öisin jos pissaa/kakkaa tulee ja vaippoja joutuu vaihtamaan tasaisen useasti, ja vauva kasvaa ok(neuvola punnitus).

Me kylvetettiin kun tyttö täytti 2vkoa, nyt 3vkoa eikä olla uudestaan kylvetetty. Tosin pyyhin/pesasen kaulaa, korvantaustaa ym.kun valuu maitoa syödessä...alkaa muuten haisemaan tosi härskille! Typyn käsiäkin oon pessyt raanan alla kun noihin kippurasormiin ja kämmeniin kertyy myös mähmää ;) Tollanen Nanen kerran-viikossa kylvetys on kiva rutiini, ja vauva nauttii! Meidän muksut on aina nauttinu vedestä, taitaa olla yleinen ilmiö :) se rentouttaa vauvoja...mut nyt oon ollu tytön kanssa laiska. Täytyyki pian taas kylvettää!

Sit vaipanvaihdon yhteydessä koskettelen ja hieron vauvan masua ja raajoja, tykkää kovin! Kannattaa kokeilla, ja samalla höpötellä vauvalle höpöhöpöjuttuja, pusia varpaita ja mitä ikinä.. Voi edesauttaa kiintymystä ja luo vauvalle turvallisen ja luottavaisen olon.

On muuten totta että vauvat aistii hoitajan "varmuuden"...rentoa otetta vaan ja uskallusta koskea ja käsitellä vauvaa!

Nodde, tuosta pukemisesta. Sisällä pitäisi riittää ihan body ja housut, älä kokeile lämpöä käsistä tai jaloista vaan niskasta. Monilla on jalat tai kädet aina viileämmät kuin muu kroppa niin jos niska tuntuu lämpimältä niin vauvalla on hyvä olla.

Tulee niin hyvä mieli ku saa täältä vastauksia, helpottaa:happy119
syntymän jälkeen vauva söi tosi huonosti osastolla ja pissaa ei tullu ekana vuorokautena ollenkaan, sitten rupesin antamaan tissiä 2h välein, viihtyi siinä 10min per tissi. Kotona imetys ei enää onnistunutkaan, väärä ote ym.. rupesin pumppaamaan ja juottamaan rintamaitoa pullosta, niin ainakin tiesin että poju saa ravintoa. On tod uninen tyyppi ja syyksi ajateltiin liian vähäistä ravintoa kun soitin synnärille ja he käskivät katsomaan videoita netistä imetyksestä..niillä ei apua. Pumppaan maitoa ja syötän sen,äsken meni n.50ml, edellisestä syötöstä 4h. Tyytyi siihen :) pissaa tulee ja kakkaa.

Tuo kiintyminen on kyllä ihan oma juttunsa. Mä itkin eilen hormoonihöyryissäni miehelle, että en tunne itseäni äidiksi ja tuntuu kuin mulle olisi annettu tämä pieni ihme, joka pitää vain koittaa pitää hengissä. Mutta tiedostan sen kuuluvan asiaan..

Kun poika syntyi, tunsin ihan järkyttävän rakkauden tunteen häneen. Nyt sitten ihmettelen vieläkin että mitä tästä tulee..

Viime yö oli oikein onnistunut näin btw. Alettiin pojan kanssa nukkumaan kymmenen aikaan ja herättiin syömään vasta puoli kolmen kieppeillä :) pissatkaan ei tulleet tänä yönä läpi, jihuuu!

Mulla on pahin baby blues alkanut helpottaa ja alkanut pikkuhiljaa tuntua paremmalta elämä vauvan kanssa. Mutta kyllä tässä on edelleen haasteensa enkä osaa nauttia vielä täysillä. Meillä elämä on aika rajoittunutta vielä kotiin kun en osaa/uskalla lähteä vauvan kanssa pahemmin mihinkään liikkeelle. Mies on jo paljon luontevampi vauvan kanssa ja hän onkin ihan paras mahdollinen isä meidän pojulle. Muutenkin oon niin kiitollinen miehelleni ja tuntuu, että mun rakkaus häntä kohtaan on vaan lisääntyntyt tässä vauvan myötä.

Mä luotan siihen että ne äidintunteet herää kyllä. Nyt on vaan pakka niin sekaisin kaikesta. Tänään ollut jo silleen helpompi päivä, että olen jaksanut ja voinut tehdä itse vauvalle asioita. En siis ole tarvinnut kaikkea mahdollista apua. Tänään illalla on ensikylvetys ja jos kaikki ok, huomenna kotiin.

Mies onneksi pystyy nyt pitämään melkein 2,5 viikkoa isyyslomaa, ihanaa! Ja sitten suoraan viikon työreissulle... Täällä on osastolla tosi hiljaista, käytännössä kaikilla oma huone, toistaiseksi.

Mustikka, täällä sama homma..tuntuu että rakastan miestäni enemmän tämän vauvan myötä :) ei tässä kerkeä/halua yhtään riidellä, joten sen puolestakin jo menee paremmin kuin koskaan :D

Hirsiä vetelee poju ahkerasti, mutta eikös se ole normaalia?:wink tänään oli hereillä kunnolla ekan kerran hetki sitte, ihana tuhisia:happy2 helppo hoitonen, ainaki vielä..ei pahemmin kitise.
onko teillä tuttia käytössä?
miten teille ohjeistettiin nukkuminen? Saatiin ohjeeksi että aina kyljellään tai voi laittaa selälleen, mutta pää sivulle. Peitto oli käytössä jo synnärillä, niin kotonakin.
käytättekö vauvalla pipoa sisällä?

Takaisin