Vauva-arki

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja herne
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Me ollaan seurailtu pakkasmittaria iltapäiville ja tänäänkin lähdettiin ulos kun yksi mittari näytti 14 ja toinen melkein 17 astetta pakkasta. Vaunukoppa on suojaisa, sinne kun laittaa hyvin puetun lämpöisen tytön makuupussiin, suojus päälle ja harso kopan eteen, ei varmasti palele. Pari kertaa on kyllä käynyt mielessä että siinä ne naapurit katsoo kun hullu ämmä kärrää mukulaansa pakkasessa.. Tuskin on pakkasrajoja tunnettu silloin kun itse olen ollut vauva, ja varusteetkin on olleet vähän toisenlaisia. Siitä huolimatta tässä ollaan! :) No, en minä tuota pienokaista älyttömään pakkaseen veisi.

Bläää mikä KÄNKKÄRÄNKKÄPÄIVÄ :sad001 Mies lähti töihin 7 ja poika havahtui siihen. Väänsi kakan, ja vaipanvaihdossa heräsi sitten niin paljon ettei nukkumisesta tullut enää mitään. Eikä ole sitten nukkunut kun max 30min pätkiä, ja ollut niin kitinää täynnä ja vain syli kelpaa. Päivällä lasin sängylle sen aikaa että vihdon pääsin pissalle ja siitä sitten poika räjähti huutoon ja itkuun, jota jatkui tunnin kunnes räkää, kuolaa ja kyyneleitä oli kämppä täynnä, ja poika nukahti uupumukseensa. Ensimmäistä kertaa oikein rimpuili sylissä, niin vihainen oli... o_O Huomista odotellessa.

Kiitos leidit vaippavinkeistä :) Ja täysin samaa mieltä niistä yhden kappaleen näytevaipoista! Synnytyssairaalassa käytettiin nimittäin pamperseja ja liberoita taas tuli paketillinen sairaalasta saadussa korruptiokassissa, ja yllätys, mitä merkkejä meillä on käytettykään? :wink Eli eipä ole tullut muita edes testattua...

Jaksamista Sophie! Kun tulee noita hetkiä, ettei vauva vaan nuku, lohduttaudun sillä, että jossain kohtaa sen on PAKKO ottaa univelat takaisin, ja sitten äitikin saa toivottavasti levätä vähän ylimääräistä :)

Ainii.. tänään kaupassa tajusin että olin unohtanut pestä hampaat aamulla (mä en KOSKAAN unohda...) Ja huomasin hytkyttäväni ostoskärryjä pojan vaunujen sijaan :rolleyes: Äippää vähän väsyttää o_O

Mä teen tota samaa ostoskärryille! Ja tyhjille vaunuille.. Ja jos oon just rauhotellu vauvaa sylissä, niin välillä saan itseni kiinni hytkymästä vielä sen jälkeenkin, kun oon pistäny vauvan pois.. o_O

Kiva joskus oli jutella jonkun kanssa, kun tajusin miks se katsoi vähän pitkään - seisoskelin siinä heijaamassa veskaani. :oops:

Meillä alkaa jo enemmän kiinnostaa muukin maailma päiväsaikaan ja poika on ihan hyvällä tuulella usein. Iltaisin kuitenkin edelleen enimmäkseen vain syliä, tissiä, kanniskelua ja hyssyttelyä, ei puhettakaan että jumppaisi lattialla tyytyväisenä kello 18 jälkeen.

Poika vihaa yli kaiken ulkovaatteiden pukemista vieläkin. Se on hianoo lähtee ulos ja asioille hirveen huutokonsertin saattelemana joka ikinen päivä... Vaunut kun saadaan liikkeelle tai auto matkaan niin siunattu hiljaisuus saapuu :)

Heh, tuo heijjaaminen on tarttunut tännekkin.. Naureskelin viimevuonna, kun työkaverini kertoi olleensa kaupassa ja heijjanneensa ostoskärryjä ja joku rouva tuli sitten sanomaan, että "teillä taitaa olla lapsia". Työkaveri ihmetteli ja vastasi, että "juu 4 niitä on tällähetkellä ja nuorin muutaman kuukauden ikäinen, kuinka niin." Rouva oli sitten todennut siihen, että "kun heijjaat kärryjä siihen tahtiin, että alkaa pienet ostokset jo pyörimään pitkin lattioita." Oli siis kärryn pinnojen välistä tipahdellut kardemummat ym.. No nyt se sama on iskenyt itseenkin. Ollaan miekkosen kanssa käyty pari kertaa kaupassa ilman muksua ja aina kun saan kärryt käden ulottuville niin pakko heijjata.. huoh..

Vauvanvaatteista... Oletteko huomanneet mistä liian pieneksi jäävät vaatteet alkavat ensiksi kiristämään tai olemaan liian lyhyitä? Meillä on nuo KÄDET, siis joidenkin valmistajien hihoista kun ei meinaa saada tuota nyrkkiä läpi vaikka body muuten onkin ihan sopiva tai jopa hieman iso o_O Millaiset räpylät tolle tulee oikein kasvamaan!??

^Saman olen huomannut. Tehdäänkö hihansuista tarkoituksella tiukkoja, vai onko meidän pienellä neidillä oikeasti niin iso koura..?:schoked025

Meidän tyttö on ilmeisesti (käyrien perusteella) aika pitkä, ja usein bodyt jäävät lyhyiksi. Sellaiset on hyviä, missä on kahdet nepit. Mutta kyllä, meilläkin on välillä hihansuut kiristäneet! Onkohan lokakuisilla mahtikourat vai tehdäänkö vauvoille liian kireitä hihoja? ;)

Meilläkin jumittaa hihansuut usein (eikä auta, että pikkumies roikkuu hihoissaan kun yrittää pukea :p). Ja hihat ja lahkeet tuntuvat muutenkin jäävän lyhyiksi ensimmäisenä.

Joo ja mä en kerkeä vetää sitä nyrkkiä hihasta läpi, ennen kuin nyrkki menee jo suuhun. Märät hihansuut on aika usein... Ja sitten kun yritän laittaa niitä olkapäällä olevia neppejä kiinni, niin innoissaan haukkaa äidin kättä. :D

...ja myös ne olkapäällä olevat napit saattavat mennä suuhun, meillä ainakin sellaisten henkselimallisten potkareiden henkselit ovat joskus märät :D

Meillä kuolataan niin paljon että kaikki vaatteet ovat märkänä parissa tunnissa.. Tänään valahti niin paljon kuolaa housuille, että piti nekin sitten vaihtaa. Hanskoja pitäisi ostaa enemmän kun ne menee märäksi alta aikayksikön, ja tuolla on kädet aina kylmät. Siskonpoika sai ekat hampaat jo 4kk iässä, joten niitä tässä nyt odotellaan :eek:

Meillä bodyt jää pituussuunnassa lyhyiksi.. Leveyttä ja hihojen pituutta riittää vaikka muille jakaa.. Hihoja saa kääriä monta kertaa, että kädet edes jotenkin näkyvät.

Aiheesta toiseen, olisiko teillä hyviä lukuvinkkejä, mielellään vanhemmuus/lastenhoitoaiheisista opuksista?

Olen viime aikoina lukenut täällä suositellun Tracy Hoggin "Opi kuuntelemaan vauvaasi" -kirjan sekä Pamela Druckermanin "Kuinka kasvattaa bébé", sain sen kierrätyskappaleena äitikaverilta.

En innostunut ottamaan käyttöön Hoggin kirjan rutiineja, mutta löysin niistä kyllä hyödyllisiä asioita esim. itkujen ja eleiden tulkintaan ja ns. luontaisten rytmien aikaikkunoihin liittyen. Druckermanin kirja taas oli positiivinen yllätys; sellaista hömppää mutta ihan hauskoja havaintoja. Moni on sen varmaan lukenutkin, mutta kirja on siis amerikkalaisen journalistiäidin kertomus kokemuksistaan ulkomaalaisena äitinä Pariisissa, sekä ranskalaisten ja amerikkalaisten lastenkasvatustapojen eroista.

Molemmat kirjat olivat helppolukuisia ja sellaisia, joita voi hyvin lukea lyhyissäkin pätkissä vaikka imettäessä.

Takaisin