Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huh, mä jo luulin että tuo ärinä on jotenkin "epänormaalia". Kuullostaa Winnie ihan meidän touhulta. Hyvin on meilläkin mennyt ja harvinaisia tuommoiset yöt että kukkuu, ähisee, ärisee ja roikkuu tissillä koko ajan. Onneksi on ensi viikolla neuvola kuukauden tauon jälkeen niin saa avautua huolistaan siellä. Ei tämä enskertalaisena äitinä olo kyllä helppoa ole, kaikkine uusine asioineen :wideyed:

Meillä myös äristään ja ähistään. Lisäksi poika kiemurtelee ja potkii kovasti. Maha vaivaa selvästi, koska kakkaaminen rauhoittaa. Pahimmat ähinät ajoittuvat aikaiselle aamulle. Eli herätään nykyään yöunilta viiden maissa n. reiluksi tunniksi, jolloin ähistään ja kakataan. Tämän jälkeen jatkamme yöunia pikkupätkissä yhdeksään - kymmeneen saakka.

Mennään parin viikon päästä vyöhyketerapiaan, jos se auttaisi vatsan väänteisiin. Näköjään näitä vatsavaivoja on lähes kaikilla, joten en sinällään ole huolissani. Neuvolatätikin sanoi, että hänen asiakkaistaan kaikilla on jollain tasolla vatsan kanssa ongelmia. Tämä johtuu siitä että ruuansulatuselimistö vasta kehittyy. Yleensä vaivat helpottavat kolmen kuukauden iässä.

Murinaa, ähkintää, omituisia inahduksia, puhinaa, ärinää, KAIKKEA!
En oo ollu huolissani. Kuitenkin vatsakivut kivalla tasolla jos aiheuttaa tollasta, eikä itkua.
Edelleen yleensä valvotaan kolmeen ja sit vasta yöunille. Yritän nyt sinnikkäästi pitää enemmän hereillä illalla, niin sais rytmiä aikaistettua. Mut huomennakin olen päivän reissussa vauvan kanssa joten se satavarmasti nukkuu autossa illan kun ajelen kotiin...

Eilen kylvettiin ekaa kertaa ilman kitinää! Tähän asti on tykänny vain suihkusta. Ikää nyt 6vko.
Tuntuu että likka on kasvanu ihan kauheesti! Se on jo ihan eri näköinen kuin pariviikkoisena. Mulle tulee nyt jo ihan haikea olo, että kohta mulla ei oo enään vauvaa vaan taapero... Oikeesti vasta monen kuukauden päästä mutta silti!

Meillä poitsu on ollu tollanen ärisijä ihan synnäriltä asti... Tänään käytiin toista kertaa vyöhyketerapiassa (3,5 vko ikää) ja oli paljo rauhallisempi vauva hoidon aikana ku eilen! Toivottavasti vaivat siis helpottamassa! Jalan suolisto-pisteet oli kipeet ja sillon vauva huusi mutta muuten oli paljo rennompi ku eilen ja selkää hierottaessa ihan nautiskeli:) huomenna vielä ja sitte ens viikolle mahdollisesti viimenen kerta. Vaikka vatsavaivat yleisiä onki vauvoilla, niin eihän se sitä tarkota, että niistä tarvitsisi silti kärsiä jos apua on saatavilla.

Meillä on ollut viikon ajan tytöllä masuvaivoja ja oon myös miettinyt vyöhyketerapiaa. Nyt neidillä on ikää 2,5 vkoa, onkohan olemassa jonkinlainen "ikäraja" minkä ikäisenä vauvan voi viedä?
Kaikilta oon kuullut pelkkää hyvää niin kai se on ainakin kokeilemisen arvoista?

Minä soitin ajan, kun poika oli 3viikkoa. Jostain luin että mahdollisimman aikaisin kannattaa viedä, koska hoito tehoaa helpommin kun aloitetaan aikaisin.. Ei tosin ihan parin päivän ikäistä ehkä kuitenkaan mutta kyllä 2viikkoisen voi jo viedä. Vyöhyketerapiasta ku ei tosiaan ole mitään haittaakaan tai vaaraa tehdä vauvalle vahinkoa.

Kiitos tiedoista, kiva tietää että tämä on suht "normaalia" vaikkei kivaa olekkaan ärisevää/ähisevää vauvaa katsella joka kiemurtelee naama mutrussa. Sain jo melkein omantunnon tuskia, että ruokavalioni saa vauvan tuskissa kiemurtelemaan, kiitos ihanien "viisaiden neuvojen" tai lähinnä syytösten että sinä syöt itse väärin ja vauva kärsii.. hoh hoijaa :wacky:

Minä varasin vyöhyketerapiaan ajan poitsulle, yksi aika oli enää tälle viikolle ja se osui huomiseksi. Yes! Toivottavasti on apua, on niin tuskaista katsoa pienen kärsimysnäytelmää. Hieroja on tuttu, jolla itse käyn jalkahoidossa. Osaa varmasti asiansa, ainakun jalkani ovat tulleet aina hyvään kuntoon. :D

No just. Miehellä alkaa huomenna työt ja minä saan tietysti hoitaa pikkuista nyt sitten yksin läpi yön. Koskaan ennen poitsu ei ole valvonut näin pitkään, koko ajan kitisee ja vääntää pientä itkua. Tissillä haluaa olla tunnin välein. Katsotaan, että koska tässä pääsee nukkumaan. Huoh.

Voi, minä oon hoitanu jo kuukauden yksin läpi yöt, eli syntymästä asti.. miehellä kun on sen verran hyvät unenlahjat että se vaan ei herää vauvan itkuun :D välillä se vauvavapaa yö ois ollu kiva, mutta jos toinen ei herää nii sitte se on vähän mahoton ajatus :/

Winnie, mahtaisko poika vaistota, että äiti on vähän jännittynyt tästä uudesta tilanteesta ja siksi on levoton? :) Meidän likka ainakin vaistoaa heti, jos jotain muutosta tulee äitin olossa ja tulee levottomammaksi. Meillä ei myöskään isä ole öisin ollut hoidoissa mukana kun imetän enkä ole pumppaillutkaan. Ei siinä silloin miestä tarvita :) Jouluna oli kyllä välillä meidän kanssa hereillä syötön ajan, mutta ei nyt enää kun arki on alkanut. Ilona on nyt 5 yötä syönyt vaan kerran yössä! Toivottavasti tämä "putki" säilyy! :)

Meillä tyttö on nyt 1kk ja 11päivää ja oon ollu siitäki ajasta suurimman osan päivin ja öin yksin ku mies on toisella paikkakunnalla töissä. Ja sitku mies on kotona nii yöt hoidan kuitenki minä. Nyt meillä on kuitenki yli viikon jo ollu ihan kunnollinen rytmi elämässä ja oon oikeesti nukkunu öisin! Mua ei päivällä väsytä yhtään ja en ookkaan nukkunu päikkäreitä yli viikkoon :D vauva nukkuu yöt, syö 2-3 kertaa yön aikana. Mennään nukkumaan sänkyyn yleensä puolelta öin, vauva syö silloin, sitte seuraavan kerran 3-4 aikaan, taas 6-7 aikaan ja sitte 8-9 aikaan heräillään. Siinä seurustellaan hetki ja vauva nukahtaa vielä johonki 12-13 saakka. Nyt on alkanu oleen jo päivällä pidempiä hereillä olojaksoja, niinku toissapäivänä klo 15-20 (parit 10min torkut oli välissä) ja ihan tyytyväisenä vieläpä! :)

Meillä on oikea sylikissa tämä meidän typy! On tyytyväinen vaan sylissä, nukahtaa vaan syliin ja heti jos lasken sänkyyn niin jo on silmät auki! Onneksi sentään öisin nukkuu jotenkin mun vieressä, jos otan ihan iholle mut olen välillä joutunut ottamaan tohon rinnan päälle nukkumaan. Ja toinen asia mikä tuo haastetta on se kun typy haluaa kokoajan tuttipulloa imeä, ei hän sieltä paljoa syö vaan lutkuttaa vaan tuntitolkulla ja jos yritän vaihtaa tuttiin niin taas huudetaan! Huoh! Ja yksin täs kaikki yöt hoidetaan, mies kun nukkuu niin sikeästi tosiaan ettei edes eväänsä väräytä! No hän onneksi herää sitten aamulla isomman lapsen kanssa ja mä saan nukkua aamulla pidempään kun vauvakin nukkuu.
Ihan ok rytmi alkanut muodostua öiden suhteen, edelleen mennään nukkumaan kl.23 ja eka syöttö on n.kl 3, seuraava n.kl 6 ja sit aamulla 8-9 aikaan. Mut nyt parina yönä on kitissyt ton kl.3 jälkeen ja lutkuttanut sitä pulloa läpi yön, tai ainakin musta on tuntunut siltä että oon kokoajan hereillä :eek:

Täällä poika on myös varsinainen sylikissa! Nukahtaa syliin, viihtyy koko ajan sylissä ja rauhoittuu sylissä mutta kun laskee alas, herää saman tien. Onneksi kuitenkin rauhoittuu aina niin helpolla kuin sylillä, joten ei pidä "valittaa" :)
Aika ja päivät menee todella nopeasti, tuntuu ettei mitään ehdi tehdä kotona kun kaikki aika menee ihanan vauvan kanssa :Heartred. Edes täällä foorumilla ei ole ehtinyt juuri käymään:schoked025
Ensimmäisen lapsen tuoman alun hämmennyksen jälkeen täytyy sanoa, että on tämä kaikessa rankkuudessaankin ihanaa :Heartbigred

Satru, tuosta justiin puhuttiinkin vyöhyketerapiassa, että vauva vaistoaa nuo asiat. Vaikka välttämättä ei itse tietoisesti käyttäydy eri tavalla. :) Vyöhyketerapeutti meinasi, että pikkuiselle on jäänyt trauma synnytyksestä. Syntyi siis hätäsektiolla ja alussa oli hapenpuutetta. Uskotteko te, että vauva voi tiedostaa tuollaisen asian ja saada siitä trauman? Vatsan takiahan me sinne hoitoon mentiin mutta toivottavasti nyt tulee apua sitten vaikka molempiin ongelmiin. Nyt poitsu nukkuu tosi rauhallisesti, ei vääntänyt vatsaa syötön jälkeen. :)

En tiedä tuosta synnytyksen aiheuttamasta traumasta, mutta monesti vauvoille jää kireyksiä ja sitä myöten jonkinlaisia kipuja tai tuntemuksia, joita voidaan sitten oliko se nyt vyöhyketerapialla hoitaa ja helpottaa. Tai en minä mistään mitään tiedä, mutta jostain tällaista luin.. =)

Citrus, varmaan meinasi kun on syntynyt hätäsektiolla eikä luonnollisesti alatiesynnytyksellä. En tiedä, että uskonko tuohon traumaan itsekään mutta kunhan sais vatsan ongelmiin apua tuolta. :) Nyt poitsu nukahti taas, pari tuntia oli tuossa hereillä ja jonkin verran oli itkuinen mutta ei pahasti. Nyt pulautteli aika paljon syömisen jälkeen, alkaakohan tuokin nyt lisääntymään. Poitsu kyllä söikin molemmista tisseistä, että aika paljon sitä maitoa sinne masuun tais mennä. :) Oli kiva käydä tänään poitsun kans kahdestaan jossain, mitähän sitä huomenna tekis. :cool:

Mulle se vyöhyketerapeutti sano et hoidon jälkeen aluksi saattaa pulauttelu lisääntyä, niinku saattaa lisäntyä piereskely tai itkusuuski aluksi... Meillä ainaki piereskely lisääntyny ja pulautteluki vähä mut kumpikaan ei tunnu tulevan niin kivuliaana ku ennen hoitoja.
Ja nuista synnytystraumoista mäki oon lukenu et vyöhyketerapiassa saatetaan huomata jotain "jumeja" jotka on jotain synnytyksen jäliltä jääneitä "tukkoja"... En mäkään mitään mistään siis tiiä mutta oon lukenu;)

Kyllähän vyöhyketerapiassa aikuisilla ainakin niistä jalkapohjista huomaa monenmoisia vaivoja, fyysisia ja psyykkisiäki, miks ei siis vauvoillaki

Takaisin