Vauva-arki <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mimael
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi Jörrikkä, vähän sama täälläkin! Aamupäivällä ja illalla nukutaan ihan huolella, ja yöllä voidaan sitten kukkua ja öhkiä.

Hiphei, meillä on nukuttu nyt muutama yö 4 tuntia putkeen ennen seuraavaa syöttöä! :) Tuntuu kuin äitikin ois ihan uusi ihminen kun saa nukkua noinkin paljon yhtä mittaan. Muutenkin alkaa jonkinlainen rytmi tulla tähän touhuun ja aamupäivällä nukutaan pidemmät päikkärit max.3h sitten iltapäivä joko kukutaan kokonaan hereillä (tätä ei onneksi ole sattunut kuin kerran) tai sitten torkutaan iltaan, jolloin alkaa tankkaus.

Ihanaa on ollut huomata, että nyt likka on jo tyytyväisempi, jutustelee ja naureskelee. Rauhoittuu laulamisella, ei enää pelkästään tissillä (onneksi isä on se parempi laulaja ja nukahtaa helpommin hänen syliin). Kasvanutkin tuntuu olevan kun 50 senttiset vaatteet alkaa vihdoin olemaan pieniä :) Meidän pienestä alkaa tulla iso :dummy1: Huomenna ristiäiset, vähän äitiä jännittää miten likka jaksaa olla :nailbiting:

Citrus: Mun aikaisemmat muksut vaan itki kun yritin laulaa heille ja esikoinen sanoikin mulle joskus isompana, että äiti, ei susta koskaan laulajaa tule :grin Tämä tyttö kyllä rauhoittuu minunkin laulusta..olenkohan siis oppinut laulamaan :p

Mulle sanottiin neuvolassa vaunuiluista, että pitää olla yli 3kg ja -10 on pakkasraja, huomioiden tietenkin myös tuuli, vaikka ois vähemmäkin pakkasta, niin pureva tuuli lisää pakkasen tuntua. Keuhkojen takia kaiketi nämä suositukset. Mä olen varmaan turhankin tarkkaan katsonut mittaria ja ilmaa, enkä ole kovalla tuulella mennyt ulos ollenkaan tai jos on pakkasta lähemmäs se kymmenen. Tuo tyttönen oli niin pieni, tosin ei ole enää niin pieni :) Eilen tuli kutsu Kehi-polille, kaikki jotka on pieniä syntyessään (eli vissiin se alle 3kg) saa kutsun HUS:n lasten polille jossa katsotaan onko vauveli kehittynyt normaalisti pienestä koosta huolimatta. Hassua ettei nää tyypit sairaalassa katsele neuvolamerkintöjä, kyllähän niistäkin näkee kuinka lapsi kasvaa ja kehittyy, nykyisin kun on se Kanta-sivusto. No, hyvähän se on tarkistaa, että kaikki on hyvin.

Sitten kysymys: kuinka usein teillä on hikka? Tällä tytöllä oli hikka masussakin joka päivä ja tuntuu, että sama tahti jatkuu myös masun ulkopuolella, jos ei ihan joka päivä ole hikka, niin ainakin joka toinen päivä ja sitten kun on yksi hikka, niin se hikka tulee jatkuvasti koko päivän. Nyt varsinkin vähän isompana likalla meinaa vähän hermokin mennä siihen, varsinkin jos on väsynyt. Hermostuu, eikä hikka silloin ainakaan mene ohi muuta kuin maidolla. Joskus menee sillä ohi, että nukahtaa, mutta harvemmin.

Joo, Hyvinkäällä käydään. Mä ymmärsin, että siellä käydään max. 2 kertaa. Eka nyt n. 2kk iässä sitten tarvittaessa 8kk iässä. Tiedä sitten mikä sen määrittelee tuleeko uusi käynti. Mä en tiedä tarkalleen mitä siellä tutkitaan kun ei mulle sairaalassa tästä kukaan puhunut, kuulin vasta terkkarilta siitä sen jälkeen kun ilmoitus lähetteen viivästymisestä tuli. Meillä on eka käynti helmikuun lopulla.

Onneks meidän iskä on laulaja (ei siis mikään kuuluisuus, mutta hällä on bändi kaverinsa kanssa ja omaa siis hyvän lauluäänen ja sävelkorvan), sitten kun äidin laulu ei enää kelpaa, niin siirrän vastuun suosiolla isälle :grin

Meidän pojalla on hikka melkein joka päivä.

Eilen ja tänään on oltu itkuisia ja mukaan on tullut myös uuden kuuloinen itkuääni. Sellainen kitinä/ kiukutteluitku. Taitaa olla masuvaivoja, kun pystyasennossa ja mahallaan itku loppuu. Keskiviikkona aloitettiin d-vitamiini pari tippaa päivässä nyt alussa.

Pojalla on myös ollut todella löysä vatsa, kakka on jopa vetistä. Ei vaikuta muuten sairaalta, kun syö ja seurustelee kuten ennenkin, mutta pitänee soitella johonkin ja kysyä, tarviiko käydä lääkärillä.

Toissayönä heräsin syöttämään poikaa 2,5 tunnin välein mutta viime yönä vain kaksi kertaa!

Meillä on myös hikka joka päivä ja hermot menee tyypillä. Tänään on nukuttu tosi paljon pitkin päivää, saas nähä kuinka rikkonainen yö on edessä.. Mitään rytmiä meillä ei vielä ole näköjään.

Meillä nukuttiin 6 tuntia! Heräsin ihan sekasin ja kuvittelin että oon nukkunu vaan tunnin. Likka siinä sitte ähisi niin odottelin koska vattakipu huuto alkaa mutta ei. Söi vähän ja nukahti ja nukku 3 tuntia. Tää yö piristi kummasti ku kaks edellistä on ollu niin katkonnaista unta että. Ehkä tää kaveri vaan on vieraskoree ku meillä on vauvan vaari ollu yötä. :D

Meilläkin Elmiina nukkui viime yönä 23.30-4.30 välisen ajan. Itse heräsin kyllä välissä muutaman kerran, mutta aika levännyt olo on silti. =) Edellinen yö meni valvoessa niin Elmiinan kuin esikoisenkin kanssa, molemmat vuoronperään itkivät ja kitisivät, toinen ilmeisesti jonkinlaisia mahavaivoja ja toinen hampaitaan...

Meilläki sama meno ku puaprulla... Esikoinen tekee kulmahampaita ja vauva ärisee mahaansa:(. Mutta nyt on kyllä vauva nukkunut pari yötä tosi hienosti. Illalla on ähissyt mahaansa mutta puolenyön jälkeen on nukkunut hienosti ja syönnin jälkeen nukahtanut heti uusiksi ja nukkunu 2-4tunnin pätkiä! Toivottavasti hyvä nukkuminen jatkuu! Olen kahtena päivänä antanut maitohappobakteeri-tippoja vauvalle, jospa ne ois sitte vähä auttanu... D-vitamiiniaki on nyt aloteltu yhellä tipalla.

Tuo sylivauva pätee meillä onneks pääsääntöisesti iltaisin. Kyllähän tää päivälläki tykkää sylissä olla enempi ja varsinki ku väsyttää niin syliin on pakko päästä ja tissi suuhun. Valveilla ollessa kuitenki aamuisin ja päivällä voi makoilla sohvalla vieressä tai keinussa. Iltasin ollaan jatkuvasti sylissä mutta onneksi öisin riittää se että on vieressä (lähinnä varmaankin se että tissi on vieressä).

Meillä on joku tiheän unen kausi nyt, kun tuntuu että tuo nukkuu kokoajan. Herää tissille parin tunnin välein ja seurustelee/kitisee hetken kunnes taas nukahtaa. Tai sitte nukahtaa jo tissille. Tätä on kestänyt jo muutaman päivän. Ihan omituista! Iltakitinät toki kuuluu asiaan ja silloin on valveilla enemmän. Eilenkin sain rauhottumaan vasta kapaloon, kun kaiken muun olin jo kokeillut.

Onko kellään kokemusta vauvan kanssa junassa matkustamisesta? Mukaan pitäis oikeestaan saada turvaistuin, pitäisköhän siis ottaa kaksi paikkaa? Mutta pysyyköhän se istuin siinä junan penkillä?

Tarkotus siis lähteä mummolaan junalla, niin että mies tulee myöhemmin perästä. Junamatka kestää viitisen tuntia ja vauvan kanssa kaksin se matkustetaan. Kokemuksia ja vinkkejä kaivataan!

Täällä valvotaan! Nyt alkanut iltaitkut jotka jatkuukin näköjään yöt läpeensä. Mikään muu ei kelpaa kun tissi ja tissillekkin saatetaan äristä ja sitten taas jatkaa tissin syömistä. Ja kun nukahtaa ja tissi irtoaa suusta menee n. 2min ja alkaa huuto. Nytkin vauva ärissyt ilta kasista saakka eli kohta viisi tuntia. Luulisi vauvankin olevan aivan väsy, äiti ainakin ois unen tarpeessa.

Takaisin